Utløpt

Lotus Seven

Donkervoort S8AT m/håndkontroller

Modellår
1992
Kilometer
109 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Vurderer salg av min Donkervoort S8AT - etter syv år er det kanskje på tide å gi stafettpinnen videre. Ordet unik kan ikke beskrive denne. Trolig Europas eneste bil med fabrikkmonterte håndkontroller for manuellgir, og en av en håndfull med slikt oppsett i verden. Det ultimate bil-leketøyet for en som er litt hjulbeint. Et blikkfang i trafikken, spesielt med rullestolen som passasjer.

Har per nå ikke pedaler og selges fortrinnsvis til noen som kan nyte den som den er. Om nødig kan den prøvekjøres av gående med litt clutch-opplæring og flittig fotbruk. En hinsides håndfull å kjøre, men utrolig givende når vinden flagrer i håret og turboen suser.

Forrige eier og hans kone, begge i rullestol, brukte denne jevnlig som turbil i alpene! Fremstår som en bruksbil, og har til tider vært kjørt daglig uten noe problem. Primært sett norske landeveier i mitt eie med unntak av et par banedager hvor den har oppført seg eksemplarisk. Har full vanntett kallesje, velfungerende varmeapparat og greit med bagasjeplass. Følger med halvtak også. Ellers lite utstyr, unntatt skinnsetene og teppet.

Motoren er delvis original. Bilen kom originalt med en N/A Ford Pinto med Cosworth YB-bunn, men ble i 1994 sendt tilbake til fabrikken for å bli oppgradert fra S8A til S8AT. Med godkjent turbo og ladeluftkjøler har den gitt mange smil per mil. I mitt eie har det blitt montert YB-topp, mer moderne turbo (Garrett GT2871R) og i år coil-on-plug for en mer kjørbar og komplett løsning. Styres nå av en Vipec motorstyring istedenfor det originale piggyback-systemet. Bygd for å tåle over 400hk, men er per nå mappet for 200 ved 0.5 bar ladetrykk. Motoren tåler fint 1.5, men girkassa vil da takke pent for seg og forlate åstedet. Quaife tilbyr forsterket innmat, men tro meg - det går plenty uten den ekstra effekten.

Foruten moderniseringen under panseret er bilen original S8AT etter 1992-spesifikasjon. Originale Ford Revolution-felger med Toyo R888 sitter som et skudd langs asfalten. Uavhengig fjæring foran og bak gir samtidig økt komfort og mer bagasjeplass kontra en tradisjonell Caterham/Westfield/Lotus med til stiv aksel bak. Demperne er fireveis justerbare (bump, rebound og fjær) med hydraulisk høydejustering hvor du kan heve/senke bilen ~30mm etter behov.

For tiden lokalisert i Bærum, men kan kjøre i Oslo-området om noen ønsker å se eller prøvekjøre. Flyttes til vinterlagring i Vestfold mot slutten av sesongen og kan da evt. beskues der. Relativt billig å forsikre og blir veteran i januar 2022. Ta kontakt om du eller noen kjente er interessert. Jeg sitter tilgjengelig for eventuelle spørsmål!

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 707 kr (avgifter)
Pris eks omreg
418 362 kr
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
26.03.2014
Farge
Rød
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
200 Hk
Sylindervolum
2,1 l
Vekt
645 kg
Antall seter
2
Karosseri
Cabriolet
Antall dører
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
LJ54268
Chassis nr. (VIN)
JD0487AT000000000

Utstyr

  • Bagasjeromstrekk
  • Lettmet. felg sommer
  • Midtarmlene
  • Seter i helskinn
  • Sommerhjul
  • Sportsseter

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

1348 Rykkinn Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på LJ54268

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 231210339
Sist endret 7. nov. 2021 14:56

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.