BMW 5-serie
545I 4.4 V8
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
BMW 545i V8 bensin med SMG girkasse til salgs.
BMW E60/E61 med V8 bensin er sjelden vare, og virkelig en flott kombinasjon av krefter, kjøreglede og komfort.
Meget pen bil i god stand, med bruksslitasje iht km.
Det ble utført skikkelig polering og forsegling i fjor, fremstår blank og fin i lakken. Men går man nøye etter er riper, steinsprang og slitasje absolutt tilstede. Frontfanger er mindre pen, og burde gjøres noe med.
Interiøret er ok, med slitasje iht km.stand.
Panoramataket fungerer med unntak av tilt på bakre rute, denne er utkoblet. Dreneringer er sjekket, det ser ikke ut som bilen har hatt vannlekkasje noen gang. Tørt og fint i bagasjerom og ellers.
Ledningsnettet i bakluka er byttet en gang, og har ingen feil.
Byttet antenneforsterker slik at sentrallås fungerer som den skal.
Ettermontert Bluetooth AUX modul.
Telefonen i bilen fungerer også, bruker tvillingsim.
Adaptive lys fungerer, har byttet modul og alt ok.
Parkeringssensorer er i orden og fungerer.
Batteriet er byttet av meg, og kodet inn.
Motoren går meget pent og bruker ikke så mye bensin til å være 4,4 V8. Fullt mulig å kjøre den på under literen på mila på langkjøring. Draget er jevnt og langt, og stopper aldri. Kreftene leveres uanstrengt, stille og pent.
Girkassen er å betrakte som en manuell girkasse, med automatisk clutch og girvelger. Kjører som regel i manuell, og girer med hendler på ratt eller med girspake opp/ned. På langkjøring er auto fint å bruke, da man får kickdown funksjon og kassen girer ned til lavest mulig gir. Da går forbikjøringene unna. I sportsmodus girer den ganske hardt og kontant, i tillegg strammer styringen og understellet seg opp.
Med Active Steering og Dynamic drive kjører bilen meget bra, og fullt på høyde med langt nyere og dyrere biler. Bilen har også Aktiv Cruisecontrol, som fungerer fint, men man merker at teknologien er fra 2004.
Jeg kjøpte bilen som et rullende prosjekt tidlig i 2020. Hovedproblemet med den var clutch havari med påfølgende skade på girkasse.
Bilen har blitt brukt som hobbybil / bil nr 2 og turbil. Vi har kjørt ca 15000km med den, og den har aldri gitt oss problemer.
Bilen bærer preg av seriøse eierskap, med masse stempel i servicehefte. Bilen er helt original, ingen snarveier er tatt. Alle reparasjoner er utført iht BMW prosedyrer, og kun OEM deler er benyttet.
N62 motoren har sine svakheter, meg bekjent så er ikke motoren åpnet noen gang. Men den drar godt og jeg har ikke lagt merke til noe oljeforbruk. Den berømte pakningen på dynamo braketten er byttet. Man må regne med litt svetting her og der, men ingen lekkasjer. Mitt inntrykk av motoren er veldig bra.
Mye påkostet de siste 2 år:
-Byttet girkasse, svinghjul, clutch, slavesylinder ++
-Det meste i kjølesystem er byttet, radiator, vannpumpe, termostat, slanger ++
-8 nye coiler og tennplugger, nye pakninger på innsug og annet småtteri på motor
-Overhalt differensial med nye lager, tetninger og montert LSD sats fra Racing Diffs.
-Nye komplette fjærbein foran, Sachs M-sport med tilhørende M-sportsfjærer.
-Montert avtagbart tilhengerfeste, helt usynlig
Bilen kom originalt med fullelektriske sportsseter, men har oppgradert til komfortstoler. Dessverre fungerer ikke varmen i sitteputa på sjåførsiden.
Sportstolene følger med bilen, førersete har en defekt søm i sitteputa.
18" vinterhjul med pigg, ok dekk. Continental
19" originale (!) style 167 M6 felger, nye dekk bak, ok foran. Goodyear.
