Reklame content

Hva skjer - Reklame

Reklame eller må vi si direkte markedsføring har massevis på gang i FINN. Vi har tatt en prat med gjengen for å høre hva de driver med om dagen.

Publisert 11. oktober 2021 kl. 9.32

Det skjer veldig mye spennende innenfor reklame om dagen, eller skal vi si digital markedsføring? Fortell oss mer om det!
Ja, helt klart. Det foregår en liten revolusjon innenfor digital markedsføring for tiden, eller det vi kaller for reklame på FINN, hva gjelder personvern. GDPR, Apples ITP (Intelligent Tracking Prevention) og ATT (App Tracking Transparency) er tre av flere initiativ som bidrar til å stoppe deling av data mellom nettsteder uten samtykke fra brukeren. Og flere initiativ kommer. Dette er jo veldig gode nyheter for brukerne som får langt mer kontroll over egne data på nettet. I motsetning til aktører som Google og Facebook har ikke FINN og Schibsted basert reklame-forretningen på å ha følere ute på internett og samle inn data på andre sider enn våre egne. Så dette er helt klart positivt, både for FINN og for brukerne.

Hva betyr dette for FINN da?
En umiddelbar konsekvens er at etterspørselen etter reklameprodukter som treffer målgrupper effektivt uten bruk av tredjepartsdata, har økt betraktelig. Og det er dette som er styrken til FINN. FINN består jo av en rekke ulike vertikaler og underverikaler der brukere søker etter spesifikke produkter, biler, boliger, jobber og reiser av ulik karakter. Ved å plassere reklame på disse sidene treffer man helt unike målgrupper i et helt unikt modus.

Om en annonsør eksempelvis er ute etter å treffe boligkjøpere, så kan vi med sikkerhet si at nærmest alle som planlegger å kjøpe bolig i Norge er innom FINN Eiendom. Plassering av reklame på spesifikke sider kalles kontekstuell målretting, og her har annonsører svært mange muligheter på FINN. I tillegg jobber vi tett med Schibsted der vi tilbyr produkter som går på tvers av Schibsteds nettsteder. I løpet av en uke er hele 91% av Norges befolkning over 12 år innom et Schibsted-nettsted. Dette kombinert med sterke merkevarer, førstepartsdata og trygghet for annonsørene gjør at vi kan gå ut i markedet med helt unike verdiforslag.

Så spennende! Kan du fortelle litt om hva dere har jobbet med i det siste?
I tillegg til tradisjonelle banner-annonser, har vi de siste årene også sett en økende etterspørsel etter andre typer annnonseformater. Vi har sett en stor vekst i etterspørselen etter det vi kaller native-annonser, dvs annonser som etterligner form og funksjon til nettsiden den vises på. I tillegg har etterspørselen etter video-formater også økt. Dette gjør det mer komplekst, og stiller større krav til oss. I FINN er det mange applikasjoner som inkluderer reklame. Med mange team og prioriteringer ser vi at det er viktig for oss å redusere avhengigheter der vi kan. Vi har i det siste hatt fullt fokus på bygge en helt ny tjeneste med et veldefinert API. Tjenesten leverer alt av konfigurasjon og data som trengs for å servere reklame. FINN har bygget sin egen micro-frontend hvor en modul er levert av oss for å inkludere reklame i frontend. Vi skriver Kotlin for backend og benytter typescript/javascript for frontend.

Hvorfor så dere behov for å ta tak i dette?
Vår nåværende løsning begynner å trekke på åra for å si det sånn. I den FINNes mye historikk og overflødig kode, som gjør løsningen svært kompleks og krever mye vedlikehold. Dette gjør det vanskelig å drive feilsøking blant annet. Med den nye tjenesten vil vi stå bedre rustet for fremtiden, minske avhengigheter til andre team og tåle større endringstakt.

Hva er de største fordelene med den nye løsningen?
Vi ønsker å være autonome med fokus på eget domene. Den nye tjenesten gir oss mer kontroll og raskere leveranser. Vi skal kun behøve å gjøre endringer i egen kode for å få ønsket resultat der reklame vises. Fra et markedsperspektiv vil vi med den nye tjenesten kunne drive raskere produktutvikling og forkorte tiden det tar å bringe nye produkter og løsninger til markedet.

Hva har vært de største utfordringene?
FINN er en av Norges største nettsteder. Det betyr at tjenesten skal respondere på opp mot 100 millioner forespørsler per døgn, ytelse er derfor svært viktig. Dette er både spennende men også utfordrende, vi har derfor brukt mye tid på ytelsestesting for å se hvordan tjenesten skalerer for å møte de kravene. Det er mye data som skal prosesseres i løpet av millisekunder, for å kunne servere rett annonse til rett bruker til riktig tid.

Kan dere si noe om gevinsten for annonsørene og brukerne våre?
Den nye tjenesten øker presisjonen og ytelsen til annonsene som vises på FINN. Vi vil også raskere kunne drive produktutvikling og introdusere nye innoverende løsninger etterhvert som behovene til annonsørene utvikler seg. For brukerne betyr det flere relevante annonser og annonsører som passer bedre inn i brukerreisene og bruksmønstrene på FINN.

Helt til slutt, hva blir teamets neste store oppgave?
Ja, det var bra du spurte om! I FINN har reklame-inntektene ofte blitt kategorisert per device og plattform. Det har lenge vært tydelig at vi klarer å generere langt større inntekter på desktop-enheter fremfor mindre mobilskjermer. Dette henger naturligvis sammen med annonsørenes sult for store flater og mange pixler, men samsvarer ikke nødvendigvis med brukernes og FINNs øvrige behov. Vi er jo kun et av mange andre produkt- og forretningsområder i FINN. I tillegg ser vi jo at mobiltrafikken til FINN fortsetter å vokse, samtidig som flere og flere av våre brukere foretrekker å oppleve FINN i enten iOS- eller Android-appene. Oppgaven fremover blir å se på hvordan vi i større grad kan drive smart forretnings- og produktutvikling på mindre skjermer, med produkter og formater som ikke nødvendigvis krever så mye plass og pixler som på desktop. Dette er en stor utfordring, og vil kreve mye av hele teamet.

Vi vil gjerne ha med deg på laget!