Audi S3
2.0-265 QUATTRO/Bose/Milltek/Revo/Southbend/Skinn/RNS-E
Beskrivelse
Audi S3 8P
Selger en råtøff Audi S3 8P med sjelden spec og kostbare oppgraderinger. Det er utført Revo stage 2 tuning hos Flissundet Motorservice AS med Revo hardware og milltek eksos til en verdi på over 50.000kr. Den har også R8 coiler sammen med NGK BKR7EIX plugger som er den beste kombinasjonen på 2.0 TFSI.
Det anbefales å kjøre bilen på 98 oktan, spesielt nå som E10 har kommet. Den har kun blitt kjørt på 98 oktan siden den ble software optimalisert som er 3-4 år siden.
I mine øyne så bør en bil som dette ha manuell girkasse for å maksimalisere kjøregleden. På disse bilene så er OEM clutchen ikke laget for noe mer enn original effekt, så her er det montert steg 3 clutch og lettvekts svinghjul fra Southbend med dokumentasjon fra verksted. Dette bidrar til en enda bedre kjøreopplevelse med de racing lydene en steg 3 clutch bidrar med. Ved vanlig kjøring på motor/landevei osv. så legger man dog ikke særlig merke til det. Det er heller ikke noe problem å bruke i hverdagen.
Clutchen tåler vesentlig mer effekt enn motoren har nå. Motoren er av typen 2.0 TFSI EA113 "CDL". For de som ikke vet, så er CDL utgaven av EA113 varianten man vil ha. Dette er en populær motor fra VAG konsernet med masse potensiale og den har bl.a en mye tøffere og dypere lyd enn de mer moderne 2.0 TSI motorene. (MÅ IKKE FORVEKSLES MED 2.0 TFSI/TSI EA888 GEN 1/2 DA DISSE HAR MASSE PROBLEMER MED STEMPELRINGER, REG. KJEDE OSV).
Det som også er positivt er at denne bilen ikke har soltak. Det betyr at bilen er lettere, stivere og gir en mer dynamisk kjøreopplevelse. Man slipper også kostbare reparasjoner som kan oppstå og vannlekkasjer.
Bremser foran er også ganske nye, og bak holder en god stund til men bør byttes på sikt.
Registerreima ble byttet før bilen fylte 10 år. Det er 180.000km/10 år på disse motorene. Har dessverre mistet dokumentasjonen på byttet, men jeg tok meg bryet av å skru av dekselet til registerreima og tok bilde av tilstanden. Som bildene viser så er tilstanden på reima bra og har ikke antydning til slitasje. Trenger derfor ikke å bytte denne før bilen nærmer seg 200.000km antakeligvis.
Bilen er ellers i fin kosmetisk stand, ingen synlig rust på hverken dører, hjulbuer eller i kanaler under bilen. Karosseriet er også galvanisert så den er godt beskyttet for rust i utgangspunktet. Den eneste rusta jeg har funnet var litt på de typiske stedene på bakluka rundt lyktene, dette ble nettopp fikset hos Telemark Smartrepair. Bilen er 15 år gammel så vanlig bruksslitasje finnes, men absolutt fin for alderen!
Nylig byttet og vedlikeholdt på 135/136k km
- Ny HPFP
- Ny cam follower på HPFP
- N75 wastegate/ladetrykk regulator
- N80 drivstoff lufteventil
- NGK BKR7EIX tennplugger (beste pluggene på markedet for denne bilen)
- Luftmengdemåler
- MAP sensor
- Karbonrens av luftinntak og inntaksventiler
- Nylig tatt oljeskift 02.03.24 på 136.000km m/ Motul 5w40
- Alle deler er av anerkjente produsenter som bosch, febi og NGK.
Her er det mange nye deler. Mange av disse delene nevnt ovenfor ble byttet i prosessen for å feilsøke etter et problem. Så her er det mye nytt som neste eier kan nyte og slipper å tenke på.
Det følger med 4x fungerende 2.0 TFSI tennspoler, samt den originale MAF sensoren som også funker. Det følger også med helt ny kjølevæske temperatur sensor og termostat med hus.
