Porsche – sportsbilen som ble familiebil

Porsche – sportsbilen som ble familiebil

Det tyske bilmerket Porsche er mest kjent for sine sportsbiler. Slik er det i dag, og slik har det alltid vært. Men noe har endret seg.

Publisert 28. juli 2022 kl. 11.02

Porsche er ikke lenger bare en luksusbil for et smalt og jålete marked, slik det var da Ole Paus sang om Mæsjen og påsjen på 1980-tallet.

Både i Norge og Europa har Porsche hatt nærmest eventyrlige salgstall des siste årene. Det oppnår de ved å satse bredt på familiebiler. El-bilen Taycan, og tøffingen Taycan Cross Turismo, er blitt en salgsvinner. For den hybridfrelste er det Porsche Panamera og Porsche Cayenne som gjelder.

Mer enn bil

Medlemmer av familiene Porsche og Piëch, alle etterkommere etter Ferdinand Porsche, har de siste tiårene hatt en lang rekke sentrale posisjoner hos flere av de store tyske bilprodusentene. I tillegg har de satset på design av diverse luksusartikler, slik at du i dag får kjøpt Porsche solbriller, klokker og mye mer.

Porsche regnes som en av de mest lønnsomme bilprodusentene. Trolig har det vært en smart strategi å bygge på høy kvalitet i alle ledd – og ikke flytte selve bilproduksjonen til lavkostland.

Bilprodusenten Porsche er en del av Volkswagen-gruppen. Men familiedynastiene Porsche og Piëch har kontrollerende eierandeler i Volkswagen AG. Og etterkommerne etter Ferdinand er trolig godt fornøyd med at merkevaren Porsche ligger høyt oppe på Forbes’ liste over verdens mest verdifulle «brands» – og langt høyere enn Volkswagen. I flere kåringer er Porsche utropt til et av verdens mest prestisjefylt bilmerker.

Utvalg av Porsche til salgs:

Se flere på FINN.no