Alfa Romeo GT
Junior
Beskrivelse
Selger en herlig 1968 Alfa Romeo GT junior med den ettertraktede "Scalino" fronten og nybygget motor. Denne har samme grunnutseende som Alfas unike GTA modell. I tillegg har den originalt den kledelige og sjeldne fargen Giallo Ocra AR-109. Det var meningen at denne skulle beholdes i samlingen, men tilfeldighetene gjorde at jeg ende opp med to GT junior og en må gå. Denne er i mekanisk toppstand, men lakk er i bruksstand. Med andre ord ikke for perfeksjonisten, men entusiasten som ønske en morsom bil som vekker oppsikt og positive kommentarer.
HISTORIKK
Bilen er produsert 9. november 1968 og levert til Stockholm 12. november samme år. Registrert på første eier 31/3-1969. Importert til Norge i 2009. Oppgitt kilometerstand (138.000) antas å stemme (Det følger dokumentasjon tilbake til 1984, km: 70.970) Bilen har vært i 14 år hos samme eier, og i den tiden kun kun gått 7400 kilometer. Av disse kun 2000 kilometer etter motoroverhaling. Det følger en perm med historikk, original vognkort og alle "besiktninger" til bilen.
EKSTERIØR
Lakket er (som tidligere nevnt) i originalfargen Giallo Ocra AR-109. Karosseri og lakk har bruksmerker, men bilen kan benyttes as is. Bilen kan leveres hellakkert for perfeksjonisten, men dette til et pristillegg. Støtfangere foran og bak, er profesjonelt rettet og polert opp. Ny frontrute.
INTERIØR
Dashbordet er det ettertraktede serie 1 (Lik Alfa gta) og er strøkent uten sprekker eller hull. Alle instrumenter fungerer. Fargede og skinnbehandlede Vintage sorte Procar skinnseter (Lik Recaro) med nakkestøtter foran og originale skaiseter bak (Originale forseter følger med). Momo ratt med adapter for å få rattet nærmere sjåføren. (Jeg har også et originalratt i god stand liggende, om det er av interesse). Det finnes et lite rift i taktrekket. Se bilde. Rullebelter i baksetet. Varmeapparatet har en lekkasje, så vannet er for tiden koblet fra registeret. Dette er trolig en bagatell, men siden bilen kun benyttes på soldager, har dette ikke blitt prioritert. Det er byttet nye dørsider med plast under på begge sider. Det er også byttet håndtak og brukt interiørbelysning i bilen. Ny girmansjett og "nytt" brukt askebeger.
TEKNISK
Motor (kun 2000 km etter overhaling)
Bygget av den anerkjente og kompromissløse racemekanikeren Kåre Lindén i 2018. Han er kjent for å lage de beste Alfa racemotorene i Skandinavia helt siden sekstiårene. Denne motoren går godt med både dreiemoment og turtallsvilighet. Helt klart en av de beste gamle Alfa motorer undertegnede har kjørt.
Motoren som startet som den mest attraktive Alfa nor aluminiums motoren på 1750 cc.
Den er borret opp til 1830 cc
Stempel: Lite weight Apple bite dish dome stempler (10,5) fra Spruell Motorsport i USA. Kamaksler: Hullborrete trimkammer fra Cat Cams
Topp: Portet etter Lindén spesifikasjoner for best mulig flow.
Svinghjul: Lightweight competition svinghjul i stål
Forgassere: 2 doble 45 mm Weberforgassere med trakter som gir god lyd
Innsugsmanifold: i Aluminium med O-ringer
Grenrør: Race grenrør fra Spruell Motorsport i USA
Eksos: Custombygget eksosanlegg i rusttfritt stål
Fordeler: 123 elektronisk fordeler med høyeffekts pluggkabler
Coil: Flamethrower
Elektrisk bensinpumpe fra Facet
Heavy duty motorfester
Elektrisk
Nytt laderele og et antall pærer er nye
Gearkasse
Tight og fin uten skrap. Flott å gire med.
