Bildegalleri

Nordvik Bolig v/Skagen 37 har gleden av å presentere Skagen 37!
Næringseiendom i hjertet av byen - restaurant, bar og kontor samlet under ett tak
Nøkkelinfo
- Bruksareal
- 332 m²
- Etasje
- 3.
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 332 m²
- Byggeår
- 1848
- Tomteareal
- 161 m² (eiet)
- Overtakelse
- Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Type lokale
Kort om eiendommen
Skagen 37 Et unikt utgangspunkt for din neste satsing
Midt i hjertet av Stavanger sentrum ligger Skagen 37 et sjarmerende bygg fra ca. 1848, med en beliggenhet som gir deg umiddelbar tilgang til byens pulserende liv.
Her får du en eiendom med potensial: en kombinasjon av kontorlokaler, selskapslokale/bar og restaurant på gateplan perfekt for deg som ønsker å skape noe eget. Enten du drømmer om å åpne en kafé, etablere et kreativt arbeidsfellesskap eller starte en ny møteplass.
Bygget holder en enkel standard og har behov for noe oppgradering.
Innhold
Underetasje: Entré/restaurant, gang/trapp,toalettrom, bod, kjøkken.
1. etasje: Gang/trapp, bod, Bar/selskapslokal, trapperom, to toalettrom.
2. etasje: Trapperom, gang, toalettrom, tre kontorer, spiserom og bod.
3. etasje: Trapperom, gang, stue/kjøkken og kott.
Standard
Næringseiendom fra 1848 med underetasje, 1. etasje og 2. etasje samt loft. Normalt/variabelt vedlikeholdt.
U. etasje: 82 kvm.
Et åpent lokale fra bakkenivå med entré og restaurant. Videre er det toalettrom, bod og kjøkken.
Lokalet kan tilpasses til annen salgsrettet virksomhet om ønskelig. Kjøper må selv avklare eventuell bruksendring med offentlige etater dersom det er påkrevd.
1. etasje: 92 kvm.
Trapperom, bod, bad/selskapslokale og to toalettrom.
2. etasje: 96 kvm.
Gang, toalettrom, tre kontorer, møte-spiserom og bod.
3. etasje/loft: 62 kvm.
Gang, stue med tekjøkken og kott.
Beliggenhet
Skagen 47 ligger midt i Stavanger sentrum. Flott beliggenhet med Stavanger sentrum rett utenfor døren befinner du deg midt i et levende bymiljø fullt av energi og kultur. Her omgis du av et rikt utvalg av kafeer, restauranter og underholdningstilbud. Det finnes flere kjøpesenter som Arkaden, Torgterrassen, Herbarium, Mediegården og Magasin Blaa for de shoppinginteresserte, samt flere koselige butikker i gågatene.
Byterminalen ligger kort gange fra eiendommen med hyppige avganger med både tog og buss.
Tomt
Eiendomsgrensene er oppgitt til å være nøyaktige , med en oppmålings nøyaktighet på 10 cm eller mindre. Informasjon om eiendomsgrenser og tomtens areal er hentet fra matrikkel brev, innhentet fra kommunen. Dette er ikke en sikker kilde. På bakgrunn av dette tas det forbehold om at arealets størrelse på eiendommen kan avvike ved en eventuell oppmåling. Kjøper aksepterer dette.
Parkering
Ingen parkering med eiendommen, men meget god offentlig avgiftsparkering i området, blant annet Valberget p-hus.
Oppvarming
Elektrisk.
Regulerings og arealplaner
I områderegulering reguleringsplan "Områderegulering for Sentrumshalvøya. Storhaug bydel" - ID2222 - datert 28.04.2014 er eiendommen er regulert til bevaring kulturmiljø, båndlegging kulturminneloven, flomfare, park og sentrumsformål.
Eiendommen følger kommunedelplan planid 129K, ikrafttredelse 11.03.2019 hvor eiendommen er avsatt til bevaring kulturmiljø, båndlegging kulturminneloven, flomfare og sentrumsformål.
Eiendommen følger "Kommuneplanens arealdel 2023-2040" - ID KP 2023-2040 - Ikrafttredelse 11.11.2022, der eiendommen er avsatt til bevaring kulturmiljø, båndlegging kulturminneloven, flomfare, park og sentrumsformål.
