Bildegalleri

Utviklingstomt med attraktiv beliggenhet på Sola. Regulert for 6 eneboliger med mulighet for utleiedel.
- Totalpris
- 8 201 350 kr
- Omkostninger
- 201 350 kr
Pris på lån: fra 32 671 kr/mnd
Eff.rente 5,09 %. 5 600 000 o/25 år. Kostnad: 4 201 300 kr. Totalt 9 801 300 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Fasiliteter
Om eiendommen
Om tomten
Areal
5192,00 m² eiet. Arealet er ikke oppmålt, avvik kan forekomme.
Tomtearealet består av flere gnr. og bnr. og er fordelt som følger:
ca 4 179 kvm av gnr. 34, bnr. 3
537 kvm - gnr. 34. bnr. 385
476 kvm - gnr. 34, bnr. 465
Vi gjør oppmerksom på at det kun er deler av gnr. 34, bnr. 3 som inngår i salget. Eiendommen gnr. 34, bnr. 3 er på ca 86 000 kvm og det er ca 4 179 kvm av denne eiendommen som selges.
Reguleringsbestemmelser og utnyttelsesgrad
Eiendommene er regulert til boligbebyggelse, vei, lekeplass, grøntareal, teknisk anlegg og friområde. Gjeldende regulering er reguleringsplan 0490 - Kristenberget. Reguleringskart med bestemmelser følger salgsoppgaven.
Selger opplyser om følgende fordeling av areal:
Boligbebyggelse - ca 2 339 kvm
Lekeplass - ca 217 kvm
Friareal - ca 2 475 kvm
Annen veigrunn - ca1 61 kvm
I kommuneplanen ligger området under sikringssone som medfører at det ikke kan utføres bygge- og anleggstilak i strid med "restriksjonsplan for Stavanger lufthavn Sola" samt under hensynsone støy rød og gul sone iht. T-1442.
Reguleringsplanen tilrettelegger for bygging av 6 eneboliger med mulighet for ekstra boenhet (utleieleilighet). Boligene skal ha maks. byggehøyde 7,0 m målt fra gjennomsnitt planert terreng og topp møne skal ikke overstige fastsatte koter. Garasjen må være sammenbygd med boligen. Bod inntil 9 m² kan tillates oppført utenfor regulert byggegrense. For ekstra boenhet (utleieleilighet) skal det sikres et uteoppholdsareal på 50 m2. Det må etableres lekeplass som er felles for alle boligene. Vi oppfordrer interessenter til å lese grundig gjennom vedlagte reguleringsbestemmelser for ytterligere bestemmelser samt rekkefølgekrav. Ved spørsmål anbefaler vi å ta direkte kontakt med Sola kommune.
Diverse
Eiendommen selges med forbehold om det arealet på ca 4 179 kvm av gnr. 34, bnr. 3 kan fradeles. En fradeling vil ikke bli igangsatt før salget er gjennomført.
Beliggenhet
Skole og barnehage
Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen.
Områdebeskrivelse
Tomten ligger sentralt plassert på Sola med kort vei til Sola sentrum. Her er det nærhet til det meste man trenger i hverdagen. I Sola sentrum har man flere butikker og utsalgssteder av både mindre nisjebutikker til større kjedebutikker. Av dagligvarebutikker kan det nevnes at Rema 1000, Coop Mega, Kiwi og Coop Extra ligger sentralt til i sentrum. For take-out og spiseplasser har man bl.a. Yips, Dolly Dimples, The Shack og Snadderbua.
Kristenbergarmen ligger praktisk plassert i forhold til barnehager og skole hvor Røyneberg Barnehage og Røyneberg Skole er nærmest. Sola Ungdomsskole og Sola Videregående Skole ligger noen minutters gange unna.
Sola ligger sentralt til med en 10 minutters kjøretur til Stavanger og Sandnes, og i tillegg er det en kort kjøretur til Tananger og Forus.
Man har nærhet til Solastranden hvor en kan nyte varme sommerdager i sjøen, eller gåturer langs stranden. Om man ønsker å kose seg med en is på varme dager er det en 10 minutters kjøretur fra Solastranden til den populære kiosken på Ølberg.
