Bildegalleri

Næringslokale sentralt på Frogner | Muligheter for gode leieinntekter eller eget bruk til kontor

Kart med kartnålGimleveien 12, 0265 Oslo
Prisantydning3 900 000 kr
Totalpris
3 998 500 kr
Fellesformue
286 kr
Omkostninger
98 500 kr

Nøkkelinfo

Bruksareal
52 m²
Bruttoareal
64 m²
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
52 m²
Byggeår
1920
Energimerking
G - Mørkegrønn
Tomteareal
671 m² (eiet)

Type lokale

Kontor

Fasiliteter

Parkett
Rolig
Kabel-TV
Moderne
Sentralt
Turterreng
Offentlig vann/kloakk
Vaktmester-/vektertjeneste
Bredbåndstilknytning
Lademulighet

Visning

Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter på beste måte. Dette er veldig verdifullt for boligkjøpere og for oss. Det er enkelt å melde seg på, og du kan like enkelt melde deg av. Kontakt også gjerne megler i forkant av visning dersom du har spørsmål.
Visningspåmelding

Oppdragsnummer

302-23-0153

Eier

Elite Vinduspuss AS v. Atle Fremstad

Eiendomstype

Næringsbygg

Eierform

Eierseksjon

Betegnelse

Gnr. 212 Bnr. 259 Snr. 15 i Oslo kommune

Byggeår

1920 / modernisert 2016

Areal

Bruksareal: 52 kvm, Bruttoareal: 64 kvm

Tomtetype/areal

Fellestomt / 671 kvm

Forretningsfører

Edin Eiendomsservice AS

Beliggenhet

Gimleveien 12 har en praktfull beliggenhet på fasjonable Frogner. Området er preget av vakre boliggårder og nydelig arkitektur, og ligger i umiddelbar nærhet til parker og servicetilbud, samt skoler, barnehager og offentlig kommunikasjon. Området er perfekt for deg som ønsker en kombinasjon av å ha alle fasiliteter innen gangavstand, samt jobbe i et veletablert og et meget etterspurt område.

Ulike servicetilbud i nærområdet
Kort gangavstand til populære steder som Bogstadveien, Karenslyst Allé og Aker Brygge med sine rikelige tilbud av gode restauranter, hyggelige kaféer og shoppingmuligheter. Bygdøy Allé ligger i umiddelbar nærhet og byr på et rikt og spennende utvalg av mote, interiør og spesialbutikker.

En kort spasertur fra leiligheten er Bogstadveien som er Oslos mest populære handlegate med sitt mylder av shoppingmuligheter. Karenslyst Allé har alle servicetilbud tilgjengelig - her finner man over 70 ulike forretninger og rikelig med dagligvarebutikker, bakerier, kaffebarer, lunsj- og middagsrestauranter, mm. Kort vei til Aker Brygge/ Tjuvholmen med et meget godt utvalg for shopping og restauranter, samt mulighet for bading og vannaktiviteter.

Tur- og fritidsaktiviteter
Av rekreasjonsområder i nærheten finnes blant annet Bygdøy. Bygdøylandet med flotte rekreasjonsområder som tur- og sykkelstier, samt flere strender som Paradisbukta, Bygdøy Sjøbad og Huk. I tillegg byr Bygdøy på kulturtilbud som blant annet Norsk Folkemuseum og Frammuseet. Vakre Frognerparken som er kjent for skulpturanlegget Vigelandsparken, Oslo Bymuseum, Frognerbadet og Frogner stadion. Frognerparken kan også tilby ulike aktiviteter som tennis i sommerhalvåret og skøytebane på vinteren. I hyggelig gangavstand finnes også Slottsparken og Uranienborgparken.

Bygninger

Seksjonert næringslokale

Byggemåte

Garasje fra tidl., som ble innredet som moderne kontorlokale med bad og kjøkken i 2016. Byggemåte er industrielt næringslokale, i gammel garasje i indre gårdsrom - rehabilitert og bygd om til kontor i 2016. Lokalet har direkte adkomst fra gate via portrom. Grunnmur av betong til lastfordelende fundament. Drenering fra eldre byggeår, men uten tegn til fuktproblemer iht. eier og befaring. Bærende konstruksjoner i betong og tegl - utvendig pusset teglstein. Nedre del har ekstra tykke etterstøpte betongvegger. Yttertak i stål/trekonstruksjon tekket med stålplater. Yttertak er ikke inspisert av takstmann. Betong/stål i etasjeskille.

