Video
Utløpt

Mercedes-Benz E-Klasse

500e

Modellår
1992
Kilometer
222 050 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Bensin

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Service

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Beskrivelse

Heysann folkens
Eu kontroll utført idag,20.11.2019,og EU Godkjent for 2 nye år :)
PS:Bil står nå vinterlagret fint og tørt,og kan være behjelpelig med lagring videre til våren :)
Først av alt, les tekst,og se gjerne bildene,og videoen jeg legger ved :)
Da har dessverre tiden kommet for meg å vurdere å selge min "kronjuvel",kun på grunn av at jeg har lyst på ett nytt prosjekt,og har allerede ett til prosjekt i form av en annen bil som tar mye tid..pluss at denne 500en begynner å nærme seg der jeg vil med den :)
Det er enormt mye å si om denne bilen..så sett deg ned ,og les videre viss du er intressert i en av di bedre w124 500e"ene i landet.
Mercedes Benz w124 500e ,Håndbygget av Porsche,trenger vel ikke gi noen videre introduksjon av denne klassiske Ulv i fåreklær bilen :)

Først av alt."Haken" med denne bilen er at den har en chassisbytte historikk,som da selfølgelig er godkjent biltilsynet.Dette kan uansett ikke sammenlignes med skjøtebiler,da det er to vidt forskjellige ting.Les videre,og la meg forklare.

Bilen min her er en original 500e bil,og det har den alltid vert det.Det som er saken eller "haken",er at den har identiteten til en norsk 1991 modell 500e som ble vraket.Min bil,som da ble importert fra Sverige,har da fått satt en strek over sitt originale chassis nummer,og fått ett "oppbyggings" chassisnummer.Men alt i alt,så er bilen original bil,da den har fremdeles det originale chassisnummer der det skal være,og bilen har matching number på motor og gir,Så bilen er fremdeles den samme 500e"en som den var når den forlot fabrikken i 1992.
Skremmer ikke dette deg(noe det strengt tatt ikke burde gjøre,selv om jeg forstår at dette kan plage noen,men så lenge historikken er ryddig..så har jeg aldri sett noen grunn til at det skal være så negativt som mange tror.Det handler ofte om uvitenhet,og at det blandes oppbygd med OMbygd,noe som er totalt forskjellig) ), så les videre om denne bilen,da den er i noe over snittet bra stand
Først av alt.

Karrosseri/Utseende:
Bilen er en 1992 modell,Solgt ny i Tyskland.Bil var i Tyskland fra 1992 til 1996,da den så ble importert til Sverige, for så å komme til Norge i 2007/2008.
Bilen har komplett facelift utseende.Den er originalt 199 farge,Blauschwartz,men er lakkert i Mercedes sin farge 197 ,Obsidian Sort, som jeg personlig liker veldig godt.
Lykter foran og bak er strøkne,da dem ble skiftet når bilen ble lakkert i 2009.Dette er rimelig "viktig"..da lykter til disse bilene er en dyr affære.
Bilen er forøvrig ikke prikkfri utvendig,den har noe flekker her og der,da den tross alt også blir brukt..men den er veldig hel og pen med tanke på hva den er.
Felger som står på bilen er originale Amg E55 felger,som da er 8.5 toms breie foran ,og 9 toms breie bak.Felgene er rimelig bra,men med ettpar skraper her og der.
Di sorte 3delte Amg felgene som er på noen av bildene ,er solgt

Jeg kjøpte bilen selv i juli 2015,da jeg jobbet hos Bertel O Steen.
Og helt siden da,så har bilen vert ett rullende restaureringsprosjekt.Jeg ville få denne bilen så nære nystand som mulig,da spesielt med tanke på under bilen,men også få bilen til å være så bra teknisk som overhodet mulig.

Den korte versjonen er at det er brukt omtrent 2500 timer i restaureringsjobb på denne bilen.Bilen er totalt gjennomgått elektrisk da bilen hadde ett motorproblem da jeg kjøpte den,og det var derfor jeg kjøpte den.Denne feilen er selfølgelig reparert,og som følge av dette,så er bilens elektrisk anlegg komplett gjennomgått.Noe som er ett STORT pluss,da disse bilene er utrolig avanserte for alderen.OG med mange andre biler av denne typen,så er det nok potensielt mange skumle ting som lurer om man ikke har sjekket bilen med lupe,Noe du slipper om du kjøper denne,,for jeg har vert detektiv her :)

