Video
Inaktiv

Mercedes-Benz SLC

450 SLC, Soltak, AC, Elektrisk Takluke. Restaurert!!

Totalpris 219 000 kr
Modellår
1974
Kilometer
194 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Bensin

Denne bilen selges med Bruktbilgaranti (6 mnd / 5 000 km).

Om de forskjellige garantitypene på FINNs hjelpesenter.

Garanti

Denne bilen selges med Bruktbilgaranti (6 mnd / 5 000 km).

Om de forskjellige garantitypene på FINNs hjelpesenter.

Service

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Beskrivelse

SJELDEN MULIGHET! UTROLIG FLOTT VETERAN! MEGET PÅKOSTET! 

Ring oss på telefon 905 19 200 eller 902 28 606, eller send oss gjerne en SMS eller en henvendelse over finn.no

Det er et mer eller mindre akseptert faktum at bilkjøp i utgangspunktet ikke er noen god investering. Det koster mye å kjøpe – og i mange tilfeller kan verditapet være brutalt. Men noen få biler går mot strømmen, og klassiske Mercedes-Benzer intet unntak!



Mercedes-Benz, 1975 450 SLC.
Restaurert og Servicert. NY EU Kontroll utført uten feil!

Bilen har hatt årlige Oljeskift fra ny uavhengig av kilometerstand!

Siste Service som ble utført eksternt så ble følgende arbeider gjort:
Alle væsker, oljer og nivåer kontrollert og byttet.
Automatservice (Kassen ble overhalt i 2013 ifbm. restaurering fra 2012-2014)
Motorservice med Mobil 1 motorolje.
Alle filtre byttet. 

** LEVERES FERDIG KLARGJORT OG NYPOLERT FØR UTLEVERING!  *** EXPORT POSSIBLE***

GENERELT:

Bilen har kun 3 tidligere eiere fra den var ny. 
Solgt ut ifra Mercedes Benz B.O.S Gjøvik i 1975, så kom den fra Mercedes Benz i Tyskland MED TAGES ZULASSUNG, hvor den ble importert ca et halvt år gammel på vegne av kunden her i Norge direkte fra Daimler-Benz.

Første eier fra 09.05.1975 til 01.09.1998 var firmaet FISKEMAT A/S, i Oslo. Foretaket ble startet i 1923. Bilen ble disponert av selskapets eier, og han skal ha benyttet den til og fra hytten i sommerhalvåret. 

01.09.1998 Andre eier på bilen som da er en kunde av første eier, kjøper bilen av første eier. 

19.09.2000 Kjøpte en eldre mann bilen, som senere restaurerte den i 2014 for et beløp rundt regnet kr 180.000,- Restaureringen skjedde i utlandet med ca. 350 bilder som medfølger. Motoren ble også fullstendig revidert. Selve Lakkeringsjobben ble utført i Norge Proffesjonelt og holder meget god kvalitet. 
Lakkeringsarbeidet kostet den gangen nær 45.000,- Netto tiltross for at grunnarbeidet allerede var utført. 

(Dette er siste eier før vi kjøpte bilen, men ikke påregistrert slik at dette ikke telles. .)

Kilometerstand er garantert!

Eu Kontroller de siste årene. 


09.06.2022

193 759 km

01.07.2020

191 145 km

14.09.2018

190 237 km 

27.04.2016

189 144 km 

07.07.2014

186 724 km

12.09.2012

181 086 km

26.03.2012

181 041 km

01.06.2010

178 998 km

30.06.2006

178 148 km

28.06.2006

178 148 km

05.07.2002

164 870 km

05.07.2002

164 870 km

12.07.2000

144 338 km

15.09.1998

130 800 km

Selve restuareringen som skjedde fra 2012-2014 er godt dokumentert. (USB STICK MED 350 foto medfølger fra 2012-14)
En restaurering inkluderer de synlige delene av kjøretøyet som karosseriet , kromdelene, hjulene , interiøret - men også komponentene som ikke er synlige ved første øyekast, for eksempel motoren som er overhalt, understell, bremser, kjølesystem og det elektriske fikk seg også en god overhaling. 

