Bildegalleri
Fredrikstad/Årum - Fraflyttet eiendom med sentral beliggenhet på 5 dekar stor tomt. Forhåndskonferanse er avholdt.
Moltebergveien 82, 1659 TorpPris på lån: fra 6 161 kr/mnd
Eff.rente 5,70 %. 997 500 o/25 år. Kostnad: 850 800 kr. Totalt 1 848 300 kr.
Lånekalkulator LånekalkulatorNøkkelinfo
- Boligtype
- Enebolig
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Bruksareal
- 52 m²
- Byggeår
- 1866
- Energimerking
- G - Rød
- Tomteareal
- 5 289 m² (eiet)
- Bruttoareal
- 57 m²
Adresse
Moltebergveien 82
1659 Torp
Beliggenhet og adkomst
Eiendommen ligger i Moltebergveien rett øst for tettstedet Årum, et etablert og barnevennlig boligområde i Fredrikstad kommune. Årum ligger ca. 6 min kjøring syd for Sarpsborg, og ca. 15 min fra Fredrikstad. Her passerer både E6 og Rv 111, noe som gjør stedet attraktivt også for pendlere. Nærmeste bussholdeplass er like ved Trollklubben barnehage, der rute 200 betjener strekningen Fredrikstad - Sarpsborg.
Fra eiendommen er det kort vei til barnehage, barneskole og nærbutikken Kiwi Årum. Ved baneanlegget i forbindelse med barneskolen holder fotballklubben IL Borgar til. Her finnes baner med både gress- og grusdekke, og treningstilbudet strekker seg fra femmerfotball til A-lag. Årum byr også på en aktiv speidergruppe på Fagerheim, samt skolekorps med øvingslokaler på barneskolen.
For tur- og sykkelentusiaster byr Glommastien, som passerer gjennom Årum, på en 35 kilometer langs sløyfe rundt Nedre Glomma. Her kan du bilfritt ta deg til både Sarpsborg og Fredrikstad sentrum, sistnevnte via gratisferge over fra Cicignon. Du kan også benytte deg av Årumstien som tar deg fra Årum til Borge Varde, på veien møter du blant annet grillhytta til Borge 4H som også er til utlån.
Med kort vei til både Sarpsborg og Fredrikstad kan bu bolter deg i servicetilbud, shoppingmuligheter, caféliv og populære spisesteder, samt idrettsopplevelser via hockeyklubbene og fotballklubbene i distriktet.
Avkjørsel til Moltebergveien ligger på Årum langs riksvei 111 (Fredrikstad - Sarpsborg). Følg Moltebergveien rett frem i en kilometer og boligen ligger på venstre hånd ca. 50 meter fra veien med gruset innkjørsel.
Moltebergveien 82 - 5 dekar tomt
Eiendomsparsellen tilhørende Moltebergveien er i følge kartdata fra kommunen 5289 kvadratmeter stor, med sydvestlig himmelretning. I følge skog og landskap har eiendommen 1,7 dekar dyrket mark. Eiendommen er ikke tildyrket i dag, men arealfordelingen til NIBIO skog og landskap tilsier at jordsmonnet er egnet for dyrking av plantevekster.
Moltebergveien har usjenert beliggenhet omkranset av dyrket mark til syd og vest, med spredt bebyggelse øst og nord for eienedommen. Mot nord grenser også eiendommen til skog og fjell i dagen.
Bygningsmassen på tunet er svært nedslitt og ikke tillagt noen noen særlig verdi i taksten utført av Takstingeniør Frank Feldt. I praksis betyr dette at bygningene er å anse som rivningsobjekter. Den åpenbare verdien er at bygningene fortsatt står plassert på tunet og dermed kan restaureres til tidsriktig standard. Dersom man ønsker å rive eksisterende bygningsmasse for å bygge nye bygg så er det søknadspliktig, men samtidig et mye bedre utgangspunkt for søknaden enn dersom det ikke hadde vært bygninger der fra før. I statens kartverk er bygningsmassen registrert som 111 - Enebolig, to stk. 181 - Garasjeuthus anneks til bolig og 241 - Hus for dyr/landbr.lager/silo.
Forhåndskonferanse Fredrikstad kommune
Det er avholdt forhåndskonferanse med Fredrikstad kommune vedrørende eiendommen Moltebergveien 82, 1659 Torp.
I møte med kommunen ble det presisert fra kommunens side at omgjøring eller riving av eksisterende byggmasse for påfølgende gjenoppbyggelse vil være avhengig av en dispensasjonssøknad. En dispensasjonssøknad er forøvrig helt naturlig og påkrevd for alle eiendommer som ligger i uregulerte LNF områder.
Kommunen konkluderer videre med at dersom det søkes om og innvilges en generell dispensasjon fra formål, vil bygningsmyndighetene vurdere å sette vilkar om at:
1. Antall boenheter ikke overstiger antall godkjente boenheter på eiendommen.
2. At ved en evt. riving/gjenoppforing, må ny bolig tilpasses omkringliggende bygningsmiljø.
Referatet er vedlagt i sin helhet under vedlegg i salgsoppgaven.
Type, eierform og byggeår
Enebolig Selveier, oppført i 1866
Bygninger og byggemåte
Eiendommen består av ett registrert våningshus og to uthus.
Våningshus, 111 - Enebolig:
Byggeår 1866.