For den golfinteresserte er det lett tilkomst til Sola Golfklubb, i tillegg er det turløype rundt golfbanen hvor en kan gå opp til det høyeste punktet på Kjerrberget.
Økonomi
Eiendomsskatt
Det er p.t. ikke eiendomsskatt på boliger i Sola kommune.
Tilkoblingsavgifter
Tilkoblingsavgifter til offentlig ledningsnett påhviler kjøper.
Offentlige forhold
Vei, vann og kloakk
Området har adkomst fra offentlig vei over privat vei (34/271, 34/243 og 34/250). Vedrørende adkomst over privat vei, se vedlagt servitutt, dok.nr. 50086 hvor det i pkt. 6 i slutningen gis veirett til tomteområdet. Selgerne bekrefter at kravene som oppgis i servitutten er betalte.
Ved utvikling av området må det utarbeides vei- vann og avløp samt tilknytning til offentlig ledningsnett. Alle kostnader påhviler kjøper. Oversikt over eksisterende ledningskart følger vedlagt i salgsoppgaven.
Rettigheter og heftelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i eiendommen som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr.
Servitutt som hefter i gnr. 34, bnr. 385 og gnr. 34, bnr. 465:
Dnr. 50086, tgl. 15.01.2025 - Jordskifte
Bestemmelse om rettsfastsetting i tilknytning til privat vei Jordskiftesak 23-048240RFA-JSRO/Kristenbergarmen GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Servitutter som hefter i gnr. 34, bnr. 3:
Dnr. 900123, tgl. 23.07.1825 - Utskifting
Dnr. 903798, tgl. 21.07.1842 - Bestemmelse om veg
Dnr. 901754, tgl. 08.03.1940 - Elektriske kraftlinjer
REG. AV HØYSPENTLINJE GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 4971, tgl. 06.10.1949 - Skjønn
VEDR. GRINA VANNVERK GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 435, tgl. 26.02.1952 - Skjønn
EKSPROPRIASJON GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 304603, tgl. 10.10.1960 - Skjønn - Bestemmelse om vannledning
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 5217, tgl. 10.11.1960 - Bestemmelse om veg
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 194
Dnr. 9904, tgl. 01.12.1976 - Bestemmelse om bebyggelse
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 168
Dnr. 3947, tgl. 24.05.1977 - Bestemmelse om veg
Dnr. 6999, tgl. 12.08.1981 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om kloakkledning
Dnr. 1691, tgl. 01.03.1982 - Bestemmelse om bebyggelse
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 229
Dnr. 148, tgl. 07.01.1983 - Best. om vann/kloakkledn.
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 335, 336 (snr. 1 og 2) og 337
Dnr. 10987, tgl. 25.11.1983 - Bestemmelse om bebyggelse
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 335
Dnr. 12444, tgl. 04.12.1984 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Dnr. 202, tgl. 07.01.1985 - Skjønn
TANANGER RING GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 3636, tgl. 28.03.1985 - Best. om vann/kloakkledn.
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 404
Dnr. 749, tgl. 23.01.1987 - Best. om vann/kloakkledn.
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 424
Dnr. 7106, tgl. 10.08.1994 - Bestemmelse om bebyggelse
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 466
Dnr. 7106, tgl. 10.08.1994 - Best. om vann/kloakkledn.
Rettighetshaver gnr. 34, bnr. 139 og 466
Dnr. 2263, tgl. 24.03.2003 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om adkomstrett
Rettighetshaver: LYSE GASS AS org.nr. 982 929 733 Med flere bestemmelser Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Dnr. 6014, tgl. 16.07.2003 - Erklæring/avtale
Rettighetshaver: LYSE GASS AS org.nr. 982 929 733 Med flere bestemmelser Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Dnr. 9198, tgl. 07.11.2003 - Erklæring/avtale
Rettighetshaver: LYSE GASS AS. Med flere bestemmelser Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Dnr. 461451, tgl. 08.06.2007 - Erklæring/avtale
Rettighetshaver: LYSE NEO AS
Bestemmelse om adkomstrett Bestemmelse om gassrørledning. Med flere bestemmelser
Dnr. 50086, tgl. 15.01.2025 - Jordskifte
Bestemmelse om rettsfastsetting i tilknytning til privat vei Jordskiftesak 23-048240RFA-JSRO/Kristenbergarmen GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 781, tgl. 22.01.1990 - Føderåd
Rettet etter tinglysingsloven § 18, jf vedtak 02.12.2016. LSL
Vi gjør oppmerksom på at rettighetshaver er avdød og heftelsen kan slettes.
