Tesla Model Y
Performance Autopilot Norsk org 21 Viktig: org 19 vint
Beskrivelse
Nypris i dag 22/4/2024:
Kjøpspris
kr 607 857
(Komisk mye for pengene når du sammeligner med hva som helst!!) Pris er med 21" vinter. Anbefaler 19" som er mye bedre på vinterføre.
Model Y Performance Dual Motor firehjulsdrift
Pearl White lakk
Performance-oppgradering
21’’ Überturbine-felger
Performance-bremser
Karbonfiberspoiler
Performance-pedaler
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot
Tilhengerfeste
For de som kjenner Tesla:
Hel og pen Y Performance.
Norsksolgt via Tesla, ikke bruktimportert av noen karer i varmedress på et jorde. Hvorfor i all verden kjøpe bruktimport når du ikke sparer noe?
Orginale Tesla felger, ikke urunde, vibrerende og tunge uorginale felger som ikke passer Y-designet. Jeg valgte bevisst å gå for 19" på vinterhjula, det gir mykere gange på vinteren og bedre kjøreegenskaper på snø og is enn 21".
Over 3,5 år igjen på fabrikkgaranti på bilen og 5,5 år på batteri/motorer.
Har hatt X 100D og 3 LR før denne og det blir nok Y P igjen. Selges pga planlagt tomtekjøp og min kjipe bank som tar med billånet i samlet gjeldsgrad.
Lurer du på Tesla Y vs andre biler?
1) Tesla 3 og Y er noen av verdens mest moderne bilkonstruksjoner. Selv ville jeg gjerne kjøpt noe annet enn en amerikansk bil men etter å ha sjekket ut det meste så er fasiten klar - Tesla ligger fortsatt både 2 og 3 hestehoder foran alt av Europeiske produsenter, kineserene er nærmere men fortsatt ikke der. En VW iD4 er rett og slett primitiv i forhold, en gammeldags måte å designe bil på med både høyt forbruk, utdatert design og dårlig plassutnyttelse. Teslas frynsete rykte mtp feil og problemer skyldes de første Teslaene S og X som bestod av et sammensurium av deler kjøpt fra bl.a Mercedes og egenproduserte deler. At Tesla i det hele tatt overlevde som nyetablert bilfabrikk er et under. Model 3 og Y er noe HELT annet. Vi snakker om dønn solide biler, helt uten knirk og fleks. Det gir en premiumfølelse.
2) Y har skikkelig god plass. På bildene er førersetet så langt bak det kommer. Som du vil se er det fortsatt god plass til bena for de som sitter i baksetet. Baksetene har muligheten til å vinkle ryggen bakover og det er riktig behagelige på lengre turer. Selvfølgelig varme i baksetene også. Frunken/oppbevaringsrommet under panseret foran er nyttig, bagasjerommet bak har store rom på hver side som tar feks handleposer, løfter du opp gulvet i bagasjerommet så har du et skikkelig stort rom for mer handleposer eller f.eks to Festool systainere. Jeg elsker denne løsningen.
3) Camping funker faktisk! Uten ekstra plate for å forlenge liggeplassen så har du drøyt 180 cm lengde fra bakluka og frem til de nedlagte setene. Legger du på en ekstra plate så kan du gjøre som vi gjorde og legge inn en 200cm madrass. Rakk konsert i Køben og 6 dager i Lofoten mens vi hadde bilen. Campingfunksjonen på airconditionen gir frisk luft, varme og null kondens.
4) Økonomi: Her har jeg ikke full oversikt men da jeg så på bla iD4/5, Buzz, BYD og Volvo så skulle alle ha serviceintervaller og diverse abonnementer. På en Tesla så er det kun smøring av bremsene som trengs de første årene og Premium abonnementet med fri data koster kun 149,-/mnd for å kunne bruke det fantastiske kartet, Tidal/Spotify, Netflix mm.
5) Strøm koster faktisk penger.... Tesla har svært lavt strømforbruk, sjekk NAF sine tester. Det er først nå at noen av de dyrere/bedre kineserene nærmer seg i lavt strømforbruk.
6) Det er egentlig ingen grunn til å kjøpe Performance varianten som jeg selger. Long Range er mer enn kjapp nok. Men den koster SÅ LITE mer enn en vanlig Long Range og om du bare har litt bilglede så koser du deg når du har Porsche ytelse i en svært praktisk bil som drar under 2 kilowatt når du cruiser i 110 kmt på E6. Det er veldig GØY!
7) Rask respons på skjermen og i menyer. Her skjer alt kjapt, som i en dyr PC/dyrt nettbrett. Navigasjonen er kjapp og man kan bla i kartene for å planlegge turer i by og mark. Her har alle andre produsenter noe å lære. Når kinabilen eller tyskerbilen har en liten forsinkelse i responsen allerede som ny - tenk hvor treg den vil bli etterhvert. Tenk gammel PC....
8) OBS: det er nå adaptive frontlys på bilen. Y har LED lys som standard og nå har Tesla kommet med en gratis oppdatering som gir adaptive frontlys. Typisk Tesla. De oppgraderes med nyttige funksjoner, helt uten kostnad.
Tilstand: Det er noen stensprut foran på bilen. Et par av felgene har noe kantskraping som folk flest har (legger ut bilder ASAP). Det er et knøttlite merke på den svarte spoileren bak som ingen har lagt merke til hittils. Ellers hel og pen. Skulle noe skje så har du over 3,5 år med nybilgaranti igjen.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 7 129 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 482 871 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 07.12.2022
- Farge
- Hvit
- Fargebeskrivelse
- Pearl White perlemoreffekt
- Hjuldrift
- Firehjulsdrift
- Effekt
- 534 Hk
- Vekt
- 2 007 kg
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- SUV/Offroad
- Antall dører
- 5
- Antall eiere
- 1
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- EE94068
- Rekkevidde (WLTP)
- 514 km
- Batterikapasitet
- 76 kWh
- Maksimal tilhengervekt
- 1 600 kg
- Neste frist for EU-kontroll
- 07.12.2026
Utstyr
- ABS-bremser
- Air Condition
- Airbag foran
- Alarm
- Antiskrens
- Antispinn
- Bluetooth
- Cruisekontroll
- Cruisekontroll Adaptiv
- El.vinduer
- Elektrisk sete m. memory
- Elektriske speil
- Fjernlysassistent
- Gjenfinningssystem
- Handsfree opplegg
- Hengerfeste, avtagbart/svingbart
- Isofix
- Kjørecomputer
- Klimaanlegg
- LED-lys
- Lettmet. felg sommer
- Lettmet. felg vinter
- Lyssensor
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Multifunksjonsratt
- Mørke ruter bak
- Navigasjonssystem
- Nøkkelløs start
- Oppvarmede seter
- Regnsensor
- Ryggekamera
- Sentrallås
- Servostyring
- Sideairbager
- Sommerhjul
- Startsperre
- Vinterhjul
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Nei
Er det gjort større reparasjoner?
Nei
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Ja. Bilen selges fri for heftelser. Billån i DNB innfris ved salg.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.