Jeg har en M-sport fanger ny i eske fra GS bildeler, som kan følge med.
Diverse andre deler følger også med, bl.a senkefjærer foran. Bildet med sommerhjulene viser bilen med disse montert. Dessverre så ble bilen for lav for nordnorske forhold med disse på, og M-sport fjærer ble montert. Bilen var ikke godkjent med senken, men gikk uten problemer gjennom EU kontroll.
Følgende feil følger med bilen, jeg anser disse som bagateller:
-SAP systemet ligger med feilkode på begge banker.
-Feil på kjølevifte for sikringsboks
-Posisjonsgiver for venstre speil
-Setevarmer på sittepute sjåførside, som nevnt over
-Liten lekkasje fra spylervæske tank når den fylles helt opp
-Knappene for justering av passasjersete er litt upresise
Pga bilens alder og km må kjøper fraskrive seg reklamasjonsrett. Bilen selges fortrinnsvis til kyndig person som kan fikse litt selv - en forutsetning for å eie en slik bil. Bilen selges som den er nå, til en rimelig pris. Kjapp og grei handel settes pris på, og prisen diskuteres selvsagt med rette kjøper.
Interesserte bes ta kontakt på telefon, er ikke så aktiv på meldinger.
Det ligger også en prosjekttråd på bilen på Bimmers: https://bimmers.no/forums/topic/800671-min-biltr%C3%A5d-e46-m3-smg-i3-og-e61-545i/?page=4
Utstyrsliste:
Editions And Packages
Comfort And Interior Equipment
S339 Shadow-Line
S785 White Direction Indicator Lights
S402 Panorama Glass Roof
S417 Roller Sun Visor, Rear Door
S423 Floor Mats Velours
S428 Warning Triangle And First Aid Kit
S430 Interior/Outside Mirror With Auto Dip
S431 Interior Mirror With Automatic-Dip
S439 Interior Trim Finishers
S442 Drink Holder
S459 Seat Adjustment, Electric, With Memory
S464 Ski Bag
S481 Sports Seat
S488 Lumbar Support, Driver And Passenger
S494 Seat Heating Driver/Passenger
S496 Seat Heating, Rear
Multimedia
S601 TV Function
S605 Telematics Preparation
S607 Preparation, Teleservice
S609 Navigation System Professional
S610 Head-Up Display
S612 BMW Assist
S613 Internet-Based Services
S616 BMW Online
S620 Voice Control
S638 Car Telephone Professional
S672 CD Changer For 6 CDs
S677 HiFi System Professional DSP
S698 Area-Code 2 For DVD
Driver Assistance And Lightning
S502 Headlight Cleaning System
S508 Park Distance Control (PDC)
S522 Xenon Light
S524 Adaptive Headlights
S534 Automatic Air Conditioning
S541 Active Cruise Control
S548 Kilometre Speedo
S563 Light Package
S590 BMW LA Wheel, Star Spoke 123
Wheels And Drive
S206 Sequential Manual Transmission (SMG)
S217 Active Steering
S229 Dynamic Drive
S248 Steering Wheel Heater
S261 Side Airbags For Rear Passengers
Environment And Safety
S302 Alarm System
S386 Roof Railing
S801 National Version Germany
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 777 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 129 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 05.07.2005
- Farge
- Svart
- Fargebeskrivelse
- 475 Black Sapphire
- Interiørfarge
- Sort Dakota
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 333 Hk
- Sylindervolum
- 4,4 l
- Vekt
- 1 720 kg
- CO2-utslipp
- 274 g/km
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Stasjonsvogn
- Antall dører
- 4
- Antall eiere
- 4
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- BR18157
- Chassis nr. (VIN)
- WBANH31040B439041
- Neste frist for EU-kontroll
- 28.09.2024
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Diverse småfeil kosmetisk og teknisk.
Er det gjort større reparasjoner?
Ja. Bilen har for noen år siden blitt påkjørt / pårygget, og venstre bakskjerm, bakluke og støtfanger er reparert profesjonelt.
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.