Bildegalleri
Stor tomt på ca. 23 mål | Sjølinje og flytebrygge | Idyllisk beliggenhet |
Holmavegen, 5310 Hauglandshella- Totalpris
- 1 948 500 kr
- Omkostninger
- 48 500 kr
Pris på lån: fra 8 215 kr/mnd
Eff.rente 5,70 %. 1 330 000 o/25 år. Kostnad: 1 134 500 kr. Totalt 2 464 500 kr.
Lånekalkulator LånekalkulatorNøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Stor eiendom med rolig og landlig beliggenhet i Holmavegen. Store deler av eiendommen strekker seg langs sjølinjen.
Tomten ligger i uregulert område, men er i kommuneplanen i hovedsak avsatt til LNRF areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag, nåværende. Deler av eiendommen er også avsatt til boligbebyggelse, fremtidig.
Fra Holmavegen er det gangavstand til både skole og barnehage. Nærmeste butikk er Joker på Hanøy som en kan komme seg til på drøye 10 minutter til fots.
Utlagt flytebrygge på eiendommen.
Beliggenhet
Eiendommen har en flott beliggenhet i rolig og naturskjønne omgivelser. Tomten strekker seg over et stort område, og har sjølinje flere steder.
Fra Holmavegen er det gangavstand til både skole og barnehage. Nærmeste butikk er Joker på Hanøy som en kan komme seg til på drøye 10 minutter til fots.
Eiendommen har sjølinje samt fiske, - og bademuligheter i nærområdet. Området er også et nydelig sted å spasere på og trekke frisk luft. Her kan en for eksempel gå til Ramsøy, som også er et meget idyllisk sted på fine dager.
Idylliske Kollevågen friluftsområde, hvor man har sandstrand man kan nye fullt ut på sommerstid, er ca. 5 minutter unna med bil. Dette er en naturperle som må oppleves!
Til Ravnanger, hvor man har blant annet Meny med "post i butikk", Plantasjen, frisør, bilverksted og apotek, kommer man seg på i underkant av 10 minutter. Fra Ravnanger kan man også ta turen til "Dronningen", som er en meget populær og fin tur, som belønner deg med en fantastisk utsikt på toppen. Fra Ravnanger er det også busstasjon med avganger både nord,- og sørover på øyen, samt til Bergen Sentrum.
Til Bergen Sentrum tar det ca. 25 minutter med bil, eller man kan eventuelt ta hurtigbåten fra Kleppestø om man ikke ønsker å ha bilen med seg til sentrum.
Kort vei til nærmeste busstopp.
Tomt
Eiendommen har et stort areal og strekker seg i stor grad langs sjølinjen.
Tomten er ubebygget og fremstår stort sett som råtomt i ulikt terreng.
Skylddeling:
Alle eiendommer som er etablert etter skylddelingsloven, og som ikke har vært nyinnmålt ved kartforretning har stort sett unøyaktige posisjoner i kartet. Det er flere eiendommer som er utskilt fra parsellen. Oppgitt tomteareal er hentet fra seeiendom.no. Tomten går over 4 teiger.
Kjøper må godta eventuelle avvik i tomteareal i forhold til hva som er oppgitt.
Eventuell oppmåling må rekvireres og bekostes av kjøper.
Adkomst
Fra Askøybroen følger man veien videre nordover mot Herdla. Etter Ravnanger tar man av til venstre mot Hanøy, og følger deretter veien videre et stykke til man får Hanøyvegen inn mot høyre. Ta av her, og følg veien videre mot Ramsøy. Passér Joker og Hanøy Skole og ta inn til venstre på Holmavegen kort tid etter. Følg veien innover, og du vil få huset på venstre hånd.
Det vil bli godt skiltet med visningsskilt fra EiendomsMegler 1 ved oppsatte fellesvisninger.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, men fylt ut egenerklæringsskjema som kjøper må sørge for å sette seg inn i før budgivning.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Overtakelse og oppgjør kan ikke finne sted før konsesjon er innvilget.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle tilgjengelige salgsdokumenter, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en sakyndig før det legges inn bud.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf.avhendingsloven § 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Utendørs arealavvik utgjør en mangel dersom avviket anses "vesentlig mindre", jf. avhl. § 3-3 (1).