Eiendommen eller deler av den ligger innenfor følgende hensynssoner og bestemmelsesområder:
Hensynsone flomfare H320_1 og 2: Innenfor områder vist med hensynsone H320-1 og H320-2 faresone/aktsomhetssone for flom fra vassdrag, urban flom, stormflo og bølgepåslag langs havnefronten i sentrum av Stavanger og i Judaberg (4 moh) skal det gjøres nærmere analyser i forbindelse med nye byggetiltak og nye reguleringsplaner. Tilstrekkelig sikkerhet skal ivaretas i plan- og byggesaksbehandlingen, jf. bestemmelser 1.6 og veiledere. 7. Innenfor andre områder med mulig flomfare vist med hensynsone H320_2, potensiell flomfare, skal risiko vurderes ved reguleringsplan og byggetiltak.
Bevaring kulturmiljø H570: Trehusbyen er et geografisk avgrenset område med sammenhengende trehusbebyggelse fra ulike tider av Stavangers historie, fra de eldste delene av sentrum til etterkrigsårenes rekkehus-områder. Innenfor området finnes murhus, uthus, verksteder, butikklokaler og annet som inngår i den sammenhengende kvartalsbebyggelsen. Retningslinjene gjelder for all småhusbebyggelse innenfor avgrensingen.
a. Den kulturhistorisk verdifulle bebyggelsen skal søkes bevart og områdenes særpregede miljø skal sikres og videreutvikles.
b. Kvartalsstruktur, gateløp, parker, hageareal, verdifulle trær og trær over 90cm stammeomkrets skal bevares.
c. Det må søkes om tillatelse for byggearbeider som endrer bygningers utseende, også for endringer på taket. Med bakgrunn i vernehensynet vil flere tiltak regnes som vesentlige fasadeendringer enn ellers i kommunen, jf. pbl. §20-5 bokstav f.
d. Som grunnlag for behandling skal det redegjøres for nødvendigheten av tiltakene. Det skal beskrives hvordan endringen forholder seg til bygningenes opprinnelige stiluttrykk og utseende. Forhold til nabobebyggelse skal framgå av situasjonsplan og fasadeoppriss. 76 77
e. Originale bygningselementer som vinduer, dører, listverk, fasadekledning og taktekking, skal bare fornyes når disse ikke lenger tilfredsstiller rimelige tekniske krav, eller er så skadet at reparasjon er uaktuelt.
f. Ved nødvendig fornyelse skal bygningselementer tilpasses husets opprinnelige byggestil og materialbruk. Det gjelder særlig vindustyper, ytterdører, listverk og annet fasadeutstyr, fasadekledning og takmateriale.
g. Tilbygg skal tilpasses eksisterende bebyggelse og underordnes denne.
h. Ny balkong, altan eller veranda kan tillates på hus hvor slike bygningselementer inngår som et naturlig stilhistorisk element, eller på plasseringer som ikke er synlige fra offentlig sted. Større uteplasser bør primært arrangeres på bakkeplan.
i. Avkjørsler, murer, gjerder, portstolper, utendørsbelysning og utvendig belegg skal med hensyn til utforming og materialvalg være i tråd med opprinnelig eller dominerende formtradisjon i området.
Båndlegging kulturmiljøloven H730_4: Bygninger og anlegg i hensynssonene er fredet ved enkeltvedtak, jf. lov om kulturminner §§ 15, 19 og 22a. Egne fredningsvedtak eller fredningsforskrifter gjelder. Alle inngrep i bygningene/anleggene som går ut over vanlig vedlikehold, krever søknad om dispensasjon fra fredningen til rette myndighet, jf. kulturminnelovens §§ 15a, 19 og 22a. Dette gjelder også mindre tiltak som ikke er søknadspliktige etter plan- og bygningsloven.
Utsnitt av reguleringskart med bestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Stavanger kommune.
Ligningsverdi / formuesverdi
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Heftelser / servitutter
Heftelser i eiendomsrett:
1963/1300-1/102 24.04.1963 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Forklaring: Vann- og kloakkvesenet har rett til å inspisere eiendommens ledningsanlegg. Kommunen har ikke noe ansvar for de private ledningsanlegg i eiendommen, på grunn av arbeider på hovedledningsnett, stoppes til eller forurenses av rust, slam eller andre stoffer, medmindre det beviselig skyldes forsømmelig forhold fra vann- og kloakkvesenets side.
