LIKE DYRT: Bilabonnement koster omtrent det samme pr. måned som å eie en ny bil, eller lease. Men abonnement er mer fleksibelt.

Bilabonnement - lønner det seg økonomisk?

Bilholdet vårt er i endring, og stadig flere velger å ikke eie bilen de kjører. Bilabonnement er et av de nye alternativene. Det er fleksibelt, og alle kostnader er inkludert i den faste månedsprisen. Men hvor økonomisk er en slik løsning?

Publisert 13. juli 2021 kl. 12.28

Bilabonnement - hva er det?

Først og fremst - bilabonnement er en fleksibel måte å disponere bil på. Du får din egen bil, som bare du disponerer. Det er kort bindingstid, noe som åpner for muligheter - perfekt hvis du trenger bil for en periode, eller ønsker deg en bil om vinteren, og en bil om sommeren. For eksempel. Alle kostnader unntatt drivstoff og bom er inkludert i månedsprisen.

Dette gjelder da alt fra service til dekkskift - en fordel for deg som ønsker økonomisk forutsigbarhet.

Bilabonnement - er det dyrt?

Den månedlige kostnaden for et bilabonnement kan nok virke høy for mange, ved første øyekast. Det man må gjøre, er å regne litt på hva det ville kostet deg i måneden å kjøpe en tilsvarende, ny bil.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har beregnet de faktiske årlige kostnadene ved å eie bil. Disse inkluderer alt fra verditap på bilen til forsikringskostnader. Beregningene deres tyder på at det er relativt små forskjeller mellom eie, leasing og bilabonnement når man regner om de totale kostnadene til månedskostnader.

Dette fordi de store utgiftspostene består, uansett hvordan man velger å få tilgang på bil: verditap, rentekostnader og forsikring.

Priseksempel

Skal du kjøpe en ny ladbar hybrid til 400.000 kroner, vil den ifølge OFVs beregninger totalt koste deg 81.000 kroner i året med en kjørelengde på 15.000 kilometer og avskrivningstid på åtte år. Det tilsvarer en månedskostnad ekskludert drivstoff og bompenger på 6800 kroner.

Skal du lease samme bil, og regner med startleie, forsikring, samt eventuelle service- og dekk-kostnader som ikke er inkludert i leasingavtalen, havner fort månedskostnaden på noe lignende.

For de samme 6800 kronene kan du altså abonnere på tilsvarende bil, og samtidig få en enklere og mer fleksibel løsning på ditt bilbehov. Forbrukerrådet uttalte i fjor at en del bilabonnement fremstår gunstige, spesielt sammenlignet med privatleasing i tre til fire år.

Bilabonnement - hvem passer det ikke for?

Det vil alltid være mulig å finne biler det er billigere å kjøpe enn å abonnere på. Spesielt på bruktbiler vil det kunne være en del å spare, siden verditapet er mindre for disse enn for nye biler. Hvis du vet du vil ha den samme bilen i mange år kan, det være gunstig å kjøpe.

Fakta: Faste kostnader ved bilhold

Ifølge opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er dette de faktiske kostnadene med årlig kjørelengde 15.000 km og en avskrivningstid på 8 år: