Ferrari
400i Automatic
Beskrivelse
NB: Denne bilen annonseres privat av innehaver, og tilhører ikke bilforretningen. Kan besiktiges etter avtale.
Sjelden anledning til å skaffe seg et meget bra eksemplar av en klassisk Ferrarimodell. Ferrari 400i ble produsert mellom 1979 og 1985 i totalt 1305 eksemplarer, hvorav 883 med automatgir. Denne elegante karosseriformen, designet av Pininfarina, er faktisk Ferraris lengstlevende, introdusert med 365 GT4 2+2 i 1972, og gikk med diverse oppdateringer relativt uforandret frem til Ferrari 412 med siste årsmodell i 1989. (Total produksjon 1972-1989 var 2907 biler).
Enkelte husker kanskje at Tom Cruise kjørte en slik bil i filmen Rainman fra 1988, selv om disse bilene aldri offisielt ble importert til USA (kun sideimport). Det understrekes at vår bil er en europeisk modell, uten markeringslys på skjermene og andre modifikasjoner som US-bilene fikk.
Bilen er en ekte Gran Turismo (GT); en bil laget for å reise langt og hurtig på første klasse ! Det er også verdt å merke seg at denne modellen er en av få Ferrarier registrert for fire personer (2+2).
Motoren i denne bilen er Ferraris legendariske Colombo V12 på 4,8l. I motsetning til de første Ferrari 400 med 6 doble Weber forgassere som kan være utfordrende å synkronisere, har 400i Bosch K-Jetronic innsprøytning, som er både enklere og mer driftsikkert. Lydbildet fra en slik V12-motor er i en klasse for seg, og må oppleves !
Dette var Ferraris første bil tilgjengelig med automatgir, og automatkassen er en svært solid og slitesterk 3-trinns GM TH400-kasse (Hydra-Matic), som også er brukt i mange Amerikanske biler med kraftig motorisering. Det er for øvrig nettopp utført oljeskift på automaten nå i Mai 2017.
Meget godt utstyrt bil for sin tid, med luftfjæring, Dual Borletti Aircondition foran og bak, servostyring, el.vinduer, skinntrukket taktrekk, dashboard og midtkonsoll, og ikke minst et lekkert, originalt treratt som kler det delikate skinninteriøret i creme farge.
Historikk på denne bilen:
Bilen ble solgt ny i München, Tyskland og førstegangsregistrert 09.01.1985 til en kvinne f. 1949. Bilen var en bryllupsgave fra hennes mann, og man kan jo bare se for seg reaksjonen over å motta en slik gave ! Servicer og vedlikehold ble i all hovedsak utført av Ferrariforhandler AutoBecker, og etter ytterligere noen år i eie hos en mann i Dortmund, kom bilen til Norge i 2000. Den ble brukt som utstillingsbil hos en bilforhandler i Telemark i 2-3 år, før min far kjøpte bilen i 2003. Bilen har blitt brukt noen godværsturer hver sommer, men ble registrert første gang i 2015, da bilen fylte 30 år. Veteranstatus betyr svært billig forsikring (500 kr pr år gjennom Amcar), og ubetydelig årsavgift.
Det medfølger en perm med dokumentasjon på vedlikehold, det tyske vognkortet, original brosjyre etc.
Om bilen:
Bilen er i helt original utførelse, i en lekker og sjelden Marrone Dino metallic farge, som er spesielt gyllen og fin i sollys. Klassiske, originale 5-eikers alu.felger med millimeterdekk (Michelin TRX), som seg hør og bør på en slik bil.
Nå i 2017 er bilen betydelig påkostet, med bl.a ny lakk (meget profesjonelt utført), nye lykter (bl.a 412 frontlykteglass, de originale med orange blinklys medfølger selvsagt), nye eksospotter bak, ny frontrute, samt nye, kostbare Michelin TRX dekk i 240/55-VR415. I tillegg har bilen fått profesjonell bilpleie; Swisswax lakkbeskyttelse og innvendig rens/skinnpleie.
EU-godkjent 10.05.2017, da ble det i tillegg skiftet olje på automatgirkassen. Ellers er bilen kun vedlikeholdt av fagfolk.
Bilen fremstår strøken utvendig i lakk/karosseri, i god teknisk stand, og også meget bra i interiøret. Dette eksemplaret tåler sammenligning med de fleste tilsvarende biler på markedet i Europa, og bør absolutt sees for riktig inntrykk.
På det internasjonale markedet (mobile.de m.fl.), starter prisene på disse bilene fra 59.000 euro (560.000 NOK), og fortsetter langt opp i syvsifrede summer i Norske kroner. Da tilkommer Norsk moms på 25% om man skal ta bilen inn til Norge. Prisene stiger stadig, og dette er i så måte en sikker investering. Vi har valgt å prissette denne til 495.000,- kroner, med et håp om at bilen forblir i Norge.
Ferrari er lidenskap for mennesker over hele verden, og her har man mulighet til å realisere drømmen for en fornuftig sum penger. Sparebank1 finans tilbyr finansiering på veteranbiler i samarbeid med Amcar, se Amcar.no for mer info.
En bil for kjenneren og entusiasten - ikke nøl me å ta kontakt for ytterligere info. Tlf. Lars: 926 38 650 - Knut 90 16 01 41.
Visning etter avtale. Ønsker i utgangspunktet ikke innbytte, men fornuftige forslag kan vurderes.
SØKEORD: Ferrari 400 400i 412 pininfarina 2+2 V12 Italia Italiensk sportsbil GT 456 automobile coupe
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Inklusiv (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 09.01.1985
- Vedlikehold
- Servicehistorikk
- Farge
- Bronse
- Fargebeskrivelse
- Marrone Dino Metallizzato
- Interiørfarge
- Creme skinn
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 282 Hk
- Sylindervolum
- 4,8 l
- Vekt
- 1 900 kg
- Antall seter
- 4
- Karosseri
- Coupe
- Antall dører
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- VH68213
- Chassis nr. (VIN)
- ZFFEB06B000053803
Utstyr
- CD-spiller
- El.vinduer
- Farget glass
- Lakkerte utvendige speil
- Lettmet. felg sommer
- Manuelt klimaanlegg
- Metallic lakk
- Sentrallås
- Servostyring
- Skinninteriør
- Treratt
- Turteller
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Nordslettvegen 2, 7038 Trondheim
Annonseinformasjon
FINN-kode | 99241524 |
---|---|
Sist endret | 9. aug. 2017 11:27 |
Referanse | 2071 |
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.