Arealer og fordeling pr. etasje

Bruksareal: 52 kvm, Bruttoareal: 64 kvm


Lokalet inneholder:
Nedre del Kjøkken m/spiseplass og trapp, bad og gang m/ lagringsplass under trapp. Lavere takhøyde ble målt til ca 2,25m i målbart rom, samt under 0,7m i ikke målbart plass under gulvet for mellomdel.

Mellomdel: Kontorplass og entrègang m/trapp imellom. God takhøyde ble målt til ca 3,25m.
Øvre del: 2 kontorer og svalgang m/trapp, samt kott m/ ventilasjonsanlegg. Takhøyde ble målt fra/til ca 1,95-2,5m m/ skråtak.

Takstmann konklusjon/markedsvurdering:

Næringslokalet har en svært sentral og fin beliggenhet midt i hjertet av Frogner, Oslo sentrum vest.
Det er begrenset eksponering som forretningslokale, men med rolig avskjermet plassering inne i bakgården som kontorlokale.

Det drives i dag som regionskontor med kontorlokale for et større vinduspusserfirma, med fire kontorplasser. Lokalet er moderne med standard fra 2016 og ligger i historiske omgivelser med eldre bygårder fra 1800/1900-tallet.

Innredet seksjonert forretningslokale som del av bygårdens boligsameie. Forretningslokalet er over tre halvplan og er på tilsammen 64m² BTA (utvendig areal) / 52m² BRA (innvendig areal). Nederste grunnplan inneholder åpent kjøkken med spiseplass og innenforliggende bad med lagringsgang under etasjetrappen. Mellomplanet ligger åpent til med kontorplass og trappetrinn, samt lagringsplass på gulv under nedre mellomplan og et øvre mellomplan med entré og trappetrinn. Øvre etasje inneholder to lukkede kontor-rom med utenforliggende åpen svalgang og trapp til entré. I tillegg er det også kott med ventilasjonsanlegg og div. lagringsplass i hyller, skap o.l.

Sameiets felles eiendom er er godt opparbeidet med asfalterte utearealer og fin adkomstgang gjennom bygården fra gateplanet. Her er det moderne digital ringeklokke med kamera.

Parkering medfølger ikke og det må eventuelt benyttes vanlig gateparkering. Det er antatt noe mulighet for sykkelparkering i bakgården.

Det moderniserte lokalet ligger i en eldre bygning delvis under terreng og spesielt bygninger som er av eldre dato kan ha skjulte feil og mangler som ikke er mulig å oppdage ved visuell befaring. Særlig kritiske punkter er drenssystem og isolasjon i gulv, vegger og tak, samt eventuelt utvendige vann- og avløpsledninger. Ved event. salg av eiendommen er det viktig å gi kjøperen informasjon om at eldre bygninger er bygget iht. andre krav og byggeskikker enn de som gjelder i dag. Endring i bruk, kombinert med elde og utidsmessighet, kan føre til at det over tid kan dukke opp skjulte feil og
mangler som en ikke kan se ved en visuell befaring.

Eiendommen er vurdert slik den fremstod ved befaringstidspunktet. Gjennomsnittlig generelt inntrykk er lagt til grunn for vurderingen, men kan stedvis avvike fra det som er beskrevet. Det tas forbehold om eventuelle ukjente momenter. Dagens virksomhet med kontorlokale for mindre bedrift anses som godt egnet for dette området og for bygningen.

