Bildegalleri

Eiendomsmegler Espen Thoresen presenterer: Tomten, Svendsen sagbruk på over 50 mål.

Svært attraktiv og sjelden tomt på godt over 50 mål langs elvebredden - Nyregulert til over 90 boligenheter - Solrikt

Prisantydning22 000 000 kr
Kommunale avg.
13 969 kr per år

Nøkkelinfo

Tomteareal
53 395 m² (eiet)
Boligtype
Næringstomt

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.Visningspåmelding

Kort om eiendommen

Tomtene er en perle med svært gode solforhold, i et helt stille og rolig område som inne på eiendommen vil befinne seg i en utrafikkert blindvei. Den strekker seg langs den glitrende elven som er en del Telemarkskanalen som starter med slusene i Skien sentrum like på oversiden. Bakover i terrenget, som er relativt flatt, og videre lett skrånende, gir perfekte bo, sol -og utsiktsforhold.

Tomten har en særdeles attraktiv og sentral beliggenhet på Kjørbekk mellom Granegård og Svea fyr i Skien med utsyn over på andre siden av elva som for få år siden ble rustet kraftig opp, en flott grønn lunge/kyststi.

Dagligvarehandelen gjøres ved Kiwi, Spar, Meny Saga eller Coop Extra, senter og butikker/forretninger, bussforbindelser med mye, mye mer - som alt ligger i gangavstand.

Dette er indrefilet.

Beliggenhet

Tomten er en perle med svært gode solforhold, i et helt stille og rolig område som inne på eiendommen vil befinne seg i en utrafikkert blindvei. Den strekker seg langs den glitrende elven som er en del Telemarkskanalen som starter med slusene i Skien sentrum like på oversiden. Bakover i terrenget, som er relativt flatt, og videre lett skrånende, gir perfekte bo, sol -og utsiktsforhold.
Tomten har en særdeles attraktiv og sentral beliggenhet på Kjørbekk mellom Granegård og Svea fyr i Skien med utsyn over på andre siden av elva som for få år siden ble rustet kraftig opp, en flott grønn lunge/kyststi.

Dagligvarehandelen kan gjøres ved Kiwi, Spar, Meny Saga eller Coop Extra, som alt ligger innen gangavstand. I det samme området ligger det også flere forretninger, treningssenter, skoler, barnehager, fritidsanlegg, blomsterforretning, apotek og klesbutikker m.m. Det er også kort vei til Herkules kjøpesenter, med et rikt utvalg av butikker og kafeer, samt til Skien sentrum med alle sentrumsfunksjoner. Det finnes gode bussforbindelser i nærområdet, langs Porsgrunnsvegen, med hyppige avganger i retning Skien sentrum og Porsgrunn sentrum.

I nærområdet finnes det også flere flotte tur- og rekreasjonsområder. Med tomtens umiddelbare nærhet til elva, er det fint å legge rusleturen langs denne, og nyte de idylliske omgivelsene. Skien Fritidspark ligger også i området ved Herkules og kan by på blant annet ishall, svømmehall og badeland innendørs, samt skøytebane, variert turterreng og lysløype i skogområdene rundt. Stiene her kan man følge helt opp til Piggen, og i løypene rundt Fritidsparken blir det vinterstid kjørt opp skiløyper.

Tomt

Se salgsoppgaven bl.a. under "Regulering og arealplaner" vedrørende reguleringsmessige forhold og andre kjente forhold som har eller kan ha betydning for bruk eller utnyttelse av tomten.

Tomtene selges i AS-et, selges som de står per i dag, med den bebyggelse og vegetasjon som er på eiendommen.
Tomtene:
1. 220/40 med ca. areal 11 998 kvm.
2. 220/160 med ca. areal 41 397 kvm.
Total ca. areal for begge tomter: 53 395 kvm.

Eiendommens areal er beregnet på grunnlag av de registrerte grensene i kartet med hjelpelinjer (stiplede linjer i kartet) som omslutter eiendommen. Deler av grensene er ikke oppmålt. Kjøper må påregne at unøyaktige tomtegrenser og arealavvik kan forekomme.