1995/13303-1/102 20.09.1995 LEIE AV NÆRINGSLOKALE
Leie fra dato : 01.04.1994
Leietid : 5 år
Leiebeløp : NOK 70 800 pr. år
Rettighetshaver: LÆRDAL SJUR
FØDT: 17.06.1948
Rettighetshaver: BIFF HOLDING AS
ORG.NR: 954 700 720
Forkjøpsrett for leietaker ved første gangs salg av eiendommen.
FREMLEIE ER BETINGET AV UTLEIERS SKRIFLIGE SAMTYKKE.
Med flere bestemmelser
Forklaring: Ikke gjeldende lengre.
1995/13304-1/102 20.09.1995 FRAMLEIEAVTALE
Gjelder leieavtale: 13303/ 1995
Leie fra dato : 01.04.1995
Leietid : 5 år
Leiebeløp : NOK 70 800 pr. år
Rettighetshaver: BAKGÅRDEN SERVERING AS
ORG.NR: 971 227 672
LEIE AV NÆRINGSLOKALE
Med flere bestemmelser
Forkjøpsrett FOR LEIETAKER
FREMLEIE ER BETINGET AV UTLEIERS SKRIFLIGE SAMTYKKE.
Forklaring: Ikke gjeldende lengre.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger verken ferdigattest, ekspedisjonsdokument eller midlertidig brukstillatelse for eiendommen. Det betyr at det ikke foreligger dokumentasjon på boligen lovlig kan tas i bruk. Boligen er oppført før 1998, det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998.
Iflg. matrikkelbrev fra kommunen ble eiendommen første gang tatt i bruk i 1848.
Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig fortsatt bruk, og eventuelle pålegg fra det offentlige.
Det foreligger godkjente byggetegninger for tilbygg 2. etasje datert 25.10.1994, det foreligger ingen innredning i 2. etasje men påbygg utvendig på 2. etasje.
Det foreligger tegninger for utskiftning av vinduer datert 18.01.1999
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for midlertidig bruk av 1. etg. til selskapslokaler datert 05.12.2003.
Det foreligger ferdigattest for eiendommen for bruksendring fra kontor til serveringslokaler for underetasje og første etasje, datert 10.12.2014.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Det er foretatt mindre endringer i 1. etasje etter at ferdigattest for ombygging var gitt. Det foreligger ikke plantegning eller ferdigattest av 2. etasje og loft. Det har derfor ikke vært mulig for ansvarlig megler å kontrollere dagens romløsning mot tegninger.
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Byggemåte
Selger har ikke innhentet tilstandsrapport som oppfyller kravene i forskrift til avhendingslova. Forskriften stiller minstekrav til hvilke bygningsdeler som skal undersøkes, hvordan disse undersøkelsene skal skje, og hvordan informasjonen skal presenteres i rapporten. Det er ikke lovpålagt å innhente slik tilstandsrapport, men fraværet av en slik rapport innebærer normalt at det er gjort færre undersøkelser av byggesakkyndig og at kjøper får mindre informasjon om eiendommen enn hva kjøper ville fått dersom det var innhentet en tilstandsrapport.
Eiendommen er oppført i trekonstruksjoner på grunnmur av betong/gråstein, vegger med trefasader, vinduer med isolerglass, etasjeskille i tre, tak med teglpanner.
Bebyggelse
Eiendommen er omgitt av handelseiendommer, samt kontor og bolig.
Diverse
Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven. Det vil bli skiltet med Nordvik Bolig skilt ved fellesvisning.
Offentlig kommunikasjon
Meget god offentlig kommunikasjon.
Overtakelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger.
Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Ved salg vil standard kjøpekontrakt, basert på Meglerstandard mars 2020 bli benyttet. Lov om avhending av fast eiendom vil bare i begrenset utstrekning kunne påberopes av Kjøper. Kontrakten kan gjennomgås etter nærmere avtale med megler. Dersom Kjøper ønsker å reservere seg mot noen av bestemmelsene i kjøpekontrakten må dette uttrykkelig fremkomme av budet.
Det forutsettes at interessenter gjennomgår alle opplysninger i salgsoppgaven grundig, foretar egne undersøkelser herunder besiktigelse av Eiendommen og-, dersom interessenten ikke anser seg selv som tilstrekkelig bygningskyndig, undersøker eiendommen nøye sammen med egen bygningskyndig representant. Kjøper kan ikke fremme noen form for krav overfor Selger tilknyttet forhold Kjøper ble kjent med eller burde blitt kjent med i forbindelse med sin gjennomgåelse av Eiendommen.