Rettigheter gnr. 34, bnr. 3 har i andre eiendommer:
Dnr. 5524, tgl. 31.10.1950 - Bestemmelse om veg
Rettighet hefter i gnr. 34, bnr. 52 og bnr. 56
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 1693, tgl. 01.03.1982 - Bestemmelse om bebyggelse
Rettighet hefter i gnr. 34, bnr. 229
Dnr. 7106, tgl. 10.08.1994 - Best. om bebyggelse
Rettighet hefter i gnr. 34, bnr. 466
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Servitutt dok.nr. 50086 følger i salgsoppgaven. Øvrige servitutter kan fås ved henvendelse til megler.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Konsesjonsfrihet
Ved kjøp av ubebygget tomt, vil kjøper forplikte seg til å undertegne egenerklæring om konsesjonsfrihet ved kontraktsignering.
Kjøpsvilkår
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 8 000 000,-
I tillegg til prisantydning påløper følgende omkostninger:
Dokumentavgift kr. 200 000,00
Pantattest kjøper kr. 260,00
Tingl.gebyr skjøte kr. 545,00
Tingl.gebyr pantedokument kr. 545,00
Totalpris inkl. omkostninger kr. 8 201 350
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kjøpekontrakt og overtakelse
Partene er forpliktet til å signere kjøpekontrakt utarbeidet av eiendomsmeglerforetaket rett etter aksept av bud. Kjøpekontrakten kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i hjem/finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt.
Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med forbehold om at bud eller forhold i bud skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter.
Eiendomsmegler skal kontrollere budgiverens finansiering før handel sluttes.
Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 75 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: kr. 9 000,00,-
Grunnpakke Selveier: kr. 8 500,00,-
Oppgjørsgebyr: kr. 7 250,00,-
Markedspakke Premium: kr. 26 000,00,-
Fotograf: kr. 5 000,00,-
Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen. stipulert til ca. kr. 0.
Samlet skal selger betale ca. kr. 175 750 for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning.
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Ved beregning av vederlaget tas det utgangspunkt i timespris på oppdraget. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 54251224
Ansvarlig megler: Michael R. Myhre
EIE Stavanger RE
Rogaland Eiendomsmegling AS
NO 991 089 888 MVA
Produkter eller tjenester som tilbys partene i forbindelse med oppdraget
Meglerforetaket og EIE-kjeden har flere samarbeidspartnere som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med gjennomføring av megleroppdraget.
Dette gjelder følgende:
- Gjensidige forsikring tilbyr boligselger- og boligkjøperforsikring samt forsikringsløsninger til selger og kjøper
- Overo leverer oppgjørsskjema og overtakelsesprotokoll for EIE. Kunder tilbys ulike leverandører for strøm, alarm og bredbånd avhengig av tilbydere i kundens nærområde
- EIE AS (morselskap for franchisegiver i EIE-kjeden) og enkelte meglerkontor i EIE-kjeden har indirekte eierinteresser i Bomega AS (Hjem.no) i ulike eierkonstellasjoner gjennom EIE Hjem AS
- EIE eiendomsmegling samarbeider med ulike bankforbindelser om formidling av finansielle tjenester. Meglerforetaket kan motta godtgjørelse for dette
- Finit Deleie tilbyr deleie på enkelte objekter
- Secundo er en markedsplass for salg av bruktgjenstander
Les mer om våre samarbeid og investeringer her: eie.no/eiendom/eie-investerer
EIE eiendomsmegling - Rogaland Eiendomsmegling AS
Nærområdet
Annonseinformasjon
| FINN-kode | 433417737 |
|---|---|
| Sist endret | 11. des. 2025 09:11 |
| Referanse | 54251224 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.











