Bildegalleri

Velkomen til Andanesvegen.
VOLDA/ANDANESET - Stort og sentrumsnært tomteområde i naturskjønne omgivelser
- Totalpris
- 5 843 590 kr
- Omkostninger
- 143 590 kr
Pris på lån: fra 23 376 kr/mnd
Eff.rente 5,14 %. 3 990 000 o/25 år. Kostnad: 3 022 800 kr. Totalt 7 012 800 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Velkomen til Andanesvegen.
Her finn du dette tomteområde beliggande i naturskjønne omgivelsar på Andaneset.
Kun ca. 1 km. med flat veg inn til sentrum av Volda med nærheit til skular, barnehage, butikkar og ulike arbeidsplassar. I noko lenger avstand finn du høgskulen, sjukehuset, Volda stadion og idrettshallar. I nærområde har ein eit utall av turmuligheiter og bl.a. Andaneset friluftsområde med badeplass og badstue.
Arealet høyrer i dag til gnr. 30 bnr. 18, men er tenkt utskilt til nytt gnr/bnr med eit areal på ca 9 600 kvm. Av dette er ca 6 000 kvm. avsatt til boligformål i kommunedelplan. Her får ein sentrumsnære tomter i rolig område med nydeleg utsikt utover Voldsfjorden.
Ta kontakt med megler for meir informasjon eller befaring på eigedomen.
Beliggenhet
Tomteområdet ligg på nedsida av Andanesvegen på Andaneset, ei vegstrekning som er avsperra med bom ikkje så langt ifrå tomta. Her er det berre 1,5 - 2 km. inn til sentrum av Volda, skular og barnehage. I litt lengre avstand finn du høgskulen, sjukehuset, Volda stadion, m.m. I umiddelbar nærheit ligg Hauane bygdetun, utandørs tennisbane og mange turmuligheiter og rekreasjonsområder, som Andaneset friluftsområde med badstue og badeplass.
Ca. 10 km til Ørsta og 6 - 7 km til Hovden flyplass med daglige avganger til bl.a. Oslo og Bergen.
Volda sentrum byr på god tilgang på arbeidsplassar tilknytta offentleg og privat virksomheit, og er kjent for eit rikt kulturliv.
Adkomst
Det er per idag ikkje etablert avkøyrsle til tomteområdet. Kjøpar av eigedomen må etablere adkomst frå offentleg veg. For at køyring inn og ut av eigedomen skal skje på ein trafikksikker måte, stilles det krav til blant anna sikt og utforming av avkøyringa. Ein søknad om avkøyrsle blir vurdert med utgangspunkt i trafikksikkerheit og vegens transportfunksjon. Søknad om avkøyring skal behandlast av enten kommunen, fylkeskommunen eller Statens Vegvesen.
Avkøyrsle skal også tene som tilkome til to nabotomter som ligg sør for tomtearealet. Kjøpar skal sørgje for utarbeiding av reguleringsplan som ivaretek infrastruktur for dei to tomtene. Sjå meir informasjon om dette under overskrifta "Diverse" i salsoppgåva. Kart som syner dei to tomtene ligg vedlagt salsoppgåva.
Betalingsbetingelser
Det tas forbehold om endringer i offentlig gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetalast seinast pr overtakingsdato, eller etter avtale mellom partane. Kjøpar er sjølv ansvarleg for at alle innbetalingane er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må sjølv påsjå at evt bankforbindelser er informert om dette.
Overtagelse, tilleggsinfo.
Etter avtale mellom partane. Men ei forutsetning at tomteområde er utskilt til eget gnr. og bnr.
Kommunale avgifter
Ingen kommunale avgifter for ubebygde eigedomer
Tomten
Tomteområde med svært fin beliggenheit nedanfor Andanesvegen ved Andaneset, utan gjennomgangstrafikk. Panoramautsikt utover Voldsfjorden med nordvestvendt orientering, kveldssol, og friområde i nedre del til sjø mot vest. Tomteområdet er i dag ein del av gnr. 30, bnr. 18, men er tenkt målt opp og delt ifrå hovudbruket til eige gnr og bnr. Kjøper må sørge for påkrevd reguleringsprosess, jf. krav i kommunedelplan, og nødvendige søknader til Volda kommune i samband med dette.
Naturområde med friområde i nedre del til sjø mot vest. Området fra veg ned til sjø er definert som produktiv skog i NIBIO, og er på totalt ca. 9 600 m². Ca. 6 000 m² av dette er avsatt til bolig i kommunedelplan (KDP), med områdenavn B13. Av dei 6 000 m² går det ca. 30 % til vei og infrastruktur, og då er det ca. 4 100 m² til tomteareal. Med til dømes kvar tomt på ca. 800 til 1 100 m², med ca. 25 til 30 meter bredde, blir det ca. 6 tomter til boligformål, i henhold til KDP § 5.2.4. Bustadfortetting i ytre sentrumssone. En må også påregne å sette av areal til leikeplass.
