Bildegalleri
SKJEBERG - SARPSBORG - UBEBYGGET TOMT
Guslundkroken 30, 1747 Skjeberg- Verditakst
- 40 000 kr per år
- Kommunale avg.
- 785 kr per år
- Totalpris
- 46 472 kr
- Omkostninger
- 6 472 kr
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Adresse
Guslundkroken 30
1747 Skjeberg
Matrikkel
Gnr.1099 Bnr.232 i Sarpsborg kommune
Beliggenhet, adkomst
Tomten ligger i kupert naturterreng på en høyde, innerst i en blindvei, med E-6 mot øst. Ca 15 min/15 km til Sarpsborg sentrum. Gode lys- og solforhold. Eiendommen er støyutsatt på grunn av E6.
Eiendommen ligger i Skjeberg. Følg E-6 og ta av i rundkjøringen inn på 110 / Oldtidsveien. Fortsett inn på Høysandveien og kjør 1,5 km. Sving til venstre på gamle Høysandvei og kjør ca. 300m. Ta til høyre inn på Guslundkroken.
Sving venstre inn på Gamle Høysand
Nærområdet
Det omkringliggende område består av boligbebyggelse, næringsområde, naturområde og E-6.
Type, eierform og byggeår
Boligtomt Selveier
Bygninger og byggemåte
Tomten er i dag ubebygget. Tomten har tidligere vært bebygget med en hytte som er brent ned. Eiendommen ble kjøpt av Statens vegvesen ifm med utbygging av E6. Statens vegvesen har nå besluttet å selge tomten.
FORHOLD KNYTTET TIL MULIGHETER OM TOMTEN KAN BEBYGGES
Sarpsborg kommune opplyser om følgende:
Stor del av tomten ligger innenfor byggegrense mot E6.
Tomten kan bare bebygges hvis den har tilgang på infrastruktur iht. PBL kap.27, det vil si vei, vann, avløp og strøm
Rapporter som er beskrevet i denne salgsoppgaven må utarbeides og godkjennes av kommunen.
I forbindelse med en behandling av byggesøknad opplyser og krever Sarpsborg kommune følgende:
Støy undersøkelse (rapport):
Eiendommen ligger i rød støysone.
§4.7 i bestemmelsene til kommuneplanen/kystsoneplan 2015-2026, sier følgende om støy:
§ 4.7. Støy (jfr. Plan og bygningsloven 11-9 nr. 6)
a. Alle tiltak skal planlegges slik at støyforholdene innendørs og utendørs tilfredsstiller kravene i til enhver tid gjeldende lovverk.
b. Ved etablering av ny bebyggelse eller ved vesentlig endring av eksisterende bebyggelse innenfor områder markert i "temakart Støy", skal det gjøres en nærmere vurdering av støy, og en dokumentasjon av tilstrekkelige tiltak.
Vurderingene skal følge Retningslinjer for støy i arealplanlegging (T1442).
Etablering av nye boliger kan vurderes i viktige fortettingsområder langs høyverdig kollektivtrasé med støynivå (Lden) inntil 65 dBA ved fasade, dersom boenhetene er gjennomgående og har en stille side hvor uterom kan plasseres.
Minst halvparten av rom for varig opphold og minst ett soverom skal vende mot (og ha vindu mot) stille side.
Videre sier bestemmelsene pkt. 1.5 følgende om støy: Innendørs gjelder et maksimalt ekvivalentnivå på 30 - 35 dB(A) for boliger.
Utendørs skal ingen boliger ha ekvivalent støynivå over 60 dB(A) fra E6 etter utbygging.
Dersom støykravene ikke kan overholdes, vil det ikke bli godkjent ny bebyggelse på tomten.
Geoteknisk undersøkelse (rapport):
Eiendommen ligger innenfor et aktsomhetsområde med mulighet for maritim leire og tomtegrunnen kan derfor beså av løsmasser, herunder kvikkleire. Det er ikke registrert/kjent at det er kvikkleire på tomten, men tomten ligger under marin grense og det må derfor gjøres en geoteknisk vurdering av grunnforholdene på tomten før den kan tillates bebygget.
Fredningsvedtak (rapport)
Eiendommen ligger innenfor et område som er benevnt "Naturreservat". Formålet med vernet er å bevare et viktig våtmarksområde med vegetasjon, fugleliv og annet dyreliv som naturlig er knyttet til området. Det har særlig betydning som rastelokalitet under trekket for ande- og vadefugl og som hekkeområde for vade- og spurvefugl. Det må derfor utarbeides en rapport og avklares med offentlige myndigheter om tomten kan tillates bebygges.
