Bildegalleri

Solgt

Tiltalende lokale med en rekke vindusflater mot Thereses gate. God profilering mot gateplan. Lave felleskostnader.

Kart med kartnålThereses gate 3C, 0358 Oslo
Prisantydning6 190 000 kr
Totalpris
6 336 000 kr
Fellesformue
49 668 kr
Omkostninger
146 000 kr

Nøkkelinfo

Bruttoareal
90 m²
Etasje
1.
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
90 m²
Byggeår
1898
Energimerking
G - Gul
Tomteareal
1 193 m² (eiet)

Type lokale

Kontor

Oppdragsnummer

92-22-0331

Eier

Espen Wangberg
Siri Helene Wangberg

Eiendomstype

Kontorlokale

Eierform

Eierseksjon

Betegnelse

Gnr. 216 Bnr. 216 Snr. 4 i Oslo kommune
Ideell andel: 1/1

Etasje

1

Byggeår

1898

Areal

Bruttoareal: 90 kvm

Tomtetype/areal

Eiet tomt / 1193 kvm

Forretningsfører

OBOS

Beliggenhet

Næringslokalet har sentral og attraktiv beliggenhet på Bislett/Adamstuen. Lokalet har en rekke vindusflater som gir god profilering ut mot Thereses gate.

Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og trikk, hvorav nærmeste holdeplass er Adamstuen (trikk 17 og 18), som ligger i umiddelbar nærhet til lokalet.

Det er en rekke servicetilbud, forretninger, kafeer, restauranter o.l. Det kan bl.a. nevnes hyggelige spisesteder som Dekka Bord, Oslo RAW, Åpent Bakeri, Laundromat café, St. Lars, samt dagligvarehandel som bl.a. Joker, Kiwi og Coop Extra.

Byggemåte

Opplysninger om byggemåte er hentet fra takstdokument utført av Lasse Evensen AS, datert 17.08.2022. Megler gjør oppmerksom på at tilstandsrapporten har en varighet på 1 år og er i den forbindelse utdatert. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.

Bygningen ble oppført i 1898 etter byggetidens byggeforskrifter. Fasader: Pusset tegl, profiler og trekninger på fasader. Vinduer: Isolerglass 11.06. 07 på øvre plan og store vinduer fra 2017, men det er kun glasset, ramme og karm er eldre. Dører: Inngangsdør i god kvalitet, noe bruksslitasje.

Selger har fått utarbeidet en takstdokument for eiendommen. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik. I rapportens sammendrag fremkommer det som takstmannen mener kjøper må være særskilt oppmerksom på, herunder:

Trapper: Det er avvik mht. til trapper og rekkverk. Det mangler rekkverk ref. teknisk forskrift som fordrer rekkverk der nivåforskjell er med en 50 cm. Noen steder må det etableres rekkverk, der det er rekkverk så er åpninger for store skal minimum være 10 cm. Takstmannen har estimert en kostnad på ca 80 000 om dette skal lukkes. Det er tatt hensyn til dette i verdisettingen.


Ventilasjon: Redusert ventilasjon, men varmepumpe bidrar noe og inneklima oppleves ikke negativt. Disse forhold er hensyntatt i verdisetting. Er det ønske om mer tilluft så må det etableres ventiler i yttervegg. Det er høyt under taket og arealet er relativt stort, dette gir mange kubikk luft. For f.eks. 4 mennesker så har ikke forholdet vært noen utfordring nevner eier. Varmepumpe gir også tilluft i lokalet.

Arealer og fordeling pr. etasje

Bruttoareal: 90 kvm

1.Etasje: Inngangsparti med sittegruppe og peis, kjøkken, bad wc, mesanin/spiseplass/pause/møte, kontorer.

Øvrig:
- Felles, stille bakgård.

Innhold

Lokalet nyttes i dag som et advokatkontor og kan passe mange beslektede næringer.

