Bildegalleri

Flott beliggenhet i Åkrehamn
Tomt med sentral beliggenhet på Åkra
- Totalpris
- 872 340 kr
- Omkostninger
- 22 340 kr
Pris på lån: fra 3 730 kr/mnd
Eff.rente 5,87 %. 595 000 o/25 år. Kostnad: 524 000 kr. Totalt 1 119 000 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Attraktiv tomt i Gjerdevegen, som kombinerer fred og ro med sentral beliggenhet. Her bor du i gangavstand til Amfi Åkrehamn, hvor du finner et mangfold av butikker og servicetilbud. Skole og barnehage ligger også i nærheten, noe som gjør hverdagen enkel og praktisk for familien.
Tomten ligger tilbaketrukket i et stille og etablert område, perfekt for deg som ønsker å realisere drømmehuset ditt i en balansert kombinasjon av sentralitet og privatliv.
Beliggenhet
Tomten ligger i et etablert område på Åkra. Se forøvrig vedlagt Nabolagsprofil for flere avstander og ytterligere informasjon om området.
Tomt
Lett skrånet mot sør.
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven.
Boligselgerforsikring
Selgeren har kjøpt boligselgerforsikring fra Fremtind forsikring. Forsikringen dekker selgerens økonomiske ansvar hvis du oppdager feil eller mangler som omfattes av avhendingsloven. Forsikringen gjelder fra kjøpers overtagelse av eiendommen og varer i fem år. I tillegg dekker forsikringen perioden mellom budaksept og overtagelse begrenset til 12 måneder. Forsikringsdekningen er begrenset til salgssum, maksimalt 14 millioner kroner. For kombinasjonseiendommer gjelder forsikringen kun for boligdelen. Se nettsidene til Sparebank 1 for mer informasjon om hva forsikringen dekker og hvilke begrensninger som gjelder.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle tilgjengelige salgsdokumenter, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en sakyndig før det legges inn bud.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf.avhendingsloven § 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Utendørs arealavvik utgjør en mangel dersom avviket anses "vesentlig mindre", jf. avhl. § 3-3 (1).
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Dersom kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Budgivning
Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning, dersom selger er forbruker. Det kan hende at fristene for å akseptere bud blir kortere etter hvert som det kommer inn nye bud. Det er budgiver som setter fristen for når et bud må være akseptert og denne fristen er absolutt. Det betyr at selger må akseptere budet og kjøper må ha mottatt aksepten innen fristens utløp. Dersom du legger inn bud tett opp mot akseptfristen, er det en reell fare for at eiendommen blir solgt før budet når frem til megler.
Husk å ringe til megler etter du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt av megler. Megler tar ikke ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet, eller andre tekniske feil.
Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og ønsket overtakelse, skal sendes skriftlig til megler.
Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud og/eller hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter.
Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser, som kan formidles, til budgiver, selger og interessenter. Når et bud aksepteres, skal megler sende skriftlig beskjed om det til både budgiver og selger.
Megler skal kontrollere budgivers finansiering før handel inngås. Dersom slik kontroll ikke lar seg gjennomføre, skal selger motta skriftlig informasjon om dette, og mulige konsekvenser. Dersom megler ikke får kontrollert budgivers finansiering, kan det derfor medføre at en annen budgiver også en med lavere bud anbefales overfor selger.
For å legge inn bud kan du enkelt legge inn bud via EiendomsMegler 1s gi bud -knapp i nettannonsen, eller benytte budskjema, elektronisk budgivning, skannet budskjema sendt på e-post eller annen godkjent skriftlig metode.
Skal du legge inn bud må du legitimere deg med kopi av legitimasjon og signatur. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver benytter e-signatur, for eksempel BankID.
Ta en prat med megler om hvordan du legger inn bud.
Vedlegg til salgsoppgaven
Videre i denne salgsoppgaven ligger vedlegg. Disse inneholder viktig informasjon om eiendommen og må gjennomgås før bud gis.
Diverse
Kjøperen er selv ansvarlig for å byggemelde samt å framskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, eventuelle tilknytningsgebyrer, grunnundersøkelser, geotekniske rapporter m.m. påhviler kjøperen.
