Bildegalleri

Nes Legesenter / Nes Legevakt - Påkostet næringsbygg på BRA 880 kvm - Eiet tomt på ca 3 mål - Solid leietager

Kart med kartnålHagaskogvegen 17, 2150 Årnes
Prisantydning15 000 000 kr
Totalpris
15 376 000 kr
Omkostninger
376 000 kr
Kommunale avg.
67 369 kr per år

Nøkkelinfo

Bruksareal
880 m²
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
880 m²
Byggeår
1975
Tomteareal
3 017 m² (eiet)

Type lokale

Produksjon/Industri

Visning

Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter på beste måte. Dette er veldig verdifullt for boligkjøpere og for oss. Det er enkelt å melde seg på, og du kan like enkelt melde deg av. Kontakt også gjerne megler i forkant av visning dersom du har spørsmål.
Visningspåmelding

Oppdragsnummer

121-24-0070

Eier

Nes Helsehus AS

Eiendomstype

Næringsbygg

Eierform

Selveier

Betegnelse

Gnr. 168 Bnr. 405 i Nes kommune
Ideell andel: 1/1

Byggeår

1975

Areal

Bruksareal: 880 kvm

Tomtetype/areal

Eiet tomt / 3017 kvm

Arealer og fordeling per etasje

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
- BRA: 830 m²
- BRA-i: 830 m² (8 Kontorer, 5 Behandlingsrom, Kirurgirom, 2 resepsjoner, 2 spiserom, 2 Garderober, 2 Venterom, 2 Korridorer, 4 Lager, Luftveier/lunge, Diabetes, EKG -rom, 5 Wc- rom, Renholdsrom, OBS rom, Soverom, Skifterom)

Loft:
- BRA: 50 m²
- BRA-i: 50 m² (Råloft)

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Innvendig areal er oppmålt på stedet. Bygningens bruttoareal er oppmålt til 865 kvm.

Velkommen til Hagaskogvegen 17!

Hagaskogvegen 17 er helsebygg på ca 880 kvm som i dag består av Nes legesenter DA og Nes legevakt. Ligger tilknyttet Nes sykehjem.

Eiendommen er utleid pr idag til 2 leietakere.

Nes Legesenter for kr 1 100 004,- pr år (2023). Leien er ikke regulert opp for 2024.

Nes Legevakt/Nes kommune for kr 387 208 pr år (2024). Leiebeløpet for denne leietakeren reguleres hvert år iht. 12 måneders KPI. F.o.m. januar i år så var det regulert iht KPI desember 2022- desember 2023.

Nes kommune betaler fellesutgifter i tillegg til husleie.
Fellesutgiftene beregnes til 28% av strøm, vaktmester, snøbrøyting og renhold.
Dette er kostnader som variere fra måned til måned.
I 2023 var Nes kommune sin andel av felleskostnadene kr. 195 334.
I 2022 var beløpet kr 277 426.

Dette er solide leietakere som ønsker å fortsette leieforholdene. Eiendommen skal benyttes til kontor og/eller helserelatert virksomhet.

Boligen ble oppført i 1975, men er i perioden 2014-2021 blitt vesentlig påkostet og modernisert. Det kan bla. nevnes nye vinduer og ytterdører, installert varmepumper og ladestasjon, samt innvendig oppussing av lokaler og baderom.

Eiet tomt på ca. 3 017 kvm.

Mulighet for kjøp av AS.

Det er kort vei til Årnes sentrum med alt av fasiliteter og servicetilbud.

Bygningens anvendelse

Eiendommen er registrert som et legesenter med fysisk tilknytning til et bo- og omsorgsenter. Disse to eiendommene har felles inngang, slik at hovedinngangen til denne bygningen er via omsorgssenteret. Denne bygningen er delvis i bruk som et legesenter, og delvis døgnåpen legevakt. Det er egen inngang til legevakten, som er åpen hele døgnet. Det er også en akuttinngang på fremsiden av bygningen, som benyttes av ambulansetjenesten.

Bygningen har godt tilpasset planløsning med laboratorie og undersøkelser i midten av bygningen, som tjener behandling og undersøkelsesrom i øvrig del av bygningen. Behandlingstilbud på senteret er i hovedsak fastlegetjenester og legevakt, som opptar den største deler av driften.

Det er også et lokale for kriurgi i mindre skala. Dette lokalet har to rom, og har oppusset innvendig standard. I tillegg er det også ett lokale for lunge/luftveier, og ett lokale for diabetes.

I tilknytning til hovedinngangen er det en resepsjon og et relativt romslig venteområde. I forbindelse med legevakten er det som nevnt egen inngang, med egen resepsjon/mottak og ventesone.