Innhold

Innredet seksjonert forretningslokale som i dag benyttes som kontoradministrasjon for et vindusvaskefirma. Lokalet har moderne god standard etter ombyggingen utført i 2016.
Lokalene egner seg godt for kontorvirksomhet og mindre for forretningslokale, da det ligger uten eksponering inne i bygårdens bakgård. Lokalet er over tre halvplan og bestående av fire kontorplasser, hvorav to lukkede kontor-rom, bad og forøvrig åpent forretningslokale med kjøkkeninnredning og spiseplass, samt entre og trapper, på tilsammen innvendige 52 m². Det er også noe lagringsmuligheter i lokalet, samt plassering for ventilasjons- og el-anlegg.
Lokalet er en del av Sameiet Elisenbergveien 22, som består av 15 seksjoner, og reguleres av vedtatte vedtekter. Det oppfordres til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning for sameiet. Med mindre annet er opplyst må kjøper påregne felles plikter som dugnad etc.
Det opplyses om at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23. Det medfølger ingen parkeringsmuligheter, men eier opplyser om at de har hatt tillatelse til å ha en større varesykkel utenfor lokalet inne i bakgården. Det er gateparkering etter gjeldende bestemmelser og beboerparkering i området. Flere parkeringshus i nærområdet med tidvis mulighet for leie av parkeringsplass.
Adkomst er via felles svalgang og ytterdør mellom bakgården og Gimleveien.

Høydepunkter:
- Moderne og høy standard bygd om i 2016.
- Kontor med plass til 4 kontorpulter (etter dagens bruk).
- Gode lagringsmuligheter.
- Stilfullt og delikat der det gamle er flott bevart, i fin kombinasjon med dagens standard.
- Sentralt og samtidig rolig i indre bakgård på Frogner.
- Kort vei til buss og trikk.

Standard

Lokalet ble modernisert og fullstendig ombygget i regi av tidl. eier i 2016.
Lokalet fremstår som lyst og trivelig med liten bruksslitasje. Dagens eier har satt inn dører i kontorene på øvre plan, samt i badet og oppgradert el-styringen.

Elektrisk primæranlegg
Nytt el-anlegg med moderne sikringsskap plassert i gang under trapp, utstyrt med automatsikringer og innholdsfortegnelse.
Måler for lokalet er plassert eksternt.
- El-anlegget er kun enkelt vurdert da dette ikke er takstmannens kompetanseområde. Ved salg anbefales det alltid inspeksjon av autorisert elektriker. Eier av bygningen har ansvaret for at det elektriske anlegget til enhver tid er forskriftsmessig, og at det brukes i samsvar med produsentens anvisninger. Merk at det er eiers plikt å sørge for at det elektriske anlegget til en hver tid er godkjent. Samsvarserklæring skal foreligge ved alle nye installasjoner etter 01.01.1999. Samsvarserklæringer er pålagt dokumentasjon som skal oppbevares av eier i hele anleggets brukstid.

Kjøkkeninnredning
Kjøkken med sort benkeinnredning fra IKEA, laminat benkeplate, utslagsvask med ett-greps blandebatteri og integrerte hvitevarer som komfyr, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap.

Sanitær-rom
Bad med servantinnredning med ett-greps blandebatteri, vegghengt wc og åpent dusjhjørne, samt opplegg for vaskemaskin.
- Ved bruk av dusj må vaskemaskin dekkes til. Det anbefales montering av forheng.

Annen VVS installasjoner
Varmtvann fra egen bereder på ca 120 liter, plassert under trapp.

Ventilasjon
Næringslokalet har egen balansert ventilasjon.

Dører og vinduer
2 stk to-fløyede dører i front mot bakgården og 2 takvinduer i kontor-rommene, med isolerglass fra 2016 og aluminiumskarmer.
Innv. glassvegger og kompaktdører til rommene og glatt svingdør mellom gang/kjøkken.
- Eier har fått satt inn nye innv. dører til kontorene og badet.
- Eier opplyser om tidl. liten lekkasje fra et takvindu, men dette ble utbedret og er uten problemer nå.

Innvendige overflater
Innvendige gulvoverflater er behandlet med slipt betonggulv.
Innvendige veggoverflater er hovedsakelig behandlet med malte flater og malt murverk/teglsten. Betong og malte flater på bad.
Innvendige takoverflater av stål.

Innvendige trapper
Ståltrapper mellom halvplanene.
- Nedre trapp er uten håndløper.

