Volvo 142
De Luxe 105 sport, meget sjelden og original.
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
11/9- nå prisredusert !!!!
Jeg kan enda huske følelsen. Det er snart er 50 år siden jeg første gang kan huske å ha lagt merke til en slik bil. Det var en av naboene, Hr Linde sin turkise Volvo 142-1972 modell ( må innrømme at jeg nå tar sjansen på å tippe årsmodellen:) Kanskje var det det litt spenstige fargevalget på bilen som gjør at den satt seg litt ekstra fast i minnet til en 7-8 åring....
I min barndom hadde svært mange i nabolaget en Volvo. I motsetning til dagens mye mer anonyme bilpark der grå og sort dominere, var det i min barndom friske og glade 60/70-tallsfarger som den nevnte turkise, blå, gule, grønne, lyseblå, røde som dominerte
Resterende var ofte VW, Ford , Saab og Opel. ( også min far da som kjøpte brun Renault 16 TL), men slik jeg husker det var Volvo modellene klart i overtall.
Jeg nevnte trygg, og akkurat det var Volvo kjent for allerede på 60- tallet. De var tidlig ute med sikkerhetsseler, skivebremser på alle hjul,nakkestøtter, sikkerhetskarosseri og støtabsorberende utstyr. Slik sett var 140-modellen antagelig det tryggeste man kunne ferdes i denne tiden ( i dag er den fortsatt trygg, men ikke i nærheten av dagens biler)
Vår bil er særdeles unik. Dette er en av MEGET få norsksolgte 1971 modeller med benevnelsen 142-105. De tre siste tallene i modellbenevnelsen ( 105 ) betyr at den er originallevert med sportmotoren, to SU forgassere og 105 hk !!! Kanskje finnes det bare en handfull slike i landet !?
Ikke bare er den meget original, pen og svært bra i forhold til rust , men den har faktisk ikke rullet mer enn 165 000 km siden ny, garantert !!!!!
De som kan litt om bil vet at disse bilene ble brukt hardt og lenge, og det var slett ikke uvanlig at de bikket både 4 og 500 000 km før noe stort måtte gjøres. Slik sett er denne knapt innkjørt !!
Den har veldig kjent historikk, har kun hatt to eiere og kilometerstand er både dokumentert og garantert
Teknisk meget oppegående bil som man merker er eid av folk som har brydd seg, og aldri blitt herjet med.
For ca 10 år siden fikk den en karosseri- makeover der skjermer foran og diverse smårust ble kuttet vekk/ sveiset og sidene lakkert i original farge. Det er en fin jobb, men ikke en jobb for den som søker en perfekt lakk. ( er noen 50 år gammel bil det ?)
Interiøret er meget pent og helt urørt
Som du sikkert ser på bildene er det veldig i orden. I motsetning til flere andre 140 vi har sett har denne ingen sprekker i dashbord/ topp- unikt !!! Eneste minuset vi finner er ett lite hull i taktrekk på passasjersiden .
Teknisk merker man at den er gått lite. Veldig tett å fin å kjøre uten noen unormale lyder eller unormal slark. Trekker fint, ingen ulyder i hverken motor/ gear/ drivverk/ clutch. Bremsene trekker jevnt og fint uten risting, og pedalen er fin høyde.
Skal du ha en slitesterk, pålitelig og trofast veteranbil der deletilgangen er enorm, ja så er en Volvo helt riktig for deg. At disse gamle traverne vekker gode minner har jeg selv erfart de ukene jeg har testkjørt bilen. Utrolig mange kommer bort og prater om gamle dager, og minner knyttet til akkurat en slik bil, utrolig gøy !!
Vi har lyst til å minne om at selv om vi beskriver bilen som meget velholdt så betyr ikke det at du kan forvente deg en helt ny bil utseendemessig . Selv om den er særdeles pen vil man kunne finne små steinsprut , små riper oll ekstriørt. Noe annet ville være rart etter 45 år på en urestaurert bil ( noen flater på bilen har som nevnt fått ny lakk oppigjennom , bla panser, forskjermer og sider)
Rud Vintage Garage ble etablert i 2013 og er en av landets ledende
innen veteranbil og verdisetting. Daglig leder har snart 40 års erfaring
med bil og har bred erfaring med de fleste merker.
Husk også at vi sammen med våre samarbeidspartnere bidrar til
at du som kjøper/ selger kan benytte deg av alt fra vinterlagring, service
lakkering, teknisk, glass, interiør og alt annet. Vi tilstreber at DU som kunde skal være fornøyd med hele prosessen.
Det å ta bilder av og beskrive en veteranbil’s tilstand er noe vi prøver å gjøre på en objektiv måte for din skyld. Om du likevel skulle føle at du er usikker på tilstanden våre biler er i oppfordrer vi deg som kjøper til å komme å ta en titt og en prøvetur før kjøp.
Dette er 30-70 år gamle biler, og forventer man nybiltilstand vil man ofte bli skuffet over at bilene har spor av å ha blitt brukt i flere tiår .
Vi tilbyr både finansiering, vinterlagring, tekniske og optiske utbedringer, lakk, interiør , glass, tecktyl/ oljebehandling og skaffing av deler til din klassiker via våre samarbeidspartnere.
Så, da sees vi kanskje for en hyggelig prat. Velkommen ..
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 24.02.1972
- Farge
- Blå
- Interiørfarge
- Blå/ sort
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 105 Hk
- Sylindervolum
- 2 l
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Sedan
- Antall dører
- 2
- Antall eiere
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- B10795
Utstyr
- Sommerhjul
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Vestmarkveien 110, 1341 Slependen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.