Citroen XM
XM 3.0 V6-24-200hk
Beskrivelse
Håper noen kan overta den sorte dame å ta godt vare på henne??
Nettopp biltilsyn godkjent, og service tatt 13.11.2023
Unik bil.
Toppmodellen i Citroëns 90-talls storbil, XM.
Citroën XM ble lansert sent i 1989 som en prestisjemodell og et ultimat designprodukt som virkelig utfordret de andre prestisjemerkene fra Tyskland, spesielt på kjørekomfort. En evolusjon av merkets tidligere modeller som CX og SM (Sport Maserati), der du nå kunne velge mellom to V6 motorer og to turbodieselmotorer i tillegg til innstegsmodellene med og uten turbo. XM ble kåret til Årets Bil i Europa i 1990. Sent i 1994 kom en mer facelift utgave ("Phase 2) som også ble litt mindre spesiell. I dag er den første pre-facelift utgaven langt mer sjelden og ettertraktet. Den har det originale interiøret med et veldig luftig design og dessuten mykere fjæring og en hel del designmessige "finesser" som de senere utgavene dessverre ikke tok med seg.
Dette eksemplaret ble bygget tre år etter lanseringen, og er den siste årsmodellen med det unike "single spoke" rattet (som når du sitter og kjører blir en slags visuell kobling av mellom deg, veien og horisonten ettersom vinklene matcher veien forsn deg). Lys- og vindusvisker betjeningen har samme kjegleformede design og kompletterer det hele. Dessuten, har V6 modellene den velkjente DIRAVI styringen, der rattet til enhver tid returnerer til center ved hjelp av bilens sentralhydraulikksystem. "Phase 1" (pre-facelift) er også slik som de gode gamle Citroën bilene som legger seg nesten helt ned på bakken når de står parkert... men løfter seg så snart du starter motoren. Du justerer dessuten høyden manuelt med en skyve-hendel til høyre for girspaken. Fjæringen har dessuten to instillinger utover dette, -nemlig AUTO og SPORT, som gjør at bilen blir automatisk stivere i understellet ved rask eller aktiv kjøring. Og i SPORT blir bilen betydelig stivere på et øyeblikk. Bilen er blank svart, og lakken ble i 2023 vannslipt og polert for en unik speilblank glans og finish. Interiøret er "strøkent" for å være en 31 år gammel bil. Skinnkvaliteten i disse bilene er helt i en egen klasse. Det må faktisk oppleves. Forstolene er elektrisk justerbare og du har varme i alle fire seter. Aircondition hører naturligvis med og på toppmodellen V6.24 er de runde vri-knottene byttet ut med et helautomatisk system med knapper og digitalt display. Dessuten separat luftdyser på sidene i B-stolpene for baksetepassasjerene for en optimal ventilasjon. Unikt tykt lyst treverk i alle dører og på dashbordet understreker fabrikantens filosofi om å bygge en av verdens mest eksklusive bilinteriør. Interiøret er i svært bra original tilstand fortsatt, og er ikke farget opp eller trukket om. Bilen har fortsatt de originale gulvmattene med Citroën logo på. Interiøret er dessuten adskilt med en konveks glassrute for å forhindre kald luft inn i cupeen dersom bakluken åpnes, og totalt har denne bilen ikke mindre enn 13 glassruter! Baksetene er nedfellbare så du får med deg mye om behovet skulle melde seg. Baksetepassasjerene har to innstillinger på belysningen... Leselys, og ordentlig belysning. Dørene har også belysning og rødt varsellys når de åpnes. Bilen har også ELEKTRISK midtarmelene foran som hever og senker seg med et tastetrykk på knappene vis à vis det elektroniske startsperrepanelet med firesifret kode og rødt og grønt led lys.
Dette er en av kun 1400 V6.24 som ble produsert og er således et svært svært sjeldent syn på veien. Man kan vel anta at 1/2 parten ikke finnes lenger, så dette er jo en bil man må ta vare på for all fremtid. I Norge ble det solgt ca. 230 stk. V6 12v 170 hk. utgaver, og kun 14 V6.24 200 hk. da prisen var 650.000 kr. i 1990. I dag er det kun en slik som er EU godkjent og på veien i Norge. Denne ble importert til Norge i 2019. Denne ble solgt ny i Stockholm, og etter tre år ble den kjøpt av neste eier som hadde bilen helt frem til 2020 da han dessverre gikk bort, hvorpå hans sønn eide bilen frem til i 2022. Så man kan godt si at bilen har hatt kun to reelle eiere. Bilen har stemplet servicehefte som medfølger bilen. Dessuten begge originalnøklene, alle bøker, mappen etc. Gasskulene har for få år siden blitt fylt opp, og fjæringen er en fryd på veien. Bilen kan heves og senkes med hendelen i midtkonsollen for økt/senket bakkeklaring om ønskelig. Begge LCD-displayene fungerer, noe som ikke er tilfellet for endel tidlige XM biler av denne typen. Bilen er utstyrt med et spesialbygget rustfritt eksosanldgg, bygget likt som det originale. Felgene er de originale som ble levert på V6.24, og er i meget pen tilstand uten merker. Dekkene er i datidens "lavprofil" originaldimensjon 205/55-15, og er noen år gamle, men har fortsatt veldig godt mønster og fungerer utmerket. Det som er helt unikt når du kjører denne bilen er bilens stabilitet i høy fart. Speedometeret stopper ikke før 250 kmt. og bilens aerodynamikk og kileform kombinert med det computerstyrte hydropneumatiske fjæringssystemet HYDRACTIV 1, gir en "magic carpet" opplevelse i høye hastigheter. Du får skikkelig kick når du har opplevd dette. Her ligger BMW, Mercedes og Audi fra samme tid så langt bak, at man kunne tro de brukte stiv bakaksel. Jeg ønsker kun seriøse bud på denne bilen, men er åpne for en uformell prat på telefon. En flott DS i dag koster fort 300.000kr., en SM det dobbelte. Her får du en betydelig nyere og sikrere bil, med bedre ytelser for under halve prisen. Her får du et designikon, med den aller største motoren, alt utstyr og mange positive blikk for prisen av en strøken Volvo 245.
innbytte i noe annet gøy er mulig, og er åpen for et bud??
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 777 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 199 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 18.10.2023
- Farge
- Svart
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Effekt
- 200 Hk
- Sylindervolum
- 3 l
- Vekt
- 1 570 kg
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Sedan
- Antall dører
- 5
- Antall eiere
- 1
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- RL65642
- Chassis nr. (VIN)
- VF7Y3AL0000AL6444
- Maksimal tilhengervekt
- 1 800 kg
- Sist EU-godkjent
- 12.09.2023
Utstyr
- Air Condition
- Bagasjeromstrekk
- CD-spiller
- El.vinduer
- Elektrisk sete u. memory
- Elektriske speil
- Hengerfeste, avtagbart/svingbart
- Lettmet. felg sommer
- Seter i helskinn
Selgers kjennskap til bilen
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.