FINN smidig bilhandel mockup

Hva skjer - Markedsavdelingen

Markedsavdelingen i FINN.no er det kule teamet som står bak alle de morsomme reklamene og annonsene om FINN.no som markedsplass! Du har sikkert sett de, Granka Granka Granka og Penneflørt er noen av de. Les om hvordan de har jobbet med deres siste prosjekt, nemlig Transaksjonsreisen på Motor.

Publisert 1. juni 2021 kl. 12.43

Dere driver med noe skikkelig spennende om dagen, fortell oss mer om det!
Vi gjør spennende ting hele året, vi - men akkurat nå jobber vi veldig mye med transaksjonsreisen på motor. Det er en spennende utfordring av mange grunner. Det har innebært å få på plass et navn vi kan bruke eksternt (Smidig bilhandel) - massevis av materiell med TV filmer, forklaringsfilmer, avisannonser og radioreklamer som forklarer og inspirerer folk til å velge oss neste gang de skal selge bil. For å ha et sted å lande all interessen og virkelig forklare hva som er nytt har vi laget landingssider. Det kreves når vi har en stor rigg av kanaler og budskap, og det meste i tjenesten ikke er “åpent” for nysgjerrige brukere som bare vil ta en titt. Med artikler, tidslinjer, filmer og massevis av inspirasjon har vi nå et godt univers for deg som skal kjøpe og selge bil.

Hvorfor så dere behov for å ta tak i dette?
Motor er prioritet nr 1 for hele FINN. Vi SKAL få folk til å bruke tjenestene våre - og vi skal lære så mye som blir med oss videre i transformeringen av markedsplassen. Det at FINN skal bli transaksjonell og at vi så tett følger kpi-er på konverteringer har vi i mange år jobbet med på reise. Nå skal resten av FINN være med på dette. Det krever mer av oss alle når vi lanserer mer komplekse produkter og kundereiser. Ikke bare må vi fornye kommunikasjon og forventningene til brukere på hva FINN er og hva vi kan hjelpe med - vi må også ha stålkontroll på tracking, konverteringer og ha på plass kanaler og kommunikasjon som treffer brukere hele veien. Heldigvis er vi så bortskjemte at vi har kjempesterke egne kanaler - egenreklame, contentplasseringer - en stor verdifull nyhetsbrevliste og dedikerte følgere på Sosiale medier. Vi må tenke hele veien på å optimere og eksperimentere for å få budskap som konverterer til en pris vi kan leve med.

Hva er de største fordelene med å jobbe med transaksjoner?
Fordelene med å “knekke koden” for å få til transaksjoner er at det er læring vi tar med oss direkte videre til Torget er klare for å lansere betaling og frakt.

Hva er gevinsten for brukerene våre?
Gevinsten er jo at selv den som ikke kan noe om bil eller har solgt en bil fint får til dette. For mange er vi kanskje for første gang et reelt alternativ til å levere bilen til innbytte. Vi holder deg i hånda hele veien og sørger for at salget blir trygt og enkelt. På den måten kan vi “eie” hele kundereisen og virkelig være en tjeneste som hjelper deg.

Se filmen "selvkjøpt bil" her

Hva har vært de største utfordringene?
Den største utfordringen har vært at det er veldig mange mennesker involvert - og vi har kanskje ikke helt tydelig for oss hvem som gjør hva når. Det har til tider vært hektisk og litt kaotisk jobbing - her tror jeg vi har potensiale:) Og så tror jeg også det er en utfordring til hele FINN hvordan vi forvalter all interessen og trafikken vi har til å også lykkes med nye lanseringer. Sørge for at de blir sett og forstått. Da får vi virkelig utnyttet den kraften FINN har - og det lange arbeidet med å faktisk være en merkevare folk stoler på, liker og vil bruke.💙

Bilde neden: Teamet til Markedsavdelingen