MOTOR/DRIVVERK:
Motormessig så kan jeg fortelle at det er tatt X Antall oljeskift på denne bilen på di 23000km jeg har kjørt bilen.Dette er fordi jeg har en filosofi om at ingenting renser en motor innvendig bedre enn fersk olje..så det første halve året ,så hadde jeg sikkert 5 -10 oljeskift for å rense motor innvendig(ja jeg har støv på hjernen :) Den er nå fremdeles som ny innvendig.
Det er skiftet Vannpumpe på bilen,noe som er en omfattende jobb.Det er skiftet toppdekselpakniner, vakumslanger/veivhusventilasjon slanger som forøvrig ofte er dårlige nå når bilene begynner å dra på åra.Det er skiftet spylertank, ekspansjonstank,SLS nivå tank,fordelerlokk og rotorer,Det er nytt oppgradert øvre motorledningsnett.Det nedre motorledningsnettet er renovert av meg.Det er montert ny oljeseparator innvendig i motor,Det er montert oppgradert oljefilter retur ventil kit,det er skiftet ut innvendig pickup filter og gummi på oljepumpe.Dette ble gjort da bunnpanne var nede for å sjekke registerkjede skinner.
Ellers så høres motoren utrolig bra ut.Den har heller ingen lekkasjer.
Girkasse har fått ny olje og filter tre ganger i løpet av 23000km
Diff har fått ny olje 4 ganger i løpet av 23000km
SLS nivå system har fått ny olje 4 ganger i løpet av 23000km
Servo olje og filter er skiftet 3 ganger i løpet av 23000km
Bremseveske er skiftet hvert år.
Luftfiltrer er skiftet hvert år.
Tennplugger er skiftet 2 ganger på 23000km
Det er skiftet komplett bensinpumpe system,to nye originale Bosch pumper,nytt filter,nytt pumpe oppheng,nye bensin koblinger og slanger.
Lambda sonde er skiftet,Ny Original Mercedes ,,DYR
Girvelger nøytral bryter på girkasse er skiftet,Original Mercedes.
CanBox deksel(Styreenhet deksel ) er Nytt
Bensintrykk regulator er skiftet

Bilen har forøvrig full servicehistorikk fra dag 1, til nå.
Bilen har også fått "nye" drivakslinger som endel av renoveringen,Da jeg istedenfor å renovere di som sto på bilen,fikk fatt i akslinger som hadde stått på en amerikansk SL som hadde lav km.Disse akslingene ble sjekket og renovert før montering
Bilen har originalt eksosanlegg bak til katalysatorene.Fra katalysator,så står det ettermarked senterpotte,og fra senterpotte,så er det custom laget "twin" eksos.Dette ble gjort sånn fordi bilen hadde dette når jeg kjøpte bilen,og valgte å beholde den stilen da støtfanger bak har utkutt til twin eksos.Men eksosanlegget ble somsagt bygget med nye rør.Lyden er rimelig fin med dette anlegget, og det er litt mer lyd enn originalt.Men ikke sjenerende.
I motorrom finnes også en original AMG luftfilterboks.Denne har ingen effekt funksjon,men gir en nice touch detaljmessig.Den originale luftfilterboksen følger selfølgelig bilen.

UNDERSTELL
Her er egentlig ALT gjort ,bortsett fra å lakkere selve traversen bak.
Jeg kan nevne at det er skiftet
BAK:
Hjullagre bak i nylakkerte spindler,med nye originale Mercedes bremseskjold.Ny parkbrems innmat, med nye originale vaiere.
Nye originale nedre bærearmer bak
Komplett sett med Lemfoerder bakstillings armer
Nye SLS dempere,med nye hydraulikkrør
Diff har nye simmerringer på utgående aksler
Ny renoverte original fjærer

FORAN:
Nye Lemfoerder bærearmer
Nye Originale Styrestag komplett
Nytt originalt draglink
Ny original Hjelpesnekke foring(dyr)
Ny original Stabilus styredemper
Nyrenoverte /lakkerte spindler foran,med gode hjullagrer,kun nytt fett
Nye Sachs dempere,som forøvrig ikke er til 500e.Disse ble montert da jeg kombinerte en feilsøking jobb med "knirk " i forstell med nye dempere,,også for å slippe å renovere di originale demperene.Det viste seg forøvrig at knirk i forstell ikke var disse demperene,men støtdemper toppene som merkelig nok laget en minimal knirke lyd.Så uansett,,så har jeg original demperene liggende,,,og disse BØR monteres igjen da disse er spesifikke for 500e..da dem har innvendig "Rebound" demping,,,noe som egentlig fungerer som ett ekstra stabstag for å si det enkelt.Men somsagt...så følger disse med bilen, i tillegg til ett ekstra sett med spindler og nav.