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Dersom kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Budgivning
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler.
Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.
Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.
Vedlegg til salgsoppgaven
* Situasjonskart
* Kommuneplankart
* Reguleringsbestemmelser
Diverse
Det foreligger innvilget søknad fra 2006 for utlegging av flytebrygge på ca. 5,5 x 2,7 meter.
Det har vært avholdt møte med kommunen vedrørende fradeling av areal for utbygging i 2013. I følge selger ble det stilt en del krav, blant annet VA-løsning som må på plass. Bade,- og fiskeviker, gjerder og allemannsretten er også tema som ble tatt opp.
Det fremgår i notat fra møtet at kommunen holder på å legge VA-ledninger i området. I følge selger er dette ikke gjort noe mer med, og er ikke prioritet hos kommunen nå. Selger har ikke inngått avtale med Kommunen, men det følgende fremgår i forslag fra 2013: "I forbindelse med nytt VA-anlegg på Hanøy vil overnevnte eier avstå all nødvendig grunn til bygging av VA-anlegg. Inngrepet er vist på vedlagte plan og profil C-03 og C-04 i målestokk 1:500, datert 25.09.2013. Dersom ikke annet er avtalt her, blir
grunnen avstått med alle påstående innretninger, vegetasjon m.m. Grunnavståelsen utgjør ca 338 m2 på gnr.19 bnr.11 og ca. 5 m2 på gnr.19 bnr. 243." For mer informasjon, kontakt megler.
Det foreligger avtale mellom Gnr 19 og bnr 11 og bnr 316 ang areal av dyrking av poteter/grønnsaker. Avtalen gjelder for 2022, 2023 og 2024. Det er videre spesifisert at ved eierskifte av en av eiendommene, opphører avtalen.
Regulering
Per 07.03.23:
Tomten ligger primært i uregulert område, men er i kommuneplanen i hovedsak avsatt til LNRF areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag, nåværende. Deler av eiendommen er avsatt til boligbebyggelse, fremtidig. Videre ligger eiendommen innenfor 100-meters beltet for sjø og vassdrag, samt at eiendommen er konsesjonspliktig. Vi gjør oppmerksom på at overnevnte forhold kan bety begrensninger for utvikling/påbygging, gjenoppbygging, bruk etc, og at kjøper må søke dispensasjon hos kommunen. For mer informasjon om kommuneplanen og dens bestemmelser kontakt megler eller se kommunens nettsider. Interessenter oppfordres spesielt til å gjøre egne tilleggsundersøkelser avhengig av egne planer med eiendommen og eventuelt selv kontakte kommunen.
Reguleringsplaner:
Id: 152
Navn: Søre Smørøskjeholmen
Plantype: Eldre reguleringsplan
Status: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelse: 23.05.2002
Delarealer, formål:
- 843 m² -Privat veier
Kommuneplaner:
Id: 9001
Navn: KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2012- 2023
Plantype: Kommuneplanens arealdel
Status: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelse: 13.12.2012
Delarealer, arealbruk:
- 21 531 m² - LNRF areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag,Nåværende
- 337 m² - Bruk og vern av sjø og vassdrag med tilhørende strandsone,Nåværende
- 1 599 m² - Boligbebyggelse,Framtidig
Kommuneplaner under arbeid:
Id: 9002
Navn: Kommuneplanens arealdel 2018-2030
Status: Planlegging igangsatt
Plantype: Kommuneplanens arealdel
Reguleringsplaner under arbeid i nærheten (50 meter):
Ingen reguleringsplaner under arbeid innenfor 50 meter fra eiendommen.
Nyttige lenker
Beliggenhet
EiendomsMegler 1 Askøy og Øygarden
Annonseinformasjon
FINN-kode | 294895400 |
---|---|
Sist endret | 30. mai 2024 11:06 |
Referanse | 2701220120 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.