Lokalet er fordelt på 3 nivåer. Inngangsparti på midtre nivå, kontorplasser ligger ca en meter over dette og WC, dusjrom og kjøkken, ca. 75 cm lavere. Videre er det en mesanin en halvetasje opp som benytte benyttes til møtevirksomhet. Det mange som responderer på mindre næringslokaler der man f.eks. kan leie en kontorplass pr. mnd. for kr 10-12 000,-. Kapitalisert verdi av kontorplass vil også ligge på nivå med det som er vist som kvm pris pr år.

Inngangsparti har svært god takhøyde (ca. 4,5 meter). Peis med god kapasitet, fin på kalde vinterdager.

Mesanin som benyttes til møtevirksomhet. Her er det etablert vann. Ny varmepumpe i 2021. Store vindusflater for profilering og naturlig lys inn i lokalet.

Kontorværelse er i dag innredet med tre store og delvis adskilte kontorplasser, samt adskilt kontor innerst. De store vindusflatene bidrar til mye naturlig lys inn. Tiltalende stukkatur og rosett.

Kjøkken: Flott kjøkkeninnredning med komfyr, platetopp og oppvaskmaskin.

Våtrom: WC med servant. Bad med servant og dusjkabinett ble etablert i 2013. Tilkoblingen ble gjort av en rørlegger i Oslo i samarbeid med en tømrer ifølge selger. Det er ikke fremlagt dokumentasjon på våtrom.

Gulv: Betong med terrasso, tregulv og mørkt belegg (linoleum).
Vegg: Malte flater i hovedsak på underlag av gips.
Himling: Malte flater, lakkert finer, malt finer, stukkatur og rosetter.

Ventilasjon: Avtrekk på WC og bad. Mangelfullt mht. til tilluft. Flere av vinduene lar seg åpne.
Er det ønske om mer tilluft så må det etableres ventiler i yttervegg. Det er høyt under taket og arealet er relativt stort, dette gir mange kubikk luft. For f.eks. 4 mennesker så har ikke forholdet vært noen utfordring nevner eier.
Varmepumpe gir også tilluft i lokalet.

Elektrisk: Eget skap med måler. Det har blitt utført kontroll av eletrisk anlegg 20.01.2022 av Elvia. Ved kontrollen ble det ikke funnet avvik. Tilsynsdokument vil følge som vedlegg til salgsoppgaven.

Innredning: Innredninger tilført av leietaker slik som kontorpulter utstyr er ikke vurdert. Det vil være anledning for å gjøre avtale om medfølgende inventar etter avtale.

Stipulert markedsleie

Utdrag fra takstdokument: Takstkonklusjonen er en vurdering av verdien av objektet dvs. det beløp som takstmannen mener at markedet er villig til å betale:

Brutto: 90 m²
Markedsleie pris pr. m²: 4 250,-
Pris pr år: 382 500,-

Eiendommens historie

Styret jobber kontinuerlig med vedlikeholdsarbeid, og det oppfordres til å lese protokoller og vedlikeholdsplaner.

Oppgraderinger gjort i regi av sameiet:
2021: Skiftet 2 Velux-vinduer på tak.
2021: Miele har installert nytt betalingssystem for vaskeriet.
2021: Årskontroll av brannvarslingsanlegg
2021: Dugnad arrangert i mai med godt fremmøte
2020: Taket ble sjekket og noen av taksteinene ble skiftet ut
2020: Kontroll av EL-anlegget og avløpsrørene
2020: Rør og ventilasjonsrens i alle leilighetene
2020: Sjekket alle brannslukningsapparat og sjekket brannalarmene
2019: Vindusutskiftning, snøsmelteanlegg
2017: Oppussing av oppganger
2016: Utbedring av tak på ytre gård og utbedring av sokkel i ytre og indre gård
2015: Rehabilitering av gavlvegg i ytre og indre gård
2014: Montering av sikkerhetsnett og oppussing av hovedport
2013: Balkongrehabilitering
2012: Piperehabilitering
2011: Tilknyttet alle seksjoner felles alarmanlegg
2010: Montert brannstiger og nytt callinganlegg
2009: Brannsikring og bytte av dører til trapperomsbodene
2007: Drenering av indre bakgård

Fremtidig vedlikehold:
- Blikkenslagerarbeid for nedløp/takrenner m.m.

