Alfa Romeo 159
159 Sportwagon 2.4JTDm Q4 manuell
Beskrivelse
Selger min Alfa 159 2,4 Diesel da jeg har 2, har bestilt ny bil så den andre blir nok også solgt når det nærmer seg levering, si ifra om du er interessert.
Oppdatering: kjørt bilen noen dager i det siste og oppdaget en vibrasjon, mtp dette er prisen satt ned til 70 000kr. Pris kan diskuteres med rask handel.
Dette er en 2,4 liter, og er ikke til å sammenligne med 1,9. Denne har 5 cylindre med god grom lyd til å være diesel. Er et helt eget bra drag når turboen lader nesten 1,6 bar maks, da har du ca 210hk og 400nm fra 2000 til 4000 omdreidninger. Det permanente 4 hjuls trekk systemet "Q4" i disse bilene er svært bra. Torsen center differensial som fordeler kraft 57% bak 43% foran gjør det sportslig og gøy. (Mer om det kan leses her: https://www.awdwiki.com/en/alfa-romeo/#159__Brera__Spider_Q4__2005_2011_) Jeg har nylig fått testet bilen på vinterføre nå og fremkommeligheten er fantastisk. Det er skapt for de italienske snøfylte alpefjellene og det kjennes. Skal være ett av de aller beste systemene hvis du ser bort fra offroad biler. Perfekt bil nå på vinteren.
Denne firhjulstrekte drømmen kjøpte jeg i starten av året. I utgangspunktet skulle den erstatte min identiske fremhjulstrekte utgave. Jeg hadde ønsket meg en slik bil siden jeg kjøpte min andre en del år tilbake. Har nå bestemt meg for litt andre hobbyer enn bil. Ny bil er bestilt og har familie og nok av andre prosjekter.
Jeg kjøpte bilen ved ca 216`000km, og nå har den gått ca 225`000km. Jeg har kjørt bilen ca 5500 km selv i mitt eie. Min far har kjørt resterende, ca 3500 km. Hans bil røk rett før de skulle flytte og har fått lånt denne som har hengerfeste som kan dra 1500kg. Mens han lånte bilen klarte han å få en parkeringsbulk foran på førerside. Brukte forsikringen og har dermed fått lakkert panseret på nytt og kjøpt ny framfanger og sideskjerm og lakkert de. Tror og førerdøren ble lakkert.
Bilen er en god bil å kjøre og man sitter komfortabelt. Ti stolene er veldig gode. Denne har elektrisk justering med memory på førersiden. Går ca 0,7 på mila med vanlig kjøring men hvis du kjører pent på langtur klarer du kanskje 0,5. Jeg har fått godkjent lite skilt foran av Statens Vegvesen og nye skilt er satt på. Dette er ikke så mange 159 som har fått det til nå så gjør bilen litt unik. Sorte takrails passer veldig bra og matcher bilen godt.
Bilen har nettop fått byttet register reim og vannpumpe. Vannpumpen på disse bilene er en svakhet om de ikke byttes litt oftere enn service intervallet. Ville dermed anbefalt å bytte neste gang når bilen har rullet 300`000km så det er ikke noe å tenke på med det første. En annen svakhet med disse er dobbeltmasse svinghjulet. Forrige eier hadde nylig byttet dette samt clutch og utløserlager når jeg kjøpte bilen så det føles meget bra og bør vare til bilen nærmer seg 400'000km
Bilen er tatt godt vare på i mitt eie, kan nevne følgende vedlikehold:
Vår 2021: 218`000km
- Nytt oljefilter med pakning (Orginal magenti marelli)
- Ny oljetappeplugg og pakning
- Ny motorolje (Castrol Edge 5W-40 Turbo diesel ACEA C3)
- Nytt dieselfilter (det anbefalte fra UFI)
- Nytt cabin/pollen filter (Carbon type)
- EGR ventil renset
- MAP sensor renset
- MAF sensor renset
- Nye skilt forran og bak
- Ny lakkert panser
- Ny framfanger
- Ny framskjerm førerside
- Nytt luftfilter
- Ny register reim (Gates)
- Ny register reim strammer (Gates)
- Ny register reim løpehjul (Gates)
- Ny vannpumpe (Gates)
Bilen har følgende av nevneverdig utstyr:
- Ti pakken med alt som medfølger, sportsunderstell, senking, skinninteriør, dette er topputstyrt.
- Orginale 19" ti felger uten dekk. Jeg kjøpte bilen slik og hadde allerede et identisk sett felger, med dekk fra min andre alfa som jeg har brukt i sommer
- Orginale xenon frontlykter
- TPMS system
- Westfalia avtagbart hengerfeste 1500kg
- 13 pol hengerfeste kontakt
- Bluetooth adapter som lar deg spille musikk fra en telefon
- Cruise control
- Takstativ som kan festes på railsene, aerodynamiske typen fra thule.
- Orginale gummimatter til alle 4 fotbrønner
- Gummimatte til bagasjerom, denne dekker hele gulvet i motsetning til den orginale.
- Har en del ekstra service deler som kan medfølge da jeg har litt mye.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 707 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 70 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 26.01.2012
- Farge
- Svart
- Fargebeskrivelse
- Nero Carbonio 876/B
- Interiørfarge
- Sort skinn
- Hjuldrift
- Firehjulsdrift
- Hjuldriftnavn
- Q4
- Effekt
- 209 Hk
- Sylindervolum
- 2,4 l
- Vekt
- 1 695 kg
- CO2-utslipp
- 194 g/km
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Stasjonsvogn
- Antall dører
- 5
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- DN83372
- Chassis nr. (VIN)
- ZAR93900007208306
- Maksimal tilhengervekt
- 1 500 kg
Utstyr
- ABS-bremser
- Air Condition
- Airbag foran
- Antiskrens
- Antispinn
- Bagasjeromstrekk
- Bluetooth
- CD-spiller
- Cruisekontroll
- Diesel-partikkelfilter
- El.vinduer
- Elektrisk sete m. memory
- Elektriske speil
- Hengerfeste, avtagbart/svingbart
- Isofix
- Kjørecomputer
- Klimaanlegg
- Lasteholdere/skistativ
- Lettmet. felg sommer
- Lyssensor
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Navigasjonssystem
- Oppvarmede seter
- Parkeringsensor bak
- Regnsensor
- Sentrallås
- Servostyring
- Seter i helskinn
- Sportsseter
- Startsperre
- Takrails
- Vinterhjul
- Xenonlys
Selgers kjennskap til bilen
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.