Det er enkel kjøkkeninnredning i spiserommet for hele senteret, og det er et noe mindre, men tilsvarende innredning for legevakten.
Innredning bestående av benkeskap og veggskap, benkeplate med nedfelt kum og kjøleskap. Det er oppvaskemaskin i felles spiserom.

Leieforhold

Eiendommen kan delvis eller i sin helhet fritt leies ut, men skal benyttes ihht. til reguleringsformål, samt hva byggene er godkjent som ihht. midlertidig brukstillatelse og tilhørende tegninger.

Leieforhold 1 (utdrag fra avtalen):
- Leietaker: Nes kommune (Nes legevakt).
- Leieobjekt: Lokaler i Nes Helsehus med et samlet leieareal på 150 kvm inkl. nødvendig parkeringsareal.
- Bruk av leieobjekt: Leieobjekt må kun brukes til helsetjeneste/kontor. Fremleie tillates ikke med mindre dette er avklart med utleier.
- Leietid: Fra kontraktsinngåelse 01.04.2010 til 01.04.2015. 6 mnd oppsigelsesfrist. Leieforholdet løper inntil oppsigelse. Partene kan kreve reforhandlinger med 12 mnd varsel.
- Leiesum/leieregulering: Leietaker skal betale kr 1 100,- pr kvm/år. Inkl oppvarming, ordinært renhold, strøm, ordinære vaktmestertjenester og huseiergebyrer/avgifter. Leien reguleres hvert år pr 1/1 ihht konsumprisindeksen.
- Drift og vedlikehold: Utleier har ansvar for ytre vedlikehold og drift av bygningens faste tekniske anlegg.

Iflg regnskapfører så faktureres i tillegg Nes Kommune for 28 % av kostnader som vaktmester, strøm, renhold og snøbrøyting.

Leieforhold 2 (utdrag fra avtalen):
- Leietaker: Nes legesenter DA.
- Leieobjekt: Lokaler i legesenterbygningen med et samlet leieareal på 670 kvm inkl. nødvendig parkeringsareal.
- Bruk av leieobjekt: Leieobjekt må kun brukes til lokaler for kommunal virksomhet. Fremleie tillates ikke med mindre dette er avklart med utleier. Tilgang til felles møterom og toalettfasiliteter i legesenterets personalgarderobe og legesenterets mottak/skadeinngang som nå benyttes som ambulanseinngang for legevakta.
- Leietid: Fra kontraktsinngåelse til 31.12.2010. 6 mnd oppsigelsesfrist. Leieforholdet løper inntil oppsigelse. Partene kan kreve reforhandlinger med 12 mnd varsel. Utleier skal varsle leietaker om at leieavtalen utløper 6 mnd før utløpet av leieperioden. Ønske om forsatt leieforhold må meldes innen 6 mnd før utløpet av leietiden.
- Leiesum/leieregulering: Leietaker skal betale kr 1 157,- pr kvm/år. Inkl oppvarming, ordinært renhold, strøm, ordinære vaktmestertjenester og huseiergebyrer/avgifter. Leien reguleres hvert år pr 1/1 ihht konsumprisindeksen.
- Drift og vedlikehold: Utleier har ansvar for ytre vedlikehold og drift av bygningens faste tekniske anlegg.

Regnskapsfører opplyser følgende:
Nes kommune betaler fellesutgifter i tillegg til husleie.
Fellesutgiftene beregnes til 28% av strøm, vaktmester, snøbrøyting og renhold.
Dette er kostnader som variere fra måned til måned.
I 2023 var Nes kommune sin andel av felleskostnadene kr. 195 334.
I 2022 var beløpet kr 277 426.

Leieavtaler følger vedlagt.

Tomt og parkering

Eiet tomt på 3 017 kvm.

Parkering på egen tomt. Øvrig parkering etter gjeldende bestemmelser på kommunens eiendom.

Beliggenhet

Kort vei til Årnes sentrum med alt av fasiliteter og servicetilbud. Gangavstand til skoler, barnehager, dagligvare og offentlig transport.

Toget fra Årnes til Oslo går ca. 1 gang i timen og tar 50 minutter. Buss til Oslo lufthavn, Gardermoen går stort sett hver halvtime og den tar ca. 40 minutter. Med bil tar det ca. 30-35 minutter til Gardermoen og 40-45 minutter til Oslo.

