Erfaringene med moderne elbiler er at batteriene holder bedre enn forventet, særlig i norsk klima. De skal vare ut en el-bil sin levetid med en liten svekkelse i kapasiteten jo eldre den er, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening.
Haugneland mener at en av mange fordeler med bil på elektrisitet er at det er få bevegelige deler, mens en diesel- eller bensinbil har mange. Drift, vedlikehold og service er gjerne mye rimeligere for en brukt el-bil enn for fossildrevne biler, men samtidig er batterihelsen en avgjørende faktor.
Dersom du tenker på å kjøpe brukt elbil, er det imidlertid noen ting du bør sjekke før du signerer kontrakten er rådet fra Petter Haugneland.
-
Sjekk hvor lang garantitid som er igjen på et batteri på den aktuelle elbilen.
Normen er i dag 8 år/160 000 km (det som inntreffer først).
-
Få gjennomført en batterisjekk hos et verksted
Med riktig kompetanse og utstyr før eierskifte vil det gi kunnskap om batteripakkens restkapasitet.
-
Sjekk bilens ladekontakt for eventuelle feil og skader
Om kontakten har vært eksponert for ytre påkjenninger (særlig relatert til vær), kan det øke slitasjen.
-
Sjekk ladekabler og annet medfølgende utstyr for tydelig slitasje
Standard ladekabel på moderne elbiler har Mode2-kontrollenhet integrert.
-
Undersøk chassis/bunnplate rundt batteripakken for synlige, utvendige skader.
-
Vær obs på at faktisk rekkevidde er mindre enn det som oppgis av bilprodusenten under optimale forhold (ifølge NEDC).
-
Avklar tilgang til lading på daglig basis
Spwsielt lurt om du ikke bor i enebolig og kan bestille en hjemmeladestasjon på egen hånd.