Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Varen er solgt eller tatt ut av markedet av selgeren.
Bildegalleri
Lancia Delta
DELTA HF Integrale 8v Kat
1989
168 000 km
Manuell
Bensin
Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Selgeren kan ikke kontaktes angående dette kjøretøyet.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innForsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Sjekk bilens historikk for UF10649
Få en rask oversikt over bilens historikk og hva du bør sjekke
Beskrivelse
Alt til sin tid heter det.
Så - etter 11 år eiertid og ca 15 000 kjørte kilometer kommer muligheten for ny eier. Litt vemodig er det, men lidenskapen har fått seg en knekk og da blir det best å sende stafettpinnen videre til en ny entusiast.
Akkurat denne modellen er den mest sjeldne av de serieproduserte Deltaene med sine 2600 eksemplarer. (Vi holder alle spesialversjonene av EVO I og II utenfor) Spesielt beregnet for det sveitsiske markedet og da påmontert en katalysator. Grunnet strenge utslippskrav der i gården. Dermed forsvant 8hk fra motorens opprinnelige 185hk. Katalysatoren har tidligere eiere fjernet og erstattet med et rustfritt Super Sprint anlegg og med dette regner jeg med at noen av de "forsvunnede" hestene returnerte til sine respektive båser. Det er viktig at modellen ikke forveksles med den første 8 ventilerte typen som kom på markedet i 1987. I praksis er dette en 16V med 8V motor og samme drivlinje - den foretrukne 47/53. Eksteriørt er de tilnærmet identiske.
HISTORIKK
Bilen ble i sin tid importert fra Sveits og første gang registrert i Norge 17.07.2000. Etter hva jeg forstår har det vært 4 - 5 eiere av bilen, inkludert "importøren" og undertegnede. Hovedsakelig medlemmer av den norske Lanciaklubben, Lancisti Norvegesi. Eieren før meg var selv mekaniker. Opphold på Nordvestlandet, Østlandet, Bergens-området og nå residerer den i Lofoten.
VEDLIKEHOLD/UTBEDRINGER/REPARASJONER
Bilen har så langt jeg kan stå inne for vært godt ivaretatt. Forrige eier hadde en større mekanisk gjennomgang, rustsveising, lakkering og kontroll. Grunnet en "snurring" rundt egen akse. Ingen skjevheter dermed heller ingen oppretting. Dette ble gjort på autorisert verksted av faglærte, Paradis Auto i Bergen. Dette var tilbake i 2010. Bilder kan forevises.
Som nevnt er det også montert Super Sprint anlegg samt montert senkefjærer og polyforinger foran. Alt dette før jeg ble eier. Ingen modifikasjoner er innskrevet i vognkort og dermed heller ikke godkjent. I mitt eie har dette aldri blitt adressert ved EU-kontroller. Resultatet av senking/polyforinger er et noe lavere stuk og det gir et hardere oppsett, krenger minimalt og sitter som limt på veien. Dog noe komfortreduserende.
Interiøret er på et tidspunkt byttet ut og oppgradert med de fantastiske og svært ettertraktede EVO II stolene type Recaro High-back i beige alcantara - hvilket også resten av overflatene/setene er trukket i. Det er også montert såkalt "Short-shift"-kasse. Her mangler det muligens en overføring da det oppleves litt dødgang på selve girstanga. Girer perfekt dog.
"Ny" planslipt og testet topp i 2011. Nye dempere bak i 2012. Ny hydraulisk kløtsj (Type Thema 8.32) byttet i 2014. Noen mindre rustutbedringer på undersiden gjort i 2018. Ellers har en del andre slitedeler blitt skiftet opp igjennom årene. På et tidspunkt er bilen tektylert.
