Volkswagen Golf
R32
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
En av veldig få R32 i Norge! Golf R32 er storebroren i Golf-familien. Motoren er den samme ekstremt agile 3.2 liter V6'en som også sitter i Phaeton. Denne kompakte firehjulstrekkeren gjør 260 km/t på nålen, noe som tilsvarer 247 km/t i reell hastighet. 320Nm overføres til 4MOTION-systemet gjennom en nydelig tettsteget 6-trinns kasse. To doble rør bak avslører at dette ikke er en helt vanlig 1.6 liter, noe man også raskt forstår når man vrir om nøkkelen.
Når man starter opp 3.2 literen lyder den akkurat som alle andre VR6 motorer. Men det er til du trykker på gassen. Et voksent og potent vroom fra den doble eksosen forteller at dette er noe spesielt. Volkswagen bemerker at de gjorde en vri med eksosanlegget på R32, nettopp for å få den rette effekten både motormessig, og lydmessig. Og ingen kan med hånden på hjertet si at dette IKKE er ordentig go'lyd. Litt metallisk klang slik vi kjenner igjen fra f.eks M3 CSL. Mange vil nok spørre seg om eksosen virkelig er original, for lyden er helt spesiell!
Bilen ruller på O*Z Aristo og 225/40R18 og på grunn av sportsunderstellet er den cirka 20mm lavere enn en standard Golf. Front og bakfanger er også spesiallaget for R32. På interiørsiden er det ikke spart på noe. Børstet aluminium gir et helhetlig og lukseriøst preg, og de dype bøttestolene ser ut til å kunne klype deg fast i selv de krappeste svinger.
Clutchen er lett som på hvilken som helst vanlig bil og den nevnte girkassen klikker fint fra gir til gir. Under akselerasjon kjenner man lett at R32 er en relativt tung bil, den er langt i fra så lettbent som sine Japanske firehjulstrekkonkurrenter som f.eks Impreza WRX STI. Det er først etter 4000rpm at ting begynner å skje på ordentlig, men da skyver den også fint avgårde. R32 har en veldig nøyaktig og kjapp turn-in, og i forhold til GTI hvor hekken ofte blir slept etter de spinnende forhjulene, spiller bakparten av R32 en aktiv rolle i kjøreegenskapene. Ved kjappe slalåmbevegelser er det ikke noe problem å fremprovosere overstyring. Man skal faktisk pushe nokså hardt før man ender opp med den typiske plogingen man er godt vant med på f.eks VR6. Og man balanserer på en knivsegg, for når det først begynner å understyre er det mange kilo som plutselig blir veldig sta.
0-60mph oppgis til 5.9 sekunder, kvartmil på 14.2 sec @ 161 km/t. Dette er ikke nok til å straffe Mitsubishi Evo eller Impreza WRX STi, men til gjengjeld får du en langt mer komfortabel kjøreopplevelse. R-spec blålakkerte calipere er standard (330mm skiver foran og 256mm bak) og R32 bremser 60mph - 0 på 36 meter.
R32 er ikke riktig like leken som GTI, men den har råere motor med bedre punsj, eksepsjonell lyd, flott interiør og tross alt veldig gode kjøreegenskaper. I tillegg har den som nevnt firehjulstrekk, perfekt for norske forhold!
Ta turen innom og kikk samtidig på vår Lancia Delta Integrale, Renault Cliosport V6 eller andre biler. Alt i vårt salgslokale i Bergen! Se vår hjemmeside www.ferdinand-motor.no for mer info. Vi har gode samarbeidspartnere på finansiering og forsikring!
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Ikke oppgitt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Farge
- Svart
- Interiørfarge
- Svart / aluminium
- Hjuldrift
- Firehjulsdrift
- Hjuldriftnavn
- 4Motion
- Effekt
- 240 Hk
- Sylindervolum
- 3,2 l
- Antall dører
- 2
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Conrad Mohrsvei 25, 5072 Bergen
Nyttige lenker
Annonseinformasjon
FINN-kode | 7887359 |
---|---|
Sist endret | 19. okt. 2006 14:40 |
Referanse | Golf R32 |
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.