Oppgraderinger

- Vinduer og ytterdør ble skiftet i ca 2015 (Energiglass med argonfylling).
- Varmepumper ble montert i 2014.
- Det har blitt installert en ladestasjon i 2016.
- Rundt året 2017 ble det gjort oppussing av skadestue, ultralyd rom, EKG-rom, observasjonsrom ved laboratoriet, laboratoriet og resepsjon.
- Ambulanseinngangen ble skiftet sannsynligvis i 2021.
- Baderommene i garderobene ble pusset opp ca 2018.

Byggemåte

Utdrag hentet fra vedlagt tilstandsrapport - se vedlagte tilstandsrapport for utfyllende kommentarer.

Det er støpt gulv på grunn. Etasjeskiller i betong mellom loftet og 1. etasjen. Yttervegger i bindingsverk og teglstein. Flatt oppforet yttertak, tekket med membran.

Bygningskomponenter gitt tilstandsgrad 2:
- Fundamenter: Noe bevegelse i overgang gulv/yttervegg mot vest og nord. Noe buling på gulvbelegg.
- Drenering: Dreneringen fungerer ikke lenger optimalt. Noe synlig saltutslag på utvendig teglsteinsforblending.
- Yttervegger: Det er enkelte felt hvor isolasjonen mangler. Den manglende isolasjonen bør monteres på nytt.
- Utvendig beslag: Vesentlig avflassing av overflatebehandling og rust flere steder.
- Ledningsnett for sanitærinstallasjoner: Alder i forhold til brukstid.
- Varmtvann: Alder i forhold til brukstid.
- Utstyr for sanitærinstallasjoner: De fleste servantene og klosettene er av eldre dato.
- Elektrisk anlegg: Alder.
- Overflater på innvendig himling: Slitasje på systemhimling. Enkelte plater har brukket og enkelte har slitasje.
- Innvendige dører: Alder og normal slitasje.

Teknisk

Ledningsnett for sanitærinstallasjoner:
Ledningsnett for vann i kobber. På loftet er anlegget vedlikeholdt. Stoppekraner er av nyere dato på loftet. Rørene er av noe varierende alder. Det er imidlertid noe eldre rør, og det må påregnes jevnlig vedlikehold av anlegget.

Varmtvann:
Varmtvannsbereder på ca. 300 liter, av noe eldre dato, montert på loftet.

Ventilasjon:
De er innstallert nytt energisparende ventilasjonsanlegg.
Det er ventiler for ventilasjon i alle rom.

Varme generelt:
Elektrisk oppvarming med panelovner.
Luft til luft varmepumpe er montert i de fleste legekontorene. Det er ca. 10 varmepumper totalt i bygget. Utedelen av varmepumpene er montert på ytterveggen, utenfor de respektive kontorene. Varmepumpene ble installert i 2014.

Elektrisk anlegg:
Det er tre tavler for elektriske kurser. Det er et el. skap i hver korridor og ett på loftet. Alle sikringstavlene er med skrusikringer fra byggeåret.

Tinglyste rettigheter og forpliktelser

Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.

Servitutter / rettigheter

/Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.

2010/169272-2/200 Forkjøpsrett 05.03.2010
Rettighetshaver:NES KOMMUNE Org.nr: 938679088
- Kommunen har anledning til å tre inn i høyeste bud.
- Utnyttelse av eiendommen begrenses til kontor og/eller helserelatert virksomhet.

Rettigheter på 3228-168/322:

2010/169295-1/200 Bestemmelse om veg 05.03.2010
rettighetshaver:Knr:3228 Gnr:168 Bnr:405
- Veirett over kommunens eiendom ihht vedlagte kart.

2010/169295-2/200 Best. om adkomstrett 05.03.2010
rettighetshaver:Knr:3228 Gnr:168 Bnr:405
- Rett til adkomst til sine lokaler gjennom hovedinngangen til Nes Sykehjem som er merket HOVEDINNGANG på vedlagte kart.

Vei / Vann / Avløp

Avkjøring fra kommunal veg. Privat internvei.
Privat vann fra Årnes Vannverk.
Offentlig avløp.

Vannmåler er installert.

Ferdigattest eller midl. brukstillatelse

Det foreligger midlertidig brukstillatelse, legestasjon i en etasje, datert 22.01.77.

Følgende er anmerket:
- Luftilførsel anordnet for wc-rom i tilknytning til venterom.
- Selvlukker påmontert branndør mellom sekretariat og laboratorium.
- Evnt. pålegg fra brannsjefen utført.
- Samtlige brannklassifiserte dører skal være skiltet med branninspeksjonens skilt.
- Terrenget planert med fall fra huset.

Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak det er søkt om før 01.01.1998, jf. plan og bygningsloven § 21-10 femte ledd.