Utstyr

Annen fast innredning
- Næringslokalet har sentralt brannvarslingsanlegg og alarm.
- Nye termostater og belysning, samt digital dørlås.
- Div. belysning.
- Brannslukningsapparat.
- Div. skap og hylleinnredninger.
Utstyret er ikke funksjonstestet av undertegnede.

Eiendommens historie

Selgers oppgraderinger og påkostninger:
Elektrikerarbeid utført av Ses Electro 2023:
-Nye smarttermostater/styring og sensorer for varmekabler
-Nye led lyslister i taket
-Nytt smartlyssystem

Tømrerarbeid utført 2022 og 2023 av Bygg og Vask Djarling
-Satt inn 2 dører med karm til kontorromene, pluss ny dør med karm til badet.
-Plassbygd hyller og skohyller.

Låsarbeid utført av Lås1 Sikkerhet AS i 2023:
-Satt inn Smart Evolo smartlås/nøkkelfri lås i hoveddør.

Oppvarming

Elektrisk oppvarming av lokalet, med gulvvarme i alle gulv.
Eier opplyser om at de nylig har installert smartstyring på varmekabler og belysning, samt nye termostater.
- Fra 1. juli 2010 skal alle yrkesbygg over 50 kvm (BRA) være energimerket ved utleie og salg (og nybygg). For store yrkesbygg (1000 kvm samlet BRA) gjelder i tillegg kravet om at gyldig attest skal foreligge uavhengig av salg og utleie.

Parkering / Garasje


Vanlig gateparkering etter stedets bestemmelser.

Adkomst

Adkomst er via felles svalgang og ytterdør mellom bakgården og Gimleveien.
Eiendommen er beliggende i nærheten av buss, trikk og T-bane forbindelser inn- og utenfor Oslo.

Beskrivelse av tomt

Tomtens anvendelse Forretning og boliger.
Tomtens beskaffenhet Sameiets felles eiendom på 671 m² er opparbeidet hovedsakelig med asfalterte arealer og flislagt svalgang.
Lokalet er vendt mot øst og ligger åpent til inne i lukket bakgård.

Tinglyste rettigheter og forpliktelser

Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.

Øvrige sameiere har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følge av sameieforholdet, jf. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige 2G (Folketrygdens grunnbeløp). Sameiet kan vedtektsfeste ytterligere panterett for sameiet. Vedtektsfestet pant tinglyses i seksjonene.

Servitutter / rettigheter

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.

1895/992813-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
05.12.1895
Bestemmelse om benyttelse
Overført fra: 0301-212/259/0/9,14
Gjelder denne registerenheten med flere
Megler har innhentet og forsøkt å tyde dokumentet, men ikke lykkes med dette. Dokumentet er gammelt og uleselig. Megler har sendt til digital arkivet for bistand, men ikke fått tilbakemelding ennå.

1920/901613-1/105 Best om garasje/parkering
24.08.1920
Overført fra: 0301-212/259/0/9,14
Gjelder denne registerenheten med flere
Megler har innhentet og forsøkt å tyde dokumentet, men ikke lykkes med dette. Dokumentet er gammelt og uleselig. Megler har sendt til digital arkivet for bistand, men ikke fått tilbakemelding ennå.

1934/910555-1/105 Erklæring/avtale
26.02.1934
ang. drenering
Overført fra: 0301-212/259/0/9,14
Gjelder denne registerenheten med flere

Vei / Vann / Avløp

Adkomst Asfaltert og brosteinsbelagt kommunal vei til eiendommen.
Vann Kommunalt vann via privat stikkledning antatt fra 2016 og eldre felles for sameiet.
Avløp Kommunalt avløp via privat stikkledning antatt fra 2016og eldre felles for sameiet.

Ferdigattest eller midl. brukstillatelse

Det foreligger ekspedisjonsdokument for "Garasjeskur" datert 1921.pdf. Dette er vanlig for eldre bygninger da man før i tiden utstedte ekspedisjonsdokument, som avslutning på byggesaken.

Det foreligger ferdigattest den 25.01.2019 for "Bruksendring fra garasje til kontor".
Eiendommen hadde tidligere adresse; Elisenbergveien 22.

