Alfa Romeo 164
3.0 QV
Beskrivelse
Fremtidig klassiker vurderes solgt.
Alfa Romeo 164 QV var toppmodellen i 164 serien, og denne er godt utrustet.
Dette er en bil du setter deg ned i og ikke inn i, du sitter lavt og sportslig, samtidig svært behagelig. Takket være Recaro stolene med elektronisk justeringer i alle retninger, høyderetning, possisjons rettning, ryggjustering, tilting og til slutt en egen pute som kommer ut i korsryggen samt memory på førerstol. Alt er trukket flott inn i Connolly skinn som er av høyeste kvalitet, mye brukt i blandt annet Ferrari, Lamborghini, Maserati. Også dashbordet er trukket i skinn med røde sømmer, som tar seg svært bra ut. Eneste negative her må vel være at med disse stolene så blir bilen en 2+2+1 sitteløsning. Sete i midten bak er kun en slags nødløsning.
Når en har kommet til rette i førerstolen er det bare å starte. Med mindre en starter den med fjernkontrollen, en hendig liten etter montert sak. På den måten kan du la bilen gå litt å gjøre seg god og varm. Det er greit med en varm motor, for denne kjøres ikke over 3000rpm før den er varm, og en vil nødig vente for lenge på at denne skal bli varm før en har veldig lyst å dra den litt mer. V6 lyden er ganske avhengighets skapende, og kurerer gruff bedre enn ali kaffe. Her sitter en stort sett bare og flirer hver gang en gir gass. Ikke uten grunn at Alfaer med V6 ofte blir kalt for fattigmanns Ferrari. Lyden kommer selvsagt av en kombinasjon av ferdigkjøpt bak potte og hvor resten frem t.om flexirøra er sveiset i rustfritt stål. Det er eksperimenter en del med og uten potter for å få den rette lyden. Og lyden vekker altid oppsikt og får gode kommentarer Bilen er stiv men samtidig myk, den er senket men ikke mye. Senket for bruk sier jeg selv. En kan ha full bil å kjøre over fartsdumper uten problem.
Om en trodde at denne sedanen bare er til for å cruise så tar en feil. Denne bilen har to i en løsning. En for når en cruiser og en når en vil ha det ekstra sportslig. Da er det bare å trykke på sportsknappen, demperne blir stivere men ikke så stive at en spretter av veien. Og en glemmer helt ut at an kjører en sedan. Dette er forøvrig noe som er originalt på 164 QV. Og på denne bilen så virker det også. Når en da er på den øde landevei nyter sola og lyden fra V6 synge så glemmer en helt ut at en faktisk sitter i en sedan. Bilen føles som en liten sportsbil. Takket være en ekstra oppgradering til Q2 diff så sitter bilen like godt om ikke bedre enn enkelte bakhjulstrekte biler. Å dette har jeg flere historier som jeg kan referere til alt fra harrystylet BMW er til Porsche boxtere som sliter å holde følge. I tillegg forsvinner det meste av Torque steeren så bilen føles ikke helt som å ri en okse, men mer som en italiensk hest. To hender på rattet er en selvfølge. Her får en mye glede og annerkjennelse når en kjører, her er det du som kjører og ingen elektronikk untatt en sjenert ABS. Den går helt greit med sine 200hk originalt. Den har et par oppgraderinger som eksos, chip samt modifisert luftfilter som gjør at den ved 150km/t+ får trykket inn mer luft. Minus alderen på bilen så vil jeg nok si at det ikke er feil å si at det bor 200hk i den enda. Fordelt på sine lette 1350kg så går det helt greit. En foring bak er for tiden noe slakk og trenger skifte. Men foruten dette så er bilen helt fin og fult kjørbar.
Av nevneverdige ting som er utført på bilen de siste 3 åra kan jeg nevne:
- Ny tannstang
- Ettermontert Q2 diff
- Foringer framme skiftet
- Nye kalippere h/v bak, samt håndbrekkwire og bremseslanger
- ABS sensorer skiftet bak h/v.
- Ny rustfritt eksosanlegg, med ny katalysator og lambda-sonde frem til og med flexirør.
- Alt av tenningsdeler er nylig skiftet, inkludert nye dyser.
