Bildegalleri

Sjelden mulighet! Sentrumsnær tomt i ettertraktet nabolag på solfylte Borgentoppen.
- Totalpris
- 3 066 100 kr
- Omkostninger
- 76 100 kr
Nøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Kort om eiendommen
På solfylte Borgentoppen kan drømmen om et nytt hjem bli til virkelighet. Borgentoppen er et ettertraktet boligområde på Borgen i Asker og denne tomten ligger tilbaketrukket, men likevel svært sentralt. Tomten har en attraktiv og sentralt beliggenhet med gode solforhold og kort vei til skole, barnehager, dagligvare og offentlig kommunikasjon.
Kort fortalt:
- BYA = 25%
- 768 kvm tomt
- Mulighet for sekundærbolig
- Vann og avløp lagt til tomtegrense
- Brannvannsdekning
- Skrånende tomt
- Gode solforhold
- Kun 2 min gange til barneskolen
- Her kombineres naturskjønne omgivelser med nærhet til Asker sentrum
- Turmuligheter ved Vardåsen, bading i Bondivann og kunstgressbaner like ved.
Beliggenhet
Tomten ligger i et attraktivt og sentralt boligområde på Borgen i Asker kommune. Området har nærhet til skoler, barnehager, god offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av servicetilbud.
Rett i nærheten finnes helårs tur- og friluftsområder, der Vardåsen med sitt flotte utsiktspunkt er et yndet turmål for familien. Vardåsen Skisenter, som ligger ca. 2 km fra eiendommen, er populært i vintersesongen, og kan by på et godt alpin-, snowboard- og freestylemiljø.
Det er flere badeplasser og fiskevann i området, med blant annet Bondivannet og Drengsrudvannet i gangavstand, og badeplasser ved Dikemarkvannene og idylliske Semsvannet en liten kjøretur unna. Fra Semsvannet går det også fine turveier innover i marka, enten man er til fots, på sykkel eller på ski.
Fra eiendommen tar det ca. 10 min å kjøre til populære Hvalstrand Bad, kjent for sin fine sandstrand og ærverdige restaurant. Langs skjærgården kan man følge kyststien til fots eller på sykkel, og her ligger det badestrender og marina som perler på en snor.
Fra tomten er det gangavstand til Asker sentrum med togstasjon, hyggelig handelssentrum, kjøpesenter og koselige butikkområder. Her finner du også et blomstrende kunst- og kulturliv. Asker kulturhus har teater/konsertsal, kino, galleri og bibliotek med mer. Det planlegges stadig utvikling av Asker sentrum. Utbyggingen vil skje over mange år og i flere etapper.
Føyka ligger sentralt i Asker og har en sterk tilknytning til lokalsamfunnet. Anlegget fungerer som en sosial møteplass for beboerne, enten man er der for å delta i idrett eller som tilskuer. Føyka er hjemmebanen til Asker Skiklubb, en av de største idrettsklubbene i Norge. Flere ulike idrettsgrener er representert, blant annet fotball, friidrett, håndball, langrenn, orientering og alpint.
Servicetilbud
Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Rema 1000 som ligger i kort gangavstand, eller Extra som ligger en drøy kilometer unna. For større shoppingmuligheter er det kort vei til Trekanten, et populært kjøpesenter og samlingspunkt i Asker sentrum. Sandvika Storsenter, Liertoppen kjøpesenter og Oslo sentrum ligger også godt innenfor rekkevidde via offentlig kommunikasjon eller bil.
Området byr på offentlig kommunikasjon i form av buss og tog. Nærmeste bussholdeplass er Borgen skole, ca. 650m fra eiendommen. Det er kun en kort gåtur til Asker stasjon, der toget har hyppige avganger både mot Oslo og Drammen, noe som er utmerket for pendlere. Ved å benytte bil tar det ca. 5 min til Asker sentrum, 11 min til Sandvika, 17 min til Lysaker, 18 min til Drammen og 58 min til Oslo lufthavn.
Fra eiendommen er det 2 minutt gangavstand til Hagaløkka barneskole. For elever i ungdomstrinnene er det ca. 600 meter til Borgen ungdomsskole. Asker International School ligger ca. 850 meter fra tomten. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager.
Nye Søndre Borgen barnehage er en svanemerket 8-avdelings barnehage som ligger ved Borgen Ungdomsskole. Barnehagen, som vil være ferdig vinteren 2025, har gode uteområder og miljøvennlige solceller på taket. Samtidig har det blitt utviklet et nytt aktivitetsområde ved skolen.