Verdi ved skattefastsetting

Beregnet fra slattetaten.no utleieverdi av næringseiendom:
2 457 000 kroner

Reguleringsforhold

Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger iht. reguleringsplan med ID S-2255 - Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. datert 28.07.1977 endret. i S-2937 datert 01.10.1987.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030.
Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262(Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn).
Gjeldende kommunedelplaner: KDP-17.

I kommuneplan er området avsatt til bebyggelse og anlegg, eksisterende og fremtidige samt. Grønnstruktur, eksisterende.
S-161GO Vestre bydel I. Regulering av området mellom bygrensen, Solheims- gatas forlengelse, Halvdan Svartes gate, Frognerveien, Niel Juels gate, Bygdøy Alle, Observatoregata, Parkveien, Munkedamsveien, Filipstadveien, fjorden og bygrensen

Nærliggende området er regulert til byggeområde for boliger, forretning, felles avkjørselk, vei og området for boliger, kontor, torg, grønnstruktur og vei.

Eiendommen er omfattet av følgende hensynssoner i kommuneplanen: H190 - Andre sikringssoner og H310_2 - Steinsprang. Dette vil kunne få betydning for behandlingen av plan- og byggesaker som omfatter den aktuelle eiendommen, blant annet medføre utredningsplikt for tiltakshaver/forslagstiller og eventuelt krav om avbøtende tiltak.

Det gjøres oppmerksom på følgende pågående plan- og byggesaker i tilgrensende området:
Pågående plansak
Saksnr
202114191
Saken gjelder
Detaljregulering - Elisenbergløkken
Bakgrunn og planens hensikt
Planområdet har reguleringsmessig vært omfattet av soneplanen for indre by (S-2255) som ble vedtatt i 1977, men som i det alt vesentlige ble opphevet i forbindelse med kommuneplanen i 2015. Området forvaltes derfor i dag etter kommuneplanens bestemmelser. Samtidig har
kommunen i flere tiår vurdert dette som et prioritert verneområde, og det har derfor bl.a. vært prioritert for vern både i forslag til kommunedelplan for byutvikling og bevaring slik denne ble jobbet fram i perioden 1998-2009, og vedtatt som prioritert verneområde i kommuneplanen av 2015. Området omfattes også av Riksantikvarens register over nasjonale kulturmiljøinteresser i by (NB!-registeret). Disse overordnede planene løfter fram verdiene, men kan ikke sikre dem ikke mot konfliktfylte tiltak.
Hensikten med ny reguleringsplan er å sikre de kulturhistoriske verdiene, og er resultat av en konfliktfylt enkeltsak som 09.08.2021 resulterte i vedtak om midlertidig forbud mot tiltak.

Frogner bydelsutvalgs vedtak:
Bydelsutvalget er positive til at Plan- og bygningsetaten har igangsatt planarbeidet for å lage en detaljregulering som ivaretar kulturmiljøverdiene i enkelteiendommer og området som helhet. Bydelsutvalget ber om at reguleringsplanen tilrettelegger for helsefremmende og trygge nærmiljøer.

Energimerking

Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G

Beskrivelse av sameiet

En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25.

Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting.
Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.

Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l.

GENERELLE OPPLYSNINGER OM SAMEIET
Sameiet er registrert i Enhetsregisteret med organisasjonsnummer 989 789 376, ligger i bydel Frogner i Oslo og har følgende forretningsadresse:
Sameiet Elisenbergveien 22
C/O Advokat Einar Edin
Postboks 3151 Elisenberg
0208 Oslo
Sameiet består av 15 seksjoner, fordelt på oppgangene A og B.

Forretningsførselen har vært utført av Advokat Einar Edin, v/ Anita Juell
Edin har telefon 24 11 54 54. Epost: juell@edin.no. Hjemmeside: www.edin.no.

