Mazda
Eunos Cosmo 13B
Beskrivelse
Mazda har aldri vært redd for å gå egne veier på bilfronten. For eksempel gjennom deres dristige satsing på å videreføre Felix Wankel sin motorkonstruksjon.
I 1989 ønsket Mazda å entre luksus/GT segmentet og lanserte ett eget merke for å fremstå mer eksklusive. Eunos var født. Flaggskipet Eunos Cosmo var tiltenkt å være en konkurrent til Porsche 928, Mercedes SEC og BMW 8-serie. Ja, til og med Aston Martin DB-7 stod på listen. Dette er faktisk til dags dato den dyreste bilen i Mazda’s historie hvis man ser på nypris.
Interiøret var overdådig og eksklusivt, og detaljer som for og bakseter fantastisk lekkert både i design og kvalitet. Utstyrslisten var LANG, og mer eller mindre alt man kunne få var standard. Enkelte biler hadde til og med touch screen og GPS navigasjon (som den første i verden)
Bilen ble også en plattform for å vise frem de nylig utviklede 13B-RE og 20B-REW Wankelmotorene, som var de første av sitt slag med sekvensielle twin-turboer.
Denne futuristiske og meget linjelekre sportscoupeen er ikke bare en sjelden bil i Norge. Totalt ble det kun produsert litt i underkant av 9.000 eksemplarer i perioden 1990-95.
Og du trenger heldigvis ikke reise helt til Japan for å kunne sikre deg en... for hos oss står nemlig denne perlemor-hvite 1990 modellen klar for en ny og entusiastisk eier. Vi importerte bilen i 2016 og den har siden stått i vårt showroom til glede for mange. Vår bil har 13B-RE motoren (to-rotors på ca. 235 hk)
Bilen har også fått noen smakfulle oppgraderinger i form av rustfri eksos (bakpotter) samt sjeldne Bridgestone B.I.M Zeit felger. I typisk Japan-import stil er den meget bra rustmessig, og kan ikke sammenlignes med andre Japanske biler som er gått i Norske forhold. Se f.eks bildene under.
Vi synes kombinasjonen hvit med grå detaljer er riktig så kledelig. Etter hva vi har funnet ut er bilen originalt mørkeblå. Uvisst når dette fargebyttet er gjort, men bilen er demontert og lakkert innvendig i dører og bagasjerom. Alt med unntak av motorrom. Ettersom sistnevnte er mørkeblått er det ikke sjenerende på noen måte (det var jo flere produsenter som hadde sort motorrom som standard)
Noen bruksmerker vil du selvsagt finne på en 30 år gammel bil, men alt i alt fremstår den som meget pen. Og kan med fordel løftes enda litt med en skikkelig polering samt "detailing" i motorrom.
Teknisk sett virker den også veldig bra. Motor starter lett og går silkemykt uten ulyder. Herlig lydbilde og fantastisk drag. Her blir du nærmest turbin-aktig slengt bakover i det det plystrer godt fra turboene.
Bilen har stått ufortjent mye stille, slik at en skikkelig service og gjennomgang helt sikkert er å anbefale. Og bare så det er nevnt: det første vi gjorde ved ankomst til Norge var et olje og filter-skift. Med slike motorer er det ekstra viktig med gjennomvarm motor og frisk olje før belastning. Bilen har også vært startet jevnlig opp gjennom årene og kjørt driftsvarm.
Før visning/registrering anbefaler vi et sett nye dekk (morkne) samt en gjennomgang av bremser høyre bak da det ene hjulet blir varmt. Det er også noe "klukking" fra bakstillingen som vi har lokalisert til å være fra opphengsstag/bærearmer. Vi er usikre om dagens kilometerstand er korrekt da vi ikke har noe dokumentasjon på dette (det nok rimelig å anta at den har gått noe lenger)
Interiøret er som tidligere nevnt i herlig futuristisk stil. Langt sveipende dashbord, digital kjørecomputer og masse gadgets. Klimapanel/instrumentering kan tidvis være noe kranglete, men dette er stort sett hvis bilen har stått en stund, og gir seg som regel med en enkel batteri-reset.
Av kosmetiske ting å nevne syntes vi spesielt førersete og ratt hadde fortjent et oppstrekk da dette er slitt/tørt og forsøkt farget opp i feil nyanse. Samt en skikkelig rens og konservering av det resterende.
Kjøper står selv ansvarlig for å sørge for visning og registering i Norge. Ettersom denne nå er blitt veteran bør det være en grei prosess. Japansk vognkort og tollkort medfølger selvfølgelig.
Bilen selges følgelig til noen som vet hva dette er og som ønsker å strekke opp dit den fortjener. Her er det MASSE potensiale til å skaffe seg noe helt UNIKT.
Rud Vintage Garage har valgt å avslutte driften i løpet av første kvartal 2022 grunnet daglig leders helse. Det medfører at endel av bilene vi har på lager selges fortløpende ”as is“
Gjenstående arbeid (som stort sett er svært overkommelig) vil bli beskrevet i annonsen på den enkelte bil.
Vi ønsker som alltid at bilene havner hos noen som kan ta godt vare på de- og gi de det stellet de fortjener. Er du glad i litt småfiks selv vil disse bilene være ett meget godt kjøp.
Vi nås på tlf 48307855 (Øyvind) / 45450219 (Bård)
Send gjerne en SMS på dagtid så tar vi kontakt. NB. Visning kun etter avtale (fortrinnsvis kveld/helg)
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 04.05.1990
- Farge
- Hvit
- Fargebeskrivelse
- Perlemor
- Interiørfarge
- Lysebrun
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 235 Hk
- Sylindervolum
- 2 600 l
- Antall seter
- 4
- Karosseri
- Coupe
- Antall dører
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Chassis nr. (VIN)
- 00000JC3SE-100534
Utstyr
- ABS-bremser
- Air Condition
- Cruisekontroll
- El.vinduer
- Elektrisk sete u. memory
- Elektriske speil
- Kassettspiller
- Kjørecomputer
- Lettmet. felg sommer
- Metallic lakk
- Multifunksjonsratt
- Mørke ruter bak
- Sentrallås
- Servostyring
- Seter i helskinn
- Sommerhjul
- Sportsseter
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Vestmarkveien 110, 1341 Slependen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.