- Får du en slik SMS, så bør du være obs!

Slik unngår du SMS-svindel på FINN motor

Svindel via SMS blir stadig mer utbredt i Norge. - Det lønner seg å være ekstra oppmerksom nå, sier sikkerhetssjef Geir Petter Gjefsen i FINN.

Publisert 7. februar 2020 kl. 11.00

- De siste årene har svindel via SMS blitt stadig mer utbredt, også i Norge, og flere kjente merkevarer, deriblant FINN, har blitt (og blir) til tider utnyttet i forsøk på å lure penger eller personopplysninger fra privatpersoner, forklarer Geir Petter Gjefsen, leder for Forbrukertrygghet i FINN.

På FINN motor har man dessverre den siste tiden opplevd noen tilfeller av dette, ved at privatpersoner som har lagt ut en bil til salgs blir kontaktet av svindlere og forsøkt lurt.

Måten dette skjer på er nettopp via SMS, og prosessen svindlerne benytter seg av er ofte som følger:

1. Det starter gjerne med at du mottar en SMS der svindlerne (som utgir seg for å være en potensiell kjøper) ber deg ta dialogen videre på mail. SMS-en kan se slik ut (se bilde nedenfor):

2019-07-04_12_27_12-Slack_-_Schibsted_Media_Group.png

(Les mer om dette her: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/360002125160-Svindel-på-SMS)

2. Dersom man svarer på SMS-en ved å sende en epost til den oppgitte adressen får man ofte en henvendelse som ser ut som denne (se bilde nedenfor):

Svindel_mail_Lena_Haug.jpg

Les mer om dette her: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/360002125200-Svindelforsøk-sendt-ut-på-mail

3. Hvis du takker "ja" til dette tilbudet og svarer på eposten, vil deretter svindleren prøve å overbevise deg om at du har fått penger for bilen og fraktkostnader overført via FINN Betalingsgaranti. FINN betalingsgaranti er en tjeneste FINN tidligere hadde, men som er avviklet. Altså tjenesten eksisterer ikke lenger.

Med andre ord er det svindelforsøk dersom du i dag mottar beskjed om at noen har betalt inn penger til deg via FINN Betalingsgaranti.

Her er et eksempel på en falsk epost du kan få med info om FINN betalingsgaranti og at penger er overført (se bilde nedenfor):

Velkommen_til_Finn_Betalingsgaranti.JPG

4. Prosessen videre er at svindlerne vil prøve å få deg til å betale fraktkostnadene oppgitt i den falske kvitteringen. Dette gjøres vanligvis via en utenlandsk betalingstjeneste.

5. Dersom du betaler fraktkostandene vil svindlerne deretter trolig prøve å få deg til å betale andre gebyrer, som for eksempel: tollavgift, omregistreringsavgift osv.

Vi anbefaler på det sterkeste at du ikke har videre kontakt med avsenderen. Har du svart på eposten eller på annen måte avslørt din e-postadresse, vil du også kunne motta et phishingforsøk senere.

Dette bør du gjøre
Vi oppfordrer alle som har mottatt en SMS eller epost som kan minne om tilfellet beskrevet over om å kontakte oss på forbrukertrygghet@finn.no så raskt som mulig. Det er fint om du da legger ved kopi av eventuell SMS og epost-korrespondanse.

Opplever du andre uønskede ting på FINN, er det fint om du tar kontakt med oss på samme epostadresse - forbrukertrygghet@finn.no.