Mercedes-Benz E-Klasse
W115 /8 ("strek 8") - 240D ->
Beskrivelse
(Bud mottas, men KUN såkalte seriøse henvendelser, har ikke tid til å gå gjennom bilen/vise den til dem som ikke har reel interesse for den. Annonsen vil endre seg litt underveis mtp redigering, bilder, info etc). Pris kan også diskuteres ved kjapp avgjørelse.
Bilen er kjørbar og operativ. Motoren som står i kommer fra W123 300TDT, altså en 617.952 / eller en 617 A om man vil.
Denne bilen trodde jeg aldri at jeg skulle selge men sånn er tydeligvis livet. Jeg har hverken tid eller anledning til å ta vare på den. Den ble kjøpt i sjaber stand i 2006 i Mo i Rana da jeg var student, maskiningeniør. Det handlet for det meste om falmet farge og rust i dørken den gang. Etterhvert ble den gjenstand for en omfattende restaurering. Blant annet ble den med meg på ett års utvekslingstudier i Bremen (2008/2009), hvor den fikk en total eksteriørmessig overhaling inkludert ny lakk.
Den er orginalt en 1976 240D. Orginalmotor (byttemotor fra fabrikk) følger med. Den skal være installert etter at en stein knuste bunnpanna på den første motoren i følge tidligere eier, og skal ikke ha gått mer enn 200 000 da jeg kjøpte den.
I Bremen var jeg medlem i den lokale W115-klubben, "Stammtisch Strich-Acht Bremen". Noen av medlemmene der jobbet på Bremenfabriken til Mercedes og en hel mengde med originale deler ble hentet inn på det viset. F.eks:
- Originale vinduspakninger til alle vinduer, til og med trekanvinduene bak.
- All verdens klips en trenger for å montere alt opp igjen etter lakkering.
- Nye dørpakninger.
- Ny bagasjeromspakning.
- Orginal vindusviskermekanikk. Et sabla styr å skifte.
Den har videre:
- Skiftet fram- og bakrute.
- Ny førerdør, men modifisert pre -73-dør. Den gamle var for skadet til å lakkeres, planen var alltid å skaffe pre facelift-dørene med "røykevindu/trekantvindu" framme. Kom aldri dit.
Lydanlegget i bilen er ikke satt dit uten videre ofg følger med om det passer seg. Fronthøytalerne er skikkelig kvalitet, det samme med forsterkeren. Jeg var i 20-åra da dette bel gjort, og jeg var - og er stadig glad i rock. Det betyr at anlegget har punch med dybde og snert. Det mangler bare en sub montert i bakseteryggen. Den er faktisk innkjøpt og kan følge med på kjøpet om ting taler for det. Husker ikke lengre hvilken subtype du må ha da, men den er iaf av typen som kan sitte mot et bagasjerom (mtp bassresosnans), spesielt innkjøpt til det. Pioneer.
Som nevnt er bilen meeget lydisolert, man hører bare luftstøy over 60 km/t.
Ellers:
- Rustsveiset generelt, i all hovedsak i dørk.
- Skiftet dørk, hele nye pressete dørkplater sveiset inn. Vanvittig jobb. Utført med det beste av materialer (Kent karosserimasse, Würth sveiseprimer etc)
- Brukt "Rust Bullet" over det hele ifm metall-/rustarbeid.
- Hulrsomsbehandlet "overalt" med både Mike Sander, og Fluid Film. Overalt! Kanaler, "vannkasser" foran frontvindu, bagasjerom, understellshulrom - såsom i "boomerangen" i bakstilinga etc.
- Totalt lydisolert i dørk, hjulbuer, dører etc. Meeget omfattende jobb. Lagt med ett lag tykk STP, så standard STP. Hører bare vindsus på veien.
- Dørene er likeledes lydisolert med standard STP, og skum-STP til slutt.
- Omlakkert i annen W115 original farge, MB 930 Silberblau (metallic), enn originalfargen MB 903 Blau.
- Focal-høytalere (lavtbyggende - "slim") installert i hulrom rett framfor A-stolpen. Se bilder. Kostet 3500,- for ett par.
- Kraftig 4-kanals kvalitetsforsterker installert i bagasjerom - JBL Px 300.4 Power Series.
Men den er stadig å anse som et kjørende prosjekt ettersom:
- Den mangler eksosanlegg. Til å begynne med brukte jeg bare esosanlegget fra motordonatoren -> W123 300TDT. Da hørte man knapt motoren.
- Litt småbulker hist og pist.
- Høyre forskjerm må rustsveises.
- Rust i framkant av nedre, bakre, venstre hjulbue. Ikke så alvorlig som det ser ut som.
- Rust helt bak til venstre under bakfangeren.
- "Bjelken" som forankrer motorpanseret er løs på den ene siden. Det er snakk om en sveisestreng, så er det i orden. Se bilder.
Ellers:
- Overhalt alle bremser.
- Nye foringer i subframe framme
- Nye røde Koni støtdempere framme.
- Nye Bilstein støtdempere bak.
- Ny parkbremsewire/bremsesko.
- Ny panserlåswire.
- Tenningslås fra W123 300TDT -> gløder, starter og stopper på nøkkelen.
+ maaasse annet.
Kan framskaffe mengder med informasjon og historikk om ønskelig.
Det som må gjøres:
Gå over nye rustdannelser. Se bilder.
Sveise nytt eksosanlegg, eventuelt bruke det orginale fra W123 300 TDT. Det ligger litt lavt, men kan enkelt tilpasses, hvilket var planen min.
Få motorbyttet godkjent. Dette skal ikke by på de største problemer. W115 230E og denne bilen er identiske vektmessig og bremsemessig så og si. Dokumentasjon fra EPC f.eks i følge trafikkstasjonen på effekt og bremser på W115 230E jamfør W115 240D 3,0 (300D).
Jeg sluttet å bruke bilen før jeg kom så langt. Var ferdig med studiene, flyttet pga jobb osv. Har stått lagret siden 2011.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Farge
- Blå
- Fargebeskrivelse
- Gråblå - MB 930 Silberblau (metallic)
- Interiørfarge
- Blått skyskinn.
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Hjuldriftnavn
- Differnsialklokke byttet til 3,46 fra 300D
- Effekt
- 125 Hk
- Sylindervolum
- 3 l
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Sedan
- Antall dører
- 4
- Antall eiere
- 3
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
Utstyr
- Servostyring
- Seter i delskinn
- Sommerhjul
- Vinterhjul
Selgers kjennskap til bilen
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.