Tomt
Tomten er 767,5 m² og har en attraktiv og sentral beliggenhet med gode solforhold. Tomten er ubebygget og per i dag er det en del vegetasjon på og nedenfor tomten som hindrer utsikten. Borgentoppen er et ettertraktet område på Borgen og fra tomten er det kort avstand til skole, barnehager, nærbutikk og offentlig kommunikasjon. Dette er en østvendt, skrånende tomt og den består i dag av kraftig vegetasjon. Med en beliggenhet som kombinerer naturskjønne omgivelser med nærhet til sentrale fasiliteter, er dette en mulighet for deg som vil realisere boligdrømmen.
Hvorfor bygge nytt?
- Du får tilpasset boligen etter eget behov
- Boligen er i forskriftsmessig stand med mange års reklamasjonsfrist
- Energiøkonomiske og klimavennlige løsninger
- Innflyttingsklar uten tanke på å måtte pusse opp først
- Det er svært lite vedlikeholdskostnader i nær framtid
Regulerings og arealplaner
Regulerering og kommuneplan:
Eiendommen er regulert til frittliggende småhusbebyggelse i henhold til reguleringsplan Nordre og Søndre Borgen omreg. (id:022022C), datert 01.02.1989.
Eiendommen er i sin helhet avsatt til boligformål i kommuneplanen (KP2023-35). Eiendommen er vist på boligkartet i boligkategori GB, hvor det gis arkitektonisk frihet. BYA% som tillates er 25%.
Tomten ligger i gul støysone og grenser mot regulert grøntområde.
Delarealer i kommuneplan:
- Delareal 755 m
Områdenavn #8 Nullvekst nord - byggegrenser, utbyggingsvolum og funksjonskrav
- Delareal 755 m
Områdenavn #7 Prio. vekstområde - byggegrenser, utbyggingsvolum og funksjonskrav
***
Utdrag fra kommuneplanens arealdel vedre eiendommer i GB:
14.3.1 Boenheter:
Der ikke annet er bestemt i den enkelte reguleringsplan vedrørende antall boenheter, tillates disse områdene bebygget med to boenheter.
Det tillates enten:
- én frittliggende enebolig med tilhørende integrert sekundær boenhet, eller
- én tomannsbolig.
Sekundær boenhet kan etableres i frittliggende bygg på eiendommen i tråd med bestemmelse 11.1.4 om kulturminne som sekundær boenhet.
14.3.2 Utnyttelse:
I boligområder avsatt som boligkategori GB skal BYA ikke overstige %-BYA = 25 % av tomtens nettoareal.
Dersom reguleringsplan har lavere utnyttelsesgrad overstyres denne.
Der reguleringsplan tillater høyere utnyttelse, gjelder reguleringsplanens utnyttelsesgrad.
I beregningen av BYA/BRA skal krav til antall garasjeplasser medtas med 18 m² pr. plass, jf. bestemmelse 8.2 Parkeringsnormen, uavhengig av om garasje bygges eller ikke.
14.3.3 Høyder:
Regulert etasjebegrensing oppheves.
Der gjeldende regulering ikke angir høyere høyde, gjelder følgende:
a. Gesimshøyde tillates inntil 7,0 meter, og mønehøyde tillates inntil 9 meter.
b. For bebyggelse med pulttak og/eller flate tak tillates gesimshøyde inntil 7,0 meter. Ved kombinasjon med andre takformer tillates gesimshøyde inntil 7,0 meter.
c. Høyder måles fra ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen. Gesimshøyden skal likevel ikke på noe punkt overstige 8 m fra laveste punkt på ferdig planert terreng.
Med flate tak menes tak med maksimalt 4 graders takvinkel.
14.3.4 Tak:
Alle takformer og møneretninger tillates, også der annet er bestemt i reguleringsplan.
Der ikke annet er bestemt i den enkelte reguleringsplan vedrørende ark/opplett/innhugg/kobbhus i takflaten, tillates dette etablert over tillatt gesims på følgende vilkår:
a. Innenfor 1/3 av fasadens lengde per takflate
b. Gesimshøyde for ark/opplett/kobbhus tillates inntil 8,0 meter, og skal underordnes byggets mønehøyde.
Takterrasser tillates med inntil 6,5 meters høyde på overkant gulv, og tillates ikke plassert nærmere nabogrense enn 4,0 meter.
For takterrasser høyere enn 4,5 meter på overkant gulv, gjelder følgende begrensninger:
a. Takterrasser og rekkverk til takterrasse må være tilbaketrukket minimum 1,5 meter inn på takflaten fra gesims. Dette gjelder ikke hvor takterrasse er utformet som innhugg i takflaten innenfor 1/3 av fasadens lengde per takflate og hvor innhugget er plassert minimum 1,5 m fra gavlvegg.
b. Samlet areal for takterrasser kan maksimalt utgjøre 40% av bygningens BYA.
