Skjermbilde 2021 05 12 kl 08 55 26

Hva skjer - Reise

Pandemien har rammet oss alle, men særlig de som jobber innenfor reise. Vi har tatt en prat med Reise-teamet på FINN.no, hvor vi snakker om hvordan de har måttet omprioritere dette året, og hvilke nye kule løsninger og funksjoner de har fokusert på i det siste.

Dere driver med noe skikkelig spennende om dagen på FINN Reise, fortell oss mer om det!
Ja, nå er det mye spennende som skjer hos oss i avdeling Reise i FINN. Vi gleder oss til å få ut nye løsninger til brukerne våre, og å se hvordan det kan bidra til å gjøre det enklere å booke reiser. Gjennom pandemien har vi brukt tiden godt, og nå er vi klare med store forbedringer på flere av våre produkter; blant annet feriehus og hytter, og hotell.

Men la oss “snakke” om dagens løsning for hotell. Nå har vi bedret designet slik at det er lettere å finne fram til informasjonen man trenger, samt å finne det hotellet som matcher ens behov. Vi har lansert et kart i fullskjermformat slik at man lettere kan se hvor hotellene er plassert på destinasjonen man ønsker å besøke. Ikke minst har vi i tillegg hotellenes egne direktepriser i løsningen, slik at man lettere skal finne den beste prisen i markedet. Dette er helt unikt i Norge :)

  • Anette Syversen i FINN reise
  • Profilbilde Eirik Martinsen
  • Anette Syversen

    Titel: Business Unit Manager, Reise
    År i FINN: 9

  • Eirik Martinsen

    Titel: Forretningsutvikler
    År i FINN: 5 år

Hvorfor så dere behov for å ta tak i dette?
Vi har fått tilbakemeldinger fra både våre brukere og kunder med ønsker de hadde for vårt hotellsøk. Samtidig så vi også at det var nødvendig å oppdatere løsningen vår til et marked i endring, og å skape en unik posisjon for hotellsøket i det norske markedet. På den måten kan vi skape en tydeligere markedsposisjon og sikre vekst i årene som kommer.

Vi har gjennomført dybdeintervjuer og brukertester for å virkelig forstå behovene, og sammen funnet frem til løsninger som kan løse dem. Underveis har vi testet og eksperimentert for å justere løpende, for å sikre at vi leverer en opplevelse som er den beste for både brukerne og kundene. Løsningene som vi nå har lansert, markerer milepæler for hotell-løsningen vår, og vi er veldig fornøyde med resultatet.

Hva er de største fordelene med de nye løsningene på hotell?
FINN.no er en viktig markedskanal siden vi har et stort antall besøkende hver uke og en sterk posisjon i det norske markedet. Den nye løsningen gir de norske og nordiske hotellene mulighet til å nå bredt ut til det norske folk med deres direktepriser, som ofte ligger 10-15% under prisene fra for eksempel booking.com og hotels.com. FINN.no er en viktig markedskanal med vårt antall brukere. Dermed kan de få bookingene direkte til seg, og på den måten spare kostnader. Dette er spesielt viktig etter 1 år med pandemi og stengte hoteller. Vi har også kommet i tettere dialog med hotellkjedene og interesseorganisasjoner under denne prosessen, og sammen kan vi sikre best mulig opplevelse for brukerne våre.

  • Hotell reise

Hva er gevinsten for brukerne våre?
Det er to store gevinstene for våre brukere:

1. Det nye designet og fullskjermskartet gjør det enklere å finne fram til de hotellene som dekker brukernes behov, og dermed gjør bookingsprosessen lettere.

2. Vårt hotellsøk inneholder nå også direktepriser fra hotellene som gjør at vår løsning nå gir et totalbilde over de prisene som finnes i markedet: både prisene fra store OTA som for eksempel booking.com, men også prisene som du hadde fått ved å kontakte hotellet direkte. Dermed trenger brukerne nå bare å gå til ett sted for en full oversikt, nemlig FINN.no sitt hotellsøk.

Hva har vært de største utfordringene?
Når man skal utvikle nye løsninger så dukker det alltid opp utfordringer, og det er man forberedt på. Denne gangen var det en pandemi som skapte utfordringene for oss, og det er det første gang vi opplever. Pandemien gjorde at det tok lengre tid å teste og eksperimentere med løsningen, siden trafikken gikk ned og vi trengte lengre tid enn vanlig for å kunne få valide data. Samtidig skjedde det store endringer av fokus og bemanning hos våre kunder, som gjorde at det tok lenger tid enn beregnet før de var klare for å teste direktepriser hos oss.

Her ser vi teamet som har jobbet med hotell løsningen.

  • Team reise