I KDP:
§ 5.2.4 Bustadfortetting i ytre sentrumssone (område #15)
a. Innanfor område #15 kan fortetting i eksisterande område med konsentrerte småhus og utbygging av slike småhus på udisponert bustadareal gjennomførast innanfor ei utnytting av tomta på 40 % BYA dersom bumiljø, byggeskikk og eigenart i området kan takast i vare på ein god måte. Slik fortetting kan berre gjennomførast med grunnlag i reguleringsplan. Gjennom reguleringsplan må det fastsettast minste uteopphaldsareal og krav til leikeareal jf. kap. 2.9 Leike-, ute- og opphaldsareal.
60 % av nye bustadar i den ytre sentrumssona bør vere frittliggande småhus.
Nye område for konsentrerte småhus i ytre sentrumssone bør berre etablerast nær busstrasè. Blokk og større leilegheitsbygg er ikkje ønskjeleg i denne sona.
Fortetting som medfører etablering av konsentrerte småhus med meir enn to bueiningar er ikkje ønskjeleg i frittliggande småhusområde.
Med en BYA på 40 %, kan dette være ca. fra 300 til 500 m² BYA avhengig av tomtestørrelse, som da er "fotavtrykk" bygninger og biloppstillingsplasser m.m.
Grunnforhold:
Iflg. NGUs løsmassekart er det marin strandavsetning, sammenhengende dekke. Marine strandvaskede sedimenter med mektighet større enn 0,5 m, dannet av bølge- og strømaktivitet i strandsonen, stedvis som strandvoller. Materialet er ofte rundet og godt sortert. Kornstørrelsen varierer fra sand til blokk, men sand og grus er vanligst. Strandavsetninger ligger som et forholdsvis tynt dekke over berggrunn eller andre sedimenter. Opplysninger om grunn er antagelser, det er meget begrensede kontrollmuligheter. Det presiseres at det ikke er foretatt noen geotekniske undersøkelser, utover kontroll opp mot løsmassekaret. Det er derfor svært begrenset mulighet for kontroll av byggegrunn og stabilitet i masser.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølgning. Ditt personvern er viktig for oss i Legal og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Legal skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven.
Hvitvaskingsreglene
Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Vedlegg til Salgsoppgaven
- Kommuneplankart
- Planopplysninger
- Matrikkelkart
- Kommunedelplan
- Situasjonskart
- Kart med påteikna to nabotomter tilhøyrande tredjemann
- Verditakst
Lovverk
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte.
Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Diverse
OM NABOTOMTER / RETT TIL TOMTER:
Interessentar gjerast merksame på at to tomter sør for tomteområdet som dette salet gjeld, tilhøyrer tredjemann, jf. rettsbok datert 11.10.2023 som er tinglyst på gnr. 30 bnr. 18. Kvar av desse to tomtene er 1 000 kvm store. Tomtene er avmerka med rosa og grøn farge på kart som ligg vedlagt salsoppgåva. Som følgje av dette er området som i kommunedelplan er merka B13 redusert med 2 000 kvm. Totalt er området som er til sals er dermed 9 600 kvm stort, og område B13 er ca. 8 000 kvm stort.
Kjøpar skal utarbeide påkravd reguleringsplan, jf. kommunedelplanen. Reguleringsplanen skal omfatte både tomteområdet dette salet gjeld og dei to tomtene som er omtalt ovanfor. Reguleringsplanen skal ivareta rettane til dei to tomtene i samsvar med rettsbok og ovannemnde kart. Når reguleringsplan er vedteken av Volda kommune, skal dei to tomtene straks oppmålast og tinglysast med kvar sine eigne gnr/bnr, og overskøytast dei respektive grunneigarane av tomtene.
Kjøpar skal i reguleringsplanen ivareta infrastruktur, her under veg/tilkomst, vatn og avløp, for dei to tomtene.
Når dei to tomtene har fått eige gnr/bnr, skal det tinglysast vegrett for dei to tomtene over tomtearealet som dette salet gjeld, inkludert å ha liggande infrastruktur som vatn, avlaup, straum og internett. Eigarane av dei tomtene er positive til å ha dialog med kjøpar for å finne gode løysingar i høve infrastruktur.
Alle kostnadar med utarbeiding av reguleringsplan for tomteområdet og dei to tomtene skal berast av kjøpar av tomtearealet. Eigarane av tomtene skal ikkje påførast kostnadar verken no eller seinare i høve bruk av veg/tilkomst/infrastruktur til sine eigedomar over tomtearealet dette salet gjeld.
