BMW 3-serie
325 I 2.5-192
Beskrivelse
Selger min trofaste BMW på kort varsel i forbindelse med renoveringer på hjemmet. Har eiet denne bilen siden mars 2021. Denne bilen er ombygd til manuell etter eu kontroll som var i mars i år. I tillegg ble det sveiset sperre på differensialen ved ombygging da jeg hadde tenkt til å lage noe drifting bil ut av dette før jeg ble møtt med oppussingskostnader. Før mitt eie var denne bilen kjørt av en eldre pilot som pendlet til og fra jobb. Han var entusiast og var nøye med å utføre service, med de beste reservedelene. Han har også sørget for lanolin understellsbehandling, og jeg fikk skryt fra verksted ved firehjulskontroll på hvor lite rust den har under. Denne bilen har levd omtrent hele livet med automatgir og er ikke kjørt i stykker som mange manuelle utgaver med lik alder. Mye deler medfølger på kjøpet, se bilder og lenger ned i beskrivelse. Med bakgrunn til alder og kilometerstand, gir jeg ikke noe form for garanti eller reklamasjonsrett på bilen.
I mitt eie er følgende utført:
-Byttet til manuell girkasse 19.03.24. Ny Sachs svinghjul, LUK clutchlamell og trykkplate, utløserlager, simring bak veivaksel. Ombyggingen er IKKE registrert hos statens vegvesen, men etter dialog med de, sier de at det bare å sende den inn på visning og den går gjennom. Ryggelysbryter må dessuten kobles inn. Dette er kablet opp, gjenstår bare å skaffe riktig type plugg å skjøte på ledningene og plugge inn i girkasse. Lisse henger klart over girkassen, isolert.
-Nytt Schmiedmann eksosmanifold uten katalysator. Produsent opplyser om 20-30 hestekrefter forbedring. Bakre lyddemper er fjernet, amatørfiks på resten av eksosanlegget. Nye lambdasensorer fra Magneti Marelli. 20.03.24.
-Nye Bosch tennplugger og coiler desember 2022.
-Nytt K&N luftfilterinnsats desember 2022.
-Nytt olje, filter og tappepluggpakning 03.03.24. Olje er ellers byttet hver 7000km.
-Ny motorstyrenhet (DME) og startsperre (EWS) desember 2023 i forbindelse med stor kjølevæskelekkasjse/damp spredning som skadet motorstyreenheten. Ny låsesylinder til førerdør følger med, men jeg har ikke byttet denne da den er grå og jeg ikke har rukket å male den. Tyverialarm og startsperre fungerer, men det er separat nøkkel for lås på bilen og for tennlåsen. Jeg har låsenøkkel på nøkkelknipen og startnøkkel gjemt i lomma foran girspaken til enhver tid.
-Nytt kjølevæskerør (fra ekspansjonstank til radiator) 04.02.24. Jeg har utført konpresjonstest etter kjølevæskelekkasjen selv om motor ble skrudd av umiddelbart ved økning fra 90 grader på temperaturviser. Kompresjon er så god som på splitter ny motor, se bilder.
-Ny Meyle vannpumpe og pakning, Bosch multireim og kjølevæske (50/50 blanding blå type) 10.08.23.
-Nye Radar Dimax R8+ 255/35R18 sommerhjul bak 11.05.23.
-Beholdt Falken Azenis 225/35R18 foran
-Ny ekspansjonstank 20.12.22.
-Ny bensinpumpe, bensinfilter, bunnpannepakning og har sikret mutter på oljepumpedrev med gjengelim og stålwire. Desember 2022.
-Ny mellomaksellager 09.10.22.
-Skjøtet korrodert bremserør til høyre bak og kjørt 2 liter væske gjennom og luftet 27.09.22.
