Vi har nå for salg en helt rå og unik BMW Z4 M Coupe med 748HK !!<br />Dette er en bil som absolutt må oppleves og høres!!<br />Bilen er på skilter!!<br /><br /><br />Specs:<br />Motor: 3.2l S54 ESS Supercharged<br />Effekt: 748HK / 670NM<br />Vekt: Ca 1300 Kg<br /><br />-ESS Supercharged<br /><br />-Vortec v2 T-Trim Kompressor<br /><br />-CP Smidde Lavkomp Stempler<br /><br />-Arrow Råder<br /><br />-Bosch Motorsport Dyser<br /><br />-Custom Innsugsmanifoil, trykkgater, intercooler og oljekjøling fra ESS Tuning<br /><br />-Feritta eksos med WRC Racing Cats<br /><br />-KW Competition m/treveis demping<br /><br />-AP Racing brakes<br /><br />-Pagid RS29 Klosser<br /><br />-Carbon panser, tak,fanger og forskjermer <br /><br />-Tillett Racing bøttestoler<br /><br />-Schroth 6-Punkts belter<br /><br />-Skrudd fullbur<br /><br />-OMP Superleggero racingratt<br /><br />-CAE Sekvensiell Shifter<br /><br />-Holinger 6-trinns sekvensiell girkasse med oljekjøling<br /><br />-Sachs Performance 3-plateclutch og svinghjul<br /><br />-BMW motorsport diff med oljekjøling<br /><br />+++<br /><br /><br />Innbytte/finans/forsikring<br /><br />Vi skreddersyr en komplett bilpakke som passer deg og dine behov.<br /><br />Forbehold om feil i annonsen<br /><br />For mer info kontakt<br /><br />Christoffer tlf 47333748<br />Stian 92056190<br /><br />Historie om bilen:<br /><br />Det begynte med et kompressorkit fra ESS-tuning, men har endt opp som en renspikket racerbil ± råere enn bilene<br />racersjåfør Stian Sørlie kjører. Møt BMW Z4 Extreme - En av Norges raskeste gatebiler!<br />Eieren André Skeie fra Hønefoss har trolig dratt strikken lenger enn noen andre. Han hadde den store drømmen:<br />drømmen om den perfekte bilen. Leser du videre så skjønner du hvorfor denne bilen utviklet seg fra en standard M<br />Coupé til et hvitt beist med BMW Motorsport-dekaler.<br />"Det var aldri planen å bygge en ekstrembil da jeg kjøpte Z4'n. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for BMW<br />og vurderte en M3 E46 da jeg kjøpte denne i 2008. Men jeg ombestemte meg ± litt tilfeldig egentlig. Jeg<br />synes Z4 coupé er kulere og mer spesiell enn M3, og så går den jo bedre. Bilen, en 06-modell, hadde gått<br />som administrasjonsbil i BMW Norge og jeg hadde egentlig ikke planer om å gjøre noe med den. Bare litt<br />lett trimming...", forteller Skeie med et lurt smil.<br /><br />Det er firmaet ESS Tuning som har spilt en viktig rolle i motorbygget. Det lille firmaet ESS lager<br />kompressorsatser i Østfold men har etterhvert vokst seg ut i verden. I USA har de vokst seg så store at en<br />av guruene, Asbjørn Bøhn, flyttet dit permanent og bygget en produksjonsfabrikk for kompressorsettene i<br />Phoenix. Hjemme jobber blant annet Hans Petter Kirkerød med utvikling og testing.<br />"Da jeg kom til ESS med bilen ville de gjerne bruke den som en prototype til et kompressorsett til Z4. Den<br />har for så vidt den samme 3.2 literen som E46 M3, men bilens ECU er helt forskjellig. Det samme er<br />utformingen av motorrommet. ESS har alltid vært opptatt av at settene skal kunne monteres uten inngrep i<br />bilen ± og at det ser originalt ut. Når man da gjør endringer i layout, testes bilen lenge før settet settes i<br />produksjon", forklarer han.<br /><br />Fra denne bilen har ESS nå laget effektsteg fra 445 via 500, 550 til 675 hk. Mange av delene er de samme.