Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Varen er solgt eller tatt ut av markedet av selgeren.
Bildegalleri
Lotus Seven
Donkervoort S8AT m/håndkontroller
1992
118 000 km
Manuell
Bensin
Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Selgeren kan ikke kontaktes angående dette kjøretøyet.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innForsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Sjekk bilens historikk for LJ54268
Få en rask oversikt over bilens historikk og hva du bør sjekke
Beskrivelse
Vurderer salg av min Donkervoort S8AT - etter over ti år er det kanskje på tide å gi stafettpinnen videre. Ordet unik kan ikke beskrive denne. Trolig Europas eneste bil med fabrikkmonterte håndkontroller for manuellgir, og en av en håndfull med slikt oppsett i verden. Det ultimate bil-leketøyet for en som er litt hjulbeint. Et blikkfang i trafikken, spesielt med rullestolen som passasjer. Beskrevet av gode venner som "dødsmaskin" og "førerkortbeslag på fire hjul."
Har ikke pedaler og selges fortrinnsvis til noen som kan nyte den som den er. Om nødig kan den prøvekjøres av gående med litt clutch-opplæring og flittig fotbruk. En hinsides håndfull å kjøre, men utrolig givende når vinden flagrer i håret og turboen suser.
Forrige eier og hans kone, begge i rullestol, brukte denne jevnlig som turbil i alpene. I 2022 tok jeg turen selv og la nesten 5000 km på telleren rundt i Østerrike, Italia og områdene rundt. 2.0 turbo og passelig med ladetrykk er perfekt oppskrift for en slik tur!
Fremstår som en bruksbil, og har til tider vært kjørt daglig uten noe problem. Primært sett norske landeveier i mitt eie med unntak av et par banedager hvor den har oppført seg eksemplarisk. Har full vanntett kallesje, velfungerende varmeapparat og greit med bagasjeplass. Følger med halvtak også. Ellers lite utstyr, unntatt skinnsetene og teppet.
Motoren er delvis original. Bilen kom originalt med en N/A Ford Pinto med Cosworth YB-bunn, men ble i 1994 sendt tilbake til fabrikken for å bli oppgradert fra S8A til S8AT. Med godkjent turbo og ladeluftkjøler har den gitt mange smil per mil. I mitt eie har det blitt oppgradert radiator, montert YB-topp, mer moderne turbo (Garrett GT2871R) og coil-on-plug for en mer kjørbar og komplett løsning. Drypper litt fra oljepanna, men ellers upåklagelig.
Vipec motorstyring har erstattet det originale piggyback-systemet. Bygd for å tåle over 400hk, men er per nå mappet for 200 ved 0.5 bar ladetrykk. Motoren tåler fint 1.5 bar, men da må du konsultere Quaife for litt forsterket innmat til girkassa. Tro meg - det går plenty bra uten den ekstra effekten.
Foruten moderniseringen under panseret er bilen tilnærmet original 1992-spesifikasjon S8AT / D8 Cosworth. Originale Ford Revolution-felger med Toyo R888 sitter som et skudd langs asfalten. Uavhengig fjæring foran og bak gir samtidig økt komfort og mer bagasjeplass kontra en tradisjonell Caterham/Westfield/Lotus med til stiv aksel bak. Demperne er treveis justerbare (bump, rebound og fjær.) Sommeren 2022 ble opphenget overhalt hos Intrax i Nederland, Donkervoorts offisielle partner på området, og er i topp stand.
For tiden lokalisert i Oslo-området om noen ønsker å se eller prøvekjøre. Flyttes til vinterlagring mot slutten av sesongen og kan da evt. beskues der. Som veteranbil er den relativt billig å forsikre. Ta kontakt om du eller noen kjente er interessert. Jeg sitter tilgjengelig for eventuelle spørsmål!
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Lotus
- Modell
- Seven
- Modellår
- 1992
- Karosseri
- Cabriolet
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 200 hk
- Slagvolum
- 2 l
- Kilometerstand
- 118 000 km
- Girkasse
- Manuell
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Vekt
- 645 kg
- Seter
- 2
- Dører
- 2
- Farge
- Rød
- Bilen står i
- Norge
- Sist EU-godkjent
- 10.09.2024
- Neste frist for EU-kontroll
- 10.09.2026
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- LJ54268
- Chassis nr. (VIN)
- JD0487AT000000000
- 1. gang registrert
- 26.03.1992
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- Bagasjeromstrekk
- Midtarmlene
- Seter i helskinn
- Sommerdekk på aluminiumsfelg
- Sommerdekk på felg
- Sportsseter
Selgers kjennskap til bilen
Er det gjort større reparasjoner?
Nei
Er eller har motoren vært trimmet?
Ja.
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.
Uavhengig tvisteløsning
Vår partner Mekle tilbyr digital tvisteløsning hvor begge parter i en reklamasjonssak får hjelp av en jurist til å finne en rimelig løsning.
Les mer om Mekle herAnnonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.