- Diverse toppdekselpakninger skiftet
- Ny reg-reim og overhalt hydraulisk strammer sommer 2010, samt diverse reimer.
- Alt av elektronikk/knapper i display/dashbord/midtkonsoll gjennomgått og fungerer.
- Hoved og slavesylinder til clutch er skiftet
- Skiftet til Alpine høyttalere i hele bilen, brukt eksisterende huller foruten ettermontert dome/diskant i framdører. Samt forsterker som er ettermontert på veggen i bagasjerommet som alle høytalerene kjøres igjennom, samt cd spiller. Ny-pris i Norge er ca 20 lapper.
- Sommer og vinterdekk er veldig gode. Goodyear Eagle F1 Asymetric 225/45-17 på sommer. Har også enda et sett med 4 originale felger med slitte vinterdekk, samt 2 originale felger. Totalt 14 felger.
- Kupe viftemotor/vifte skiftet.
- All grå plastikk ble lakkert 2009. Ene framskjermen samt panser lakkert 2010.
- Jevnlig oljeskift og vedlikehold.
- Nye senke fjærer.
- Nye slissa og borra skiver fremme og bak. Feredo fast road and trackday klosser fremme og bak.
- Nytt "tørr" batteri.
+++
Har også 2 duffelbagger med polerings og vaske utstyr som kan medfølge ved rask avgjørelse. Så er bilen sikret rett stell i god tid fremover. I tillegg har jeg trekk til bilen til de gangene den må stå ute, som følger med.
Utsende messig så er bilen original sett bort fra eksosen stussene, felger, samt ettermontert facelift lykter (disse har etter montert xenon men kun på fjernlysa så de er helt lovlige). Ellers er den stilige røde og grå lakkeringa originalt på 164 QV. Samme med stylingen dette var også eget for QV utgaven.
Bilen vurderes solgt, og da til noen som ser den fremtidige verdien i bilen, samt ønsker å ta godt vare på den. Dette er ikke lengre en bruksbil men en bil som kan brukes i ny og ne, f.eks. til jobb en fin morgen...
Lydklipp fra youtube. Dårlig kvalitet grunnet mobilfilming.
Alfa Romeo 164 QV 12v V6 - 1992mod - Exhaust Sound
http://www.youtube.com/watch?v=xmPYAr5Fm_s
Jeg har hatt bilen i snart 4 år nå og har siden da kjørt den rundt 30k km. Og lagt ut anselig med penger for ikke å snakke om mye tid i bilen.
Så den vurderes solgt for langt under halvparten av det som er lagt ut på den totalt. Og håper noen ønsker å ta vare på den. Bilen står lagret med skiltene på i garasje på Karmøy. Og jeg for tiden tusler rundt i en 97mod fiat punto s55 (ja 55hk utgaven).
Bilen ble EU ok sommer 2010, neste EU er August 2012. Regreim og strammer skiftet sommeren 2010. Ta kontakt for komplett historikk.
Prisantydning: 75lapper inkl omreg. Men er åpen for bud, selv om ikke det nødvendigvis betyr salg.
Og nå som annonsen er skrevet kjenner jeg at jeg har enda mindre lyst å selge den. Fornuften sier at jeg skal selge hjertet sier noe annet...
Annonse selgere er uønsket!
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 585 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 73 415 kr
- Årsavgift
- Les mer
- Farge
- Rød
- Fargebeskrivelse
- Rød/Grå
- Interiørfarge
- Svart
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Hjuldriftnavn
- Q2 Diff
- Effekt
- 200 Hk
- Sylindervolum
- 3 l
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Sedan
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- RH83438
Utstyr
- ABS-bremser
- Air Condition
- Alarm
- Diff.sperre
- El.vinduer
- Elektrisk sete m. memory
- Elektriske speil
- Klimaanlegg
- Lettmet. felg sommer
- Lettmet. felg vinter
- Oppvarmede seter
- Parkeringsensor bak
- Radio/CD
- Sentrallås
- Servostyring
- Skinninteriør
- Sommerhjul
- Sportsseter
- Startsperre
- Takluke
- Vinterhjul
- Xenonlys
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.