Negativt med bilen:
-Fusk/nøling i motor ved pådrag. Den går hardt på tomgang når den er kald og har "misfires". Jeg har byttet ut det dyreste for å prøve å finne feilen (coiler, tennplugger, lambda, bensinpumpe og filter), men det gjenstår å sjekke luftmassemåler, sensorer på vanos, svinghjulssensor og throttle spjeld. Motorlampe lyser på grunn av dette.
-Antispinn og ABS lampe lyser (ABS lampe er teipet over ifbm EU) på grunn av sveiset differensial. Airbag lampe er også teipet over da det er feil på kommunikasjon med ABG styreenhet etter manuell ombygging.
-Bremsekrets lampe lyser, men dette er bare fordi bremseklosslitasjemarkør ikke er koblet til.
-Det er påbegynt rustangrep på de typiske plassene på en E46. Dører, fram- og bakskjermer og bagasjeluke.
-Det er bulker på bilen. Bulk på karosseri over venstre bakhjul, bulker i støtfangeren bak og andre små skraper og bulker, se bilder.
-Vindusheiser foran kan være litt treige.
Deler som medfølger:
-6 stk Bosch coiler i god stand. Disse er kun tatt ut for å feilsøke på fusk i motor, men nye coiler hjalp ikke. Regner dermed at disse er enda gode.
2 nye coiler fra Febi (tror jeg). Brukt et par hundre km.
-AC reim fra Bosch
-Ny framskjerm høyre side i svart farge.
-Insugsmanifolfpakning fra BMW OE
-Bensinfilter fra Bosch
-2x Veivsimring bakkant fea Febi
-Svinghjulslager (pilot bearing) fra Sachs
-Oljefilter fra Febi
-Oljefilterhuspakning fra Koed
-2stk nye kjølevæskeslanger
-Vanos pakninger fra i6Motorworks
-Ny bremseskjold fra Klokkerholm
-2 nye håndbrekkswire fra Febi
-2 stk vindusheiser fra Germany Auto Components
-Automatgirkasse og tiobehør til dette.
-Foring bakre bærearm venstre foran fra Meyle
-Div OE skruer o.l. til manuell ombygging
-2 nye skruer til bremseskiver
-Pakninger til eksosflens fra manifold til resten av eksosen.
-Kjølevæskeslange fra ekspansjonstank til radiator BRUKT
-Clutch master og slaveaylinder BRUKT, endte med å kjøpe nye
-Bensinpumpe, måler og armatur BRUKT
-Hydraulikkrør fra clutch master til slavesylinder BRUKT
-Overgang fra BMW OE radiokontakt til løse ledninger, enkelt å skjøte videre til ISO. Ramme til 1-DIN spiller.
-Skilukepose (originalt mer bilen)
-Ekstra shortshift og montasjedeler og clips
-Baklykter BRUKT.
-Div bremserørclips o.l. BRUKT
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 845 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 27 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 13.10.2000
- Farge
- Blå
- Fargebeskrivelse
- Atlantic Metallic
- Interiørfarge
- Svart stoff
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 192 Hk
- Sylindervolum
- 2,5 l
- Vekt
- 1 445 kg
- CO2-utslipp
- 229 g/km
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Sedan
- Antall dører
- 4
- Antall eiere
- 10
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- RH77762
- Chassis nr. (VIN)
- WBAAV31010FV85364
- Maksimal tilhengervekt
- 1 675 kg
- Sist EU-godkjent
- 18.03.2024
- Neste frist for EU-kontroll
- 18.03.2026
Utstyr
- ABS-bremser
- Air Condition
- Airbag foran
- Alarm
- CD-spiller
- Diff.sperre
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Hengerfeste, avtagbart/svingbart
- Klimaanlegg
- Kupevarmer
- Lettmet. felg vinter
- Multifunksjonsratt
- Radio FM
- Regnsensor
- Sentrallås
- Servostyring
- Sideairbager
- Sommerhjul
- Startsperre
- Xenonlys
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja.
Er eller har motoren vært trimmet?
Ja. Eksosmanifold med bedre flyt og uten katalysatorer. Luftfilterinnsats fra K&N.
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.