SOLGT

Mercedes-Benz S-Klasse

280 S

Modellår
1983
Kilometer
435 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Solid, klassisk Mercedes-Benz S-klasse 280 S (Sonderklasse, W126) i en stilfull kombinasjon av beige lakk og Brasil interiør. Da den ble intrudusert representerte modellen et stort framskritt i komfort, sikkerhet og drivstofforbruk. Nær 900.000 eksemplarer ble prosusert over en periode på 12 år, hvilket gjør den til verdens mest populære luksusbil gjennom tidene.


6-sylinder rekkemotor med 2 overliggende kamaksler og Solex 4A1 forgasser fra Bosch. Designet for masjfart mellom 160 og 180 km/t. 4 trinns automatgikasse. En drøm å kjøre også sammenlignet med moderne biler. Svært romslig bagasjerom (510 liter). Nyttelast 397 kg, hvorav inntil 100 kg taklast. Bensinforbruk på under 1,0 liter/mil på enkelte turer, men ligger typisk på om lag 1,1 liter/mil ved blandet kjøring.


Ny tilhørte bilen Staba GmbH, et tysk stålgrosistfirma i Mühlhein an der Ruhr. Josef Lippermaier (direktøren) disponerte bilen og hadde egen sjåfør. Etter 2,5 år og om lag 130 000 km på Autobahn ble motoren byttet og bilen importert til Norge av min far 10.07.1986. Han brukte den til staskjøring i 27 år før jeg overtok den 18.06.2013 med kilometerstand 327 450.


Automatgirolje, bremsevæske, servoolje og kjølevæske med tilhørende filtre, samt luftfilter ble skiftet av meg ved overtakelse, og motorolje (helsyntetisk) og oljefilter har jeg skiftet årlig. Enkelte år har jeg etterfylt 1 liter, men vanligvis ingen etteryllig av motorolje. Defekte deler har vært skiftet løpende med orginaldeler, enten av meg eller hos Bilverket (tidl. Smartbil) i Caspar Storms vei i Oslo. Det har aldri vært vanskelig å få bilen EU-godkjent. Neste frist er 30.11.2021.


Bilen ble antirustbehandlet med Tectyl i 1986 og med Dinitrol i 2013. De siste årene har den vært helårs bruksveteran. Den har vært vasket med underspyling og uten børster hver gang den har vært ute på slapseføre. Bilen har alltid stått i garasje. Som det framgår av bildene har den likefullt noe rust.


Bilen ble en gang på 90-tallet kollisjonskadd etter å ha vært ikjørt bakfra på høyre side. Skaden ble reparert på merkeverksted i Tønsberg. Bakvinduet med omliggende gummilist ble byttet. Gummilisten er en designsvakhet som ofte gir rust i taket av bagasjerommet, men pga. reparasjonen er dette unngått på denne bilen. Reparasjonen er også årsaken til nyanser i blekingen i lakken.


I forhold til sin alder er bilen i meget god stand. Eksosanlegget ble byttet for om lag 5 år siden. Alle dekkene er fullt brukbare i flere år til. Bilen har dog en rekke kjente mindre feil:

- panserlås venstre side defekt (høyre er ok)

- vanninntrengning venstre baklykt (ny medfølger)

- termostat venstre side defekt (varme på og av er OK, men ikke noe i mellom)

- slark i hjuloppheng høyre foran (merkes på hullete vei)

- noe forsinket gasspådrag ved halvvarm motor

- slitte hjullagre bak (billige deler, men mye må demonteres for å bytte dem)

- slitt stoff i førsetet (kan skjules ved å benytte setetrekk)

- antenne knekt

- sprekk i interiørbeslag i førerdøra

- blinklys slår seg ikke alltid automatisk av når det er kaldt

- vimsete temperaturmåler

- klokka går når det er varmt og står når det er kaldt

- venstre skiltlys bak defekt (ikke et krav for EU-godkjenning)

- små bulker flere steder

- støydemping under panseret mangler


Disse delene er mindre enn 2 år gamle:

- hjullagre foran begge sider

- caster-stag og foringer bak påvenstre og høyre side

- bruforinger venstre bak

- caliper bak begge sider

- bremseskiver og klosser foran og bak, venstre og høyre side

- viftereimene

- bagasjerompakningen

- gasspedalen


Jeg tenker at kjøper kan velge mellom å restaurere bilen, slite den noen år til den er gjennomrusten, ha den som mekkeprosjekt eller bruke den som delebil. Mange mulighetene.


Veteranbil gir ofte lave driftskostnader. Ingen årsavgift, lav forsikringspremie og minimal verdiforringelse merkes godt på lommeboka. På denne bilen er det lett å gjøre mye vedlikehold og reparasjonsarbeid selv, og det er god tilgang på brukte deler til denne modellen.


Bildene er tatt 01.07.2021. Bilen bør besiktiges.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
30.06.1983
Farge
Beige
Interiørfarge
Brasil (tekstil)
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
154 Hk
Sylindervolum
2,7 l
Vekt
1 608 kg
Antall seter
5
Karosseri
Sedan
Antall dører
4
Antall eiere
3
Str. lasterom
510 l
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
LH58307
Chassis nr. (VIN)
WDB12602112027403

Utstyr

  • ABS-bremser
  • CD-spiller
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Soltak/glasstak
  • Sommerhjul
  • Startsperre
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

0372 Oslo Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på LH58307

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 220219631
Sist endret 31. jul. 2021 23:24

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.