Tomten kan inneholde forurensende masser, dårlige og ustabile masser, forsøplede masser som må skiftes ut, dårlig fundamentering og dårlige masser mot elveløp og/eller lignende på hele tomteforholdet/begge parseller.

Det gis ingen garanti for at det lar seg bygge på tomten på bakgrunn av massene som ligger der. Det må på regnes påkostninger i tomtens infrastruktur, se også kommunens rekkefølgekrav som er helt klare dersom eiendommen skal søkes bebygget. Det gis heller ingen garanti for at Skien kommune eller naboer, NVE, og eller kommende geotekniske/arkeologiske oppdagelser, ekstremvær eller lignende - vil muliggjøre godkjenning av søknader om bebyggelse dersom de blir sendt inn. Tomten selges kun som en råtomt slik den står i dag, med den vegetasjon og bebyggelse samt det som måtte befinne seg i grunnen selvom dette skulle være av dårlig karakter.

Bebyggelse

All bygningsmasse på tomten er å anse som rene rivningsobjekter uten noen verdi og selges slik de står. Dersom de er verneverdige, har store feil og mangler, store forurensende materialer/vanskelige farlige materialer eller på noen måte ikke lar seg fjerne, maskiner som ikke lar seg fjerne, eller at det ikke gis tillatelse til slikt, er alt på kjøpers ansvar og risiko. Det kan være kostbart å få fjernet bygninger på forsvarlig måte.

Standard

All bygningsmasse på tomten er å anse som rene rivningsobjekter uten noen verdi og selges slik de står. Dersom de er verneverdige, har store feil og mangler, store forurensende materialer/vanskelige farlige materialer eller på noen måte ikke lar seg fjerne, maskiner som ikke lar seg fjerne, eller at det ikke gis tillatelse til slikt, er alt på kjøpers ansvar og risiko. Det kan være kostbart å få fjernet bygninger på forsvarlig måte.

Overtakelse

Overtagelse etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i budskjema.

For oversikt over hva som følger med eiendommen, så vises det til "Oversikt over tilbehør og løsøre til eiendommen".

Nøkler til eiendommen som selger er i besittelse av skal overleveres kjøper på overtakelsen, herunder nøkler til eventuelle boder, uthus, garasjeportåpner e.l. Låses boder, uthus e.l. med hengelås, skal lås og nøkler til disse medfølge.

Hvitvaskingsregelverk

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse.

Budgivning

Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler.

Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.

Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.

Diverse

Kjøperen er selv ansvarlig for å byggemelde samt å framskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, eventuelle tilknytningsgebyrer, grunnundersøkelser, geotekniske rapporter m.m. påhviler kjøperen.