Det foreligger bygningstegninger og romskjema fra 02.01.75, men disse er ikke kontrollert opp mot dagens faktiske bruk.
Utdrag fra tegninger er vedlagt. Komplette byggetegninger med romskjema og statiske beregninger kan fås hos megler.

Verdi ved skattefastsetting

Megler har forsøkt å innhente eiendommens verdi ved skattefastsetting via attestbestilling i Altinn. Ved forsøk på å bestille i Altinn fremkommer det at ingen formuesverdi er funnet. Det foreligger derfor ingen opplysninger vedrørende dette.

Reguleringsforhold

Eiendommen er ikke regulert.

Avsatt i kommunedelplanen til:
- Delareal 1 141 kvm: Boligbebyggelse, Nåværende (Områdenavn B1) (BYA 24%)
- Delareal 1 141 kvm: Offentlig eller privat tjenesteyting, Framtidig (Områdenavn BOP_F6) (BYA ikke oppgitt)
- Delareal 1 877 kvm: Offentlig eller privat tjenesteyting, Nåværende (Områdenavn O6) (BYA ikke oppgitt)

3.1.1 Utnyttelse
Utnyttelsesgrad fastsettes i detaljregulering og angis som BRA.

Avsatt i kommuneplanen til:
- Delareal 1 877 kvm: Offentlig eller privat tjenesteyting, Nåværende (Områdenavn O6)
- Delareal 1 141 kvm: Offentlig eller privat tjenesteyting, Framtidig (Områdenavn BOP_F6)

Kommunedelplan følger vedlagt. Kommuneplan-2019-2030 kan fås hos megler.

Energimerking


Ved salg av boliger og bygninger skal det legges frem en energiattest med et energimerke, jf. energimerkeforskriften. Megler har informert selger om selgers plikt til å energimerke boligen, men det foreligger per dato ingen energiattest og kjøper må dermed legge til grunn dårligste karakter, RØD G. Kjøper kan kreve å få utført energimerking for selgers regning.

Energiforbruk og strømkostnad

Fortum strøm.
Forbruk 2023 : 198113,64 kwh
Utgift 2023: kr 350 142,-

Andre faste løpende kostnader

Kommunale avgifter Kr. 67 369 pr. år
Avløp og renovasjon.
Eiendomsskatt: Fritak - §7A - Lag/Foreninger/Stiftelser/Institusjoner

Forsikring i IF, kr 24 416,- (polisenummer )

Årnes Vannverk: Vannavgiften for 2023 var på kr. 6491,- inkl. mva. I tillegg betales vann etter forbruk.

Renhold kr 287 876,- for 2023. Vaskes 1 gang hver dag før arbeidstid.
I regi av kommunen og betaler for eget areal. Samme gjelder snømåking og strøing etc.

Vaktmester kr 50 584,-.




Oppgjør

Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.

Finansiering

Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.

Sammendrag fra selgers egenerklæring

1. Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja.
- Små vanlekkasjer som er utbedret.

2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært.
- Firma: Ringstad Bygg.
- Pusset opp.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Ja.
- Lekkasje funnet og utbedret.

2.2 Er arbeidet byggemeldt? Ja.
- Der det er nødvendig.

7. Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Ja.
- Setningsskader.

12. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun av faglært.
- Firma: Årnes elektro.
- Kontroll og vedlikehold.

12.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Ja.
- Arbeidv utført av elinstallatør.

13. Kjenner du til om det utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)? Ja.
- Årlig kontroll. Årnes elektro og Nekas.

14. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Ja.

19. Selges eiendommen med utleiedel, leilighet eller hybel e.l? Ja.
- Utleie av legevakt.

19.1 Hvis ja, er overfor nevnte godkjent hos bygningsmyndighetene? Ja.
- Næringsbygg.

24. Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private
avtaler)? Ja.
- Forkjøpsrett kommune.

Annen nyttig informasjon

Arealangivelser er hentet fra vedlagte matrikkerapport, og avvik kan forekomme.

Alle interessenter og kjøper vil bli vurdert som profesjonell og kjøpers reklamasjonstid begrenses derfor til 3 mnd. etter overtakelsen. Dette avviker fra avhendingslovas bestemmelser hva gjelder kjøpers reklamasjonstid. Kjøper kan ikke gjøre gjeldende enkeltstående brudd / reklamasjoner som medfører tap på mindre enn kr. 50 000,- og kjøper kan ikke gjøre krav gjeldende med mindre Kjøpers samlede krav overstiger NOK 500 000,-.

Alle interessenter oppfordres til nøye å undersøke eiendommen. Det anbefales at alle interessenter rådfører seg og befarer eiendommen med fagkyndig, før bud inngis. Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget. Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte oppmåling av takstmann.