<br />Endringene ligger kjøleevne, dyser og ECU. Skal du over 600 hk må du også bytte råder og sette inn<br />lavkompstempler. Øvrig motoroptimalisering trengs ikke. Husk at motoren i utgangspunktet er håndbygget<br />av BMWs motorsportsavdeling for å hente ut maksimal effekt uten overlading, så det meste er optimalt. Vil<br />man 500rpm opp i turtall står ventilfjærene for tur, men motoren varver langt nok som den gjør. Mr Skeie<br />har imidlertid ikke handelsvare under panseret. Denne er forfinet og tunet ytterligere. Bilen er nå satt opp<br />med et velfungerende oppsett på hele 748 hk og 670 Nm som Skeie er meget fornøyd med. "Hovedpoenget<br />med bilen er at den skal være relativt lettkjørt og fungere greit også på veien. Det synes jeg vi har lyktes<br />veldig godt med".<br /><br />For å sikre seg mot betydelig varmeutvikling har ESS utstyrt Z4'n med en ekstra stor intercooler og to<br />ekstra oljekjølere til motoren. "Det funker bra. Uansett hvor hardt vi har kjørt har aldri oljetemperaturen<br />oversteget 105 grader. Motorkarakteristikken er helt fantastisk. Den drar godt fra 2000 og helt opp til<br />turtallssperra og går akkurat like rent og pent som en originalmotor", forklarer Skeie.<br />Den spinneville historien om bilen kunne godt ha sluttet her, men det gjør den altså ikke.<br /><br />Det var egentlig ikke planen å gå særlig videre, men under Gatebil sitt sommertreff på Rudskogen i 2008 kjørte han<br />sammen med racerfører Stian Sørlie. Sørlie kom til Rudskogen med hele Team Schubert Motorsport (og sin egen<br />Z4 løpsbil til 4 millioner) og foreslo raskt et nytt understell fra KW og bedre bremser, etter å ha prøvekjørt bilen. "Da<br />begynte ballen for alvor å rulle. Jeg ble satt i kontakt med sentrale personer i Schubert Motorsport og for å gjøre en<br />lang historie kort så var det vel egentlig slik at jeg ydmykt ba de hjelpe meg bygge verdens raskeste gatebil rundt<br />velkjente Nürburgring!", forteller Skeie med et smil.<br /><br />Med 750 hk som presset girkasse og drivverk til det ytterste kom telefonen ganske fort fra Tyskland: - Sie brauchen<br />eine stärker Getriebe! Det betyr noe sånt som, - Du trenger en ny girkasse. Nå sitter det en Holinger sekvensiell<br />kasse som skal kunne håndtere 1000 Nm langløps racing. For å få plass til denne, måtte det skjæres i<br />girkassetunnelen og lages overføringer slik at den lange girspaken kom opp i originalhullet igjen. Mellomakselen måtte kortes og når man først står og skrur i en verkstedhall med hardkokte racerbiler på alle kanter, kan man gjerne hente BMW Motorsport drivverk og hjulopphengs komponenter. For å holde temperaturen under kontroll er både girkasse og differensialen utstyrt med hver sin oljekjøler. Schubert Motorsport, med mange års erfaring fra internasjonal Motorsport, startet så på det nøysommelige arbeidet med å vektjustere bilen for å oppnå perfekt balanse. Det råeste understellet som var å oppdrive fra annerkjente KW ble montert, men det måtte jo justeres. For det ypperste fra fabrikk er ikke alltid bra nok. Og når det ikke er det, må man bare gjøre det enda bedre. I dette tilfelle er ventiler og shims i demperne som bestemmer oljeflødet i demperne optimalisert for akkurat denne bilen. Fjærene er også nøyaktig smidd etter akkurat denne bilens spesifikasjoner.<br /><br />