Modifikasjoner
- Revo stage 2 utført av Flissundet Motorservice
- Revo luftinntak
- Revo intercooler med trykkslanger
- Revo motorfester
- Revo PCV delete
- R8 coiler
- NGK BKR7EIX 2667 tennplugger
- GFB DV+
- Southbend stage 3 clutch kit med lettvektssvinghjul
- RS grill fra CT Carbon
- Milltek 3’’ turboback (komplett originalt eksosanlegg medfølger)
- Rear wiper delete
- HG Motorsport deksler i motorrom
- LED skiltlys med canbus
Utstyr
- Parkeringssensorer foran
- Parkeringssensorer bak
- Fabrikk tonede ruter bak
- Bi Xenon
- Alarm
- Helskinninteriør i svart/kremfarge
- Weather Tech gulvmatter
- RNS-E navigasjon m/ bluetooth og handsfree
- Bose stereoanlegg
- Sportsratt (multifunksjon)
- DRL med autofunksjon
- Autodim speil
- Svart tak
- Nedfellbare seter m/ skiluke
- Takrails
Service & vedlikehold
Bilen har servicehistorikk fra den var ny. I de seneste åra så har det blitt gjort oljeskift selv med kvittering på utført arbeid eller kjøp av servicedeler. Det er et opphold i serviceboka mellom 40-80k km ettersom at motoren på 68.000km ble totaloverhalt pga. karbonavleiringer som førte til at at en sylinder tok kvelden. Bunn og topp ble da komplett overhalt med dokumentasjon som medfølger (forsikringssak). Det ble da satt in H - profil råder ettersom at standard rådene var på backorder fra Tyskland. H - profil råder er mye sterkere, og hvis man ønsker å hente enda mer effekt ut av denne motoren så er det rådene som har vært det svake punktet, men det er det altså ikke nå mer. Her er det masse potensiale og tilrettelagt for hvis man ønsker mer effekt.
Dekk & felg
Sommerhjul er originale Audi 18’’ 225/40/R18 med 5mm mønsterdybde igjen i alle dekk (noe kantkjøring på en felg)
Bilen har vært vinterlagret i mitt eie, så følger derfor ikke med vinterhjul. Enkelt og greit å finne på finn, men må ha minimum 17’’ for å klarere bremsekaliperene foran.
Diverse
Av ting jeg vet om som ikke funker som det skal så er A/C knappen ustabil. Mesteparten av tiden står den i av posisjon og vil ikke skrues på. Den har vært på noen få ganger og da blåser klimaanlegget kaldt. Mistenker trykkbryter til klimaanlegget som er feil, men ikke sikker på dette. Høyre bakdemper er også dårlig og bør byttes på sikt. Ikke noe problem å bruke bilen med dette problemet, mister bare litt komfort over fartshumper da den har blitt stiv. Det følger med ny temp sensor til kjølevæske og termostat fordi når bilen står i noen uker uten og brukes så virker det som om termostaten ikke funker helt som den skal. Dette skjedde i fjor også men da rettet det seg bare med regelmessig kjøring av bilen. Annet enn dette vet jeg ikke om noe mer som kan være feil med bilen. Den virker absolutt solid, og understell osv ser bra ut uten særlig rust. Jeg vil påstå at dette er en av de finere S3 8P man kan komme over.
Den har stått vinterlagret med vedlikeholdslading og naturligvis 98 i tanken. Ikke kommet en dråpe på bakken av noen væsker som helst i denne tiden så her er alt fint og tett.
Bilen selges dessverre grunnet flytting.
Pris kan diskuteres ved hurtig avgjørelse.
Ta gjerne kontakt over melding på finn eller melding til 91 35 14 21.
Vis mindre
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 845 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 220 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- Farge
- Svart
- Hjuldrift
- Firehjulsdrift
- Hjuldriftnavn
- Quattro
- Effekt
- 265 Hk
- Sylindervolum
- 2 l
- Vekt
- 1 495 kg
- CO2-utslipp
- 201 g/km
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Kombi 5-dørs
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- BS47770
- Chassis nr. (VIN)
- WAUZZZ8P29A004722
- Neste frist for EU-kontroll
- 13.11.2024
Utstyr
- ABS-bremser
- AUX-inngang
- Air Condition
- Airbag foran
- Antiskrens
- Antispinn
- Bluetooth
- Cruisekontroll
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Handsfree opplegg
- Isofix
- Kjørecomputer
- Klimaanlegg
- LED-lys
- Lyssensor
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Multifunksjonsratt
- Mørke ruter bak
- Oppvarmede seter
- Parkeringsensor bak
- Parkeringsensor foran
- Radio DAB+
- Regnsensor
- Sentrallås
- Servostyring
- Seter i helskinn
- Sideairbager
- Sommerhjul
- Sportsseter
- Startsperre
- Takrails
- Xenonlys
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja.
Er det gjort større reparasjoner?
Nei
Er eller har motoren vært trimmet?
Ja. Software
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.