Regulering

Kommunen har plikt til å informere om naturfarer som er kjent, På kart/plan som megler har mottatt fra kommunen er området der eiendommen ligger markert med fare, dvs. fare for flom. Flom i vassdrag kan føre til oversvømmelser, at løsmasser fraktes over store områder og til flomskred i bratte områder Etablerte sikringstiltak f.eks. terrengtiltak, dreneringsgrøfter, flomverk, skredvoll kan redusere sannsynligheten for fare. Det kan være forbud mot tiltak og arbeider langs vann og vassdrag og av arealplanen fremkommer byggegrenser. Kartene garanterer ikke at potensielle skred og ras ikke kan nå lengre ut enn til de angitte faresoner. Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, har utarbeidet egne retningslinjer for skredfare knyttet til vassdrag se www.nve.no. Kommunen har plikt til å informere om naturfarer som er kjent. På kart/plan som megler har mottatt fra kommunen er området der eiendommen ligger markert med fare, dvs. fare for ras- og skred f.eks. leirskred, kvikkleireskred eller jordskred. Kommunen har dermed evaluert risikoen for skred og gradert området i forhold til sannsynlighet og risiko og merket på kartene større soner og områder som kan skli ut. I følge Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE er det ikke som farlig å bo på kvikkleire. Det må være helning i terrenget for at leira skal renne ut og bli et større skred. Det er først når kvikkleira overbelastes at den kan kollapse. Det er derfor veldig viktig å ikke overbelaste kvikkleire. Kvikkleireskred utløses ofte av anleggsvirksomhet som grave- og fyllingsarbeider. Det stilles strenge krav til de som bygger i kvikkleireområder. Kvikkleireskred kan også utløses av erosjon i elver og bekker. Du finner mer informasjon og kart hos Skrednett - www.skrednett.no De fleste kommuner har brukt marin grensen (ca. 200 moh) som avgrensning av områder hvor det kan finnes kvikkleire. Under marin grense stilles det krav til at sikkerhet mot skred er ivaretatt iht. Byggteknisk forskrift (TK) og NVE s veileder Sikkerhet mot kvikkleireskred. Det kan være forbud mot tiltak og arbeider i rasutsatte områder. Ta kontakt med kommunen eller NVE dersom du har flere spørsmål i forhold til grunnforholdene. Kommunen har plikt til å informere om naturfarer som er kjent. På kart/plan som megler har mottatt fra kommunen er området der eiendommen ligger markert med fare, dvs. fare for radon. Radon er et radioaktivt grunnstoff og finnes i byggegrunnen, særlig i grunn med alunskifer og visse typer granitt. Lokale grunnforhold er derfor avgjørende for mengden radon som kan trenge inn i en bygning. Opphold i rom med høye radonkonsentrasjoner over lengre tid gir økt risiko for alvorlig sykdom. Du finner mer informasjon på hjemmesidene til Statens strålevern og Norges geologiske undersøkelse, hhv. www.stralevernet.no og www.ngu.no. Deler av eiendommen ligger i et LNF område (Landbruks-, natur, og friluftsområde), jfr. plan- og bygningslovens § 11-7,a) areal for nødvendig tiltak for landbruk og gårdstilknyttet næringsvirksomhet, b) areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse. Akkurat denne delen av tomten, kan som hovedregel ikke utvikles med tanke på boligbygging eller annet bebyggelse, fordi det skal tas hensyn til f.eks. allemannsretten, naturvern, landbruk eller friluftsliv. I LNFR område kan det være bygge- og deleforbud, i tillegg er det ikke sannsynlig at man får godkjent bruksendring av eksisterende bygninger eller godkjent oppføring av bygninger i strid med hovedregelen. I arealdelen i kommuneplanen kan det fremkomme opplysninger om virkningen av LNFR kategorien. Reguleringen gjelder fremtidige tiltak, dvs. eksisterende hus og fritidsboliger kan nyttes i tråd med tidligere gitte kommunale tillatelser, men reguleringen kan få konsekvenser ved eventuell gjenreisning, for eksempel etter brann. Oppføring av nye boliger i LNFR område kan ikke skje uten etter dispensasjon eller som følge av bestemmelsene i reguleringsplanen. Ta kontakt med megler for nærmere informasjon. Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål og friareal. Se vedlagte reguleringsplan. Kommunen har plikt til å informere om naturfarer som er kjent. På kart/plan som megler har mottatt fra kommunen er området der eiendommen ligger markert med fare, dvs. fare for ras- og skred f.eks. steinsprang, steinskred, løsmasseskred, fjellskred eller snøskred. Kommunen har dermed evaluert risikoen for skred og gradert området i forhold til sannsynlighet og risiko og merket på kartene større soner og områder der det kan skje ras. Det kan være forbud mot tiltak og arbeider i rasutsatte områder. Ta kontakt med kommunen eller Norges geotekniske institutt (NGI) www.ngi.no dersom du har flere spørsmål i forhold til grunnforholdene. Kommunen har plikt til å informere om naturfarer som er kjent. På kart/plan som megler har mottatt fra kommunen er området der eiendommen ligger markert med fare, dvs. fare for støy og avhengig av hensynsynssonene til kommunen kan det være høyderestriksjoner og restriksjoner for etablering av hinder (bygninger, anlegg, vegetasjon mv. Interessenter må gå ut i fra at det tillates ikke etablert nye boenheter innenfor støysonene, som vist i kommuneplanens arealdel. Forbudet gjelder både innenfor landbruks-, natur- og friluftsområder og områder avsatt til byggeformål. Ta kontakt med kommunen for med detaljert informasjon om dette.

Nærområdet

Annonseinformasjon

FINN-kode433470524
Sist endret27. okt. 2025 09:44
Referanse1410220399

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.