Karosseri og motor har blitt demontert, slitte deler byttet, rengjort og satt sammen igjen. Interiøret er nytt, med unntak av treverket. 
Seter, dørtrekk, taktrekk, tepper mv, ble laget nye. 

Den første og største feilen er å ta kjøpsbeslutningen din med et større fokus på pris kontra fokus på kvalitet og verdi. Svært få mennesker har råd til feilen ved et “dårlig” bilkjøp. Kostnadene for reparasjoner, tapt tid, elendighet og dyp skuffelse er noe du ønsker å unngå. Faktum er at en god pris trumfer aldri en dårlig bil. Det er nesten alltid billigere og bedre på sikt å kjøpe den beste bilen du har råd til.

Biler som det kun er noen få igjen av som denne, er blitt klassikere i sitt segment. Bilene blir dermed ganske så unike, og finnes det kun et fåtall av akkurat den ene modellen så vil prisen på bilen bli høyere med tiden. 


(Det som gjenstår for å få den nær sagt helt parkert er kun detaljer som patina i krom på dørhåndtak, og noen dørlister som med fordel kunne vært skiftet. Så er det noen klips her og der som har sprettet av om man legger seg ned på bakken og kikker nøye overalt. 
Bortsett fra disse småtingene som det er hyggelig å pusle med selv, så er dette et supert eksemplar som blir lagt merke til!)

Den ble oppgradert med en nyere type bilstereo med DAB og Bluetooth og oppgraderte høyttalere, hvor også høyttallerdeksler er lakker i bilens farge som det fremgår av bildene. 

Mercedes-Benz SLC-Klasse er navnet gitt til to roadstere fra tyske produsenten Mercedes-Benz .

I 1972 ble navnet “SLC” gitt til Coupe-versjonen av SL Class ( Type 107 ), som ble stoppet i 1981.

C107 er coupeversjonen av R107 cabriolet som ble lansert et år tidligere. Kupeen erstattet Type 111C og ble erstattet av Mercedes-Benz SEC i 1981.

Mercedes-Benz 450SLC's engine was a 4.5-liter, fuel-injected V-8 that featured an overhead cam and delivered 230 horsepower. It was paired with a three-speed automatic, with no manual transmission to offer. Suspension was fully independent and four-wheel disc braking was standard.

Elegant coupé with S-Class standards: Mercedes-Benz SLC in 1971
World premiere at the Paris Motor Show (7 to 17 October 1971) 62,888 customers opted for a C 107 between 1971 and 1981 Technologically related to the R 107 SL model series Also successful in motorsport as 450 SLC 5.0 and 500 SLC Stuttgart. It was a glamorous premiere: in October 1971, Mercedes-Benz presented the SLC Coupé at the Paris Motor Show, a popular stage for elegant creations. The four-seater vehicle combined dynamic driving performance with maximum driving comfort and was – for instance – perfect for long-distance journeys. The first model to be showcased at the exhibition in the French capital was the 350 SLC. Additional models followed and the brand even celebrated motorsport success with the 450 SLC 5.0 and 500 SLC evolution stages: Mercedes-Benz works teams raced in endurance rallies, claiming overall titles in both South America and Africa. Well-cared-for models of this SLC model series have long since become sought-after classics with a potential to gain further value.

Decision to cut corners: On 18 June 1968, the Board of Management decided in favour of launching the series production of the new SL (R 107) as a successor to the W 113 “Pagoda” model series. At this point, discussions were still ongoing about whether the W 111 model series coupé was also to be succeeded. One option would have been to wait for the new 116 model series S-Class as the technological basis – given it was just being developed at the time to ultimately be launched in September 1972. However, development capacities would have meant it would have only been possible to complete the new coupé in the mid-1970s. The decision to base the coupé on the SL was made to cut the model’s time to market – and that came thanks to the body construction department in Sindelfingen: the team headed up by Karl Wilfert initially unofficially developed a coupé variant of the R 107 and showcased it to the Board of Management as a “rough cut”. The Board of Management grabbed the bull by the horns and consequently the brand introduced the C 107 luxury coupé in October 1971, thus only six months after the world premiere of the new SL. Series production launched in April 1972, lasting until 1981, with a total of 62,888 vehicles built during this time. The 450 SLC was the most popular variant with 31,739 units. Successors were – once again – the large C 126 Coupés based on the S-Class model series. The R 107 model series SL remained part of the range for significantly longer than the SLC Coupés: it rolled off the production line until 1989.

