Image 13 2

FINNs digitale, interne julekalender 2020

Medarbeiderne våre, og den kulturen som vi sammen skaper, er FINNs viktigste konkurransefortrinn, og vi vet at trivsel og gode prestasjoner henger nøye sammen. Da pandemien slo over oss i mars, ble vi som alle andre utfordret på hvordan vi skulle ta tak i dette. Hvordan skulle vi opprettholde den gode, folkelige, nesten familiære kulturen vår, når vi ikke lenger kunne sees?

Helt siden FINN startet opp for 20 år siden har vi vært tydelige på hva slags kultur vi ønsker å ha, og vi har jobbet strukturert med å bygge en slik kultur. Vi investerer mye i at folka i FINN skal ha det bra og trives på jobb, fordi da presterer vi bedre, og vi tror det sterke fokuset på kulturen og menneskene er mye av grunnen til vår suksess.

Under pandemien har vi prøvet og feilet, eksperimenter og initiert diverse initiativ. Noe har fungert bra og andre ting kanskje ikke fungert fullt så bra. Men det vi ønsker å dele med dere nå er vårt nyeste initiativ.

Men først litt om feiringer og markeringer.

Faktisk så blir de tre største eventene våre gjennom året (Kick-off, Sommerfest og FINN Awards/julebord) betegnet som grunnsteiner i FINNkulturen. Og med et knips, så var det plutselig ikke anledning for å gjennomføre slike store eventer. Andre ting vi er vel så opptatt av, er feiring av høytider og merkedager. I tillegg hjelper verdiene våre, sult, presisjon, takhøyde og humør oss med å holde stø kurs slik at vi beholder den folkelige kulturen vår.

I humør ligger det blant annet en slags oppfordring om å skape begeistring, glede og latter; noe vi nettopp ønsket vi å spille på i julestria.

Vi ønsket rett å slett å initiere noe, hvor formålet var å bygge opp under fellesskapet, engasjere og spre glede. Vi ønsket videre å motivere og inspirere folka våre som virkelig har stått på de siste 9 månedene. Vi er utrolig imponerte over hver enkelts innsats, og ønsket å gjøre noe som kunne vise vår takknemlighet.

Vi landet på å lansere en egen digital, intern julekalender for alle ansatte i FINN. Vi engasjerte en ressurs fra teknologi til å utvikle i den tekniske løsningen, samt en ressurs fra UX som tok seg av den visuelle utformingen. HR-avdelingen har stått for innhold og plassering av dette.


  • Skjermbilde 2020 12 16 kl 17 44 25

Kalenderen fungerer slik at vi har varierende, og forhåpentligvis engasjerende og morsomt innhold hver dag. Alle medarbeidere kan klikke seg inn i dagens luke samt alle andre luker tilbake i tid. Luken kan innholde alt fra enkeltpersoner i ledergruppen som har spilt inn en adventsvideo, blomsterlevering, konkurranser med gode premier (skrittkonkurranse, pepperkakehuskonkurranse, isbadekonkurranse, beste coronasveis), oppfordringer om å støtte veldedige formål, morgenleveringer... lista er lang!

I tillegg til innholdet, har vi også jobbet for å få fart i kommunikasjonsplattformen vår, Slack. Vi har bedt alle engasjere seg ved å sende inn bilder fra konkurranser, reaksjoner på videoer og hva det måtte være. Vi ser et kjempeengasjement, og det kan virke som at dette faktisk er med på å skape den felleskapsfølelsen vi så lenge har savnet.

Vi håper dette kan være til inspirasjon for dere der ute, kanskje ikke nødvendigvis i år, men det kan jo være at dette er et konsept som kan tas i bruk selvom vi etterhvert smyger oss tilbake på kontorene (hurra!).

Ønsker dere alle en god jul!