STYRETS ARBEID
Styremøter
Siden forrige ordinære årsmøte har styret fortløpende behandlet aktuelle saker, senest 29.3.2023 i forbindelse med årsberetning og årsmøte.
Kommunikasjon i styret og mellom styret og forretningsfører har i hovedsak foregått fortløpende på mail og telefon.
Det har ikke vært vesentlige saker til behandling i 2022.
Styrets sammensetning: Varamedlem Hans Petter Smeby døde dessverre i 2021. Styremedlem Hanne Nordseth flyttet i julen 2021.
Disse styreposisjonene ble ikke erstattet ved generalforsamlingen i 2022 pga dårlig oppmøte/covid. De må fylles ved valget i kommende generalforsamling.
Det nye styret bør lage en langtidsplan for vedlikehold av gården. Sameiets lån vedr reparasjon av tak og piper blir nedbetalt ila 2023.
Styret anbefaler innbetalinger fra sameierne for fremtidige store prosjekter da den enkelte oppnår gunstigere lånebetingelser enn sameiet.
Prosjekter som kan stå på en vedlikeholdsplan er feks:
Skifte inngangsdører i Elisenbergveien 22 A og Gimleveien 12.
Oppgradering av baktrapp
Maling av fasaden
Oppgradering av bakgården
(Låser er skiftet i Gimleveien 12 for dør fra portrom og dør ned til kjeller i mars 2023.)

Megler har vært i kontakt med sameiet vedr. gjøre om lokalet til boligformål. Styre opplyser at de ikke er positiv til dette pr. dags dato.

Styregodkjennelse

Styregodkjenning ikke påkrevd.

Energiforbruk og strømkostnad

2021: 6393 kWh/ kr. 11 707,-
2022: 10 154 kWh/ kr. 18 007,-
Strømforbruk er oppgitt av eier. Strømforbruket avhenger av antall personer og bruken av eiendommen. Strøm- og forsikringskostnader vil variere ut fra valg av leverandør og avtaletype.

Andre faste løpende kostnader

Kr. 2 070,- pr. Mnd.
Fellesutgifter som inkluderer: kommunale avgifter, internett/tv, trappevask, strøm felles arealer og forsikring.

Forventet økning av felleskostnader pr. januar 2024. Ca. 10-20% (Ikke avklart)

Andre faste utgifter:
Innboforsikring, ca kr. 2 267,- Selskap: Gjensidige forsikring ASA.
Eiendomsskatt - kr. 1521,- for 2023
- Andre normale kostnader den respektive næringen måtte ha.

Forsikring i IF IF, (polisenummer SP1632044)
Endringer i lånevilkår, herunder renteendringer, vil kunne medføre at månedlige fellesutgifter endres. På samme måte vil vedlikeholdsarbeider og oppgradering av bygning kunne medføre økte fellesutgifter.

Andel fellesgjeld / formue

Andel fellesgjeld kr. 0,- / Andel fellesformue kr. 286,- pr 31.12.22 ifølge forretningsfører.
Andel fellesgjeld og evt. formue overtas av kjøper.

Oppgjør

Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.

Finansiering

Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.

Sentrale lover

informasjonen i dette prospektet er mottatt fra selger og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv får gjennomgått eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter, tilstandsrapport, prospekt, reguleringsbestemmelser og liknende vedrørende eiendommen. Det gjøres særskilt oppmerksom på at arealangivelser er basert på opplysninger fra takstmann Erik Slæperud datert 26.10.2023, og partene er enige om at eventuelle uriktige angivelser av eiendommens arealer (utvendige og innvendige) ikke under noen omstendighet skal kunne gi grunnlag for mangelkrav.

As is -klausul:

Eiendommen og dens tilbehør overtas som den/det er , jfr. avhendingsloven § 3-9. Avhendingsloven § 3-9 fravikes slik at det kun skal kunne gjøres gjeldende at det foreligger mangel i følgende tilfelle: dersom selger har forsømt sin opplysningsplikt, jfr. reguleringen i avhendingsloven § 3-7 eller dersom selger har gitt uriktig informasjon om eiendommen, jfr. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil, tilligger etter dette kjøper. Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 mnd etter overtakelse. Selger kjenner ikke til at det er forurensning i tomtegrunnen m.v. Kjøper skal, dersom forurensning i ettertid skulle bli oppdaget, bære det fulle ansvar for all forurensning som eksisterer på eiendommen. Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger samt justerings-forpliktelser ifm. MVA. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.

Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.