Eigarane av tomtene skal bere kostnadar med oppmålingsgebyr for kvar si tomt, tilkoplingsavgift til offentlege VA-leidningar, og tinglysingsgebyr i høve vegrett/infrastruktur over tomtearealet, opparbeiding/arrondering av eiga tomt, og byggesøknad i høve oppføring av bygningar på dei to tomtene. Kjøpar skal betale oppmålingsgebyr for tomtene og tinglysingsgebyr. Dei to tomtene skal vere overskøytte til Sissel Andenes og Gunnar Andenes innan 3 år frå avtaledato/kjøpsdato.
Kontakt meklar dersom du har spørsmål i høve nabotomtene og rettane til desse.
Vi gjer merksam på at bileta av tomteområdet som ligg ved taksten ikkje er korrekte. Tomteområdet er L-forma, og bileta som går fram elles i salsoppgåva syner området.
Vederlag
Provisjon er 2,0 % inkl. mva. av salgssum.
Salgstilrettelegging kr 20 000,-.
Markedsføring kr 12 500,-.
Oppgjørsgebyr kr 4 500,-.
I tillegg utlegg for bestilling av kommunale opplysninger, grunnboksutskrift, evt tinglyste erklæringer etter gjeldende prislister.
Regulering
Det er plankrav å utarbeide detaljreguleringsplan for området etter gjeldene regler i henhold til Plan og bygningsloven og KDP.
Området er avsatt med arealbruk: Boligbebyggelse, Arealbruk status: Nåværende, Område navn B13, er et boligområde. Føresegnene for B13 finn en i § 3.1.2. B13 ligg delvis innenfor, #15 ytre sentrumssone, der § 5.2.4 har føresegner om fortetting. Det er plankrav for eventuelt nye boliger i B13. Sjekk føresegner i § 2.2.1.
Det må også påregnes at et er krav til nær- og kvartalsleikeplassar, ved regulering av området.
Link: https://www.arealplaner.no/1577/arealplaner/288
Kommuneplan:
Planidentifikasjon 2016005, Kommunedelplan, Planstatus: Endelig vedtatt arealplan, ikraftredelsesdato12.08.2021, Kommunedelplan for tidlegare Volda kommune.
Ifølge KDP ligger området B13 i Faresone: Ras- og skredfare Hensynsonenavn H310_UG, Planidentifikasjon2016005.
4.1.3 Faresoner
a. Omsynssone H310 ras og skredfare viser potensiell skredfare. I samband med regulering må den reelle faren avklarast, og det må dokumenterast tilstrekkeleg tryggleik jf. Teknisk forskrift. Resultat av kartlegging kan medføre at heile eller delar av området ikkje kan byggast ut.
Eier har frem lagt skred rapport, fra fylkesgeolog, fra 14.05.2005, men denne er ca. 17 år gammel, og en må påregne at en må utarbeide ny dokumentasjon, jamfør krav i KDP, i henhold til faresoner. Krav om skredtiltak kan påregnes. Regulering/grunnundersøkingar, Mulig ny skredvurdering/skredtiltak dette er store usikkerhets moment som kjøper selv må vurdere, mulig en må forlenge/forsterke etablert skredvoll øst for Andanesvegen?
Det ligg inne i KDP for område med mulighet for fremtidig fjern veg enten i form av tunnel eller bro, over Voldsfjorden, men trolig mer sannsynlig at denne kommer på Greivneset/Rotsethorntunnelen, utfra planer fremlagt i media.
Vei, vann og avløp
A. Offentlege anlegg for vatn og avløp skal utformast og byggast i samsvar med kommunen sine gjeldande reglar for vatn og avløp (VA).
b. Einskild anlegg utanfor dekningsområde til offentleg VA skal dimensjonerast i samsvar med gjeldande reglar for vatn og avløp i Volda kommune.
c. Anlegg for vatn og avløp i område med fire eller fleire bustadar eller fritidsbustadar, skal vere fellesanlegg dimensjonert i samsvar med reglar for vatn og avløp.
Eiendommen må påregnes å tilknyttes offentlig vann og avløp som ligger i Andanesvegen ca. 410 meter fra B13, og med private stikkledninger boenheter. Opplysninger gitt av Volda Kommune er det ca. 410 meter fra feltet til påkoblingspunkt langs Andanesvegen.
Sjå også informasjon i høve infrastruktur for nabotomter under overskrifta "Diverse".