CHASSIS:
Jeg har også fokusert på rust på denne bilen.Som en gammel Mercedes..så fantes det rust,og det ligger endel timer her.Ikke rustsveising,men overflate rust på understell,og hjulhus osv.
Dette er komplett renovert,rust er fjernet, og bilen har fått en fin finish på hele "undersiden" av bilen.Alle hjulhus er gjennomgått.Finish er sort matt,da det passet best med sånn dem skal være originalt.
Fronttravers,fjærfester foran,bærerarm fester er sjekket og renovert.Alt kan dokumenteres viss det skal være interesse for det.

INTERIØR:
Bilen har ett nydelig skinn interiør,som bærer preg av at Km stand faktisk stemmer med det som service heftet sier.
Det er minimalt med slitasje,og ALT elektrisk i bilen virker,,BORTSETT fra EN ting som jeg enda ikke har gjort noe med,siden feilen faktisk er relativt "ny",og det er at nakkestøtter bak ikke kan felles ned,,fordi mikrobryter i solgardin bak ikke registrerer at solgardin er helt nedfelt..så da vil heller ikke nakkestøtter gå ned.Solgardin virker forøvrig.Det er bare litt størt i selve mikrobryteren som registerer "nede posisjon".
Jeg har montert stereoanlegg i bilen,da det originale annlegget i bilen desverre er tatt bort på ett tidligere tidspunkt.
Jeg har montert en "retro" tidsriktig Continental spiller.Denne har CD, Fm radio, DAB+, Bluetooth og USB.Jeg har montert nytt front sett i dører og i dashbord..og brukt originale høytaler holdere i dørene.Det er fremdeles originale høytalerene i hattehyllen i bilen.Og lyden i anlegget fungerer fint for meg.Det er ikke en "stereo bil"...så noe mer har jeg aldri ønska meg.
Bilen har Elektriske seter foran,der førersete har memory

Jeg tror jeg skal la være å fortelle mer..da jeg tror jeg har dekka det meste her.
Det er iallefall liten tvil om at du får en over gjennomsnittet bra 500e her.
Ta en kikk på bildene,,og du får dømme selv
Legger også ved en video fra min youtube kanal.Videoen du ser,er en "kjøpeguide" video jeg laget for en stund tilbake.Di 3 delte AMG felgene er desverre solgt.
Men har 16 toms Evo1/R129 SL felger som kan følge med,og jeg har ett sett til med 18 toms fem ekete felger som kan følge med viss du vil ha med ett sett.

Når det kommer til pris,så er det vanskelig å sette en pris med tanke på "chassisbytte"historikk,,noe jeg velger å forholde meg ærlig til,selv om jeg på samme tia velger å se på dette som en original bil med en historie :) Somsagt og nevnt noen ganger allerede,,bilen er,og har alltid vert en 500e,og ikke en skjøtet 250diesel.
Men med tanke på tilstanden på denne bilen,og timer og penger som er lagt ned her..så føler jeg at en pris imellom 350-400 er det jeg kan la den gå for.
Jeg er selvsagt åpen for seriøse bud,,og da streker jeg under SERIØSE bud.
Bil befnner seg i Stavanger,på skjult adresse.
Bilen selges selfølgelig i den stand som den står uten noen form for garanti.Men jeg har prøvd å opplyse om komplett tilstand ved å gi all info jeg kan,og å supplere med stor mengde med bilder og video.Det er fremdeles en gammel bil der ting faktisk kan skje ,noe det også gjør med nye biler :)
Bilen har forøvrig også tatt hjem endel priser ,som f eks Beste Entusiast bil på Wings n Wheels utstilling i Stavanger,Beste 1990 talls bil på Bertel O Steen Høstutstilling, og beste 1990 talls bil på Motorama utstilling i Stavanger.Noe jeg forøvrig er veldig stolt av :)
Takk for at du stakk innom ,og send meg gjerne en melding her inne om du er genuint intressert.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 618 kr (avgifter)
Pris eks omreg
350 000 kr
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
27.08.2009
Farge
Svart
Fargebeskrivelse
Obsidian Sort
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
326 Hk
Sylindervolum
5 l
Vekt
1 785 kg
Antall seter
4
Karosseri
Sedan
Antall eiere
3
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
PX52237

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Air Condition
  • Airbag foran
  • Antiskrens
  • Antispinn
  • Bluetooth
  • CD-spiller
  • Cruisekontroll
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete m. memory
  • Elektriske speil
  • Klimaanlegg
  • Lettmet. felg sommer
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Nivåregulering
  • Oppvarmede seter
  • Radio DAB+
  • Radio FM
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Seter i helskinn
  • Soltak/glasstak
  • Sommerhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

4022 Stavanger
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på PX52237

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 162361896
Sist endret 13. feb. 2020 20:16

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.