Alle høyder måles fra eksisterende terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen.
14.3.5 Garasje, bod, uthus og andre lignende bygninger:
Der gjeldende reguleringsplan ikke angir høyere høyde for garasje og andre lignende bygninger som ikke er bolig, gjelder følgende:
a. Gesimshøyde tillates inntil 3,0 meter, og mønehøyde inntil 5 meter. Gesimshøyden skal likevel ikke på noe punkt overstige 4 m fra laveste punkt på ferdig planert terreng.
b. Høyder måles fra ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen.
c. Garasje skal være tilpasset hovedhuset. Garasjer kan være frittliggende eller integrert i boligen, uavhengig av hva reguleringsplanen angir. I det tilfellet garasjen er integrert i boligen (én bygning) vil de høydebestemmelser som gjelder for boligen også gjelde for den del av bygget som utgjør garasje.
14.3.6 Parkering:
Antall garasjeplasser og biloppstillingsplasser skal være i henhold til parkeringsnormen, jf. bestemmelse 8.2, uavhengig av om garasjen bygges eller ikke.
Dimensjonering/utforming av parkeringsarealene skal være i henhold til kommunens til enhver tid gjeldende vei- og gatenorm.
***
Her er noen av elementene som må redgjøres for etter ny kommuneplan:
- Det må redegjøres for uteoppholdsarealer (MUA) ift. størrelse, solforhold både på vårjevndøgn (tidspunkter med klokke på vinterstid) og høstjevndøgn (tidspunkter med klokke på sommerstid), sammenhengende uteoppholdsareal mm.
- Det må være mer enn 30% grøntareal på eiendommen når tiltaket er bygget.
- Det må redegjøres for biloppstilling og garasje.
- Det må redegjøres for gesimshøyder og mønehøyde, samt ferdig planert terrengets gjennomsnittsnivå rundt tiltaket.
- Det må redegjøres for %-BYA ift. krav.
- Det må redegjøres for terrenginngrep under 50%.
- Det må redegjøres for høyder ift. nabobebyggelse og ift. topografi.
- Det må redegjøres for estetiske forhold og visuell opplevelse av tiltaket.
- Det må redegjøres for avstander mot nabobebyggelse, nabogrenser og vei.
- Det må redegjøres for byggegrenser.
***
Kommunedelplaner under arbeid:
Id: 202509
Navn: Kommunedelplan for Asker sentrum
Status: Planlegging igangsatt
***
For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Ligningsverdi / formuesverdi
Formuesverdien for ubebygget tomt skal ved førstegangs verdsetting verken overstige 80% av eiendommens kostpris eller 80% av eiendommens markedsverdi. Ved senere år skal denne formuesverdien videreføres, men med en eventuell årlig fastsatt oppjustering.
Når bygg på eiendommen er påbegynt fastsettes formuesverdien etter andre regler. Se mer på Skatteetatens nettside.
Heftelser / servitutter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser.
Det er tinglyst følgende servitutter på eiendommen:
Eiendommen er skilt ut fra gnr. 5, bnr. 1 i Asker kommune og servituttene under har fulgt med over til denne eiendommen fra hovedbølet (Gnr. 5, bnr. 1 som omfatter Hagaløkka skole med div. eiendomsparseller rundt):
06.11.1874 - Dokumentnr: 900048 - Bestemmelse om veg- Med flere bestemmelser - Eldre håndskrevet dokument som er vanskelig å tyde.
24.01.1919 - Dokumentnr: 910468 - Skjønn-Elektriske kraftlinjer - Eldre håndskrevet dokument som er vanskelig å tyde. Megler har ikke lyktes i å finne den aktuelle servitutten i gammel pantebok.
13.01.1922 - Dokumentnr: 900452 - Skjønn-Elektriske kraftlinjer - Eldre håndskrevet dokument som er vanskelig å tyde. Megler har ikke lyktes i å finne den aktuelle servitutten i gammel pantebok.
07.01.1927 - Dokumentnr: 990190 - Elektriske kraftlinjer - Eldre håndskrevet dokument som er vanskelig å tyde. Megler har ikke lyktes i å finne den aktuelle servitutten i gammel pantebok.
17.11.1933 - Dokumentnr: 907319 - Skjønn-Bestemmelse om vannledning - Asker Sparebank ønsket å legge en vannledning fra sin eiendom (gnr. 6, bnr. 72) til sin andre eiendom (gnr. 50, bnr. 32). For å få dette til måtte ledningen legges over naboenes tomter. Saken gjaldt derfor fastsettelse av erstatning til grunneierne for ulempen.
17.02.1975 - Dokumentnr: 2403 - Skjønn - Kartverket finner ikke dokumentet i sine arkiver.