Møblering

Innredninger tilført av leietaker slik som kontorpulter utstyr er ikke vurdert. Det vil være anledning for å gjøre avtale om medfølgende inventar etter avtale.

Oppvarming

Elektrisk oppvarming, panelovner, gulvvarme på nedre plan. Ny varmepumpe i 2021.

Parkering / Garasje

Ingen garasjeplasser tilknyttet lokalet. Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-naringsdrivende/

Adamstuen garasjeanlegg ligger like i nærheten av lokalet hvor selger leier en garasjeplass i dag.
 

Adkomst

Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til lokalet. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter.

Beskrivelse av tomt

Opparbeidet selveiertomt på 1 204,2 kvm. Felles, stille gårdsrom er pent opparbeidet og stenbelagt, med blant annet gangveier i betongheller, gruslagt plass til sykkelparkering samt diverse busker, trær og planter. Frodig utsyn på sommerstid og gode solforhold på eiendommen.

Tinglyste rettigheter og forpliktelser

Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f.eks. rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.

Øvrige sameiere har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følge av sameieforholdet, jf. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige 2G (Folketrygdens grunnbeløp). Sameiet kan vedtektsfeste ytterligere panterett for sameiet. Vedtektsfestet pant tinglyses i seksjonene.

Servitutter / rettigheter

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.

Erklæring/avtale, tinglyst 28.07.1967 med doknr. 513951.
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement. Overført fra: 0301-216/216. Gjelder denne registerenheten med flere.

Erklæring/avtale, tinglyst 28.07.1967 med doknr. 513952.
Bestemmelse om kloakkledning. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen. Overført fra: 0301-216/216. Gjelder denne registerenheten med flere.

Seksjonering og erklæring/avtale, tinglyst 05.07.1989 med doknr. 44011.
Panterett uten opptrinnsrett til sameiet for NOK 30 000,- med prioritet etter 90% av lånetakst til enhver tid. Gjelder denne registerenheten med flere. Opprettet seksjoner: snr: 4 - formål: Næring - sameiebrøk: 102/1797. Eiendommen er oppdelt i 31 seksjoner.

Eiendommen ble også reseksjonert i 28.05.2002, 19.09.2003 og 21.04.2006. For denne seksjonen ble reseksjonert/deling av seksjonen med følgende dokument:

Resek/deling av seksjon, tinglyst 16.03.2009 med doknr. 185888.
Oppdelt seksjoner: snr: 4 - formål: Næring - sameiebrøk: 102/2114
Seksjonsameieandeler: snr: 4 - formål: Næring - sameiebrøk: 80/2114.

Vei / Vann / Avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning.

Ferdigattest eller midl. brukstillatelse

Det foreligger ekspedisjonsdokument for våningshus gjeldende for- og bakbygning fra 1898. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.

Videre foreligger det foreligger følgende ferdigattester på eiendommen:
Ferdigattest, datert 07.06.1972 vedr. innlegging av 20 stk. WC i for- og bakbygning, Thereses Gate 3.
Ferdigattest, datert 14.07.1981 vedr. innredning av dusjrom i 1.-4. etasje, Thereses Gate 3.
Ferdigattest, datert 21.05.1990 vedr. terrasser, Thereses Gate 3.
Ferdigattest, datert 02.01.2008 vedr. bruksendring fra næringslokale til bolig, Thereses gate 3C.
Ferdigattest, datert 17.11.2009 vedr. bruksendring fra loft til fire leiligheter, Thereses gate 3 C-D.
Ferdigattest, datert 18.11.2009 vedr. utbygging av råloft til boliger, Thereses gate E-F.
Ferdigattest, datert 24.01.2014 vedr. oppføring av 12 balkonger - Thereses gate 3 C-F.

