00 FIN Nspo Oversikt Header

Hva skjer - FINNspo

Over tid har det skjedd en gradvis endring fra at man går på internett for å søke etter informasjon til å være online nesten hele tiden, og at informasjon i mye større grad finner veien til deg. Les mer om hvordan FINN jobber med tjenester retter mot Generasjon Z.

Publisert 13. april 2021 kl. 10.27

Dere driver med noe skikkelig spennende om dagen, fortell oss mer om det!

Vi har vært så heldige å få starte opp et lite produktteam i FINN, hvor fokuset vårt er å bygge en helt ny FINN-opplevelse rettet mot generasjon Z, altså de som nå er mellom 15–24 år. Akkurat nå har vi en beta-app i Testflight hvor vi utforsker dette.

“Over tid har det skjedd en gradvis endring fra at man går på internett for å søke etter informasjon til å være online nesten hele tiden, og at informasjon i mye større grad finner veien til deg”

Hvorfor så dere behov for å ta tak i dette?
Vi så at de som har vokst opp med smarttelefoner, sosiale medier og strømmetjenester har en helt annen måte å navigere og finne frem til informasjon på enn tidligere generasjoner. Over tid har det skjedd en gradvis endring fra at man går på internett for å søke etter informasjon til å være online nesten hele tiden, og at informasjon i mye større grad finner veien til deg. Vi ser altså en dreining fra søk til inspirasjon. Et godt eksempel er hvordan tjenester som Netflix og Spotify gir deg uendelig med innhold uten at du aktivt trenger å søke. Derfor så vi behovet for å lage en helt ny FINN-opplevelse som passer bruksmønsteret og forventningene til Generasjon Z.

Hva er de største fordelene med denne måten å jobbe på?
For oss er de største fordelene med FINNspo at vi er et lite frittstående team som kan eksperimentere og gjøre endringer raskt. Her kan vi virkelig jobbe brukerfokusert og teste nye og spennende designprosesser, bruksmønstre, trender og teknologi som vi ser passer.

Vi er ganske stolte av alt vi har klart å bygge på toppen av FINN-plattformen med bruk av eksisterende data, teknologi og komponenter.

Det at vi er en beta-app gjør at vi kan teste ut nye ideer og konsepter uten å bekymre oss for å forvirre den store brukermassen til FINN. I tillegg muliggjør denne måten å jobbe på en unik kontakt med de som skal bruke appen.

Hva er gevinsten for brukerne våre?
For brukerne betyr FINNspo at du ikke lenger trenger å vite akkurat hva du skal ha for å gå inn på FINN. Du får anbefalinger tilpasset det du er interessert i, og vi kuraterer innhold og setter sammen FINN-annonser på nye måter så det er enkelt både å finne fram og å oppdage noe nytt. Også er alt pakket inn i et nydelig og fresht design.

Se for deg FINN.no som første etasje av IKEA. Her finner du alle tingene FINN har å by på i reoler og hyller. For å finne noe, må du ofte vite på forhånd hva du leter etter. Gå nå opp trappene til andre etasje. Velkommen til FINNspo! Her finner du alle de samme tingene som i reolene i første etasje, men her er de tatt ut og satt sammen i inspirerende rom og soner. Dette gjør at du kan drømme deg bort i timesvis og til og med oppdage ting du ikke visste at du trengte.

Hva har vært de største utfordringene?
Hovedpoenget med en slik beta-app er at vi kan utforske nye muligheter og fore de tilbake igjen til kjerneproduktet om vi ser de gir effekt. De største utfordringene har vært selve kommunikasjonen rundt hva en beta-app faktisk er - hvor ferdig er den, hvorfor skal jeg laste den ned nå, hvor lenge skal dere være en beta-app - er spørsmål vi ofte får. For å prøve å svare på det så kan man både kjøpe og selge ting gjennom FINNspo, og alt du ser inne hos oss er ekte FINN-annonser.