Identical front section: The SL and SLC were identical from the front end to the windscreen. From then on, the coupé grew taller and longer. From the side, the four-seater’s longer wheelbase became immediately obvious as it was a considerable 360 millimetres longer with a total of 2,820 millimetres. The flat roof towering over the passenger compartment transitioned into a fairly tilted rear window that was curved in two directions. Compared with the SL, the boot lid was also slightly curved in two directions. As is the case for all the brand’s large coupés, the side windows were fully retractable without the interfering B-pillar, thus lending the SLC a particularly elegant look. However, the tight gap between the stretched doors and the rear wheel arches meant there was only little space to fully retract the rear side windows. For this reason, they were split into two sections with the smaller segment featuring louvres.

Safety first: As a result of tighter safety stipulations – most of all in the US – the roadster already featured stronger A-pillars. As a result, the SL was awarded homologation in the US even without the “Targa” bar. The SLC benefited from this design. Its safety body also consisted of a floor assembly made up of sheets with different thicknesses to lend the vehicle the predicted crumple behaviour. The fuel tank had been positioned in front of the rear axle to protect it from collisions. The new, four-spoke steering wheel featuring an impact absorber was wrapped in polyurethane foam. The coupé weighed around 50 kilograms more than the corresponding roadster. Both variants’ driving performance was almost identical as a result of the SLC’s drag coefficient of 0.423 (1973) being lower than the SL’s value with a hard top (drag coefficient = 0.489).

V8 as the power source: The technology in the roadster and coupé was very similar. The 3.5-litre engine (M 116) initially available in both model series had previously already proven its worth in the W 108 and W 109 model series saloons as well as in the W 111 model series coupé and cabriolet variants. It generated 147 kW (200 hp) and propelled the 350 SLC from 0 to 100 km/h in nine seconds and on to a top speed of 210 km/h. The 450 SLC featuring the M 117 engine and 165 kW (225 hp) followed in 1972, with the 280 SLC featuring a six-cylinder 2.8-litre engine and 136 kW (185 hp) being added to the range a year later. In September 1977, Mercedes-Benz launched the 450 SLC 5.0 generating 177 kW (240 hp). The top-of-the-range model featured a subtle front spoiler and a black plastic rear spoiler. Bonnet, boot lid and bumper reinforcement were made of aluminium. More stringent emissions standards – also in Europe – led to modified injection systems and consequently a slightly varying engine output. The 380 SLC and 500 SLC were only available in the last year of production. The chassis and suspension of roadster and coupé were based on the cutting-edge designs of the “Stroke Eight” executive category models. In 1980, the three-speed automatic torque converter transmission was replaced by a four-speed variant while the basic variant of the 280 SLC was equipped with a five-speed manual transmission.