Megler har mottatt og kontrollert byggetegningene fra 1897 og finner avvik fra disse. Kontorlokalet ble byggemeldt som butikk ved byggeår og det foreligger expedisjonsdokument fra 1898 for for- og bakbygningen. Nåværende planløsning viser at lokalet i senere tid er sammenslått med tilstøtende leilighet, det er i tillegg gjort en oppdeling i lokalet, hvor deler av lokalet er blitt omgjort fra næring til bolig. Av dokumenter i saksinnsyn foreligger det ferdigattest datert 02.01.2008 på oppdelingen hvor deler av kontorlokalet ble gjort om til bolig. Megler kan imidlertid ikke finne dokumentasjon på at sammenslåingen er byggemeldt og godkjent. Megler har kontrollert reseksjoneringen fra 16.03.2009 som stemmer med dagens areal.

Verdi ved skattefastsetting

Verdien ved skattefastsetting er kr. 2 923 593,- for 2021 opplyser selger.

Reguleringsforhold

Eiendommen er regulert til - byggeområde for boliger regulert etter S-2255 datert 28.7.77. I tilstøtende område finner vi den samme reguleringen; byggeområde for boliger regulert etter S-2255 datert 28.7.77.

Kjøper har ansvar for evt. utvikling av eiendommen (og eventuelle nødvendige godkjennelser fra Plan- og bygningsetaten eller andre offentlige myndigheter, naboer etc.)

Pågående byggesaker i området:
202107614 - Saken gjelder Ullevålsveien 89 A - Fasadeendring - etablering av balkongdør.
202208822 - Saken gjelder Thereses gate 7 A - Rehabilitering av dekkekonstruksjon mellom 4. etasje og loft.
202117775 - Saken gjelder Thereses gate 8 B - Bruksendring av loft til bolig og fasadeendringer.

Energimerking

Oppvarmingskarakter Gul - Energikarakter G

Beskrivelse av sameiet

Thereses Gate 3 C-F Sameie, orgnr. 979156413.
Sameiet består av 37 seksjoner, hvorav 1 næringsseksjon.
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS. Sameiets revisor er PWC.

Sameie har avtale om vaktmestertjeneste med Bygård Vaktmesteren AS. Kun styret skal kontakte vaktmester.
Sameiet har avtale med Bygård Vaktmesteren AS om renhold av fellesarealene.
Sameiet har avtale med Rasfare.no om fjerning av is på taket to ganger i løpet av sesongen.

Sameiet har felles byggforsikring via i Gjensidige Forsikring - polise nummer 66671453 som er inkl. i felleskostnadene.

En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25.

Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.

Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til dugnader, trappevask o.l.

Økonomisk status pr. 31.12.2023:
Driftsinntekter, kr. 1 362 841,-
Driftskostnadene, kr. 1 191 232,-
Årsresultat, kr. 229 554,-
Egenkapital, kr. 1 762 219,-

Forkjøpsrett for sameiere

Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.

Styregodkjennelse

Sameiet praktiserer ikke styregodkjennelse.

Energiforbruk og strømkostnad

Selger opplyser om en strømkostnad tilsvarende 34111,- inkl. mva. for strøm og nettleie i 2021. Energiforbruket er ikke eksakt opplyst, men megler besitter forbruksoversikt som kan oversendes på forespørsel.

Andre faste løpende kostnader

Felleskostnader:
Kr. 4 277,- pr. Mnd.
Fellesutgifter som inkluderer: Vaktmestertjenester, byggforsikring, drift og vedlikehold av sameiet m.m.

Eiendomsskatt: 5 468,- pr. år.
Internett: Global Connect - fiber 100/100 - pris 990,- pr. mnd. eksl. mva.
Kommunale avgifter: Inkludert i felleskostnadene.

Endringer i lånevilkår, herunder renteendringer, vil kunne medføre at månedlige fellesutgifter endres. På samme måte vil vedlikeholdsarbeider og oppgradering av bygning kunne medføre økte fellesutgifter. Strøm- og internettkostnader vil variere ut fra valg av leverandør og avtaletype. Øvrige kostnader som f.eks. alarm kommer i tillegg.