Regulering
Eiendommen ligger i et område regulert til bolig. Kopi av situasjonskart, målebrev, reguleringsplaner m/bestemmelser etc. ligger vedlagt i salgsoppgaven eller kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det er i reguleringsplan og kommuneplan tegnet inn vei rundt Åkra. Denne ligger per nå hos departementet til stadfesting i følge kommunen. Dagens infrastruktur stemmer ikke med dagens reguleringsplan. Dette gjelder hovedsakelig kjørevei og lekeplass. Se vedlagt kart.
Kommuneplaner: Id 670
Kommuneplaner under arbeid: Id 672
Reguleringsplaner: Id 262
Utdrag fra reguleringsplan, se også vedlagt i prospektet.
A. Områder for boliger
§ 2.
Tomt tillates bare utskilt i henhold til tomteinndelingens- og bebyggelsesplan, godkjent av
bygningsrådet (gjelder ikke områder A og B). Det forutsettes at luftstrekk for elektrisitetsforsyning
som går gjennom planområdets østre del, skal legges i jordkabel ved utbyggingen. Plan for dette skal
utarbeides og godkjennes parallelt med den øvrige tekniske planlegging.
§ 3.
Bortsett fra garasjer, boder og lignende tillates ikke bebyggelse for annet enn boligformål.
§ 4.
Bebygd flate skal ikke overstige 25 % av tomtens areal. (Egne bestemmelser gjelder i omr. A og B)
§ 5.
Gesimshøyden for boliger skal ikke være over 3,5 m målt fra tilliggende terrengs høyeste punkt.
(Egne bestemmelser gjelder i omr. A og B)
§ 6.
Bebyggelsen skal ha mønt tak med takvinkel mellom 22 og 40 grader. Bygningsrådet kan for grupper
av boliger fastlegge annen takform. (Egne bestemmelser gjelder i omr. A og B)
§ 7
Hvor ikke annet er vist skal bebyggelsen være minst 5,0 m tilbaketrukket fra regulert veiside. Garasje
kan plasseres inntil 1,0 m fra regulert veiside, når den plasseres parallelt med kjørebanen.
§ 8.
Garasje kan oppføres i nabogrensen, uten brannmur, men innen rammen av bestemmelser i
byggeforskriften.
§ 9.
Ved byggemelding skal garasje vises selv om den ikke oppføres samtidig med boligen.
§ 10.
På egen eiendom skal det være plass for min. 1 bil utenom garasje og snuplass.
§ 11.
Bygningsrådet kan godkjenne felles parkerings- og garasjeløsninger for boliger som planlegges og
oppføres som gruppebebyggelse.
§ 12.
Tomteinndelings- og bebyggelsesplanen skal vise nærlekeplasser i henhold til Kommunale vedtekter.
Innenfor område A gjelder følgende bestemmelser:
§ 13.
Innenfor området skal det oppføres boligbebyggelse med tilhørende anlegg. Med boligbebyggelse
menes frittliggende eneboliger, rekkehus eller annen boligbebyggelse med inntil 3 boenheter i hvert
bygg.
§ 14
Tillatt bebygget areal (BYA) skal ikke overstige 35% av tomtas areal, garasje og biloppstillingsplass
medregnet.
§ 15
Byggehøyden skal ikke overstige 8,5 m, gesimshøyden ikke over 6,5 m. Garasjer kan ha en høyde på
inntil 5 m. Takvinkel skal ikke være større enn 45 grader.
Innenfor område B gjelder følgende bestemmelser:
§ 16
Innenfor området skal det oppføres boligbebyggelse med tilhørende anlegg. Med boligbebyggelse
menes frittliggende eneboliger, rekkehus eller annen boligbebyggelse med inntil 6 boenheter i hvert
bygg.
Ihht. kommuneplanens bestemmelser skal det bygges minst 1,2 boliger pr. da innenfor områdene
B1-B3
Frittliggende garasjer kan plasseres utenfor byggelinje inntil 1 meter fra og parallelt med regulert
veikant.
Nødvendig brannprosjektering skal foreligge før igangsettingstillatelse gis.
§ 17
Tillatt bebygget areal (BYA) skal ikke overstige 60% av tomtas areal, garasje og biloppstillingsplass
medregnet.
