Inaktiv

BMW Z4

M Extreme 748HK!! UNIK BIL!!

Totalpris 699 000 kr
Modellår
2006
Kilometer
42 700 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Vi har nå for salg en helt rå og unik BMW Z4 M Coupe med 748HK !!
Dette er en bil som absolutt må oppleves og høres!!
Bilen er på skilter!!


Specs:
Motor: 3.2l S54 ESS Supercharged
Effekt: 748HK / 670NM
Vekt: Ca 1300 Kg

-ESS Supercharged

-Vortec v2 T-Trim Kompressor

-CP Smidde Lavkomp Stempler

-Arrow Råder

-Bosch Motorsport Dyser

-Custom Innsugsmanifoil, trykkgater, intercooler og oljekjøling fra ESS Tuning

-Feritta eksos med WRC Racing Cats

-KW Competition m/treveis demping

-AP Racing brakes

-Pagid RS29 Klosser

-Carbon panser, tak,fanger og forskjermer

-Tillett Racing bøttestoler

-Schroth 6-Punkts belter

-Skrudd fullbur

-OMP Superleggero racingratt

-CAE Sekvensiell Shifter

-Holinger 6-trinns sekvensiell girkasse med oljekjøling

-Sachs Performance 3-plateclutch og svinghjul

-BMW motorsport diff med oljekjøling

+++


Innbytte/finans/forsikring

Vi skreddersyr en komplett bilpakke som passer deg og dine behov.

Forbehold om feil i annonsen

For mer info kontakt

Christoffer tlf 47333748
Stian 92056190

Historie om bilen:

Det begynte med et kompressorkit fra ESS-tuning, men har endt opp som en renspikket racerbil ± råere enn bilene
racersjåfør Stian Sørlie kjører. Møt BMW Z4 Extreme - En av Norges raskeste gatebiler!
Eieren André Skeie fra Hønefoss har trolig dratt strikken lenger enn noen andre. Han hadde den store drømmen:
drømmen om den perfekte bilen. Leser du videre så skjønner du hvorfor denne bilen utviklet seg fra en standard M
Coupé til et hvitt beist med BMW Motorsport-dekaler.
"Det var aldri planen å bygge en ekstrembil da jeg kjøpte Z4'n. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for BMW
og vurderte en M3 E46 da jeg kjøpte denne i 2008. Men jeg ombestemte meg ± litt tilfeldig egentlig. Jeg
synes Z4 coupé er kulere og mer spesiell enn M3, og så går den jo bedre. Bilen, en 06-modell, hadde gått
som administrasjonsbil i BMW Norge og jeg hadde egentlig ikke planer om å gjøre noe med den. Bare litt
lett trimming...", forteller Skeie med et lurt smil.

Det er firmaet ESS Tuning som har spilt en viktig rolle i motorbygget. Det lille firmaet ESS lager
kompressorsatser i Østfold men har etterhvert vokst seg ut i verden. I USA har de vokst seg så store at en
av guruene, Asbjørn Bøhn, flyttet dit permanent og bygget en produksjonsfabrikk for kompressorsettene i
Phoenix. Hjemme jobber blant annet Hans Petter Kirkerød med utvikling og testing.
"Da jeg kom til ESS med bilen ville de gjerne bruke den som en prototype til et kompressorsett til Z4. Den
har for så vidt den samme 3.2 literen som E46 M3, men bilens ECU er helt forskjellig. Det samme er
utformingen av motorrommet. ESS har alltid vært opptatt av at settene skal kunne monteres uten inngrep i
bilen ± og at det ser originalt ut. Når man da gjør endringer i layout, testes bilen lenge før settet settes i
produksjon", forklarer han.

