Smidig bilhandel

Hva skjer - Smidig Bilhandel

På Motorteamet i FINN skjer det masse om dagen! I over 9 måneder har de blitt prioritert av ledergruppen til å vokse og utvikle nye produkter. Dette fører naturlig nok med seg en rekke forventninger og krav, samtidig som det bidrar til kreative muligheter og en rekke kule nye løsninger. Og nå kan du som enten skal kjøpe eller selge bil på FINN, enkelt gjennomføre hele prosessen i appen vår. Ganske så kult, ikke sant?

Publisert 9. februar 2022 kl. 21.16

Vi tok en prat med gjengen som utvikler og skaper stor endring i vertikalen Motor; nemlig en såkalt transaksjonsreise for Smidig bilhandel.

Dere driver med noe skikkelig spennende om dagen, fortell oss mer om det!

Vi jobber med å lage verdens beste løsning for kjøp og salg av bruktbil mellom privatpersoner - Smidig bilhandel! Målet er at bruktbilhandel på FINN skal oppleves som trygt og enkelt for alle, og kanskje spesielt for dem som synes dette er litt skummelt eller vanskelig å skulle håndtere på egenhånd i dag.

Løsningen fungerer ved at du legger ut en bilannonse på FINN - på vanlig måte. Det er først når kjøper og selger har funnet hverandre at magien starter. Vi har nemlig laget en prosess som ordner alt du trenger å huske på, steg for steg! Det hele starter med at man oppretter en kontrakt direkte fra annonsen eller meldingstråden. Denne er ferdig utfylt med informasjonen fra annonsen. Videre hjelper vi med betaling, forsikring, eierskifte, omregistrering og til og med overføring av bombrikke! Og det hele kan gjøres via telefon og verifisering med BankID, så det er faktisk null stress!

Møt deler av teamet bak Smidig Bilhandel

  • Espen Solheim

    Title: Produktsjef
    År i FINN: 2 år

  • Jo Christian Magnussen

    Title: Senior UX Designer
    År i FINN: 12 år

  • Satyam Agarwal

    Title: Technical Domain Expert
    År i FINN: 4 år

Hvorfor så dere behov for å ta tak i dette?

Vi har fått feedback og innsikt i at salg av bruktbil oppleves som vanskelig om man ikke vet hvordan det fungerer. Det er mange ting å huske på, og man må passe på at de gjøres til rett tid for at alt skal gå riktig for seg og være trygt for begge parter. Salg av bruktbil mellom private har toppet listen over klagesaker hos Forbrukerrådet i 60(?) år!! Og antallet klagesaker, er faktisk totalt sett flere enn 2. - 10. plass på samme liste til sammen!! Så det sier seg kanskje selv at det var på tide å ta tak i dette.

Hva er de største fordelene med Smidig bilhandel?

Alt er satt i system. Hver del av handelen skjer til rett tid - direkte fra FINN. Begge parter er garantert å få det de skal ha ved å gjøre betaling og eierskifte gjennom FINN. Selger må signere en salgsmelding før kjøper kan betale, og kjøper må gjennomføre betalingen for å få signert eierskifte og bli ny eier av bilen. Det er dessuten null svindel! Begge parter må bekrefte sin identitet med BankID. Så det er en troverdig og trygg løsning å bruke. Vi har også sørget for at det er en gratis, ferdig utfylt kontrakt - godkjent av forbrukerrådet. En kontrakt er helt essensielt å ha på plass, og med Smidig bilhandel blir det lekende lett å fikse dette! Lett tilgjengelig fra annonsen på FINN, både på mobil og PC. Begge parter kan fylle ut i felleskap, og signere digitalt. I tillegg lagres kontrakten på FINN om man behøver den i ettertid. Betaling utføres via Vipps gjennom FINN, og det er gebyrfritt opptil 500 000kr.

Hva er gevinsten for brukerene våre?

De største fordelene for brukerne er at alt skjer på ett sted: FINN.no - man trenger ikke å bruke andre aktører eller websider. Videre er det trygge betalingsløsninger hvor ingenting er skummelt: kjøper betaler og selger får pengene. Man trenger ikke å lure på om betalingen kommer eller ikke, og begge parter er garantert å få det de skal ha. Dette er veldig viktig, både for kjøper og selger!

Hva har vært de største utfordringene?

For det første at bilhandel og alt som følger med dette, er mye større og mer komplekst enn hva vi så for oss! For det andre er det ganske innarbeidet hos mange at salg av bruktbil er tungvint, komplisert og tidkrevende. Så det er utfordrende å snu et bruksmønster og kommunisere hvor bra dette faktisk fungerer. Men vi har trua på at vi vil nå ut til flere og at det blir et produkt som de fleste foretrekker å bruke ved salg av bruktbil.