Kulturminner/verneverdige bygninger (rapport)
Området ligger innenfor et område med noen kulturminner/verneverdige bygninger.
Arealplanene inneholder ikke alle opplysninger om kulturminner og kjøper må derfor sjekke kulturminnebaser/evt. utarbeide en rapport og få godkjenning fra offentlige myndigheter på at tomten kan bebygges i forhold til kulturminner/verneverdier i området.
Utnyttelsesgrad / størrelse på ny bebyggelse (dispensasjon):
Sarpsborg kommune uttaler:
Planen/bestemmelsene sier ingenting om u-grad.
Angående byggegrenser vises til bestemmelsenes pkt. 1.4:
Ny bebyggelse, ombygginger og tilbygg, samt gjenoppbygging i tilfelle totalskade ved brann eller annet, tillates kun etter dispensasjon fra reguleringsplanen.
Oppvarming
STRØM / KRAFTLEDNINGER
Eiendommen er i dag ikke tilknyttet strøm. Kjøper må selv kontakte energiverk /strømleverandør/elektriker for muligheter og kostnader for å få eiendommen tilknyttet til strømnett.
Det gjøres oppmerksom på at det kan være avtaler som ikke fremkommer av grunnboken på denne eiendommen, som kan medføre rett for kraftverk til å ha ledningsnett/høyspentledninger over denne eiendommen. Dette må kontrolleres i forhold til om tomten kan bebygges i forhold til krav om avstand til ledningsnett / strålingsfare.
Parkering
Parkering må etableres på tomten.
Areal og eierform (opplysninger om evt. feste)
Areal: 1 421 kvm, Eierform: Eiet tomt
Vei, vann og avløp
VEI
Guslundkroken er en privat vei fra Gamle Høysandvei og frem til eiendommen. Det er ikke tinglyst veirettsavtale eller fremlagt avtaler vedr. veirett, drift, brøyting og vedlikehold av veien og kjøper må selv inngå avtale med grunneier og evt. velforening i området om veirettsavtale / bruksavtale på veien. Kommunen opplyser av veien Guslundkroken ligger på eiendommen gnr. 1099, bnr. 1 i Sarpsborg kommune, men det kan ikke garanteres at veien også går over andre eiendommer.
VANN/AVLØP
Sarpsborg kommune opplyser følgende :
Kommunen sier at de ikke har kart som viser ledninger for vann og avløp frem til eiendommen, og henviser til kommunalteknikk/team ledningsnett i teknisk etat i kommunen.
Kommunalteknikk/team i Sarpsborg kommune bemerker at eiendommen tidligere var bebygget med en sommerhytte, og at den trolig ikke hadde innlagt vann/avløp.
Kommunalteknikk/team sier: "Generelt nevnes at Guslundkroken 30 er/har vært tilknyttet felles privat vann og avløpsnett med minst 5 eiendommer i området". (Dette kan ikke selger garantere er korrekt).
På oversiktskart der kommunale ledninger er vist, vises hvor eiendommene er tilknyttet kommunalt nett.
Det gjøres oppmerksom på at de oransje strekene som vises til eiendommene ikke nødvendigvis er den lagte VA-trase, men viser hvor bygningen er tilknyttet kommunalt ledningsnett.
Alle mål må oppfattes som orienterende og avvik kan forekomme.
Før det gjøres noe som helst med vann- og avløpsforhold til Guslundkroken 30, bør det foretas TV-kjøring for å finne ut rørtilstand, avgreninger trasebeliggenhet o.a.
Det bør sjekkes om det er skrevet avtale om felles drift og vedlikehold for eiendommen i området.
Kjøper må kontakte eierne av stikkledningene for opplysning/orientering om status på nett og om evt. avtaler som foreligger. Selger eller kommunen har ingen opplysninger om hvem disse eierne er.
Dersom det ikke kan vises avtale bør ny eier sørge for at avtale blir skrevet og tinglyst.
Det vedlegges opplysninger fra kartverk og sanitærarkiv som er mottatt fra kommunen.
Reguleringsplan
Eiendommen ligger innenfor reguleringsplan for E6 Svingenskogen - Skadalen, vedtatt av Sarpsborg kommunestyre 20.11.2003.
Regulert til boligtomt og ligger i byggeområde B7. Tomten ligger innenfor regulert byggegrense (100m) fra E6.
