Hybrid hackdays

Hybride Hackdays

Hva skjer når vi slipper løs FINNs 180 utviklere sammen med alle designerne våre i to dager? Det skal vi finne ut av nå! For i forrige uke ble den åttende versjonen av HackDays i FINN arrangert; denne gangen i et hybrid format. Vi har tatt en sjekk på hvordan det gikk, og hva som ble skapt!

Publisert 24. februar 2022 kl. 10.44

I uke 7 samlet vi alle FINNs utviklere og designere til to dager med Hackdays v0.8. Dette er en arena hvor man skal lære av hverandre, bli bedre kjent på tvers, eksperimentere og ikke minst, ha det gøy! Her kan man løse ting på FINN man har tenkt på en stund, sette seg inn i nye teknologier, leke med hardware eller rett og slett lage hva enn man måtte ha lyst til.

Det er alltid utrolig imponerende å se hva folk får til på to dager med hacking. I FINN satser vi på å ha HackDays cirka 2-4 ganger i året. Og i tillegg til vel fortjent heder og ære til alle deltagere, kårer vi også et knippe vinnere.

Hvordan er Hackdays i FINN?

  • Hei Benedicte! Hva er bra med HackDays?
    HackDays er en fantastisk mulighet til å tenke nytt! En mulighet til å lage noe helt fra bunnen av. Uten å bli hindret av hverken teknisk gjeld, målkort eller IT-strategi. Det minner meg litt om hvordan det var å jobbe i startup. Jeg får masse energi og jobber kanskje mye mer enn hva som er sunt.

    Hva var du med på?
    Denne runden så hadde jeg lyst til å lage noe kult som brukte en av de nye flotte platform-tjenestene vi nettopp har lansert i billing. Vennebetaling med Vipps og trygg betaling (også kjent som “escrow”)

    På dag én så pitchet jeg denne idéen og heldigvis var det tre andre flotte folk som synes det hørtes gøy ut og hadde lyst til å være med. Til slutt ble vi et kjempebra team; meg, Thea, Shifteh og Mette. Og etter mye hard konseptutvikling, design, diskusjon og kodearbeid endte vi opp med “Stressfri Ferie”! Trygg betaling for ferie-hytte!

    Ble du kjente med noen nye?
    Jeg hadde aldri jobbet sammen med Mette og Shifteh før. Og vi hadde det kjempegøy så jeg setter virkelig pris på muligheten til det! Thea hadde jeg jobbet masse med før siden hun allerede er på teamet mitt - men jeg setter like mye pris på henne!

    Hvilken idé/hack synes du var best?
    Alle demoene på dag to var fantastiske! Jeg ble skikkelig inspirert! Det jeg synes stod aller mest ut, var hvor utrolig høy kvalitet det var på alle prosjektene. Det er vanskelig å komme med én favoritt, men jeg satte spesielt pris på Rushikesh sin Alexa-app, Fraktspionen samt ny løsning for å rekruttere folk til brukertest. Men jeg snakket også med flere i ettertid som hadde HackDays-prosjekter men ikke demoet dem. Jeg håper at flere benytter sjansen til å vise frem prosjektet sitt neste gang, selv om det ikke er helt ferdig!

  • Hei Jørgen! Hva er bra med HackDays?
    Det som er fint med HackDays er at man får frihet til å prøve helt nye ting sammen med kolleger som man kanskje ikke jobber med til vanlig.

    Hva var du med på?
    Jeg jobbet med Finnguessr; et spill der du får et bilde fra en tilfeldig annonse fra Torget og må gjette hvilken kategori annonsen tilhører. Hver gang man gjetter riktig så får man poeng, og det er 5 runder.

    Ble du kjent med noen nye?
    Jeg ble kjent med Mathias og Eirik på product-teamet i Teknologi. Sammen prøvde vi oss på et rammeverk som vi ikke hadde prøvd før: Next.js

    Hvilken idé/hack synes du var best?
    Den idéen jeg likte best var FINN Crowdfunding, som gir selgere en mulighet til å jobbe mot et felles veldedig mål.















Vinnere?

Ja, vi trekker frem tre vinnere som får sin idé ut i ramplyset. Vi har tre kategorier:

Den første prisen er fagjury prisen. Fagjuryen bestod denne gang av Hege Harreschou (UX Direktør), Jostein Emmerhoff (T COO) og Snorre Nævdal (Engineering Director). Kriteriene deres til vinnerprosjektet var at det skulle løse et ekte problem brukerne våre har, det skal levere på misjonen vår, bidra til at folk kan ta grønnere valg og at det var et ekte kryssfunksjonelt samarbeid. Vinneren av denne prisen var prosjektet “Digitalt loppemarked”. De laget en løsning hvor grupper, som eksempelvis korps eller skoleklasser kan lage et digitalt loppemarked på FINN, hvor folk kan velge at pengene de tjener på det de selger kan gå direkte til en god sak. De som lagde dette prosjektet var Balbina Kotula (utvikler), Ida Motzfeldt (utvikler), Ingrid Johansen (utvikler) og Michelle Cheung (UX designer).

Videre har vi en publikumspris, hvor alle i FINN stemmer frem det de synes var det kuleste prosjektet. Vinner av denne prisen var et prosjekt som heter “Stressfri ferie”. Dette prosjektet jobbet med å lage en løsning for trygg og enkel betaling for de som ønsker å leie eller leie ut hjem og hytter på FINN. De som lagde dette prosjektet var Benedicte Brækken (Technical Domain Expert), Mette Lafton (Technical Domain Expert), Shifteh Sherefat (utvikler) og Thea Brekke (UX designer).

Sist, men ikke minst har vi noe vi kaller The Spirit Award. Dette er en pris som skal gjenspeile sjelen av Hackdays, hvor målet er at det ikke trenger å være perfekt eller ferdig, men man har lekt litt og hatt det gøy. Vinneren av denne prisen var et spill som heter FINNGuessr. Spillet går ut på at det dukker opp bilder fra ulike FINN annonser, også skal man gjette hva slags kategori og underkategori de ulike tingene er lagt under på FINN. Vi har prøvd å spille det noen ganger og det er ekstremt morsomt! De som lagde dette spillet var Jørgen Valstad, Eirik Bertelsen og Mathias Olsen.

Vi gleder oss allerede til å se hva som blir laget på neste HackDays!