SOLGT

Audi

Urquattro,2,2 turbo orginal Norsk

Totalpris 269 000 kr
Modellår
1984
Kilometer
254 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Meget strøken og fin og helt Orginal URQUATTRO.Denne UR er den første som ble solgt ny i Norge!
Dette er IKKE noe ombygget vanlig GT coupe eller trimmet,men en helt standard 10 ventilert orginal bil som vurderes solgt.
Kunden har hatt denne noen år ,men legger ut bilen for salg da planen å bruke denne til historiske rally`s kanseleres da denne bilen er alt for fin til dette.
Bilen er også eu kontrollert i juni 2013.Nye fjærer foran, olje og filtere,plugger og pluggledninger byttet i 2014
Eiere har vært i VW/Audi importør i Møller systemet.

Dette er an av 5 Urquattro som ble solgt i Norge fra AS Møller Skøyen av de totalt 5 stk Urquattro som Møller (Audi/VW importøren i Norge) har importert til Norge har de selv beholdt 1.Det er denne bil som ble solgt til Lierskogen pukkverk`s eier og derfra til Geir Tørrmoen på Snarøya.
Det finns en del andre for salg av diverse urquattto`s som Treser,Oetinger og div.tuningfirmaer etc ombygde biler med ombyttete 20 ventiler`s motorer og som er importert fra USA etc,men det blir ikke helt det samme som denne orginale urørte.... Du får tenke igjennom dette hvis du vurderer en UR -Godkjent EU kontroll utført 5 juni 2013.
Nye H&R fjærer,nye endeledd.Ny olje og filtere
Siste eier har hatt denne i 8 år,men en forandring i planer om å bygge en historisk rallybil av denne og heller bevare denne i orginal stand.
Selges for kunde,og vises kun etter avtale på tlf 90022265 eller på Mail.
- - - - - - -
Wikipedia : Det ble kun tatt inn 5 stk ny-bil Ur-Quattro til Norge gjennom Harald Møller i perioden [1981]-1987. Kun 3 av disse ble registrert på norske skilter, og en står hos Møller Bil i Oslo. Den siste som ble ny-bil importert av Møller i 1987, en tornadorød, LY-registrert, ble spesial bestilt med hvitt skinninteriør. Dette eksemplaret fremstår i dag i perfekt original stand.[trenger referanse] Alle andre Ur-Quattroer i Norge har senere blitt bruktimportert.
Norsk solgte Audi Quattro:
Chassisnr: Årsmodell: Ankomst: Forhandler: Kunde: Farge: Interiør: WAUZZZ85ZDA900769 1983 13.11.1982 H.A. Møller Frysja, Pressebil, 1 norske bil Marzrot Negro velour WAUZZZ85ZDA901402 1983 21.02.1983 Lillestrøm Døhlens Fotolab Alpeinweiss Negro velour WAUZZZ85ZEA900304 1984 28.11.1983 Tønsberg Nevi AS Montego schwarz Sierrabeige skinn ++WAUZZZ85ZEA901397 1984 27.08.1984 Skøyen Lierskogen Pakkverk Zobelbraun metallic Brazil stoff +++WAUZZZ85ZHA900319 1987 17.11.1986 Sandefjord Boje Pedersen AS Tornadorot hvitt skinn
Audi lanserte den originale Quattro i 1980, og den var dermed den første bilen som benyttet seg av Audis quattro firehjulstrekksystem. Motoren var en 2.1 liters rekkemotor med fem sylindre, enkel overliggende kamaksel og 10 ventiler. Første utgave av motoren leverte 200 hk (149 kW), mens den senere ble oppgradert og leverte da 210 hk (156 kW), før den ved siste oppgradering fikk doble overliggende kamaksler og leverte 220 hk (164 kW). Den er ansett som en av de viktigste rallybilene noensinne, og var en av de første som benyttet seg av en regelendring som gjorde det mulig med firehjulstrekk i bilsport. Mange kritikere tvilte på mulighetene til firehjulsdrevne rallybiler, fordi de mente konstruksjonen ble for tung og komplisert, men Quattro var en umiddelbar suksess og vant allerede fra sitt første løp. Bilen vant løp etter løp i to år etter introduksjonen.
Den totale produksjonen av gatemodeller er på 11.452 biler i perioden 1980–1991. Karosseriet fikk få forandringer underveis, og den eneste endringen verdt å merke seg var i 1985, hvor bilen fikk ny grill, nye frontlykter, endret listverk og andre emblemer bak. Alle Quattro-modeller ble håndbygget i Tyskland.
Til begynne med hadde Quattro 2 manuelle sperrer bak ved feste til håndbrekket. Disse løftet/dro man opp ettersom en ønsket å stive av midtre eller bakaksel. På 1983 modellen ble disse flyttet frem til midtkonsollen. Først som knapper til å trekke ut, for så i 1985 som vribare brytere. I 1987 ble quattro prinsippet videreutviklet med en ny differensial som de kalte torsen . Navnet kommer av engelsk Torque Sensing . Det gjorde at de manuelle sperrene som hadde vært i bruk frem til da ble fjernet. Den eneste sperren som da ble tilgjengelig manuelt, var en knapp i midtkonsollen ved håndbrekket og som løste ut når en passerte 30 km/t. De 3 siste versjonene av brytere / quattro prinsipp ble brukt på samtlige av Audi's øvrige modeller igjennom 80 og 90 tallet.
De første modellene av Quattro hadde analoge instrumenter i dashbordet. Først i 1984 modellen kom det digitale instrument bordet. Og da fikk den også en digital kvinnelig stemme som varslet om noe var galt med tekniske ved bilen. Denne stemmen var kun tilgjengelig i tysk utgave. De første modellene hadde også velourinteriør som standard, men fikk senere skinninteriør som standard

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
27.08.1984
Farge
Beige
Fargebeskrivelse
Zobelbraun metallic
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Hjuldriftnavn
quattro
Effekt
0 Hk
Sylindervolum
2,2 l
Antall seter
5
Karosseri
Coupe
Antall dører
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
bl96869

Utstyr

  • El.vinduer
  • Kjørecomputer
  • Metallic lakk
  • Servostyring
  • Sportsseter
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler

Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

BILLINGSTADSLETTA 83, 1396 Billingstad

Annonseinformasjon

FINN-kode 42087954
Sist endret 12. sep. 2014 20:24

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.