Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde
SOLGT

Volkswagen Transporter

T2b Westfalia

Modellår
1973
Kilometer
144 290 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

EVENTYR-BILEN SELGES

Vi har gleden av å presentere en utrolig vakker
1973 Volkswagen Transporter T2b Westfalia!

HISTORIE
August 2011 ble bussen hentet fra Seattle, USA og importert til Southend-On-Sea, England av firmaet "Karmann Konnection", som er spesialister på luftavkjølt Porsche og Volkswagen. Kort tid etter ankomst England, gjennomgikk bussen en omfattende restaurering i regi av Karmann Konnection, hvor følgende ble gjort:
•Karosseriets ytterside og underside strippet for lakk
•Alt av metall-arbeid ble vurdert og utbedret
•Karosseriet samt motorrommet ble hellakkert og forseglet
•Det gamle Westfalia lerret-teltet ble fjernet
•Nytt lerret-telt montert og impregnert. Teltet er av høy kvalitet med tre glidelås-vinduer hvorav alle har myggnetting
•Sjelden "Continental" senge-løsning montert (muliggjør at personer som er 170cm lange kan sove i "andre etasje" uten problem)
•Hele det originale Westfalia interiøret ble fornyet (nye trekk, etc.)
•Alle vinduslister, gummilister og dørlister ble byttet ut med nye lister av ypperste kvalitet fra tyske "Vewib"
•Alt det mekaniske ble oppradert
•Gammel original 1 600cc motor ble byttet ut med en totaloverhalt type IV 2 000cc motor fra 1978, et senere årstall - levert med garanti fra "The Engine Shop", Kent (Garanti utgått nå)
•Gjennomgang av girkasse og oljer
•Original-felger pulverlakkert
•Kvalitet-støtdempere fra "KYB", spesielt egnet for tyngre Westfalia busser montert
•Understell behandlet og beskyttet mot ytre elementer

Etter ferdigstillingen av restaureringsprosessen (oktober 2012), ble bussen solgt til en lokal kunde av Karmann Konnection. Ifølge opplysninger fra Karmann Konnection, tilbakela denne eieren kun cirka 1 600 kilometer årlig med bussen. Eieren utførte også alle servicer hos Karmann Konnection.

UNDER VÅRT EIE
Vi kjøpte bussen av Karmann Konnection og privatimporterte den fra Storbritannia til Norge Juni 2017. Kjøretøyet ble så godkjent og satt på norske skilter drøye en måned etter. Grunnet bussens originalitet og tilstand var godkjennings/registreringsprosessen problemfri. Etter montering av norske kjennemerker la vi ut på to ukers tur i nedover i Europa. Vi endte opp med å tilbakelegge totalt 4 500 kilometer uten noen form for problemer. Sommeren 2018 la vi på en fantastisk reise rundt i Norge. Denne gangen ble det tilbakelagt rundt 1 400 kilometer. Høsten 2019 ble bilen leid ut og benyttet i en Tysk reklameproduksjon for motebransjen.

Videre har følgende blitt gjort i vårt eie:
•Byttet lykter før visning hos Statens Vegvesen, grunnet feil lysbrytning i forhold til norsk høyrekjøring (Juli 2017)
•Satt på ratt-trekk av lær i ypperste kvalitet fra California (Juli 2017)
•Kjøpt nytt reservedekk av samme type med periodisk korrekt hvitside (Juli 2017)
•Montert ulike detaljer til interiør, ny vindusknapp for sjalusivinduer, kork for vanntank, nytt innvendig dørhåndtak for skyvedør (Juni 2017, 2018)
•Vinterlagret for vinteren 2017/2018
•Sprøytet in olje i kanaler og hulrom, tettet med plugger
•Byttet ut elektrisk bensinpumpe fra defekt Pierburg pumpe til ny Pierburg pumpe av høy kvalitet (September 2018)
•Byttet bensinslange fra pumpe til forgasser med slange som tåler etanol.
•Vinterlagret for vinteren 2018/2019
•Byttet ut smått lekkende oljetrykksbryter til ny bryter fra VDO (April 2019)
• Girolje tappet og skiftet (Juni 2019)
• Jevnlig utført oljeskift etter hver lang-tur, nytt Bosch oljefilter og kobberpakning montert hver gang. Tatt ut og vasket "olje-sil", satt in med nye pakninger gjort én gang.
(Kvitteringer som viser til alt dette kan fremvises)
• Vinterlagret for vinteren 2019/2020
• Bestilt nye setebelter til fører og passasjersetet da beltet på passasjersiden ikke lenger trekker seg inn av seg selv (April 2020), returnert da delene var skadet under frakt
• Bestilt ny bensintankmåler direkte fra leverandør VDO Siemens (dette venter vi på, forsinkelse fra leverandør) April 2020