The SLC in motorsport: Between the post-war Silver Arrow era in 1954/1955 and the return to circuit races as official works entry with the World Sportscar Championship and German Touring Car Championship (DTM) in 1988, Mercedes-Benz took part in rallies with a works team from 1977 to 1980. It all started with the rally from London to Sydney. A team headed up by engineer Erich Waxenberger was responsible for six largely standard 123 model series 280 E Saloons. The engine (M 110) generating 136 kW (185 hp) was identical to the variant in the 280 SLC. After more than 30,000 kilometres, four Mercedes-Benz drivers finished in first, second, sixth and eighth place. Andrew Cowan’s team claimed top spot. Waxenberger was aware of an even more successful model for endurance races – the 450 SLC 5.0. The brand signed up four SLC Coupés and two 280 Es for the Vuelta à la América del Sud mammoth rally from 17 August to 24 September. After 30,000 kilometres in 42 days through ten South American states, Andrew Cowan was once again crowned the winner. The other Mercedes-Benz vehicles followed in second, third, fourth, sixth and ninth place. At the East African Safari – an event deeply steeped in tradition – Hannu Mikkola and his 450 SLC 5.0 led the field for a long time, ultimately finishing as runners-up. At the end of the year, four SLC Coupés completed a one-two-three-four victory at the Ivory Coast Rally with Mikkola claiming the title. At the 1980 Safari Rally, material defects on the rear axle stopped the teams from fighting for the title, yet Vic Preston Jr was still able to finish in third place. At the end of Bandama Rally, the revamped Ivory Coast Rally, the 500 SLC rally vehicles scored a one-two finish. Today, the winning car, driven by Björn Waldegård and Hans Thorszelius, is on show at the Mercedes-Benz Museum. Mercedes-Benz withdrew from rally racing before the 1981 season. Privately funded driver Albert Pfuhl bought all the material, consisting of six 500 SLCs, spare parts and 600 tyres. Teams made up of Albert Pfuhl and Hans Schuller as well as Jochen Mass and Stephen Perry finished 44th and 62nd respectively at the 1984 Paris–Dakar at the wheel of two of these vehicles. Finally, touring car sport: Clemens Schickentanz and Jörg Denzel won the touring car Grand Prix on the “Nordschleife” circuit of the Nürburgring in 1980 with the 276 kW (375 hp) Mercedes-Benz 450 SLC AMG. The sensational coupé with an infernal sound had fulfilled its mandate after two years of development not only to generate technical know-how for road vehicles, but also to win.




Klargjøring, vask og corona-tiltak:
Alle biler leveres nyvasket inn og utvendig.

Vi går også over ratt, girspaken, dørhåndtak etc. med antibac-tiltak men da må vi få beskjed litt i forveien slik at vi får
gjort det før dere kommer evt. så må dere vente noen minutter mens vi gjør det om dere kommer uanmeldt.
Mot tillegg:
Kan bilen leveres med Cartec Ceramic Guard, med 3 års garanti. Et unikt produkt som er basert på SiCarbon+ molekylet. En revlusjonereden coating med en veldig god beskyttelse og en sterk vann- og smussavvisende effekt. Ceramic Guard gir lakken en ekstremhøy, og synlig dypere glans og fargedybde.
Se video her:
https://www.youtube.com/watch?v=82on7TWVUgo


Finansiering og forsikring.:
Vi er behjelpelig med finansiering og forsikring etter kundens ønske

Heftelser:
Alle biler selges uten heftelser.

Innbytte:
Innbytte vurderes, vi tar som regel ikke innbytte i biler prisforlangende over salgsobjektet, men det kan vurderes.
Ved innbytte ta med følgende i mail til oss:

* Reg nr.
* Km.stand.
* Relevant ekstrautstyr
* Girtype
* Bilder av bilen


Garanti:
Etter avtale, be om tilbud på din interesse.

Levering:

Alle våre biler leveres nyvasket og shinet, alle biler som skal inn på EU-kontroll innen et halvt år blir godkjent i to år.
Biler der det er påkrevd med service i nær framtid vil bli servet av oss før levering.
Alle biler med registerreim blir grundig sjekket, biler som er nært forestående bytte eller der vi ikke har 100% bekreftelse på når den ble byttet sist bytter vi automatisk.

Registrering:


Vi er tilknyttet Auto

Finansiering:
• Nedbet. over 10 år:   2 417,- pr. mnd.
• Nedbet. over   7 år:   3 203,- pr. mnd.
• Nedbet. over   5 år:   4 258,- pr. mnd.
• Nedbet. over   3 år:   6 729,- pr. mnd.
Priser ved 35% egenkapital og basert på våre finansieringspartneres rente. Dette er kun priseksempler, kontakt oss for nøyaktig pris.


Ring oss, eller send sms. Vi er her for deg!   

Kontakt oss:

Vi besvarer alle henvendelser på mail/kontaktskjema fortløpende.
Telefontid 0800-2200 hverdager. 



RING 905 19 200 

INNBYTTE/FINANS FRA KR. 0,- KONTANT.   sms eller ring for nærmere info!




FINANS ORDNER VI FOR DEG FRA 0,- KONTANT.