Fra denne bilen har ESS nå laget effektsteg fra 445 via 500, 550 til 675 hk. Mange av delene er de samme.
Endringene ligger kjøleevne, dyser og ECU. Skal du over 600 hk må du også bytte råder og sette inn
lavkompstempler. Øvrig motoroptimalisering trengs ikke. Husk at motoren i utgangspunktet er håndbygget
av BMWs motorsportsavdeling for å hente ut maksimal effekt uten overlading, så det meste er optimalt. Vil
man 500rpm opp i turtall står ventilfjærene for tur, men motoren varver langt nok som den gjør. Mr Skeie
har imidlertid ikke handelsvare under panseret. Denne er forfinet og tunet ytterligere. Bilen er nå satt opp
med et velfungerende oppsett på hele 748 hk og 670 Nm som Skeie er meget fornøyd med. "Hovedpoenget
med bilen er at den skal være relativt lettkjørt og fungere greit også på veien. Det synes jeg vi har lyktes
veldig godt med".

For å sikre seg mot betydelig varmeutvikling har ESS utstyrt Z4'n med en ekstra stor intercooler og to
ekstra oljekjølere til motoren. "Det funker bra. Uansett hvor hardt vi har kjørt har aldri oljetemperaturen
oversteget 105 grader. Motorkarakteristikken er helt fantastisk. Den drar godt fra 2000 og helt opp til
turtallssperra og går akkurat like rent og pent som en originalmotor", forklarer Skeie.
Den spinneville historien om bilen kunne godt ha sluttet her, men det gjør den altså ikke.

Det var egentlig ikke planen å gå særlig videre, men under Gatebil sitt sommertreff på Rudskogen i 2008 kjørte han
sammen med racerfører Stian Sørlie. Sørlie kom til Rudskogen med hele Team Schubert Motorsport (og sin egen
Z4 løpsbil til 4 millioner) og foreslo raskt et nytt understell fra KW og bedre bremser, etter å ha prøvekjørt bilen. "Da
begynte ballen for alvor å rulle. Jeg ble satt i kontakt med sentrale personer i Schubert Motorsport og for å gjøre en
lang historie kort så var det vel egentlig slik at jeg ydmykt ba de hjelpe meg bygge verdens raskeste gatebil rundt
velkjente Nürburgring!", forteller Skeie med et smil.

Med 750 hk som presset girkasse og drivverk til det ytterste kom telefonen ganske fort fra Tyskland: - Sie brauchen
eine stärker Getriebe! Det betyr noe sånt som, - Du trenger en ny girkasse. Nå sitter det en Holinger sekvensiell
kasse som skal kunne håndtere 1000 Nm langløps racing. For å få plass til denne, måtte det skjæres i
girkassetunnelen og lages overføringer slik at den lange girspaken kom opp i originalhullet igjen. Mellomakselen måtte kortes og når man først står og skrur i en verkstedhall med hardkokte racerbiler på alle kanter, kan man gjerne hente BMW Motorsport drivverk og hjulopphengs komponenter. For å holde temperaturen under kontroll er både girkasse og differensialen utstyrt med hver sin oljekjøler. Schubert Motorsport, med mange års erfaring fra internasjonal Motorsport, startet så på det nøysommelige arbeidet med å vektjustere bilen for å oppnå perfekt balanse. Det råeste understellet som var å oppdrive fra annerkjente KW ble montert, men det måtte jo justeres. For det ypperste fra fabrikk er ikke alltid bra nok. Og når det ikke er det, må man bare gjøre det enda bedre. I dette tilfelle er ventiler og shims i demperne som bestemmer oljeflødet i demperne optimalisert for akkurat denne bilen. Fjærene er også nøyaktig smidd etter akkurat denne bilens spesifikasjoner.

Spesifikasjoner

Omregistrering
3 660 kr (avgifter)
Pris eks omreg
695 340 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Hvit
Interiørfarge
Sort
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
748 Hk
Sylindervolum
3,2 l
Antall seter
2
Karosseri
Coupe
Antall dører
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil

Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler

Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Rosenkrantzgata 85, 3018 Drammen

Kontaktperson
Christoffer / Bartec / Stian
Telefon
47 33 37 48
Mobil
32 80 45 00

Nyttige lenker

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 84704383
Sist endret 7. des. 2017 15:56
Referanse 2003

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.