FREMTIDIG PÅKOST / UTFORDRINGER
Det vil være naivt å tro at ingen utbedringer står for tur på en italiener som nærmer seg 35 år. Denne er intet unntak. Bilen er EU-godkjent i ett år til, utløper 09.06.2024. Før den tid kommer vinteren og garasjetid. Da kan du kose deg med å bytte alle reimer og løpehjul. Det er noe svetting/mindre oljelekkasjer på undersiden som trenger litt oppmerksomhet. Har byttet nedre bunnpannepakning, men også øvre bør tas. Bilen drar litt til høyre - endeledd, slakk i tannstang? Evt bare hjulstillingskontroll. Det kommer en, la oss kalle det en "ule-lyd", proporsjonalt med gasspådrag. Den lyden er ikke diagnostisert, men kan stamme fra differensial e.l. Skal ikke være fra hjullager.
Tomgangsregulatoren er koblet fra da den virker mot sin hensikt. Mulig det bare er å installere ny. Bestiller du den så kan du like godt føre opp oljetrykksmåler, oljetempmåler og ny oppgradert bensinpumpe fra Walbro. Eksisterende fungerer men sistnevnte er bedre. Alt dette og mere til er lett tilgjengelig fra UK, feks Tanc Barrat - hvilket har fungert veldig bra for meg. Det elektriske anlegget har sikkert godt av en gjennomgang da der finnes en strømtyv en eller annen plass. Og - taktrekket henger...
Rust; Ja, her er noen områder som både bør tas og overvåkes. Alvorlighetsgraden får ny eier vurdere. Bilder av de områdene jeg har lokalisert rust på finner du i annonsen. Det er to tre felt rundt bakrute. Litt på høyre kant av bakdør mot fordør. Det mest utfordrende er de to boblene som vises i bakkant av taket mot bakvindu.
OPPSUMMERT
Her har du sjansen til å skaffe deg en legende på fire hjul i relativt bra stand til en forholdsvis grei sum med penger. Prisen er satt med tanke på tilstand og marked, men er ikke hugget i stein. Jeg har vært så ærlig som mulig hva beskrivelse angår. Noe kan dog være glemt, men ikke utelatt med viten og vilje. Har du relevante spørsmål skal de forsøkes besvart så nøyaktig som mulig. MEN - bruk både min og din tid fornuftig og studèr bildene godt. Dette er en type bil som mange har en mening om og en drøm om å eie - samt snakke om, og bare det. Dermed ønskes kun henvendelser som har som intensjon å kjøpe bilen. Med det sagt skal også alle nødvendige eventualiteter være avklart FØR kontakt opprettes. Det være seg økonomiske, ekteskapelige/familiære og en evt nedskalering av egen bilpark. Etablering av kommunikasjon skjer fortrinnsvis via Finn.no sitt meldingssystem. Til slutt må også kjøper være oppmerksom på at ingen garanti på noe som helst vil bli gitt. Den selges som den er, verken mer eller mindre. Nå håper jeg at ingen blir skremt fra å ta kontakt, men det skal tid til alt. På forhånd takk for forståelsen.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Lancia
- Modell
- Delta
- Modellår
- 1989
- Karosseri
- Kombi 5-dørs
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 177 hk
- Slagvolum
- 2 l
- Kilometerstand
- 168 000 km
- Girkasse
- Manuell
- Girkassebetegnelse
- 5 trinn
- Hjuldrift
- Firehjulsdrift
- Vekt
- 1 250 kg
- Seter
- 5
- Dører
- 5
- Farge
- Rød
- Interiørfarge
- Beige Alcantara
- Bilen står i
- Norge
- Sist EU-godkjent
- 24.06.2022
- Neste frist for EU-kontroll
- 09.06.2024
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- UF10649
- Chassis nr. (VIN)
- ZLA831AB000502156
- 1. gang registrert
- 17.07.2000
- Eiere
- 3
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- ABS-bremser
- AUX-inngang
- CD-spiller
- El.vinduer
- Klimaanlegg
- Radio FM
- Sentrallås
- Sommerdekk på felg
- Sportsseter
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Se annonsetekst
Er det gjort større reparasjoner?
Ja. Se annonsetekst
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.
Uavhengig tvisteløsning
Vår partner Mekle tilbyr digital tvisteløsning hvor begge parter i en reklamasjonssak får hjelp av en jurist til å finne en rimelig løsning.
Les mer om Mekle herAnnonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.