For frittliggende eneboliger skal ikke bebygget areal (BYA) overstige 40% av tomtas areal.
§ 18
Byggehøyden skal ikke overstige 8,5 m, gesimshøyden ikke over 6,5 m. Garasjer kan ha en høyde på
inntil 5 m. Takvinkel skal ikke være større enn 45 grader.
For bebyggelse med flatt- ellet pulttak skal gesims ikke være høyere enn 7,5 m.
Takform skal utformes på de enkelte bygg eller grupper av bygg slik at området disse får et godt
arkitektonisk uttrykk samlet sett for områdene B1, B2 og B3, samt tilpasses omkringliggende
bebyggelse.
B. Område for renovasjon RA (pbl 2008)
§ 19
Areal avsatt til renovasjon skal nyttes til felles renovasjonspunkt. Overbygde og innebygde
renovasjonsløsninger tillates.
C. Område for lek LEK (pbl 2008)
§ 20
Områder avsatt til lek skal nyttes til lek og uteopphold. LEK 1-4 skal opparbeides samtidig med felter
B1 B3.
II. TRAFIKKOMRÅDER (pbl 1985 og pbl 2008)
§ 21
Veier skal bygges som vist i planen. Frisiktsoner skal anlegges samtidig med veganlegget forøvrig. I
frisiktsonen skal det være fri sikt ned til en høyde av 0,5m over tilstøtende veiers planum.
§ 22
Områder avsatt til fortau FO skal opparbeides som vist i planen sammen med veganlegg for øvrig.
§ 23
Områder avsatt til gang- og sykkelveg (GS) skal opparbeides som vist i planen sammen med
veganlegg for øvrig.
III. FRIOMRÅDER
§ 24
Områdene skal nyttes til rekreasjon, lek og idrett. I friområdene tillates ikke bebyggelse, dog kan
bygningsrådet med formannskapets samtykke tillate oppført bygninger som har naturlig tilknytning
til området og som ikke vil være til hinder for forutsatt bruk. Hvor det kan innpasses uten å sjenere,
kan bygningsrådet tillate oppførelse av trafokiosker, og kommunaltekniske anlegg.
IV. FELLESBESTEMMELSER
§ 25
Samleveger skal være avkjørselsregulert. Hvor andre muligheter for avkjørsel foreligger enn til
samleveger, skal disse benyttes.
§ 26
Innhegninger skal i samme veiflukt være av ens materiale og ha samme høyde. Gjerde skal ikke være
høyere enn 1,1 mover veiplanum. I skjæring og på fylling kan bygningsrådet fastsette annen høyde.
Gjerders utførelse og høyde skal godkjennes av bygningsrådet.
§ 27
Bare hvor særlige grunner foreligger vil bygningsrådet godkjenne forstøtningsmurer: det kan da
sette krav til høyde, utforming og utførelse av disse.
§ 28
Skjæringer over 1,8 m bør unngås.
§ 29
Ingen tomt kan beplantes med busker eller trær som etter bygningsrådets skjønn kan virke
sjenerende for offentlig ferdsel eller naboer. Den ubebygde del av tomten må gis en tiltalende form
og behandling. Eksisterende vegetasjon bør bevares.
§ 30
Terrengnivå må ikke forandres mer enn 1,0 m uten bygningsrådets tillatelse. Som slike forandringer
regnes nedskjæringer, terrasseringer, forstøtningsmurer, fyllinger m.v. I spesielt vakkert eller
karakteristisk terreng kan bygningsrådet kreve utarbeidet en plan som viser utnyttelse hvor hensyn
til eks. forhold er ivaretatt.
§ 31
Det er ikke tillatt ved privat servitutt å etablere forhold som strider mot disse bestemmelser.
§ 32
Når særlige grunner taler for det kan bygningsrådet gjøre unntak for disse bestemmelser innenfor
rammen av bygningslovgivningen, og bygningsvedtektene for Karmøy Kommune.
Ansvarlig megler
Vivian Steensnæs
Nyttige lenker
EiendomsMegler 1 Karmøy
Nærområdet
Annonseinformasjon
| FINN-kode | 432348007 |
|---|---|
| Sist endret | 16. okt. 2025 10:06 |
| Referanse | 2502250096 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.