Finansiering/Billån :

I samarbeid med landets ledende banker tilbyr vi deg skreddersydde finansieringsløsninger, etter deres behov, til konkurranse dyktige priser. Spør oss om et finansierings tilbud. Fra 0 kr kontant med inntil 10 års nedbetalingstid. Vi kan finansiering og tilpasser nedbetalingstid/månedsbeløp for deg til markeds beste betingelser gjennom konkurransedyktige finansieringspartnere.

Garanti:

Vi ønsker ingen uforutsigbare feil/mangler et bruktbilkjøp kan medbringe, en kjøper. Dermed leveres majoriteten av våre biler med 3- 36mnd garanti innenfor forskjellige dekningsomfang av pris og komponenter. Alt ettersom hva pristilbudet inkluderer.
Mot pristillegg skal kjøper alltids kunne kjøpe/utvide garantier/forsikringer.

Priser på levering andre steder i landet fåes på forespørsel.

Våre bruktbilgarantier leveres av AutoConcept. 

Biler som ikke er i lavpris segmentet, kommisjonsbiler, tilbudsbiler eller lignende vil bli leveret "ready to go" klargjort, tanket, servicert, . Og om du ikke ønsker å ta veien til Hamar hvor vi holder til leverer vi den naturligvis til deg etter avtale til forhåndsavtalt pris. (NB: Tilbudsbiler, og enkelte biler for direkte salg fra kommisjon eller inkasso har andre vilkår)


Innbytte/salg/kommisjon:

Særlig flere bruker i dag mer profesjonelle kanaler for salg av sin gamle bil. Om du tenker innbytte eller bare selge/kommisjonssalg, skal vi alltid stå behjelpelige med et uforbindende pristilbud.

Ved innbytte ta med følgende i mail til oss:

* Reg nr.
* Km.stand.
* Ekstrautstyr som automat,nav,skinn etc.


Det viktigste for oss er at kunden er fornøyd! Vi har lang erfaring med kjøp og salg av biler til både privatpersoner, oppkjøpere og auksjoner.

Vi har bruktbiler i alle prisklasser. Det vi ikke har, kan vi skaffe.
Vi har siden 1995 kun jobbet med kjøp og salg av bil, og er spesialiserte på kommisjonssalg. Vi har også biler for utleie. Har du en bil du vil selge, så kjøper vi også gode bruktbiler i alle prisklasser! Kontant oppgjør på dagen! Skulle du ha lyst på en bil vi ikke har listet? Ta kontakt! Vi organiserer også direkte import primært på bestilling! Be om tilbud! 

Vi er din bilpartner! Kjøp og salg av biler, kommisjons og fullmaktssalg, Import, Export. Garanti leveres gjennom Auto Concept, og Finans av AS Financiering.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
31.12.1974
Vedlikehold
Servicehistorikk
Farge
Grønn
Fargebeskrivelse
862 PINIENGRÜN
Interiørfarge
203 Tabacco braun leder
Effekt
225 Hk
Sylindervolum
4,5 l
Vekt
1 630 kg
Antall seter
5
Karosseri
Coupe
Antall dører
2
Antall eiere
3
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
JC33196
Chassis nr. (VIN)
00010702412008549
Maksimal tilhengervekt
1 200 kg

Utstyr

  • 4.5 V8 MED INNSPØYTNINGSSYSTEM
  • AIRCONDITION / AC
  • Bluetooth
  • DAB RADIO M / BLUETOOTH HANDSFREE(ØNSKER MAN EN ANTIKK SPILLER SÅ KAN MAN SETTE DET INN.)
  • ELEKTRISK SOLTAK
  • Elektrisk soltak
  • Lakkerte utvendige speil
  • Lettmet. felg sommer
  • Manuelt klimaanlegg
  • Metallic lakk
  • ORIGINALE BAROCK FELGER.
  • Radio DAB+
  • SENTRALLÅS
  • SERVOSTYRING
  • SKINN INTERIØR
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Skinnratt
  • Sommerdekk
  • Turteller
  • Tåkelys

Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler

Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

gjerluvegen 2, 2320 Furnes

Annonseinformasjon

FINN-kode 272054160
Sist endret 6. jun. 2023 13:43
Referanse 2406

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.