Porsche 911
T "Ölklappe"
Beskrivelse
Sjelden mulighet - 1972 911T Euro "Ölklappe" - Geminiblau metallic - Selges til viderekommende entusiast. Pris og eventuelle bytteforslag diskuteres etter besiktigelse.
1972 var året Porsche introduserte 2,4 liter og 915-girkasse. Med fokus på vekt og kjøreegenskaper måtte en noe tyngre drivlinje kompenseres for. Resultatet ble å flytte oljetanken foran bakaksel, og med dette ble oljepåfyllingen flyttet til utsiden av motorrommet. Det er flere teorier om hvorfor tanken ble flyttet tilbake året etter, men "der Ölklappe war geboren". 1972 var nest siste året av F-modellen, og siste året med "krom-optikk". Sett bort fra de tidligere SWB modellene ansees gjerne 72-modellen å være juvelen blant klassisk 911.
Dette er en ekte Euro-modell bygget for det tyske markedet og solgt ny i Berlin. Den ble i 1984 eksportert til Sverige hvor den gikk frem til den ble importert til Norge i 2002. Bilen har blitt holdt mer eller mindre orginal og har aldri vært bygget om til nyere utseende, noe som var populært i en periode hvor disse bilene hadde liten verdi.
Etter import til Norge har bilen gjennomgått en full restaurering. Karosseriet ble fullstendig nedplukket og totalrestaurert i perioden 2006-08. Motoren er en orginal 1972 T, totalrenovert og bygget opp med oppgraderte spesifikasjoner som hydrauliske kjedestrammere, portede innsug, S-kammer, stempler for høyere kompresjon og forgassere med tilpassede dyser. Girkasse ble overhalt hos PCS i 2017. Nytt rustfritt SSI eksos i 2012.
Bilen fremstår i dag som original med tidskorrekt S-front og S-sidelister som var en fabrikkopsjon på T i 1972. Ekstralysene er også en tidsriktig option, og gode å ha i mørket. Interiøret er originalt med riktige dørsider med lommer, originalt ratt og nyrestaurerte originale forseter. Nylig oppgradert med proffrestaurerte orginale 6x15" Fuchs med fabrikksnye senterkopper og Sprint Classic 185/70-15. Den sjeldne og flotte Geminiblau metallic er naturligvis bilens orginalfarge.
Jeg er opptatt av at mine veteranbiler skal være i teknisk god stand og trygt kunne brukes. Derfor har jeg hatt en stor gjennomgang med skifte av bensinslanger, bensinpumpe, bremsevæske, foringer, 4-hjulskontroll, nylig fullservice med olje, filtre og tenningsdeler. Bilen ble i fjor høst tunet (tenning + forgassere) i benk hos Anders Ringstad og bremset til 147 hk. Nylig tilbakelagt 100 mil på svingete vestlandsveier over en helg. Helt fantastisk å tenke på at denne bilen er 50 år, på svingete vei holder den fortsatt de fleste unna.
Bilen selges til en viderekommen entusiast. Pris kan diskuteres etter befaring. Bytte kan være aktuelt, fortrinnsvis mot Porsche 993/996/997 men alle seriøse bytteforslag mot Porsche eller Mercedes-Benz vurderes.
Seriøst interesserte tar kontakt for en hyggelig Porsche prat :-)
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 12.08.2004
- Farge
- Blå
- Fargebeskrivelse
- Geminiblau metallic
- Interiørfarge
- Sort
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 131 Hk
- Sylindervolum
- 2,3 l
- Vekt
- 1 050 kg
- Antall seter
- 4
- Karosseri
- Coupe
- Antall dører
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- CV41258
- Chassis nr. (VIN)
- XXX9112501904xxxx
- Sist EU-godkjent
- 07.05.2021
- Neste frist for EU-kontroll
- 27.04.2023
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.