I løpet av de to årene vi vårt eie, har bussen til sammen kjørt rundt 15 000 kilometer, hvorav alle på sommerhalvåret. Bussen har fungert utmerket under hele denne perioden. Dette er en utrolig flott og bruksvennlig veteranbil, med egenskapene til en liten bobil. Det begynner å bli langt mellom hver av disse originale "Westfalia" camping-bussene. Denne restaurerte og velholdte bussen med sin originale Westfalia-innredning representerer en sjeldenhet.

NB; Kilometerstanden oppgitt er noe uviss da vi ikke vet om telleren i miles har rullet over eller ikke, dette er uansett irrelevant for buss som er restaurert til dette nivået.

EKSTERIØR
Utvendig fremstår bilen som svært fin med sin Pastellhvite og Bahia røde glød. Med bakgrunn i at bussen ble restaurert for åtte år siden og er en bruks-veteran, eksisterer noe rust og lakk-avflassing (se de siste bildene av karosseriet bak lyktene etc.). Bussens utseende bærer preg av originalitet og godt vedlikehold.

MOTOR/GIRKASSE
I motorrommet bak sitter den en nær sakt "ny" 1978 2 000cc type IV motor kodet: CJ004750XS med en kilometerstand på drøye 30 00km etter overhaling (16 000km da vi importerte den). Enheten har hydrauliske ventiler, noe som gjør vedlikeholdet mindre omfattende og lettere i den forstanden at ventilene ikke trengs å justeres hver 5 000km som på andre luftavkjølte motorer. Motoren går som en klokke, både på tomgang og under stress, med et godt og selvsikkert drag. Generelt bærer den preg av at den ikke har gått langt og blitt tatt godt vare på. Den sprekere motoren fra et senere årstall gjør at bussen lett klarer å holde følge med moderne trafikk, også på motorveien. Girkassen skifter lett gjennom alle fire girene samt revers.

INTERIØR
Cockpit’en bærer et stort preg av gjennomgående originalitet: Originalt dashbord, originale VDO instrumenter, stoler/dørtrekk med originalt utseende, originalt ratt. Kronen på verket -det originale Westfalia møblene og campinginteriøret unikt på denne bilen fremstår også som fint og godt tatt vare på.

UNDERSIDE/HJULOPPHENG
Undersiden av bilen ble behandlet med tectyl av Karmann Konnection og er fortsatt fet og fin. Bussen sitter på dyre støtdempere fra "KYB" spesielt egnet for busser som veier litt mere, noe som denne "Westfalia" camping utgaven gjør. Ytterkanalene bak fremfor motoren kan på bildet virke råtne, dette er ikke tilfellet – det ser bare slik ut fordi flak av understellsbehandlingen har begynt å flake av. Videre ut ifra bilde som viser bakre underside vil en også legge merke til at bakre mellomkanal er litt bøyd, dette er på grunn av at bilen ble løftet med gaffeltruck under transport fra Seattle til Storbritannia. At denne er bøyd er til ingen ulempe for bilens strukturelle fasthet. Karosseriets hulrom ble sprøytet inn med olje våren 2018, som forhindrer rust innenfra i mange år fremover!

"Luxury Breathable Van cover" brukt èn gang bestilt fra Just Kampers medfølger.

Omtalt på TV2's nettside av Benny Christensen:
https://www.tv2.no/a/10611784/?fbclid=IwAR1bsloTp0Fi8jSKrkO2YdZbuO8hQn5RfzPdW-20ENnrEJJZzStID87zJvA

VISNING ETTER AVTALE. ALLE HENVENDELSER RING/SMS TIL 400 93 435.

*) Det tas forbehold om at denne annonsen kan være mangelfull.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
16.07.2017
Farge
Rød
Fargebeskrivelse
L30E Bahia Rot/L90D Pastellweiß
Interiørfarge
Lys
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
69 Hk
Sylindervolum
2 l
Vekt
1 400 kg
Antall seter
5
Karosseri
Flerbruksbil
Antall eiere
5
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
BT61552

Selgers kjennskap til bilen

Er eller har motoren vært trimmet?

Nei

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

3075 Berger
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på BT61552

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 145414303
Sist endret 6. jun. 2020 20:44

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.