Kommunedelsplan kystsoneplan 2015-2026. Reguleringsplan gjelder foran kystplan.
Tinglyste rettigheter og servitutter
Det er innhentet kopi av servitutter som kan være av interesse å lese innen budgivning. Disse kan lastes ned fra internett eller be om kopi fra megler.
Prisantydning
40 000,-
VERDITAKST / SALGSBETINGELSER
Verditakst er avholdt den 26.9.2019 av Per Kristian Låche.
Det er satt to alternativer for salg/verdi:
Alterntativ 1:
Markedsverdi (normal salgsverdi): kr. 40.000. Verdsettelsen og prisantydningen er basert dagens situasjon som beskrevet i takst og salgsoppgave og at tomten ikke kan bebygges.
Alternativ 2:
Taksten på kr. 800.000,- er satt ut i fra at en byggesøknad for enebolig kan godkjennes.
Dette forutsetter at alle forhold som er nevnt i takst/salgsoppgave er ferdig avklart, samt at anslåtte kostnader for rapporter, arkitekt (byggesøknad) og kostnader for å tilknytte tomten vei, vann, kloakk, strøm og støytiltak er gjennomført og betalt.
Selger ønsker imidlertid ikke å gjennomføre noen tiltak før tomten selges, men ønsker å selge tomten slik den befinner seg pr. dags dato uten noen form for garanti for at tomten kan bebygges, altså så skal tomten selges etter Alternativ 1.
Takst / tilstandsrapport
Utført av : Per Kristian Låche
Markedsverdi : 40 000,-
Boligkjøperforsikring fra Help
Det gjøres oppmerksom på at kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring ved kjøp av denne boligen. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les om denne på www.help.no og ta kontakt med oss for ytterligere informasjon.
Kommunale avgifter
Kr. 785 pr. år
Eiendomsskatt.
Eiendommen er i dag ikke tilknyttet vann/avløp/renovasjon. Det betales eiendomsskatt pr år pt med kr. 785,-.
Pliktig medlemsskap i velforening/sameie
Kjøper er pliktig til å bli medlemm i evt. velforening i området.
Oppgjør
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.
Andre opplysninger
KONSESJON
Kjøper må fylle ut og innsende skjema "egenerklæring om konsesjonsfrihet" ved kjøp av eiendommen.
TINGLYSTE HEFTELSER/SERVITUTTER
1992: Fredningsvedtak.
1980-2010: Tre forskjellige avtaler/bestemmelser om vannledninger/kloakkledninger.
Kopi av alle tinglyste heftelser/servitutter følger som vedlegg til salgsoppgaven.
RADONMERKING
Det er ikke foretatt undersøkelse av radongass i tomtegrunn.
FORMUESVERDI (2018)
Det er ikke fastsatt noen formuesverdi. Det må påregnes at dette vil bli fastsatt ved eierskifte.
Budgivning
Selger gjør spesielt oppmerksom på at det ikke er sikkert om tomten kan bebygges, jfr. opplysninger i salgsoppgave med vedlegg.
Vi oppfordrer derfor spesielt alle interessenter og budgivere til ekstra nøye å gjøre nærmere undersøkelser om eiendommen, gjerne sammen med fagpersonell (byggmester/arkitekt) og også gjerne ber om et møte med Sarpsborg kommune for å orienteres seg om muligheter for å kunne bebygge tomten. Ta gjerne kontakt med vårt kontor for ytterligere opplysninger.
Selger ønsker derfor å avholde en fellesvisning og avholde et informasjonsmøte på tomten lørdag den 7. desember kl 14-15.
Det vil ikke bli akseptert noen noen bud som har kortere akseptfrist enn torsdag 12. desember kl. 12.00. Vi ber Dem da spesielt opplyse om finansiering (navn på bank og navn/tlf. til saksbehandler i bank, slik at vi kan få bekreftet at finansienring er i orden).
Etter 12. desember kl. 12.00, må bud minst ha aksepfrist på minimum 1 inntil nærmere beskjed blir gitt. Det vil ikke bli akseptert bud med forbehold av noe slag.
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av BankID.
Overtagelse
Eiendommen er ledig for overtakelse etter avtale med selger
Solgt 'som den er'
Eiendommen selges i den forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9:
"Endå eigedomen er selt "som han er" eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers."
Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl. § 3-9 ved budgiving.
Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen. Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, harhan plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Nyttige lenker
Beliggenhet
Eiendomsnøkkelen AS - eiendomsmegling siden 1991
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.