30.05.1975 - Dokumentnr: 8029 - Skjønn - Kartverket finner ikke dokumentet i sine arkiver.
16.08.1982 - Dokumentnr: 16945 - Erklæring/ avtale - Vedr. privat felles vann- og spillvannsledning. Rett for kommunen til å avstenge og vedlikeholde privat felles vann- og spillvannsledning, samt plikt for eier til reparasjon og vedlikehold av denne sammen med andre eiere.
I tillegg følger denne rettigheten:
13.06.2022 - Dokumentnr: 630903 - Bestemmelse om veg. Rettighet hefter i: Knr:3203 Gnr:5 Bnr:166 - Gnr. 5 bnr. 167 skal ha bruksrett til kjørbar adkomstvei fra Borgentoppen over gnr. 5 bnr. 166 langs denne eiendoms østre grense.
Denne eiendommen er tidligere utskilt fra eiendommen med gnr. 5, bnr. 1 i Asker kommune ( hovedbølet ).
På hovedbølet kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som også gjelder for denne eiendommen. Dette kan for eksempel være rett for kommunen til å anlegge og reparere vann- og kloakkledninger, bestemmelser om bebyggelse, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Heftelsene kan ikke slettes.
Det forutsettes at interessenter foretar egne, grundige undersøkelser av heftelser/rettigheter forbundet både med Eiendommen og gnr. 5, bnr. 1 som Eiendommen er opprett fra. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av rettighetene.
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av eneboliger og tomannsboliger.
Diverse
Selgers egenerklæring følger som vedlegg til salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å lese gjennom denne før bud inngis.
Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
Tomten selges ved fullmektig. Fullmektigen har derfor ikke kunnskap om eiendommens tilstand utover det som fremkommer i salgsoppgave og takst. Asker kommune er en større organisasjon og Selger kan av den grunn ikke garantere for at det ikke eksisterer informasjon om eiendommen som ikke fremkommer av salgsdokumentasjonen. Selger kan ikke garantere for at det ikke eksisterer informasjon om eiendommen hos andre etater/foretak i Asker kommune, som ikke er fremkommet. Selger kan verken besvare eller ta stilling til hva som vil bli tillatt av byggetiltak på tomten. Kontaktinformasjon til de relevante avdelinger finnes på kommunens hjemmeside, www.asker.kommune.no.
Denne avtalen er en privatrettslig kjøpsavtale og gir ingen føringer eller begrensninger med hensyn til utøvelse av offentlig myndighet. Risikoen for å få godkjent eventuelle fremtidige søknader etter plan- og bygningsloven påhviler kjøper. Risikoen for eventuelle offentlige byrder (herunder veipålegg og rekkefølgebestemmelser etter plan- og bygningsloven) og rådighetsinnskrenkninger (i henhold til lov, forskrift eller enkeltvedtak, herunder reguleringsplan) som gjelder eller måtte bli lagt på arealet påhviler kjøper. Kjøper er kjent med at det ikke er gjort noen grunnundersøkelser på eiendommen. Selger tar ikke ansvar for om det skulle vise seg å være vanskelige grunnforhold, artsforhold eller lignende som fordyrer eller vanskeliggjør et eventuelt byggeprosjekt. Selger fraskriver seg alt ansvar for enhver form for forurensning i grunnen uavhengig av hvem som har vært forurenser. Kjøper er kjent med dagens regulering av eiendommen og bærer selv regulerings og bruksendringsrisikoen, herunder ansvar for alle kostnader forbundet med dette. Kjøper er selv ansvarlig for å byggemelde, samt å fremskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostander i forbindelse med byggemeldelse, tilknytningsgebyr, grunnundersøkelser, geoteknisk rapport m.m. påhviler kjøper.
Overtakelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger.
Før eiendommen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Eiendommen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at arealet er vesentlig mindre enn opplyst. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingslovens §3-7 fravikes derfor slik at manglende opplysning om forhold som ikke var kjent for Selgers fullmektig ikke kan utgjøre mangel.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Hvitvaskingsregelverk
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper.
Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven.
Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger.
Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen gi bud eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven.
Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler.
Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning.
Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis.
Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor.
Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt.
Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form.
Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig.
For mer informasjon om budgivningsprosessen, se Forbrukerinformasjon om budgivning , som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Vedlegg til Salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Alexander Fossum
Nyttige lenker
Nordvik Asker
Nærområdet
Annonseinformasjon
| FINN-kode | 430526321 |
|---|---|
| Sist endret | 01. des. 2025 10:14 |
| Referanse | 33-0193/25 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.
























