Triumph
1360 Herald original convertibel fra fabrikk
Beskrivelse
En sjelden og unik "norsk" bilhistorie må dessverre selges
Jeg var 13 år første gangen jeg forelsket meg i denne lille rare røde sportsbilen fra England. Min far hadde handlet ny "familiebil", noe som gjorde min mor meget skeptisk, men hun likte fargen. Det er som sagt femti år siden. For noen år siden brukte jeg til sammen tre år for å lete opp dette unike stykke bilhistorie, både for min egen del, men også fordi bilen var ganske sjelden. En av to originale Triumph Herald 1360 konvertibels som ble importert av British Leyland til Norge. De fleste er jo hardtop-utgaver som senere har fått taket byttet ut med diverse kabriolet-løsninger. Denne er altså en av få originale fabrikkproduserte konvertibels.
På grunn av uforutsette hendelser og motivasjonsbrist (tre brødre som plutselig ble til to), og mangel på plass, må jeg nå la bilen gå videre til noen som kan fortsette på min og vår historie. Dessverre, men av og til må man bare se virkeligheten i øya og "let go".
Det følger enormt med både brukte og nye deler til bilen. Mye nytt. Flere hjulsett og felger, både tidlige alufelger fra syttitallet, eikefelger, stålfelger, restaurert instrumentpanel med originale Smiths klokker slik oppsettet var da bilen ble kjøpt av oss (originalklokkene følger, men er dessverre knust). To originale rammer til kabrioleten og med ny stofftopp til den ene, ny original eksos hele veien frem, sånn kan jeg holde på.
Jo da det finnes rust, men bilen har stått tørt i de siste 20 årene ganske urørt, motor skal være riktig konservert og oljer ser fin ut. Bilen står for øvrig sentralt i Oslo. Det er vel ganske unødvendig å si at den må hentes på henger, men den veier heldigvis ikke så mye.
Jeg har skrevet ned mye av vår historie rundt bilen. Det finnes mye film og bilder av den fra mer moderne tid. Også fra den dagen jeg "fant" den på en låve i Sigdal. Den har full historikk hos biltilsynet, og original nøkkelen følger. Håper og tror at den som kjøper bilen får mye glede av den. Ønsker du bare å "snakke bil", får vi ta den praten siden en gang. Ønsker seriøse kjøpere som vet å verdsette denne rariteten skapt av italieneren og Ferrari designer Giovanni Michelotti for å konkurrere med blant andre MG på den tiden.
Jeg har som nevnt skrevet ned en del av vår historie med bilen. Her et lite utdrag fra den fortellingen.
"Det jeg husker best fra turene med bilen og fadern. Spesielt når vi kjørte alene, var opplevelsen av fart. Med taket nede hørte vi snerret fra 60 hester som galopperte ut av eksosen der bak. Lufta og luktene som fylte kupeen. Vår bil var en av veldig få originale cabriolet-ugaver av Triumph Herald. I ettertid har jeg fått vite at det kun ble tatt in to av denne bilen gjennom importøren. Den hadde selvsagt dashbord av mørkt tre, men den hadde til forskjell fra saloon utgavene, turteller og tre mindre instrumenter som fortalte om oljetrykk, temperatur og ladespenning. Det hadde vi bare tidligere sett på bilder av såkalte sportsbiler. Siden saken helt sikkert er foreldet, og min far har vært død i snart 20 år, så kan jeg vel være så ærlig å si at vi satte en gang hastighetsrekord på slettene fra Lysklætt-krysset og inn mot Klæbu (Trøndelag) sentrum med svimlende 145 kilometer i timen. Så fort hadde jeg aldri kjørt før. Glemmer det heller aldri"!
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Farge
- Rød
- Interiørfarge
- svart
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 64 Hk
- Sylindervolum
- 1,3 l
- Vekt
- 850 kg
- Antall seter
- 4
- Karosseri
- Cabriolet
- Antall dører
- 2
- Antall eiere
- 5
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- VD 69881
- Sist EU-godkjent
- 13.07.1970
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Dette er en bil som må restaureres
Er det gjort større reparasjoner?
Ja. Diverse deler byttet
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.