Fiat 500
0.5-18
Beskrivelse
"Ah! Bytt kone!" Den italienske mekanikeren hadde nettopp hørt meg fortelle at kona ikke ville være passasjer i cinquecentoen ettersom den ikke hadde sikkerhetsseler montert. Det er ikke obligatorisk med seler i så gamle biler, fortalte han, før han likevel monterte et sett til forsetene. Men det var forgjeves.
Verken bikkja eller kona vil være passasjerer i dette ikoniske italienske smykket. Jeg kjørte den på italienske skilter i provinsen Latina (Terracina) – men i en italiensk venns navn. Jeg kunne ikke registrere den på mitt navn ettersom jeg ikke er fast bosatt i Italia. Jeg tok den likegodt hjem til Norge og fikk samme registreringsnummer som i Italia, dog med K foran i stedet for LT (Latina). Jeg hadde planer om en del kjekke turer på Sørlandet med kone og hund. Den gang ei.
Bikkja er kjempeglad i å kjøre bil – elektrisk Jaguar, altså. Jeg trodde det skulle gå greit å ta ham med i cinquecentoen også, men der forregnet jeg meg. Han satt stiv av skrekk i baksetet - nærmest oppå motoren - og bykset ut da vi stanset. Han måtte bæres inn igjen. Etterpå gikk det ei uke før han i det hele tatt ville være med ned i garasjekjelleren.
Det er fortsatt moro å ta en liten kjøretur alene. Et høydepunkt så langt var da jeg på hjemvei fra hytta i Setesdalen freste forbi en Tesla som lå omtrent i 80 på ei lang slette. Jeg ga et par muntre tut i hornet og vinket i det jeg passerte. Sjåføren i Teslaen eier ikke humor, så han la seg på hjul og spant forbi meg ved første anledning. Jeg og cinquecentoen med to sylindre og 18 HK ble altså slått på flat mark av en skarve Tesla! Jeg holdt på å le meg i hjel!
Jeg kjøpte bilen av en tidligere leder i Cinquecento-klubben i Lazio. Dette er hans beskrivelse av bilen i 2021, før jeg slo til:
"Den går for 6.500,- euro. I dag har den ny motor – gått 86 km – ikke 86.000 km! Jeg har brukt 5.000 euro på karosseriet, 750 euro på å trekke om stolene. Den er registrert i det historiske registeret i Italia. Girkassen er byttet til synkronisert 126-kasse. Det er montert Abarth-felger. Alle originale 500-deler følger også med."
Etter dette har den selvsagt kjørt noen km – men ikke veldig mange. Det kosta meg 20.000,- å få den hjem til Norge. Biltilsynet mente at jeg måtte skifte kingbolter. Det ble gjort (boltene ble smidd på Herefoss Brug!), samt noen andre småting. 14.000,- kom dette på. Euroen sto i ca 10 da jeg slo til, så alt i alt har bilen kosta meg 99.000,- Så tenkte jeg at en tusenlapp i fortjeneste og til trøst kunne passe. Altså: Du får den for 100.000,- EU-godkjenning i april 2023.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 777 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 100 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 11.05.2022
- Farge
- Hvit
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 18 Hk
- Sylindervolum
- 0,5 l
- Vekt
- 520 kg
- Antall seter
- 4
- Karosseri
- Coupe
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- K089027
- Neste frist for EU-kontroll
- 11.05.2025
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Nei
Er det gjort større reparasjoner?
Nei
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.