Bildegalleri

Inaktiv

Bryne sentrum - utleid butikkseksjon/senter med parkering.

Kart med kartnålErlandsbakken 6, 4340 Bryne
Prisantydning20 000 000 kr
Kommunale avg.
11 216 kr per år

Nøkkelinfo

Bruksareal
2 728 m²
Bruttoareal
2 818 m²
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
2 818 m²
Byggeår
1990
Tomteareal
1 516 m² (eiet)
Overtakelse
Etter nærmere avtale.

Type lokale

Butikk/Handel
Kontor
Garasje/Parkering
Kjøpesenter

Fasiliteter

Garasje/P-plass
Heis

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.Visningspåmelding

Kort om eiendommen

Bygget ligger midt i Bryne sentrum, som har tidligere vært et kjøpesenter. Sameiet består av 24 boligseksjoner, 2 næringsseksjoner og 1 garsjeseksjon. Seksjonene som vurderes solgt, er næringsseksjoenene som ligger i byggets 1 og 2 etasje. Leiligheter er etablerte i øvrige etasjer. Det er felles parkeringsanlegg i lukket anlegg.

Beliggenhet

Bryne. Næringsseksjonen ligger sentralt i Bryne sentrum, rett ved Bryne kino og torget.

Innhold

1. etg, 1082 kvm/bta; Felles inngang - 2 butikker, hvor blant annet NMS driver butikk og en litt mindre butikk (Snellå).
2. etg, 1506 kvm/bta - Felles gang med trapp/- og rulletrapp fra 1 etasje til 2 etasje. 2 etasje inneholder en avdelt kontordel og en butikkdel (Fretex), som har direkte inngang fra gatenivå.
U. etg, 230 kvm/bta - stort åpent lagerrom (tilfluktsrom).
Parkeringsanlegg med leddport.

Tomt

Felles tomt.

Bebyggelse

Næringsseksjonen er en del av et sameie som består av bolig og næring. Næringsseksjonene som selges ligger i byggets 1 og 2 plan. Det er parkeringsanlegg i lukket anlegg i underetasjen.

Standard

Seksjonene har grei standard. Butikklokalene er store, romslige og lyse lokaler. Kontordelen som ligger i byggets 2 etasje har normal grei standard med belgg på gulvflater, lyse vegger, eik kontorinndelte cellekontor.
Det er 2 stk sikringskap. Heis. Varemottak til butikkareal.
Eget ventilasjonsanlegg for næring med roterende varmegjenvinning og med kjøling.

Seksjon nr 25 er parkeringsanlegget, som eies av selger Coop Klepp SA. Det er tilsammen 46 p.plasser. Dog har hver enkelt boligseksjon en tinglyst rett til å disponere en merket biloppstillingsplas i garasjeseksjonen. Eieren av garasjeseksjonen kan kreve kostandene ifb med driften av garasjeanlegget dekket av de seksjonene som har disposisjnsrett til anlegget ihht det antall biloppstillingsplasser den enkelte seksjon disponerer.

Energimerking

Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.

Adkomst

Adkomst til næringsskejsonen er direkte fra gatenivå.

Parkering

Næringsseksjonene har disponerer totalt 15 stk parkeringsplasser i lukket anlegg.
Gjør oppmerksom på at 1 (2) av parkeringsplassene blir i dag benyttet til avfallshåndtering.

Overtakelse

Etter nærmere avtale.

Sentrale lover

Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.

Eiendommen og dens tilbehør overtas "som den/det er", jfr. avhendingsloven § 3-9.

Dog fraviker kjøper seg, herved så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.

Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 1 år etter overtakelse.

Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.

Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.

Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.

Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.

Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.

Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.

Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.

Pro & contra
Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.

Kredittvurdering
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.

Ferdigattest / Brukstillatelse

Midlertidig brukstillatelse foreligger fra 1990 og 1991.

Hvitvaskingsregelverk

I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.

Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.

Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.

Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.

Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.

Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.

Budgivning

Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.

Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.

Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.

Vedlegg til salgsoppgaven

Oversikt eierkostander og felleskostnader
Tilstandsrapport
Leiekontrakter
Grunnbokutskrifter
Servitutter
Sameieinformasjon som regnskap, vedtekter
Offentlig informasjon

Diverse

Næringsseksjonene er en del av sameie Parken. Sameiet består av 24 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner og 1 garasjeseksjon ihht oppdelingsbegjæring. Bolgseksjonene har sitt eget regnskap. Vedtekter er felles for bolig og næring.

Regulering

Eiendommen er regulert til forretning/kontor og bolig.

Beliggenhet

kart

Annonseinformasjon

FINN-kode263860111
Sist endret30. mars 2023 12:35
Referanse2901220026

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.