Kjøpekontrakten forutsetter at Eiendommen overtas i den stand som den var i ved Kjøpers forutgående besiktigelse/gjennomgåelse.
Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel:
-dersom Selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser under denne kontrakt,
-dersom Selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller
-dersom Selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8.
Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette Kjøper.
For så vidt gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder Eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, takster etc.), og som er vedlagt denne kontrakt og/eller fremlagt av Selger i forbindelse med transaksjonen, så er Selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at Selger bare svarer for eventuelle feil som Selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om.
Eventuelle uriktige angivelser av Eiendommens arealer (utvendige og innvendige) skal ikke under noen omstendighet kunne påberopes av Kjøper som grunnlag for mangelskrav.
Reklamasjonsfristen etter Avhl. § 4-19 (2) settes til 18 månder etter overtagelse i tråd med den regulering som følger av vår standard kjøpekontrakt.
Selger avgir de kontraktsgarantier som følger av vår standard kjøpekontrakt.
Selger kan ikke gjøres erstatningsansvarlig for indirekte tap, jf. prinsippene i avhendingsloven § 7-1 (2). Selgers samlede ansvar til å betale erstatning og/eller prisavslag ved mangler er begrenset oppad til et beløp som utgjør 10 % av kjøpesummen. Dog slik at kjøper ikke kan fremme krav dersom det samlede kravet er mindre enn 3 % av kjøpesummen. I vurderingen av om det samlede krav overstiger dette minstebeløpet, skal det ses bort fra enkeltkrav under 1 % av kjøpesummen.
Kjøper overtar Selgers justerings-/tilbakføringsforpliktelser og -rettigheter (m.h.t. merverdiavgift) tilknyttet Eiendommen dersom dette viser seg å være nødvendig. Det skal i så tilfelle inngås en egen avtale om kjøpers overtagelse av selgers justeringsforpliktelse.
Interessenter oppfordres til å kontakte revisor/advokat i forhold til spørsmål vedrørende skatter og avgifter i forbindelse med kjøpet før bud inngis.
Kjøper må selv vurdere om ervervet er meldepliktig etter konkurranselovens § 18 og i tilfelle inngi melding til Konkurransetilsynet. Risikoen for eventuelle konkurranserettslige beføyelser tilligger i sin helhet Kjøper og vil ikke begrense Kjøpers forpliktelser overfor Selger.
Salgsbetingelsene for øvrig:
Budgiver oppfordres til å benytte vedlagte budskjema. Budgiver er innforstått med at Selger når som helst kan avslå eller akseptere et hvilket som helst bud uten nærmere begrunnelse. Likeledes er bud bindende når det er kommet til Selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Meglers kontraktsmal vil ligge til grunn for avtalen.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at eiendomsmeglingslovens § 6-7 er fraveket ved oppdraget, og det legges til grunn av Kjøper bør og vil gjennomføre egne grundige undersøkelser.
Megler har benyttet sin rett til å fravike eiendomsmeglingslovens §§ 4-4, 6-2, 6-9 (2), 6-9 (3), 6-10, 7-1 og 8-8 samt forskriftens fravikelige regler i næringsmegling om budfrister, - skriftlighet, legitimasjon og innsyn i budjournal. Kjøper kan ved forespørsel få innsyn i budjournal i anonymisert form.
Informasjon i dette prospekt er gitt av Selger, offentlige instanser eller Selgers rådgivere. Verken Selger eller Megler påtar seg noe ansvar for mulige feil eller mangler ved prospektet utover de som er konkret er nevnt ovenfor.
Hvitvaskingsregelverk
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper.
Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven.
Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Budgivning
Budgiver oppfordres til å benytte vedlagte budskjema. Budgiver er innforstått med at Selger når som helst kan avslå eller akseptere et hvilket som helst bud uten nærmere begrunnelse. Likeledes er bud bindende når det er kommet til Selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Meglers kontraktsmal vil ligge til grunn for avtalen.
Vedlegg til Salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Nyttige lenker
Nærområdet
Nordvik Stavanger
Annonseinformasjon
FINN-kode | 407849662 |
---|---|
Sist endret | 16. mai 2025 16:27 |
Referanse | 43-0016/25 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.