Jaguar XJ
XJ12 5.3 liter SERIE 3
Beskrivelse
Etter 3 år med Jaguaren, og et par andre veteraner i gården, samt 3 bruksbiler så ser jeg at en av dem må få en annen eier. Det blir for mye med 6 biler å vedlikeholde.
Etter min personlige mening er dette den ultimate XJen, med British Racing Green farge, svart skinn interiør, V12 og pepperpot felgene
Den er tilnærmet strøken både på innsiden og utsiden. Den er også tilnærmet rustfri.
Det er en 84 model Series 3 som det er brukt ufattelig mye penger på i dens levetid og alt er dokumentert.
Den har stått lagret tørt, og ikke brukt på vinterstid så vidt jeg vet etter 2006 da den ble gjenstand for en stor restaurering.
Den starter og sviver fint med den flotte V12er lyden og kjøreopplevelsen er fantastisk!
Dette er en bil som må sees og oppleves."
I fjor sommer ble den brukt på noen småturer, og vi deltok i veteranbilløpet Kongsbergknekken
Etter at jeg overtok den, har jeg skiftet ut alle drivstoffslanger og dysespisser på høytrykksdelen av innsprøytningssystemet. Dette er viktig - for gamle litt sprukne gummislanger er den største årsaken til brann i slike biler. Videre har jeg skiftet toppdekselpakninger og alle tennpluggene - da jeg allikevel måtte ha opp alt dette i forbindelse med drivstoffslangeskiftet.
Det var litt oljelekkasje fra servostyringen, og det viste seg at begge slangene fra pumpa til styresnekka måtte skiftes også. Videre skiftet jeg da også pakningen på toppen av styresnekka da denne pakningen som regel er det første stedet man sjekker når det er lekkasjer der.
Som "alle" jaguarer, så er det alltids litt oljedrypp, men ikke mer enn at den går gjennom EU. Den lekker litt motorolje når den er kald, men det slutter når motoren blir varm.
Klimaanlegget er nok tomt for væske, og det har jeg ikke lagt oppmerksomhet på - enda.
Det er elektriske sidespeil som ikke virker. De får strøm, men sannsynligvis er motorene irret fast. Det er vanskelig å få tak i nye til right hand drive biler ser det ut som. Jeg vet ikke om man kan bruke speil som er til biler med rattet på "feil side".
EU-godkjenninga går ut i desember 2024. Hadde egentlig tenkt å føre den over til "verneverdig" i biltilsynet sitt register, for å kunne ha 5-års intervaller på godkjenninga, men har ikke kommet så langt enda.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 777 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 145 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 31.12.1984
- Farge
- Grønn
- Fargebeskrivelse
- British racing green
- Interiørfarge
- sort
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 296 Hk
- Sylindervolum
- 5,3 l
- Vekt
- 1 910 kg
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Sedan
- Antall eiere
- 7
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- RF63110
- Chassis nr. (VIN)
- SAJJDALW4CC383655
- Sist EU-godkjent
- 10.05.2023
- Neste frist for EU-kontroll
- 21.12.2024
Utstyr
- Air Condition
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Radio FM
- Servostyring
- Seter i helskinn
- Soltak/glasstak
- Sommerhjul
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Nei
Er det gjort større reparasjoner?
Nei
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.