Ved salg til kjøper som ikke er forbruker skal det benyttes kjøpekontrakt for salg der det er tatt forbehold i salgsoppgaven om at eiendommen er solgt "som den er" iht. bestemmelsene i avhendingslova av 3. juli 1992 nr. 93 og annen bakgrunnsrett.

Med henvisning til lov om eiendomsmegling § 1-4 tredje ledd, jfr. forskrift om Eiendomsmegling § 1-2, fravikes bestemmelsene i eiendomsmeglingsloven § 4-4, § 6-2, § 6-4, § 6-5, § 6-7 til § 6-10 og kapittel 7 og § 8-8 da overdragelsen gjelder salg av næringseiendom / eiendom solgt som ledd i næringsvirksomhet.

Selger har ikke benyttet eiendommen selv da den har vært utleid, og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.

Det gjøres oppmerksom på at eiendommen vil overdras slik den fremstår på visningen. Ingen ytterligere vask eller rydding av eiendommen vil bli foretatt til overtagelsen.

Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.

Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.


Adgang til utleie

Eiendommen kan delvis eller i sin helhet fritt leies ut, men skal benyttes ihht. til reguleringsformål, samt hva byggene er godkjent som ihht. midlertidig brukstillatelse og tilhørende tegninger.

Konsesjon / Odel

Kjøper må fylle ut egenerklæring om konsesjonsfrihet. Egenerklæring må signeres av kjøper og bekreftes av kommunen for at skjøtet kan tinglyses.

Sikkerhetsstillelse

Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.

Kjøpsforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Kjøpsforsikring fra If. Produktet inneholder boligkjøperforsikring, hus-/hytteforsikring med superdekning og innboforsikring med superdekning. Les mer om Kjøpsforsikring i vedlagte materiell.

Overtagelse

Etter nærmere avtale.

Boligselgerforsikring

Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.

Budgiving

Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.

For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.

Lovanvendelse

Salg til kjøper som ikke er forbruker:
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Salg til forbrukerkjøper:
Eiendommen selges etter avhendingslovens normalbestemmelser jf. § 1-2.
(2) Lova kan ikkje fråvikast ved avtale til ugunst for kjøparen ved forbrukarkjøp av nyoppført eigarbustad som ikkje har vore brukt som bustad i meir enn eitt år på avtaletida, dersom seljaren har gjort avtalen som ledd i næringsverksemd. Ved andre forbrukarkjøp kan § 1-1a andre ledd, § 1-3, § 2-6 første ledd tredje punktum, § 3-3, §§ 3-7 til 3-10, §§ 4-1 til 4-19, §§ 6-1 til 6-3 og §§ 7-1 til 7-3 ikkje fråvikast ved avtale til ugunst for kjøparen.
(3) Med forbrukarkjøp er meint kjøp av eigedom når kjøparen er ein fysisk person som ikkje hovudsakleg handlar som ledd i næringsverksemd.

Alle interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i opplysninger som fremgår av salgsoppgave og vedlegg til denne, også egenerklæring fra selger. Videre oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig. Deretter kan bud gis.

Lov om hvitvasking

Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner

Meglers vederlag og utlegg

Fotograf (Kr.5 900)
Godtgjørelse oppgjør (Oppgjørskostnad) (Kr.7 900)
Servitutter ved behov - pr. stk kr. 500 (Kr.1 000)
Visning/overtakelse - pr. stk (Kr.3 500)
Innhenting kommunale opplysninger (Kr.5 000)
Innhenting opplysninger forretningsfører (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.22 900)
Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.500)
Provisjon (forutsatt salgssum: 15 000 000,-) (Kr.187 500)
Rådgivningstime med stylist (Kr.4 000)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Tilstandsrapport (Kr.9 900)
Totalt kr. (Kr.268 000)
Dersom eiendommen ikke omsettes, faktureres selger kr 31 250,-

Vedlegg til salgsoppgaven

Tilstandsrapport
Selgers egenerklæring
Energiattest
Årsregnskap 2023 og 2022
Midlertidig brukstillatelse
Arealbekreftelse
Reguleringskart og kommunedelplan
Leieavtaler
Utkast fra byggetegninger Sykehjem og Legesenter
Liste over løsøre og tilbehør
Budskjema

Beliggenhet

kart
Logo

PrivatMegleren Brustad & Partnere

Kun det beste på dine vegne

Kåre A. Brustad

Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner

Øyvind Thorberg Simonsen

Eiendomsmegler/Partner

Annonseinformasjon

FINN-kode353278982
Sist endret02. juni 2024 00:11
Referanse121240070

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.