Bakaksel
Uten ulyder og dødgang. I topp stand. Litt svetting på bunnplate skrue. Ettertightes eller bytte pakning ved diffoljeskifte.
Styringen
Sylskarp uten slakk. Ny olje på snekke november 2023.
Siste service 2023/2024
Motorolje, filter, plugger, pluggledninger, coil, rotor og fordelerlokk nytt. Forgassere og tenning justert. Bilen har deretter gått ca 20 mil.
UNDERSTELL
Moderat senket med nye justerbare gule Koni støtdempere
BREMSER
Nesten nye hullborrete og slissede bremseskiver på alle 4 hjul og nye calippere bak
HJUL
Felger, Alfa GTA fra Classic Alfa WH039 14x6 ET 30
Nye dekk 185/70x14
Arbeid utført 2023 / 2024
Kostet på kr 41080,- i 2023 (foruten arbeid)
Motorolje, filter
4 nye NGK plugger,
Nye pluggledninger
Ny coil, rotor og fordelerlokk nytt
Nytt ratt MOMO PROTOTIPO sort og ny hornknapp inklusive boss
Nytt skinn girspakmansjett
Fikset gasspedal og utslag der, gjort så bilen får full gass.
Justert tenning og forgassere
Fjernet klistremerker og maskinpolert hele bilen.
Reparert skruer i grill og frontlykter
Restaurert koffertrom
Nye veteranskilter
Skaffet brukt original skiltholder i rustfritt til bakluke
Farget skinnseter og skinnbehandlet disse
Justert dører slik de passer på bilen og går igjen.
Limt skinner vindu, smørt opp og justert mekanisme
Satt på nytt emblem "1300GtJunior"
Kjøpt GTA felger og nye dekk.
Utbedret lading og byttet til nytt laderele.
Utbedret panserbelysning
Byttet dørsider, dørplast, hendler og askebeger.
Reparert og kjøpt brukt innerbelysning
Kjøpt brukt askebeger
Reparert diverse lakkskader
Ny frontrute
+ sikkert mye som er glemt.
KONKLUSJON
Dette er en Alfa Romeo som er smakfullt modifisert i 70-tallets tidsånd. Motoren er fleksibel på alle turtall, og går veldig bra. En slags "Dr Jekyll and Mr Hyde". Den har et magisk lydbilde. Modellen er den samme som Alfaholic`s har bygget sin legendariske demonstrasjonsbil på, men prisen her er en brøkdel. Perfeksjonisten ville nok lakket om bilen. Den har små bulker og steinsprut, men den har trivelig patina as is. Innvendig er den veldig fin med tilnærmet perfekt dashbord. Med tidsriktige sportstoler, Momo Prototipo ratt, gta hjul og lett senk får du en uovertruffen kjøreopplevelse. På denne bilen er simpelthen alt rett. Bilen er ikke nyrestaurert, men det gir bare flere muligheter til å benytte den hyppig og med stor glede uten alt for mange bekymringer. Dette er en drømmebil!
Bilen er 55 år gammel, derfor ønsker vi at kjøper både er bilkyndig og innforstått med at bilen selges uten noen form for garanti. Vi tar oss tid til å gå igjennom bilen sammen med deg. På den måten oppstår ikke misforståelser eller kjedelige incidenter i ettertid.
Vi foretrekker telefonisk kontakt pga. stort arbeidstrykk. Mail eller SMS uten fullt navn / tlf nummer, besvares ikke. Det gjøres avtale om besiktning på forhånd.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 11.09.1968
- Farge
- Gul
- Fargebeskrivelse
- Giallo Ocra AR-109.
- Interiørfarge
- Sort skinn
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Antall seter
- 4
- Karosseri
- Coupe
- Antall dører
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Neste frist for EU-kontroll
- 25.10.2025
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
1610 Fredrikstad
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.