Bygget er svært nedslitt og har en teknisk verdi på kr 40.000,- ifølge takst, hvor bygget også blir omtalt som kondemnabelt. Interessenter bes om å søke bistand fra byggeteknisk fagkyndig for å vurdere byggets tilstand.
Uthus, 181 - Garasjeuthus anneks til bolig.
Byggeår ukjent.
Bygget er svært nedslitt og har ingen teknisk verdi ifølge takst. Interessenter bes om å søke bistand fra byggeteknisk fagkyndig for å vurdere byggets tilstand.
Uthus, 181 - Garasjeuthus anneks til bolig.
Byggeår ukjent.
Bygget er svært nedslitt og har ingen teknisk verdi ifølge takst. Interessenter bes om å søke bistand fra byggeteknisk fagkyndig for å vurdere byggets tilstand.
Uthus, 241 - Hus for dyr/landbr.lager/silo.
Byggeår ukjent.
Bygget er svært nedslitt og har ingen teknisk verdi ifølge takst. Interessenter bes om å søke bistand fra byggeteknisk fagkyndig for å vurdere byggets tilstand.
Arealer og fordeling per etasje
Bruksareal: 52 kvm, Bruttoareal: 57 kvm
1.Etasje: 52 kvm
Hems: Uoppmålt
Oppvarming
Boligen har pipeløp
Parkering
Parkering på egen tomt
Areal og eierform
Areal: 5 289 kvm, Eierform: Eiet tomt
Vei, vann og avløp
Eiendommen er ikke tilknyttet offentlig vann og avløp. Det foreligger heller ikke private anlegg for vann og avløp.
Eier opplyser at det er innlagt vann til eiendommen. Det vites ikke alder på vannledningen eller hvor den kommer fra. Det foreligger et generelt påbud fra Fredrikstad kommune om at alle boliger må være tilknyttet offentlig avløp eller ha godkjent privat avløpsløsning.
Kulturminner og fredninger
Våningshuset og uthusene er automatisk Sefrak registrert da de er oppført før år 1900. Det er ingen øvrige kulturminner på tomta.
Riksantikvaren gir følgende instrukser om Sefrak registeret:
Bygningane i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikkje tillagt spesielle restriksjonar. Registreringa fungerar meir som eit varsko om at kommunen bør ta ei vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt løyve til å endre, flytte eller rive bygninga.
For meldepliktige bygningar (bygningar er eldre enn 1850), er det lovfesta i Kulturminnelova §25 at ei vurdering av verneverdien MÅ gjerast før søknad om endring eller rivning kan bli godkjent.
Reguleringsplan
Eiendommen er ikke regulert men følger av kommuneplan Fredrikstad 2011 - 2023, revidert.
Formål: 570 - Bevaring kulturmiljø og 5100 - LNFR - tiltak for stedbunden næring.
Informasjon om odel og konsesjonsloven
Eiendommens areal oppfyller ikke kravene til odlingsjord, det er derfor ikke odel på eiendommen.
Eiendommen er fri for konsesjon, men kjøper må signere på egenerklæring om konsesjonsfrihet
Ferdigattest
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på eiendommen.
Prisantydning
1 425 000,-
Takst / tilstandsrapport
Utført av : Takstingeniør Frank Feldt
Takstdato : 20.02.2019
Markedsverdi : 1 500 000,-
Formuesverdi : 195 000,-
Sekundær formuesverdi : 650 000,-
Formuesverdi pr. : 31.12.2017
Energiforbruk og energimerking
Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Boligen er ikke energimerket og blir derfor satt til laveste karakter Rød G
Kommunale avgifter
Eiendommen er fraflyttet, ei heller tilknyttet offentlig vann og avløp og betaler derfor ikke kommunale avgifter. Eiendomsskatt er også satt til kr. 0,-
Oppgjør
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.
Arealangivelser i salgsoppgaven
Arealangivelsene er hentet fra takst og kommune.
Diverse
Våningshus og øvrige bygninger og utearealer overtas slik det fremstår på visning og vil ikke bli ryddet eller rengjort ut over dette. Selger forbeholder seg retten til å ta med seg det han selv ønsker av Løsøre, maskiner, redskaper og antikviteter. Dette gjelder også frittstående hvitevarer. Løsøre, maskiner, redskaper, samt antikviteter som ikke følger handelen vil bli fjernet før overtakelse.
Andre opplysninger
Det er ikke innhentet særskilte opplysninger om evt pålegg fra e-verk eller brann/feievesen.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av Bank ID. Selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er budgiver klar over at budet er bindende for når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Ved innsendelse av bud på eiendommen til megler bekrefter budgiver at den skriftlige salgsoppgaven, pdf. dokument eller trykket salgsoppgave, er gjennomlest og forstått.
Overtagelse
Avklares i forbindelse med budgivning.
Solgt 'som den er'
Eiendommen selges i den forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9:
"Endå eigedomen er selt "som han er" eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers."
Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl. § 3-9 ved budgiving.
Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen. Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, harhan plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Salgsoppgaven beskriver vesentlig og lovpålagt informasjon om eiendommen
Se komplett salgsoppgaveNyttige lenker
Beliggenhet
TEGNEBY & GRØNNERØD LANDBRUKSMEGLING AS
Annonseinformasjon
FINN-kode | 141858725 |
---|---|
Sist endret | 24. apr. 2020 13:08 |
Referanse | 14190006 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.