Servitutter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1577/30/18:
19.07.1947 - Dokumentnr: 941 - Elektriske kraftlinjer
Rettighetshaver
Volda komm.el-verk
Gjelder denne registerenheten med flere
----------
Diverse påtegning
Rettshavar:
TUSSA NETT AS
28.01.1953 - Dokumentnr: 903022 - Elektriske kraftlinjer
Rettighetshaver
Volda komm.el-verk
Gjelder denne registerenheten med flere
----------
Diverse påtegning
Rettshavar:
TUSSA NETT AS
17.12.1957 - Dokumentnr: 3135 - Jordskifte
Gjelder denne registerenheten med flere
16.02.1959 - Dokumentnr: 358 - Jordskifte
overjordskifte på utmark
Gjelder denne registerenheten med flere
09.03.1962 - Dokumentnr: 635 - Bestemmelse om veg
Gjelder denne registerenheten med flere
07.06.1962 - Dokumentnr: 1527 - Rettigheter iflg. skjøte
Rettighetshaver: Knr:1577 Gnr:30 Bnr:136
Bestemmelse om veg
Gjelder denne registerenheten med flere
07.06.1966 - Dokumentnr: 1658 - Rettigheter iflg. skjøte
Rettighetshaver: Knr:1577 Gnr:30 Bnr:177
Bestemmelse om veg
Gjelder denne registerenheten med flere
19.07.1966 - Dokumentnr: 2156 - Erklæring/avtale
Grensegangssak
Gjelder denne registerenheten med flere
29.05.1973 - Dokumentnr: 1715 - Erklæring/avtale
BESTEMMELSER OM AT DELER AV EIENDOMMEN / PÅSTÅENDE
BYGNINGER / TILBEHØR / RETTIGHETER, ER UNNTATT
Gjelder denne registerenheten med flere
10.05.1976 - Dokumentnr: 1993 - Bestemmelse om vannledn.
Gjelder denne registerenheten med flere
11.06.1976 - Dokumentnr: 2432 - Bestemmelse om bebyggelse
Gjelder denne registerenheten med flere
16.09.1976 - Dokumentnr: 3878 - Erklæring/avtale
Erklæring frå Statens Naturskadefond i forbindelse med
event. steinskred
Gjelder denne registerenheten med flere
28.10.1976 - Dokumentnr: 4604 - Bestemmelse om bebyggelse
Rettighetshaver: Knr:1577 Gnr:30 Bnr:136
Gjelder denne registerenheten med flere
15.09.1981 - Dokumentnr: 4481 - Erklæring/avtale
Vedr. begrenning i rasfareområdet
Gjelder denne registerenheten med flere
28.01.1987 - Dokumentnr: 425 - Bestemmelse om bebyggelse
Gjelder denne registerenheten med flere
28.04.1987 - Dokumentnr: 2261 - Rettigheter iflg. skjøte
Rettighetshaver: Knr:1577 Gnr:30 Bnr:305
Bestemmelse om veg
Bestemmelse om vannrett
Bestemmelse om vannledning
Gjelder denne registerenheten med flere
07.11.2007 - Dokumentnr: 905622 - Jordskifte
Grensegangsak 1510-2004-0021 Rotset
Gjelder denne registerenheten med flere
10.01.2024 - Dokumentnr: 961370 - Rettsbok
saksnr.: 23-065220TVI-TMOR/TVOL
Rett til tomter
24.04.1908 - Dokumentnr: 900010 - Registrering av grunn
Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:1577 Gnr:30 Bnr:1
24.04.1908 - Dokumentnr: 900077 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:
Bnr. l9
24.11.1917 - Dokumentnr: 990009 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:
Bnr. 20
03.08.1954 - Dokumentnr: 1982 - Registrering av grunn
Utskilt fra denne matrikkelenhet:
Knr:1577 Gnr:30 Bnr:66
07.06.1962 - Dokumentnr: 1526 - Registrering av grunn
Utskilt fra denne matrikkelenhet:
Knr:1577 Gnr:30 Bnr:136
09.01.1963 - Dokumentnr: 56 - Registrering av grunn
Utskilt fra denne matrikkelenhet:
Knr:1519 Gnr:30 Bnr:145
20.02.1964 - Dokumentnr: 528 - Registrering av grunn
Utskilt fra denne matrikkelenhet:
Knr:1577 Gnr:30 Bnr:151
03.06.1966 - Dokumentnr: 1610 - Registrering av grunn
Utskilt fra denne matrikkelenhet:
Knr:1577 Gnr:30 Bnr:177
20.03.1987 - Dokumentnr: 1273 - Registrering av grunn
Utskilt fra denne matrikkelenhet:
Knr:1577 Gnr:30 Bnr:305
26.06.2017 - Dokumentnr: 682807 - Registrering av grunn
Utskilt fra denne matrikkelenhet:
Knr:1577 Gnr:30 Bnr:440
Elektronisk innsendt
01.01.2020 - Dokumentnr: 117737 - Omnummerering ved kommuneendring
Tidligere: Knr:1519 Gnr:30 Bnr:18
Ansvarlig megler
Tommy Sylte
Nyttige lenker
Legal Eigedomsmekling AS
Nærområdet
Annonseinformasjon
| FINN-kode | 433636628 |
|---|---|
| Sist endret | 23. okt. 2025 19:51 |
| Referanse | GAR47.25165 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.