Sammendrag fra selgers egenerklæring

8. Kjenner du til om det er/har vart sopp/rateskader/insekter/skadedyr i boligen som: rotter, mus, maur eller lignende?
Hvis ja, beskrivelse Det har vart noen fa maur, men de ble vi kvitt med maur ]felle med gift som ble tatt med tilbake til tuen og sa ble
vi kvitt dem.

12. Kjenner du til om det er/har vart utfort arbeid pa el ]anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja.
Firmanavn: Asker Ventilasjon AS
Redegjør for hva som er gjort og når: våren 2022 så tok Asker Ventilasjon en service på ventilasjonsanlegget inkludert å kle røret med isolasjon for å
unngå kondens og justerte utsuget fra de forskjellige rommene slik at det ble slik det skal være. Litt økt utsug fra kjøkken og bad ble justert.

13. Kjenner du til om det utfort kontroll av el ]anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
Ja, Asker Ventilasjon AS utførte service på ventilasjonsanlegg i 2022.

Annen nyttig informasjon

Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.

Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.

Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

- Medfølger ikke handelen:
Printer, kaffemaskin, løst kjøkkeninvetar, løs varmeovn/vifteovn, pulter og kontorstoler.

- Medfølger handelen:
Vaskemaskin på badet og integrerte hvitevarer


Adgang til utleie

Bolig i eierseksjonssameie kan som hovedregel fritt leies ut. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret må ha "saklig grunn" for ikke å godkjenne leietager.
Det foreligger ingen begrensning ihht kommune eller vedtekter om utleie av hele seksjonen som en bruksenhet.

Sikkerhetsstillelse

Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.

Kjøpsforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Kjøpsforsikring fra If. Produktet inneholder boligkjøperforsikring, hus-/hytteforsikring med superdekning og innboforsikring med superdekning. Les mer om Kjøpsforsikring i vedlagte materiell.

Overtagelse

Etter nærmere avtale.

Boligselgerforsikring

Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.

Budgiving

Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.

For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.

Lovanvendelse

Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.

Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.

Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Seksjonen selges som ledd i næringsvirksomhet. Derfor selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Med henvisning til lov om eiendomsmegling § 1-4 tredje ledd, jfr. forskrift om Eiendomsmegling § 1-2, fravikes bestemmelsene i eiendomsmeglingsloven § 4-4, § 6-2, § 6-4, § 6-5, § 6-7 til § 6-10 og kapittel 7 og § 8-8 da overdragelsen gjelder næringseiendom / eiendom solgt som ledd i næringsvirksomhet.

Lov om hvitvasking

Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner

Meglers vederlag og utlegg

Markedspakke (Kr.23 900)
Tilrettelegging (Kr.17 900)
Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.500)
Provisjon (forutsatt salgssum: 3 900 000,-) (Kr.120 900)
Innhenting av informasjon (Kr.8 450)
Overtagelse (Kr.3 300)
Innhenting av informasjon - forretningsfører (Kr.3 750)
Los digital - (Kr.1 950)
Fornying av Finn.no-annonse (Kr.2 690)
Visninger/Overtagelse pr. stk (Kr.2 900)
Blink Boost (Kr.6 500)
Fornying av Finn.no-annonse (Kr.2 690)
Fornying av Finn.no-annonse (Kr.2 690)
Innhenting av informasjon (Kr.6 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 215)
Fotografering/video (Kr.4 500)
Oppgjørskostnad (Kr.8 900)
Totalt kr. (Kr.224 235)
Dersom eiendommen ikke omsettes, faktureres selger kr 19 900,- + påløpte kostnader.

Vedlegg til salgsoppgaven

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Reguleringsplaner og bestemmelser
Opplysningsbrev fra forretningsfører
Vedtekter og eventuelle husordensregler
Årsregnskap / budsjett
Budskjema
Energiattest
Tilstandsrapport
Meglers verdivurdering
Egenerklæringsskjema selger
Viktig informasjon til kjøper og selger

Beliggenhet

kart
Logo

PrivatMegleren Grünerløkka

Kun det beste på dine vegne

Annonseinformasjon

FINN-kode354136538
Sist endret26. mai 2024 00:20
Referanse302230153

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.