Andel fellesgjeld / formue

Andel fellesgjeld kr. 0,- / Andel fellesformue kr. 49 668,- pr 31.12.21 ifølge forretningsfører.
Andel fellesgjeld og evt. formue overtas av kjøper.

 

Oppgjør

Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.

Finansiering

Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.

Spesifikasjon av lån

Ingen lån registrert på seksjonen.

Sammendrag fra selgers egenerklæring

2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun av faglært. Husker ikke navnet på rørlegger, men tømrer Bjarne Åserud som utførte det øvrige arbeidet, hentet ham inn.
Rørlegger på varmtvannsbereder var Berederekspressen hvor Elektriker gruppen AS gjorde det elektriske arbeidet. Fagerborg elektriske skiftet termostat. Redegjør for hva som er gjort og når: Satt opp dusjkabinett og vask, høsten 2013. Ny varmtvannsbereder høst 2023, samt ny termostat ovner høst 2023.

12. Kjenner du til om det er/har vart utført arbeid pa el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun av faglært. AG Installasjon AS. Koblet opp varmepumpe.

13. Kjenner du til om det utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
Ja. Skagerak Energi.

Annen nyttig informasjon

Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte takstdokument.

Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.

Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Adgang til utleie

Bolig i eierseksjonssameie kan som hovedregel fritt leies ut. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret må ha "saklig grunn" for ikke å godkjenne leietager.

Erverver og leier av seksjonen må meldes til styret eller forretningsfører for registrering senest ved overtakelsen av leilighet. Sameiet/ forretningsfører kan ta seg betalt for administrasjonen av dette.

Konsesjon / Odel

Ingen konsesjonsplikt eller odelsforhold.

Sikkerhetsstillelse

Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.

Kjøpsforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Kjøpsforsikring fra If. Produktet inneholder boligkjøperforsikring, hus-/hytteforsikring med superdekning og innboforsikring med superdekning. Les mer om Kjøpsforsikring i vedlagte materiell.

Overtagelse

Etter nærmere avtale.

Boligselgerforsikring

Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.

Budgiving

Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.

For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.

Lov om hvitvasking

Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner

Lovanvendelse

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, takstdokument og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.

Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.

Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).

Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Meglers vederlag og utlegg

Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.540)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Markedspakke (Kr.14 900)
Oppgjørskostnad (Kr.9 500)
Megleropplysninger fra forretningsfører, kommune, byggetegninger m.m. (Kr.8 000)
Factoring/ Betalingsutsettelse (Kr.1 950)
Fornyelse av annonse finn.no - 10.08.2023 (Kr.6 042,50)
Fornyelse av annonse finn.no - 19.01.2023 (Kr.6 042,50)
Fornyelse av annonse finn.no - 13.02.2024 (Kr.6 760)
Eierskiftegebyr til OBOS (Kr.6 385)
Provisjon (Kr.58 000)
KLIKK X (annonsering i SoMe) (Kr.4 650)
Visningstime/overtakelse - 2500 pr. stk. (1 fellesvisning 30.08.22 + overtagelse) (Kr.7 500)
9 stk. privatvisninger (25.01.23, 23.05.23, 30.05.23, 05.09.23, 22.09.23, 10.10.23, 22.03.24, 05.04.24 og 10.04.24) (Kr.20 000)
Pantattester/ grunnbok fra St.kartverk (Kr.808)
Totalt kr. (Kr.160 978)
Dersom eiendommen ikke omsettes, faktureres selger påløpte kostnader, kr. 36 990,-

Vedlegg til salgsoppgaven

Egenerklæring
Takstdokument
El-kontroll
Energiattest
Opplysningsbrev fra forretningsfører
Vedtekter og eventuelle husordensregler
Årsregnskap / budsjett
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Reguleringsplaner og bestemmelser
Viktig informasjon til kjøper og selger
Budskjema

Beliggenhet

kart
Logo

PrivatMegleren Aksept

Kun det beste på dine vegne

Annonseinformasjon

FINN-kode340100849
Sist endret16. mai 2024 14:53
Referanse92220331

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.