Audi A3
A3 E-TRON 1.4-150 PANORAMA, ACC, ADAPTIV CRUICE CONTROL
Beskrivelse
Superfornøyd med denne bilen. God å kjøre, trygg på vinterveier. Selger den pga familieforøkelse. Den har fulgt alle servicer på merkeverksted. Nye sommerdekk fra i år. Kan legge ved kvitteringer/faktura på alt som er gjort på bilen siden den ble kjøpt.
Svært billig i drift - bilen tar unna småkjøringen på strøm. (Lader til 220 v følger med.) Samt nye, ubrukte sommermatter til gulvet.
TV2 Broom sier følgende om bilden i sin test:
Bensinmotoren er en 1,4-liter på 150 hk, mens elmotoren yter 102 hk. Slår men dette sammen og regner ut, kommer Audi fram til en samlet effekt på 204 hk og 350 Nm. Automatgir er standard.
Det gjør at bilen tar godt i når man klemmer til. På den annen side appellerer denne i stor grad til miljøverneren i deg og undertegnede legger seg derfor fort til en litt myk kjørestil.
Man starter altså i ren eldrift. Under optimale forhold kan man kjøre opp til 50 kilometer på ren eldrift, før bensinmotoren kobler inn.
Hvordan er plassen?
Sammenlignet med en tilsvarende Audi A3 Sportback med bensinmotor er vekttillegget i A3 e-tron på ca. 300 kilo.
Økningen kommer naturlig nok fra vekten på batterier, elmotor og lade- og styresystemer.
Batteripakken ligger under baksetet, mens bensintanken som normalt sitter her, nå er plassert over bakakselen. Tanken har fått redusert volumet fra 50 til 40 liter, uten at dette går utover bilens rekkevidde.
Den økte vekten merkes knapt under kjøring. Den ligger lavt og gir bilen dermed ekstra lavt tyngdepunkt, noe som igjen er gunstig for kjøreopplevelsen.
Den går bra. 0-100 km/t gjøres unna på kjappe 7,6 sekunder.
Vel så imponerende er kanskje forbruk og utslipp. Da nærmer vi oss også det som er kjernen med denne bilen. Forbruket er nemlig oppgitt til bare 0,15 l/mil. Mens CO2-utslippet er på beskjedne 35 gram/km. Da begynner vi å snakke miljøbil – og det helt uten rekkeviddeangst.
Den totale rekkevidden for bilen – med fullt batteri og full tank – er på 940 km.
På småkjøring til og fra butikk, trening og annen typisk småkjøring i nærområdet, bruker man ikke drivstoff i det hele tatt. Det forutsetter at du gidder å bruke de syv sekundene det tar å sette i ladekontakten mellom kjøreøktene.
Under testperioden med vinter, snøfall og kuldegrader kjørte vi ca. 30 kilometer på strøm. Hvor ofte kjører du egentlig mye lenger? Mens vi på turer på 40-50 km, hadde et forbruk på ca. 0,15 – 0,20 l/mil.
Vi prøvde også bilen uten å "gidde" lade den. Da spretter forbruket raskt opp til ca. 0,6 l/mil. Og mye av hensikten med denne bilen forsvinner, rett og slett.
... og hva er konklusjonen?
Dette er en bil som ivaretar det beste fra Audi, kombinert med morgendagens teknologi.
Dette er også en bil som kan spare deg for mye penger om du legger til rette for det. Det vil si at du har lademuligheter i alle fall hjemme og helst på jobben – og at du bruker de mulighetene så ofte du kan.
Det tar ikke mange sekunder, men sparer deg for mye penger i løpet av ett år. Er du som nordmenn flest og har mest av kortere turer – så fungerer bilen som en elbil og du sparer utgiftene til drivstoff – eller reduserer disse betydelig. Her snakker vi en anselig mengde tusenlapper i året.
På lenger turer fungerer den mer som en tradisjonell hybrid. Elmotoren hjelper til, men forbruket stiger. Du kommer fram dit du skal så lenge du har bensin på tanken og helt uten å bekymre deg over om du når fram til neste hurtiglader.
Dette er slik en moderne hybrid skal fungere. Dette er også bilen som får hybrid-kongen Toyota til å framstå som gammeldags.
Gratulerer til A3 e-tron. det er slik det skal gjøres!
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 4 034 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 185 866 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 08.12.2016
- Farge
- Grå
- Fargebeskrivelse
- Monsungrå 0C0C
- Interiørfarge
- Sort og grått
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Effekt
- 204 Hk
- Sylindervolum
- 1,4 l
- Vekt
- 1 540 kg
- CO2-utslipp
- 38 g/km
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Kombi 5-dørs
- Antall dører
- 5
- Antall eiere
- 1
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- DR18683
- Chassis nr. (VIN)
- WAUZZZ8V7HA045277
- Rekkevidde (WLTP)
- 50 km
- Neste frist for EU-kontroll
- 31.03.2024
Utstyr
- ABS-bremser
- AUX-inngang
- Air Condition
- Airbag foran
- Antiskrens
- Antispinn
- Bluetooth
- Cruisekontroll Adaptiv
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Fjernlysassistent
- Gjenfinningssystem
- Handsfree opplegg
- Isofix
- Klimaanlegg
- LED-lys
- Lasteholdere/skistativ
- Lyssensor
- Midtarmlene
- Multifunksjonsratt
- Mørke ruter bak
- Nøkkelløs start
- Oppvarmede seter
- Parkeringsensor bak
- Radio DAB+
- Radio FM
- Regnsensor
- Servostyring
- Sideairbager
- Soltak/glasstak
- Sommerhjul
- Vinterhjul
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.